Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?

Startet av Radial, fredag 13. august 2021, klokken 20:11

« forrige - neste »

Thalgar

Sitat fra: Handyman på onsdag 18. august 2021, klokken 12:38
På nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand har jeg bestandig hatt mange bremsinger (begge veier).
Kjørte strekningen begge veier forrige helg, og nå var det INGEN! 2021.12.25.7

Ditto erfaring. Openbart at mange fantombremsingar heng saman med at bilen trur han er på ein annan veg.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

#16
Sitat fra: Thalgar på onsdag 18. august 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Handyman på onsdag 18. august 2021, klokken 12:38
På nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand har jeg bestandig hatt mange bremsinger (begge veier).
Kjørte strekningen begge veier forrige helg, og nå var det INGEN! 2021.12.25.7

Ditto erfaring. Openbart at mange fantombremsingar heng saman med at bilen trur han er på ein annan veg.
Enik, men på denne veien er det svært få (noen steder ingen) veier i nærheten av "bremsepunktene", og de har stort sett vært på nøyaktig samme sted. Veien er relativt ny, og kan kanskje punktvis ha manglet veidata?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Hva slags fantombremsinger snakker dere om? En forholdsvis mild regulering av farten, eller en skikkelig umotivert bråbremsing hvor fører og passasjerer fyker fremover? IMO er det den siste jeg vil kalle fantomoppbremsing. Den første er lett å forklare med feil datagrunnlag, og er bare irriterende.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 21. august 2021, klokken 00:07
Hva slags fantombremsinger snakker dere om? En forholdsvis mild regulering av farten, eller en skikkelig umotivert bråbremsing hvor fører og passasjerer fyker fremover? IMO er det den siste jeg vil kalle fantomoppbremsing. Den første er lett å forklare med feil datagrunnlag, og er bare irriterende.
Jeg snakker om kraftig brems, at det bare lugger litt kan ikke tas med under dette begrepet imho.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 21. august 2021, klokken 01:22
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 21. august 2021, klokken 00:07
Hva slags fantombremsinger snakker dere om? En forholdsvis mild regulering av farten, eller en skikkelig umotivert bråbremsing hvor fører og passasjerer fyker fremover? IMO er det den siste jeg vil kalle fantomoppbremsing. Den første er lett å forklare med feil datagrunnlag, og er bare irriterende.
Jeg snakker om kraftig brems, at det bare lugger litt kan ikke tas med under dette begrepet imho.
OK, da ser vi forskjellig på det. Jeg tenker på de "milde" irriterende bremsingene. Jeg har vel bare en gang opplevd noe som kan kalles skikkelig bremsing. Mitt inntrykk er at de færreste opplever "NØDBREMS". Det oppleves nemlig skikkelig skremmende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Da er det ikke rart at det blir mange fantombremsinger, men det blir vel slik når fenomenet mangler en definisjon....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kartelaven

Eneste harde nedbremsing jeg har opplevd har vært pga. tungtransport i motgående kjøreretning. Slik bruk av AP strider dog med føringene i manualen.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

THE

Jeg har hatt flere kraftige nedbremsinger uten møtende trafikk, og uten at jeg har funnet noen gode og logiske forklaringer i ettertid. Ved møtende trafikk har det vært litt variende hva som har forårsaket bremsing. Ei periode (ca. 2 år siden?) bremset bilen konsekvent når den møtte motorsykler uansett hvor de lå i kjørebane. Vogntog bremser bilen for sjelden, men da er de stort sett på/over gulstripe, så det er forståelig og kan ikke betegnes som fantombremsing da det er forventet fra min side at bilen vil bremse. Slike nedbremsinger skjer med bremsepedal, og ofte veldig kraftig brems. Sjelden bilen har bremset helt ned, men som oftest bremser den kraftig i et kort øyeblikk f.eks. fra 80-60 km/t, men der du henger litt i sikkerhetsbeltet.

Den mest vanlige reaksjonen er at bilen fjerner pådrag og regenerering reduserer hastighet, også dette i korte øyeblikk. Resultatet er at den regenerer max, men ofte ikke like stor og rask hastighetsreduksjon. Ofte er det bare noen små nykk, og ikke noen reell hastighetsendring det er snakk om, men like fullt irriterende. Erfaringen min er at bilen oftere reagerer ved bruk av TACC en AP. Jeg bruker så å si aldri bruker AP på vanlig tofelts vei, men at det oppstår minst like ofte på CC også gjør dette til et reelt problem. Jeg orker som oftest ikke å aktivere TACC (eller AP) og kjører stort sett helt manuelt pga. dette, i beste fall, irriterende problemet. Kjørte 6500 km på bilferie, og med en annen bil ville nok mye av kjøringen vært med CC, men med folk i bilen orket jeg sjelden å bruke TACC/AP på Teslaen pga. at de misliker disse bremsesituasjonene som kommer med ujevne mellomrom.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Deler THE sin oppfattning av Fantombrems.

TACC har som en naturlig funksjon reduksjon og økning av fart ut fra avstand og innstilling, da skal den også bremse kraftig om den oppfatter en møtende lastebil i ditt felt ol. Alt dette er ikke fantombrems.

Så har den «lugging» hvor den oppfatter ett eller annet (skygge, dårlig veimerking, fartsgrense fra nærliggende vei, feil i kartet mm.) og så er det situasjonene hvor den slammer på brems og du skvetter til uten noen observerbar konsistent grunn. Har i den siste alltid korrigert med å gi gass så vet ikke om den ville stoppet da, men noen ganger bremser den bare kraftig og kort slik at du kun skvetter.

I diskusjonene blandes nok de tre bremseoppførslene (reel reaksjon/lugging/slam on uten annet en skygge), da alle kan føles ubehagelig.

Vollis47

De siste 4-5 ukene har jeg merket at bilen oppfatter fartsbegrensinger flere hundre meter før jeg kommer til skiltene med redusert fart. Og så kjører jeg flere hundre meter etter fartbegrensing er opphevet før bilens kartdata er enig i økt fart.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Motorwatt

Vi må nok leve med fantombremsing (slamming)

Fra Tesla:

Why aren't Model S and Model X transitioning now?​

Model 3 and Model Y are our higher volume vehicles. Transitioning them to Tesla Vision first allows us to analyze a large volume of real-world data in a short amount of time, which ultimately speeds up the roll-out of features based on Tesla Vision.

Model 3 and Model Y are our higher volume vehicles so transitioning them to Tesla Vision saves us a bunch of money while also removing the phantom braking events that we were unable to fix.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

Så det betyr at Tesla ikke har til hensikt å utbedre fantombrems på S og X innen rimelig tid. Kan ikke fatte at de ikke legger seg flate og innrømmer at T'en i TACC ikke fungerer, og fjerner hele funksjonen. Da kan de som vil kjøre på AP på veier uten fysisk midtskille gjøre det og samtidig godta noen uønskede bremsetilfeller. Samtidig vil en ren ACC gi oss som ikke takler Tesla-bremsingen en mulighet til å bruke cruise control.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Det er vel ingen som liker fantombremsing, men synes det er lite av det der jeg ferdes hvor det er vei med midtlinje. På vei uten midtlinje bør en ikke ha på TACC med passasjerer i bilen.
Ellers så er det tydelig at Tesla jobber med saken. Håp om at det snart forsvinner i 3 og Y. Jeg tror Tesla tror på de selv også.
De kunne sikkert ha fjernet TA i TACC. Sikkert ikke så vanskelig programmeringsmessig. Men hva tror du reaksjonene ville bli? Spot og spe i tonnevis både fra hedninger og helgener.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

SitatEllers så er det tydelig at Tesla jobber med saken.

Skulle bare mangle. De har nå løsningen, og de har også beskrevet den. Det er å få alle biler som teknisk kan benytte Tesla Vision over på denne teknologien. Vanskelighetene de har hatt i 5 år er "samarbeidet" (fusion) mellom radar og kamera. Ved å fjerne radar, forsvinner problemet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. august 2021, klokken 09:29
SitatEllers så er det tydelig at Tesla jobber med saken.

Skulle bare mangle. De har nå løsningen, og de har også beskrevet den. Det er å få alle biler som teknisk kan benytte Tesla Vision over på denne teknologien. Vanskelighetene de har hatt i 5 år er "samarbeidet" (fusion) mellom radar og kamera. Ved å fjerne radar, forsvinner problemet.
At Tesla Vision er den endelige løsningen på problemet er et utsagn fra Tesla, som tidligere har kommet med fikser og lovnader om at AP, FSD kommer øyeblikkelig uten "bivirkinger". Jeg tror ikke på at bare kamera vil fikse alle problemer før jeg ser det selv på min bil. Inntil videre er AP og TACC like ubrukelig som det har vært de siste årene. Gi meg for svarte en (A)CC som fungerer fram til de finner en permanent løsning på fantombremsproblemene så skal jeg være fornøyd. Senest i går prøvde jeg meg på TACC/AP på fin ny vei med 3,5 m kjørefelt og gul midtstripe. Bilen bremset skikkelig med aktivering av mekanisk brems to ganger, og hadde flere nykk. Totalt kjørte jeg vel ca. 6 km med AP og 15 km med TACC aktivert. Pga. feil fartsgrense (bilen viste 60 der det er 80 sone) var det umulig å bruke AP på deler av strekningen. På de ca. 60 resterende km av turen kjørte jeg helt manuelt pga. at jeg ikke orker tullet som AP/TACC driver med. For øvrig var ingen av nykkene eller nedbremsingene forklarbare med skygger eller lignende. Ene tilfellet av brems var i møte med et vogntog, men med god avstand til gulstripe på oversiktlig vegstrekning.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA