Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Radial på fredag 13. august 2021, klokken 20:11

Tittel: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Radialfredag 13. august 2021, klokken 20:11
Som heading, fantombremser TM3 i TACC modus?
Eller er det bare i Autopilot?

Så jeg vet hva fruen IKKE skal aktivere når hun skal kjøre langtur i sin nye TMY på høsten 😂
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Barmanfredag 13. august 2021, klokken 20:29
Etter dagens tur på E6 fra Oslo til Lillehammer kan jeg bekrefte at det gjelder TACC også. Alt var såre vel  frem til Hamar. Etter Hamar var det klin umulig å få bilen til å holde farten. Nærmest kontinuerlig fantombremsing. Prøvde på nytt etter Mjøsbrua og da var alt ok igjen, men da i lavere hastighet og på tofeltsvei.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: eeeerikfredag 13. august 2021, klokken 20:41
Sitat fra: Barman på fredag 13. august 2021, klokken 20:29
Etter dagens tur på E6 fra Oslo til Lillehammer kan jeg bekrefte at det gjelder TACC også. Alt var såre vel  frem til Hamar. Etter Hamar var det klin umulig å få bilen til å holde farten. Nærmest kontinuerlig fantombremsing. Prøvde på nytt etter Mjøsbrua og da var alt ok igjen, men da i lavere hastighet og på tofeltsvei.
Veien mellom Hamar og Moelv har feil hastighet (80km/h) på grunn av gammel kart. Helt håpløst å kjøre der. Ble så frustrert at jeg ringte kundeservice. De sa at "det skal fungere" og bad meg booke en servicetime. Det har jeg nå gjort. Gleder meg til å se hva de sier. Åpenbart ikke min bil det er feil på

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk

Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Radialfredag 13. august 2021, klokken 21:06
Huffda, er det SÅ ille? 😳 Får holde henne unna hele AP/TACC da... Flaut.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Counterpointerfredag 13. august 2021, klokken 21:58
Det kan være en skummel opplevelse med TACC. Vi brukte det nylig på en t/r Kristiansand og hadde flere ganger kraftig bremsing, nesten utelukkende ved inngang til tuneller eller inni tuneller. Svært ubehagelig.
Nå bremser andre biler med TACC også, men tror Tesla er dårligere enn snittet.
Tre kraftige brems på tretti mil er tre for mye for meg.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: DagfinnNfredag 13. august 2021, klokken 22:45
Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. august 2021, klokken 21:58
Nå bremser andre biler med TACC også, men tror Tesla er dårligere enn snittet.
Tre kraftige brems på tretti mil er tre for mye for meg.
Siden 3 er 3 for mye, vil altså et annet merke som bremser 2 ganger på samme strekning, ha 2 for mye og ett 3. merke som bremser 1 gang, bremser 1 for mye.
Ikke lett :)
Utover det så liker ikke jeg fantombremsing heller. Er vel neppe noen som gjør det.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Barmanfredag 13. august 2021, klokken 23:02
Sitat fra: eeeerik på fredag 13. august 2021, klokken 20:41
Sitat fra: Barman på fredag 13. august 2021, klokken 20:29
Etter dagens tur på E6 fra Oslo til Lillehammer kan jeg bekrefte at det gjelder TACC også. Alt var såre vel  frem til Hamar. Etter Hamar var det klin umulig å få bilen til å holde farten. Nærmest kontinuerlig fantombremsing. Prøvde på nytt etter Mjøsbrua og da var alt ok igjen, men da i lavere hastighet og på tofeltsvei.
Veien mellom Hamar og Moelv har feil hastighet (80km/h) på grunn av gammel kart. Helt håpløst å kjøre der. Ble så frustrert at jeg ringte kundeservice. De sa at "det skal fungere" og bad meg booke en servicetime. Det har jeg nå gjort. Gleder meg til å se hva de sier. Åpenbart ikke min bil det er feil på

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk

Men virket ikke som det var bilens oppfatning av fartsgrensen som var problemet, jeg fikk jo lagt inn 120. Når fartsbegrensning slår inn på tofeltsvei får jeg jo melding om at hastighet er begrenset.

Eller er dette rett og slett Elon som prøver å fortelle meg at 120 er for fort i "80"-sone? 😂
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Radialfredag 13. august 2021, klokken 23:12
Man kan skru av disse nødbrems-funksjonene? Selv i AP?
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Kartelavenlørdag 14. august 2021, klokken 00:12
Noen ganger velger bilen fartsgrensen fra veier som går parallelt med veien du kjører på. Som på E6 Nordover forbi Brumunddal eller Ring 3 vestover under Sinsenkrysset. Posisjoneringsdata er ikke nøyaktig nok antageligvis. Løsningen på dette er å legge seg litt på gassen, ettersom man lærer seg hvor bilen tuller med dette. Du kan bekrefte om bilen roter ved å se på fartsgrense ikonet på skjermen.

Når solforholdene ligger til rette kan bilen også bli skvetten av skygger over kjørebanen.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: paalsenlørdag 14. august 2021, klokken 08:36
Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. august 2021, klokken 21:58
Det kan være en skummel opplevelse med TACC. Vi brukte det nylig på en t/r Kristiansand og hadde flere ganger kraftig bremsing, nesten utelukkende ved inngang til tuneller eller inni tuneller. Svært ubehagelig.
Nå bremser andre biler med TACC også, men tror Tesla er dårligere enn snittet.
Tre kraftige brems på tretti mil er tre for mye for meg.
Kom fra Kristiansand selv i går og hadde flere oppbremsinger underveis. Spesielt en veldig kraftig der den bremset for en bil som stod å ventet på å kjøre ut på veien.  Føler at disse oppbremsingene kan komme når som helst, og tør nesten ikke bruke CC på noe annet en to-felts motorvei.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Motorwattlørdag 14. august 2021, klokken 09:25
Sitat fra: Barman på fredag 13. august 2021, klokken 23:02
Men virket ikke som det var bilens oppfatning av fartsgrensen som var problemet, jeg fikk jo lagt inn 120. Når fartsbegrensning slår inn på tofeltsvei får jeg jo melding om at hastighet er begrenset.
Navdatabasen inneholder også informasjoner om hvilken kategori vei man kjører på (denne er "selvsagt" ofte feil). Derfor kan man sette inn hvilken hastighet man vil uavhengig av fartsgrenser når man kjører på kategorien "motorvei" (eller hva de nå enn kaller den) som stort sett er 100+ km/t. Noen ganger kan man faktisk også sette inn fritt valg av hastighet selv om man kjører i en 70-80 eller 90 km/t fartssone hvis kategorien er feil. På nye motorveier er det stort sett bare surr.

Interessant er det også at det ikke bare er Tesla som sliter her. Flere steder på E18 er for eksempel 110-soner indikert som 100-soner i bilen. Dette er nøyaktig de samme stedene som flere tyske biler viser den samme feilen. En oppegående Tesla-tekniker fortalte meg at de fleste bilprodusenter bruker en gratis database med ukjent opprinnelse, og at denne har en dårlig oppdateringsfrekvens. Når det nå kommer en obligatorisk fartssperre er det vel håp om at dette ordnes, og noen selvkjøring er selvsagt utelukket med de feilene man har i dag.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Counterpointerlørdag 14. august 2021, klokken 15:52
Sitat fra: DagfinnN på fredag 13. august 2021, klokken 22:45
Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. august 2021, klokken 21:58
Nå bremser andre biler med TACC også, men tror Tesla er dårligere enn snittet.
Tre kraftige brems på tretti mil er tre for mye for meg.
Siden 3 er 3 for mye, vil altså et annet merke som bremser 2 ganger på samme strekning, ha 2 for mye og ett 3. merke som bremser 1 gang, bremser 1 for mye.
Ikke lett :)
Utover det så liker ikke jeg fantombremsing heller. Er vel neppe noen som gjør det.
Har ikke total nulltoleranse, men ikke langt ifra. Og det er forskjell på at bilen bare sakker farten enn at den hiver på full brems. En av oppbremsingene var så kraftig at jeg måtte korrigere kraftig med rattet for å holde retningen. Det var i 110 sone. Da er det både heldig og ironisk at det ikke er andre biler i nærheten
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Radiallørdag 14. august 2021, klokken 16:31
Men jeg skjønner ikke at det ikke går an å skru av denne "sikkerhetsfunksjonen"?

Var en haug med funksjoner jeg bare skrudde av på nåværende bil. Bilen følger bilen forran eler opptil min satte farts,  og innenfor linjene på veien der det finnes, helt uproblematisk.

Dette klarer ikke Tesla?
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: paalsenlørdag 14. august 2021, klokken 22:03
Sitat fra: Radial på lørdag 14. august 2021, klokken 16:31
Men jeg skjønner ikke at det ikke går an å skru av denne "sikkerhetsfunksjonen"?

Var en haug med funksjoner jeg bare skrudde av på nåværende bil. Bilen følger bilen forran eler opptil min satte farts,  og innenfor linjene på veien der det finnes, helt uproblematisk.

Dette klarer ikke Tesla?
Joda, bilen følger lydig etter bilen foran både opp og ned i hastighet. Problemet er når det kommer biler i mot eller det kommer biler inn fra siden. Da blir den så stressa og nervøs at den ikke greier å slappe av og bremser. Hardt. Jeg vet ikke om det går ann å slå av dette. Har ikke funnet det ut via menyene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Handymanonsdag 18. august 2021, klokken 12:38
På nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand har jeg bestandig hatt mange bremsinger (begge veier).
Kjørte strekningen begge veier forrige helg, og nå var det INGEN! 2021.12.25.7
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Thalgaronsdag 18. august 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Handyman på onsdag 18. august 2021, klokken 12:38
På nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand har jeg bestandig hatt mange bremsinger (begge veier).
Kjørte strekningen begge veier forrige helg, og nå var det INGEN! 2021.12.25.7

Ditto erfaring. Openbart at mange fantombremsingar heng saman med at bilen trur han er på ein annan veg.
Tittel: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Handymanonsdag 18. august 2021, klokken 13:05
Sitat fra: Thalgar på onsdag 18. august 2021, klokken 12:55
Sitat fra: Handyman på onsdag 18. august 2021, klokken 12:38
På nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand har jeg bestandig hatt mange bremsinger (begge veier).
Kjørte strekningen begge veier forrige helg, og nå var det INGEN! 2021.12.25.7

Ditto erfaring. Openbart at mange fantombremsingar heng saman med at bilen trur han er på ein annan veg.
Enik, men på denne veien er det svært få (noen steder ingen) veier i nærheten av "bremsepunktene", og de har stort sett vært på nøyaktig samme sted. Veien er relativt ny, og kan kanskje punktvis ha manglet veidata?
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Motorwattlørdag 21. august 2021, klokken 00:07
Hva slags fantombremsinger snakker dere om? En forholdsvis mild regulering av farten, eller en skikkelig umotivert bråbremsing hvor fører og passasjerer fyker fremover? IMO er det den siste jeg vil kalle fantomoppbremsing. Den første er lett å forklare med feil datagrunnlag, og er bare irriterende.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Counterpointerlørdag 21. august 2021, klokken 01:22
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 21. august 2021, klokken 00:07
Hva slags fantombremsinger snakker dere om? En forholdsvis mild regulering av farten, eller en skikkelig umotivert bråbremsing hvor fører og passasjerer fyker fremover? IMO er det den siste jeg vil kalle fantomoppbremsing. Den første er lett å forklare med feil datagrunnlag, og er bare irriterende.
Jeg snakker om kraftig brems, at det bare lugger litt kan ikke tas med under dette begrepet imho.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Handymanlørdag 21. august 2021, klokken 01:31
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 21. august 2021, klokken 01:22
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 21. august 2021, klokken 00:07
Hva slags fantombremsinger snakker dere om? En forholdsvis mild regulering av farten, eller en skikkelig umotivert bråbremsing hvor fører og passasjerer fyker fremover? IMO er det den siste jeg vil kalle fantomoppbremsing. Den første er lett å forklare med feil datagrunnlag, og er bare irriterende.
Jeg snakker om kraftig brems, at det bare lugger litt kan ikke tas med under dette begrepet imho.
OK, da ser vi forskjellig på det. Jeg tenker på de "milde" irriterende bremsingene. Jeg har vel bare en gang opplevd noe som kan kalles skikkelig bremsing. Mitt inntrykk er at de færreste opplever "NØDBREMS". Det oppleves nemlig skikkelig skremmende.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Motorwattlørdag 21. august 2021, klokken 01:39
Da er det ikke rart at det blir mange fantombremsinger, men det blir vel slik når fenomenet mangler en definisjon....
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Kartelavenmandag 23. august 2021, klokken 14:11
Eneste harde nedbremsing jeg har opplevd har vært pga. tungtransport i motgående kjøreretning. Slik bruk av AP strider dog med føringene i manualen.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: THEmandag 23. august 2021, klokken 14:37
Jeg har hatt flere kraftige nedbremsinger uten møtende trafikk, og uten at jeg har funnet noen gode og logiske forklaringer i ettertid. Ved møtende trafikk har det vært litt variende hva som har forårsaket bremsing. Ei periode (ca. 2 år siden?) bremset bilen konsekvent når den møtte motorsykler uansett hvor de lå i kjørebane. Vogntog bremser bilen for sjelden, men da er de stort sett på/over gulstripe, så det er forståelig og kan ikke betegnes som fantombremsing da det er forventet fra min side at bilen vil bremse. Slike nedbremsinger skjer med bremsepedal, og ofte veldig kraftig brems. Sjelden bilen har bremset helt ned, men som oftest bremser den kraftig i et kort øyeblikk f.eks. fra 80-60 km/t, men der du henger litt i sikkerhetsbeltet.

Den mest vanlige reaksjonen er at bilen fjerner pådrag og regenerering reduserer hastighet, også dette i korte øyeblikk. Resultatet er at den regenerer max, men ofte ikke like stor og rask hastighetsreduksjon. Ofte er det bare noen små nykk, og ikke noen reell hastighetsendring det er snakk om, men like fullt irriterende. Erfaringen min er at bilen oftere reagerer ved bruk av TACC en AP. Jeg bruker så å si aldri bruker AP på vanlig tofelts vei, men at det oppstår minst like ofte på CC også gjør dette til et reelt problem. Jeg orker som oftest ikke å aktivere TACC (eller AP) og kjører stort sett helt manuelt pga. dette, i beste fall, irriterende problemet. Kjørte 6500 km på bilferie, og med en annen bil ville nok mye av kjøringen vært med CC, men med folk i bilen orket jeg sjelden å bruke TACC/AP på Teslaen pga. at de misliker disse bremsesituasjonene som kommer med ujevne mellomrom.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 24. august 2021, klokken 13:34
Deler THE sin oppfattning av Fantombrems.

TACC har som en naturlig funksjon reduksjon og økning av fart ut fra avstand og innstilling, da skal den også bremse kraftig om den oppfatter en møtende lastebil i ditt felt ol. Alt dette er ikke fantombrems.

Så har den «lugging» hvor den oppfatter ett eller annet (skygge, dårlig veimerking, fartsgrense fra nærliggende vei, feil i kartet mm.) og så er det situasjonene hvor den slammer på brems og du skvetter til uten noen observerbar konsistent grunn. Har i den siste alltid korrigert med å gi gass så vet ikke om den ville stoppet da, men noen ganger bremser den bare kraftig og kort slik at du kun skvetter.

I diskusjonene blandes nok de tre bremseoppførslene (reel reaksjon/lugging/slam on uten annet en skygge), da alle kan føles ubehagelig.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Vollis47onsdag 25. august 2021, klokken 23:02
De siste 4-5 ukene har jeg merket at bilen oppfatter fartsbegrensinger flere hundre meter før jeg kommer til skiltene med redusert fart. Og så kjører jeg flere hundre meter etter fartbegrensing er opphevet før bilens kartdata er enig i økt fart.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Motorwatttorsdag 26. august 2021, klokken 01:36
Vi må nok leve med fantombremsing (slamming)

Fra Tesla:

Why aren't Model S and Model X transitioning now?​

Model 3 and Model Y are our higher volume vehicles. Transitioning them to Tesla Vision first allows us to analyze a large volume of real-world data in a short amount of time, which ultimately speeds up the roll-out of features based on Tesla Vision.

Model 3 and Model Y are our higher volume vehicles so transitioning them to Tesla Vision saves us a bunch of money while also removing the phantom braking events that we were unable to fix.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: THEtorsdag 26. august 2021, klokken 07:48
Så det betyr at Tesla ikke har til hensikt å utbedre fantombrems på S og X innen rimelig tid. Kan ikke fatte at de ikke legger seg flate og innrømmer at T'en i TACC ikke fungerer, og fjerner hele funksjonen. Da kan de som vil kjøre på AP på veier uten fysisk midtskille gjøre det og samtidig godta noen uønskede bremsetilfeller. Samtidig vil en ren ACC gi oss som ikke takler Tesla-bremsingen en mulighet til å bruke cruise control.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: DagfinnNtorsdag 26. august 2021, klokken 09:17
Det er vel ingen som liker fantombremsing, men synes det er lite av det der jeg ferdes hvor det er vei med midtlinje. På vei uten midtlinje bør en ikke ha på TACC med passasjerer i bilen.
Ellers så er det tydelig at Tesla jobber med saken. Håp om at det snart forsvinner i 3 og Y. Jeg tror Tesla tror på de selv også.
De kunne sikkert ha fjernet TA i TACC. Sikkert ikke så vanskelig programmeringsmessig. Men hva tror du reaksjonene ville bli? Spot og spe i tonnevis både fra hedninger og helgener.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Motorwatttorsdag 26. august 2021, klokken 09:29
SitatEllers så er det tydelig at Tesla jobber med saken.

Skulle bare mangle. De har nå løsningen, og de har også beskrevet den. Det er å få alle biler som teknisk kan benytte Tesla Vision over på denne teknologien. Vanskelighetene de har hatt i 5 år er "samarbeidet" (fusion) mellom radar og kamera. Ved å fjerne radar, forsvinner problemet.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: THEtorsdag 26. august 2021, klokken 09:50
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. august 2021, klokken 09:29
SitatEllers så er det tydelig at Tesla jobber med saken.

Skulle bare mangle. De har nå løsningen, og de har også beskrevet den. Det er å få alle biler som teknisk kan benytte Tesla Vision over på denne teknologien. Vanskelighetene de har hatt i 5 år er "samarbeidet" (fusion) mellom radar og kamera. Ved å fjerne radar, forsvinner problemet.
At Tesla Vision er den endelige løsningen på problemet er et utsagn fra Tesla, som tidligere har kommet med fikser og lovnader om at AP, FSD kommer øyeblikkelig uten "bivirkinger". Jeg tror ikke på at bare kamera vil fikse alle problemer før jeg ser det selv på min bil. Inntil videre er AP og TACC like ubrukelig som det har vært de siste årene. Gi meg for svarte en (A)CC som fungerer fram til de finner en permanent løsning på fantombremsproblemene så skal jeg være fornøyd. Senest i går prøvde jeg meg på TACC/AP på fin ny vei med 3,5 m kjørefelt og gul midtstripe. Bilen bremset skikkelig med aktivering av mekanisk brems to ganger, og hadde flere nykk. Totalt kjørte jeg vel ca. 6 km med AP og 15 km med TACC aktivert. Pga. feil fartsgrense (bilen viste 60 der det er 80 sone) var det umulig å bruke AP på deler av strekningen. På de ca. 60 resterende km av turen kjørte jeg helt manuelt pga. at jeg ikke orker tullet som AP/TACC driver med. For øvrig var ingen av nykkene eller nedbremsingene forklarbare med skygger eller lignende. Ene tilfellet av brems var i møte med et vogntog, men med god avstand til gulstripe på oversiktlig vegstrekning.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: DagfinnNtorsdag 26. august 2021, klokken 09:58
Utsagnet "nå fant vi feilen og alt er fixet" er jo det mest bruke utsagnet blant programmere. Det har jeg opplevd i mine 30 år som både sjef og utvikler for et programvarefirma. Ja, jeg har nok (mis)brukt dette selv også. Men slik er vi menneskene. Vi fixer en ting og håper at det løser alt. Men slik er dessverre ikke verden.
Men håpet må vi ha, uten det intet liv.
For øvrig har jeg IKKE kjøpt FSD på mine 2 siste biler. Tviler på at jeg kjøper noe mer aut... på Y også som jeg har tenkt å bestille til våren. Jeg har jo lært da :)
Og forstår ikke hvorfor i all verden FSD følger bil og ikke eier - bortsett fra HW oppgraderinger.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Radialmandag 06. september 2021, klokken 11:21
Jaja, første fantombrems opplevde jeg i helga. Kun på TACC, ikke AP. 2 ganger, samme typen situasjon.

Snodige greier, hadde skrudd av hele rekka av nød-funksjoner i AP settings for hele turen, men når vogntog kaster en del skygge over mitt kjørefelt, så bråbremsee bilen i 0,5sek før jeg antagelig vis ga litt gass selv (stod klar på pedalen,men var ikke helt forberedt).

Rare er jo at bilen bremser når vogntoget er på siden av meg, hadde jo da vært stein dau uansett 😄
Kjørte retur med gasspedalen litt inne hele veien, merka ikke noe da med lignende situasjoner, selv om CC ikke fikk bremsa som den ville innimellom 😄
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: THEmandag 06. september 2021, klokken 11:28
Sitat fra: Radial på mandag 06. september 2021, klokken 11:21
Kjørte retur med gasspedalen litt inne hele veien, merka ikke noe da med lignende situasjoner, selv om CC ikke fikk bremsa som den ville innimellom 😄

Da kan man spørre seg hva poenget med CC er når man uansett må "gi gass" manuelt. Det er for øvrig grunnen til at jeg nesten alltid kjører helt manuelt med Tesla. Må tilbake til en 1983 Volvo 240 som jeg eide på starten av 2000-tallet for å finne en bil jeg kjørte mer manuelt enn Tesla.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Thalgarmandag 06. september 2021, klokken 11:36
Sitat fra: Radial på mandag 06. september 2021, klokken 11:21
Jaja, første fantombrems opplevde jeg i helga. Kun på TACC, ikke AP. 2 ganger, samme typen situasjon.

Snodige greier, hadde skrudd av hele rekka av nød-funksjoner i AP settings for hele turen, men når vogntog kaster en del skygge over mitt kjørefelt, så bråbremsee bilen i 0,5sek før jeg antagelig vis ga litt gass selv (stod klar på pedalen,men var ikke helt forberedt).

Rare er jo at bilen bremser når vogntoget er på siden av meg, hadde jo da vært stein dau uansett 😄
Kjørte retur med gasspedalen litt inne hele veien, merka ikke noe da med lignende situasjoner, selv om CC ikke fikk bremsa som den ville innimellom 😄

Du lærer deg raskt kor AP har problem og der ein bør hjelpa med wattpedalen og kor det går bra. Bussar og lastebilar, spesielt i sving, kan vera problem på smale vegar. Område kor det nettopp har kome ny veg ditto, fordi bilen kan begynna å surra med kor han er i verda.

Bortsett frå det er AP fantastisk og ekstremt avlastande på langkjøring. IMHO.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: JorElmandag 06. september 2021, klokken 11:44
Radial: Jaja, første fantombrems opplevde jeg i helga. Kun på TACC, ikke AP. 2 ganger, samme typen situasjon.

Jeg bruker nesten aldri TACC, og en grunn er at TACC gir meg meg fantombremsinger som AP ikke gjør.
Har vært diskutert før, der noen mener at dette ikke kan stemme...men hos meg går praksis forran teori, i dette tilfellet.  :)
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Mobileummandag 06. september 2021, klokken 12:43
Har lest at det er 3 definisjoner av "fantombremsing".
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Counterpointermandag 06. september 2021, klokken 23:57
Sitat fra: Mobileum på mandag 06. september 2021, klokken 12:43
Har lest at det er 3 definisjoner av "fantombremsing".
På Tesla er det etter min oppfatning det (lugg, napp og slam on).
Siden det er beskrevet også på flere andre bilmerker så er det antagelig flere definisjoner totalt. Selv om sikkert noen overlapper.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Mobileumtirsdag 07. september 2021, klokken 00:16
Når det gjelder Tesla:

1. Møtende biler som ligger for nærme midtlinjen (eller over). Større biler i svinger. Kryssende biler som man fint kunne klare å unngå. Syklister og spaserende fotgjengere for nærme veibanen. Kan kompenseres med wattpedal.

2. Uforklarlig justering av hastighet på grunn av feil i datagrunnlaget i Navdatabasen, og virituelle fartsgrenser. Forholdsvis svak oppbremsing.

3. Kraftig oppbremsing på motorveier (slamming) på grunn av lysforhold, broer, tuneller, etc. Her kan man ikke kompensere med wattpedalen da de kommer for raskt og uanmeldt. 
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: geirci2tirsdag 07. september 2021, klokken 00:52
4. Gatelyktestolper som kastet skygge i veibanen (og absolutt ingen annen kjøretøy i veibanen).
Opplevde det i går - for hver bidige lyktestolpe bremset den ned farten (på TACC)! HÅPLØST!
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: turfsurftirsdag 07. september 2021, klokken 06:49
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 00:16
3. Kraftig oppbremsing på motorveier (slamming) på grunn av lysforhold, broer, tuneller, etc. Her kan man ikke kompensere med wattpedalen da de kommer for raskt og uanmeldt.
Denne er den værste, ihvertfall på ukjente veier. Da henger man i stroppen.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: RuneWtirsdag 07. september 2021, klokken 15:02
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 06:49
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 00:16
3. Kraftig oppbremsing på motorveier (slamming) på grunn av lysforhold, broer, tuneller, etc. Her kan man ikke kompensere med wattpedalen da de kommer for raskt og uanmeldt.
Denne er den værste, ihvertfall på ukjente veier. Da henger man i stroppen.

Er dette vanlig? Jeg opplever tidvis 1 og 2, men 3 tror jeg ikke jeg har opplevd noen gang og i hvertfall ikke det siste året. Har riktignok bare kjørt 53kkm.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: turfsurftirsdag 07. september 2021, klokken 15:05
Sitat fra: RuneW på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:02
Er dette vanlig? Jeg opplever tidvis 1 og 2, men 3 tror jeg ikke jeg har opplevd noen gang og i hvertfall ikke det siste året. Har riktignok bare kjørt 53kkm.
Ganske vanlig ja. Stort sett en gang eller 2 på vei til hytta.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Handymantirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Sitat fra: RuneW på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:02
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 06:49
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 00:16
3. Kraftig oppbremsing på motorveier (slamming) på grunn av lysforhold, broer, tuneller, etc. Her kan man ikke kompensere med wattpedalen da de kommer for raskt og uanmeldt.
Denne er den værste, ihvertfall på ukjente veier. Da henger man i stroppen.

Er dette vanlig? Jeg opplever tidvis 1 og 2, men 3 tror jeg ikke jeg har opplevd noen gang og i hvertfall ikke det siste året. Har riktignok bare kjørt 53kkm.
Samme her. Har heller aldri opplevd det. Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems. Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men slike bremsinger vil ofte oppleves som virkelig skremmende. Ikke bare ubehagelig, eller irriterende.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: turfsurftirsdag 07. september 2021, klokken 15:29
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Samme her. Har heller aldri opplevd det. Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems. Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men slike bremsinger vil ofte oppleves som virkelig skremmende. Ikke bare ubehagelig, eller irriterende.
Hvis du ikke har opplevd det så har du vel lite grunnlag til å uttale deg om hvor kraftig oppbremsing det er?

Nei, det er ikke full nødbrems, men ikke fryktelig langt unna heller. Nok til at løse ting fyker rundt i kupeen og stemningen blir veldig dårlig.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Mobileumtirsdag 07. september 2021, klokken 15:31
Ganske kraftig ja: ca. 3 sekunder fra 120 til 60-70 km/t. Aldri prøvd hvor langt den går ned før jeg er tvunget til å reagere på grunn av annen trafikk. I begynnelsen av eierskapet hadde jeg flere slike på 15 mil på E18. Mye mere sjeldent nå, men skjer fremdeles fra tid til annen. Og ja, Handymann: Det er skremmende skal jeg love deg! Jeg har av og til med passasjerer som har opplevd det, og som jeg må love å ikke bruke AP.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Handymantirsdag 07. september 2021, klokken 15:38
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:29
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Samme her. Har heller aldri opplevd det. Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems. Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men slike bremsinger vil ofte oppleves som virkelig skremmende. Ikke bare ubehagelig, eller irriterende.
Hvis du ikke har opplevd det så har du vel lite grunnlag til å uttale deg om hvor kraftig oppbremsing det er?
Har ikke opplevd at bilen har gjort det, men hadde en kompis som hadde for vane å vekke/skremme passasjerene sine med en nødbrems. Ikke godt mottatt for å si det sånn, ble nesten drapstruler ut av det.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Radialtirsdag 07. september 2021, klokken 16:02
Er ganske flaut dette egentlig, MG'n min til under en halv Tesla har en utmerket ACC med filholder, uten noe tullerier. Må følge med der også selvfølgelig, den gir opp fort om noe ikke stemmer.

Legger også merke til at det er ganske tungt å overstyre selvstyringen (AP), derfor brukes den ikke så mye.
Hver eneste avkjøring/påkjøring drar bilen veldig mye til siden, og når du holder igjen så gir AP seg brått og du kastes ut i veien igjen fordi du står å holder ganske hardt i rattet.

Klønete greier Tesla, virkelig.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Mobileumtirsdag 07. september 2021, klokken 16:06
Løs ut AP manuelt først, så går det greit.

Vedr. bremsing: Mener at de tidligere drev med whitelisting ved slike oppbremsinger, og jeg ble også bedt om å sende inn tid og sted når slikt skjedde. Det er det visstnok slutt med nå.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Radialtirsdag 07. september 2021, klokken 16:35
Ja, lærte meg å løse ut AP før hver på/avkjøring, eller kjøre høyhastighetsfeltet mest mulig 😄
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Mobileumtirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Jeg lar den ofte vandre litt ved påkjøringsfeltet. Ser nok litt rart ut for de som er bak meg, men det bryr meg lite.  :D . Noen klarer den også bra uten vandring.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Handymantirsdag 07. september 2021, klokken 16:41
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Jeg lar den ofte vandre litt ved påkjøringsfeltet. Ser nok litt rart ut for de som er bak meg, men det bryr meg lite.  :D . Noen klarer den også bra uten vandring.
Jeg gjør akkurat det samme, siden det nå er lite vandring i forhold til tidligere.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 07. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems.
Lurer veldig på hvorfor du tror dette? Og også hva motivasjonen er for å skrive det?
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Radialtirsdag 07. september 2021, klokken 22:12
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:41
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Jeg lar den ofte vandre litt ved påkjøringsfeltet. Ser nok litt rart ut for de som er bak meg, men det bryr meg lite.  :D . Noen klarer den også bra uten vandring.
Jeg gjør akkurat det samme, siden det nå er lite vandring i forhold til tidligere.

Hmm, så Software blir bedre på dette punktet altså?
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Mobileumtirsdag 07. september 2021, klokken 22:13
Betydelig bedre! (Men bare frekvensen),
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Handymantirsdag 07. september 2021, klokken 23:02
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems.
Lurer veldig på hvorfor du tror dette? Og også hva motivasjonen er for å skrive det?
Ingen motivasjon, annet enn å nyansere bildet. Jeg tror at en del faktisk ikke vet hvor kraftig en nødbrems er. Jeg diskuterte dette heftig med en kompis, og han påsto at han stadig opplevde tilnærmet nødbrems på AP. Men da vi tok en tur for å demonstrere dette, trakk han raskt tilbake påstanden. Jeg prøver ikke å bagatellisere problemet, men tror at flere, uten nødvendigvis å ville, overdriver hvor kraftig bremsingene er.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Handymantirsdag 07. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Radial på tirsdag 07. september 2021, klokken 22:12
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:41
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:40
Jeg lar den ofte vandre litt ved påkjøringsfeltet. Ser nok litt rart ut for de som er bak meg, men det bryr meg lite.  :D . Noen klarer den også bra uten vandring.
Jeg gjør akkurat det samme, siden det nå er lite vandring i forhold til tidligere.
Hmm, så Software blir bedre på dette punktet altså?
Ja, det er jo Tesla vi snakker om. SW endrer seg hele tiden, og dermed bilen også. Noen versjoner gjør bilen dårligere, andre gjør den bedre. Slik er det å eie en Tesla (til manges frustrasjon). Men over tid forbedres bilen på mange områder. Men det kan ikke gå fort nok!
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 07. september 2021, klokken 23:11
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:02
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems.
Lurer veldig på hvorfor du tror dette? Og også hva motivasjonen er for å skrive det?
Ingen motivasjon, annet enn å nyansere bildet. Jeg tror at en del faktisk ikke vet hvor kraftig en nødbrems er. Jeg diskuterte dette heftig med en kompis, og han påsto at han stadig opplevde tilnærmet nødbrems på AP. Men da vi tok en tur for å demonstrere dette, trakk han raskt tilbake påstanden. Jeg prøver ikke å bagatellisere problemet, men tror at flere, uten nødvendigvis å ville, overdriver hvor kraftig bremsingene er.
Jeg har selv opplevd så kraftig brems at jeg måtte korrigere med rattet. Kona vil ikke lengre benytte hverken TACC eller AP på sin bil som hun forøvrig elsker, dette på grunn av kraftig brems som nesten førte til ulykke ved at bilen bak holdt på å kjøre inn i hennes bil. Den brukte hornet og lys flittig, så tipper nødbrems er helt riktig utrykk.

Du har rett i at noen nok synes lugging kan være så ubehagelig at de mener det er noe annet, men det er vel egentlig flisespikking. Det er et alvorlig problem uansett hva det klassifiseres som.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Handymantirsdag 07. september 2021, klokken 23:24
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:11
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:02
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems.
Lurer veldig på hvorfor du tror dette? Og også hva motivasjonen er for å skrive det?
Ingen motivasjon, annet enn å nyansere bildet. Jeg tror at en del faktisk ikke vet hvor kraftig en nødbrems er. Jeg diskuterte dette heftig med en kompis, og han påsto at han stadig opplevde tilnærmet nødbrems på AP. Men da vi tok en tur for å demonstrere dette, trakk han raskt tilbake påstanden. Jeg prøver ikke å bagatellisere problemet, men tror at flere, uten nødvendigvis å ville, overdriver hvor kraftig bremsingene er.
Jeg har selv opplevd så kraftig brems at jeg måtte korrigere med rattet. Kona vil ikke lengre benytte hverken TACC eller AP på sin bil som hun forøvrig elsker, dette på grunn av kraftig brems som nesten førte til ulykke ved at bilen bak holdt på å kjøre inn i hennes bil. Den brukte hornet og lys flittig, så tipper nødbrems er helt riktig utrykk.

Du har rett i at noen nok synes lugging kan være så ubehagelig at de mener det er noe annet, men det er vel egentlig flisespikking. Det er et alvorlig problem uansett hva det klassifiseres som.
Jeg har aldri påstått at disse farlige bremsingen ikke skjer. Det kan som du beskriver være en skikkelig skummel og farlig opplevelse.
I en diskusjon om dette potensielt farlige fenomenet mener jeg ikke at det er flisespikkeri å nyansere hva slags type bremsinger vi snakker om. Den typen du beskriver har jeg ikke vært i nærheten av å oppleve etter rundt 50000km i Tesla, mest mulig på AP.
Noen definerer kun "nødbrems" som phantom braking, mens andre (meg selv inkludert) bruker det også om mildere fartsreduksjoner. Da er jo utgangspunktet for diskusjonen ikke særlig godt.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 07. september 2021, klokken 23:31
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:24
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:11
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:02
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems.
Lurer veldig på hvorfor du tror dette? Og også hva motivasjonen er for å skrive det?
Ingen motivasjon, annet enn å nyansere bildet. Jeg tror at en del faktisk ikke vet hvor kraftig en nødbrems er. Jeg diskuterte dette heftig med en kompis, og han påsto at han stadig opplevde tilnærmet nødbrems på AP. Men da vi tok en tur for å demonstrere dette, trakk han raskt tilbake påstanden. Jeg prøver ikke å bagatellisere problemet, men tror at flere, uten nødvendigvis å ville, overdriver hvor kraftig bremsingene er.
Jeg har selv opplevd så kraftig brems at jeg måtte korrigere med rattet. Kona vil ikke lengre benytte hverken TACC eller AP på sin bil som hun forøvrig elsker, dette på grunn av kraftig brems som nesten førte til ulykke ved at bilen bak holdt på å kjøre inn i hennes bil. Den brukte hornet og lys flittig, så tipper nødbrems er helt riktig utrykk.

Du har rett i at noen nok synes lugging kan være så ubehagelig at de mener det er noe annet, men det er vel egentlig flisespikking. Det er et alvorlig problem uansett hva det klassifiseres som.
Jeg har aldri påstått at disse farlige bremsingen ikke skjer. Det kan som du beskriver være en skikkelig skummel og farlig opplevelse.
I en diskusjon om dette potensielt farlige fenomenet mener jeg ikke at det er flisespikkeri å nyansere hva slags type bremsinger vi snakker om. Den typen du beskriver har jeg ikke vært i nærheten av å oppleve etter rundt 50000km i Tesla, mest mulig på AP.
Noen definerer kun "nødbrems" som phantom braking, mens andre (meg selv inkludert) bruker det også om mildere fartsreduksjoner. Da er jo utgangspunktet for diskusjonen ikke særlig godt.
Det sies at AP er bedre på fantombrems enn TACC.
AP har sine egne særheter (f.eks følger på og avkjøringsfelt på motorvei, senest i dag) som gjør at jeg helst kjører selv og ikke bruker den. På langturer (30 mil og over) bruker jeg TACC  men har altså disse dårlige opplevelsene med fantombrems.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Mobileumtirsdag 07. september 2021, klokken 23:46
Kan ikke huske at jeg har fått like sterke og umotiverte oppbremsinger med TACC. Da vet man med litt erfaring hva som er årsaken og kan korrigere, mens på AP kommer det "som lyn fra klar himmel". 
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: turfsurfonsdag 08. september 2021, klokken 07:55
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:31
Det sies at AP er bedre på fantombrems enn TACC.
AP har sine egne særheter (f.eks følger på og avkjøringsfelt på motorvei, senest i dag) som gjør at jeg helst kjører selv og ikke bruker den. På langturer (30 mil og over) bruker jeg TACC  men har altså disse dårlige opplevelsene med fantombrems.
Det stemmer bra med mine opplevelser. De skikkelig brå og umotiverte oppbremsingene har stort sett skjedd på TACC. Kona som er ganske glad i ACC sluttet å bruke den på Tesla etter siste langtur med en slik opplevelse.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: THEonsdag 08. september 2021, klokken 08:56
Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. september 2021, klokken 07:55
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:31
Det sies at AP er bedre på fantombrems enn TACC.
AP har sine egne særheter (f.eks følger på og avkjøringsfelt på motorvei, senest i dag) som gjør at jeg helst kjører selv og ikke bruker den. På langturer (30 mil og over) bruker jeg TACC  men har altså disse dårlige opplevelsene med fantombrems.
Det stemmer bra med mine opplevelser. De skikkelig brå og umotiverte oppbremsingene har stort sett skjedd på TACC. Kona som er ganske glad i ACC sluttet å bruke den på Tesla etter siste langtur med en slik opplevelse.

Samme her, men det kan skyldes at jeg sjelden bruker AP siden jeg kjører mest på relativt smale veier med gulstripe eller veier uten midtmarkering. På vei med smale kjørefelt og gulstripe fungerer for så vidt AP OK, men bilen legger seg alt for langt inn mot venstre/gulstripa, noe som medfører at jeg sitter og avbryter AP hver gang jeg møter store kjøretøy, og av til ellers. Det blir for slitsomt. Da vil jeg gjerne bruke TACC og velge plassering i kjørebane selv, men det medfører mye småbremsing ved at bilen går av gassen, og dermed aktiverer regenerering, noen småbremsinger med mekanisk brems og alt for mange (selv om det ikke er veldig ofte) relativt kraftige oppbremsinger der du henger i sikkerhetsbeltet og raskt må korrigere selv med gasspedalen. Et par ganger har bilen også aktivert nødbrems, dvs. bremsepedal helt i gulvet, men det har skjedd i situasjoner der det ikke kom som en overraskelse. Nødbrems er heftig, men når du ligger i 80 km/t og bilen hugger inn bremsene slik at du er nede i 50 km/t før du rekker å reagere så er det også veldig ubehagelig, spesielt når det ikke finnes en eneste god grunn til at bilen skal reagere overhodet. Disse få, men kraftige oppbremsingene gjør at jeg aldri tør å bruke TACC eller AP når det ligger biler bak meg. Hvis jeg ligger bak en annen bil tror jeg aldri at jeg har opplevd slike bremsinger, da virker det som om Tesla stoler blindt på at det bilen foran gjør er riktig, og bare følger den uansett.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Radialonsdag 08. september 2021, klokken 09:13
Men "alle" har de samme problemene med AP og TACC.. det er vel minst en million++ TM3/TMY på veiene verden rundt.

Hvorfor er det ikke ett større "hylekor" rundt dette? 🤔 Eller er alle i en *modus" der alt blir bedre i morgen?
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Jeronanonsdag 08. september 2021, klokken 09:42
Sitat fra: Radial på onsdag 08. september 2021, klokken 09:13
Men "alle" har de samme problemene med AP og TACC.. det er vel minst en million++ TM3/TMY på veiene verden rundt.

Hvorfor er det ikke ett større "hylekor" rundt dette? 🤔 Eller er alle i en *modus" der alt blir bedre i morgen?

That is because the US is on a different code base of AP, also having access to FSD beta now.
We have far more restrictions in features and AP functions in Europe compared to US.

But even in US, people do discuss issues with phantom braking, though it seems to be a much bigger problem over here this side of the pond. Far away from Tesla HQ in Sunny California.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Radialonsdag 08. september 2021, klokken 11:36
Men Kina feks? Om kinesere med Tesla fantombremser så det blir kjedekollisjoner hver dag, så ville vel noen regulatorer satt ned foten?

Føler Autopilot i USA handler mer om at bilen SKAL kjøre selv uten å treffe noe (påkjørsel av Politibil, trailer etc) uansett pris, og ikke problemene rundt "phantom braking" og falske sensor inputs.. Akkurat som det ikke "er" ett problem. Pussig.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Counterpointertorsdag 09. september 2021, klokken 00:28
Sitat fra: Radial på onsdag 08. september 2021, klokken 09:13
Men "alle" har de samme problemene med AP og TACC.. det er vel minst en million++ TM3/TMY på veiene verden rundt.

Hvorfor er det ikke ett større "hylekor" rundt dette? Eller er alle i en *modus" der alt blir bedre i morgen?
Personlig synes jeg det er hylekor om dette både på grupper og forum, men det er alltid noen som synes det fungerer bra nok og noen fanboys som synes FSD beta har løst alt. Så det blir ikke skikkelig bråk.

Jeg har gitt opp AP omtrent helt og bruker kun TACC på steder jeg vet det fungere og nesten bare når jeg er alene i bilen. Så har en passiv adaptiv holdning

Heldigvis er bilen super å kjøre manuelt, det hjelper godt på
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: JorEltorsdag 09. september 2021, klokken 07:14
Jeg har faktisk gitt opp TACC, pga unødvendige små-famtom-bremsinger. AP bruker jeg over alt der jeg ferdes, men kun der hvor det er avslappende. Brukes der veioppmerking er tilfredstillende. Der hvor AP gjør feil, unngår jeg på en stund.
AP er en verdiful "psykologisk-pause" på en kjedelig "A til B -tur". :)

Brannfakkel/spørsmål.. Kan det være at vi med HW3computeren, får mindre bremsinger, siden man får flere kalkulasjoner pr sekund, og bilen blir ikke så lettskremt?
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Mobileumtorsdag 09. september 2021, klokken 07:24
Jeg bruker bare AP på motorvei, og der har jeg 70% av kjøringen min. Fra manualen:

ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører. Ha hendene på rattet og vær oppmerksom på veiforhold og annen trafikk mens du bruker Autostyring. Ikke bruk Autostyring i bygater, i nærheten av veiarbeid eller i områder der det kan være syklister eller fotgjengere. Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at Autostyring bestemmer riktig kjørebane. Vær alltid forberedt på å iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse instruksjonene ikke følges, kan det føre til skader, alvorlige personskader eller dødsfall.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: JorEltorsdag 09. september 2021, klokken 07:56
-Vær alltid forberedt på å iverksette tiltak umiddelbart.
En god AP-leveregel :+1:

Tesla har solgt meg FSD, og jeg kan derfor stole på at bilen er selvkjørende. Helt sant. I tillegg behersker den bykjøring. Dette har jo Musk og Tesla bekreftet mange ganger, spør du meg..

Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Handymantorsdag 09. september 2021, klokken 08:35
Sitat fra: JorEl på torsdag 09. september 2021, klokken 07:56
Tesla har solgt meg FSD, og jeg kan derfor stole på at bilen er selvkjørende. Helt sant. I tillegg behersker den bykjøring. Dette har jo Musk og Tesla bekreftet mange ganger, spør du meg..
He he... du har jo bare forhåndsbetalt for FSD. Tesla har jo enda ikke levert FSD noe sted i verden. I USA har de FSD Beta, men får heller ikke FSD på en god stund enda.
Når det gjelder ting EM sier om tid og fremdrift, så vet alle at han ikke er på samme planet som oss ;-)
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Mobileumtorsdag 09. september 2021, klokken 08:50
Sitat fra: JorEl på torsdag 09. september 2021, klokken 07:14
Brannfakkel/spørsmål.. Kan det være at vi med HW3computeren, får mindre bremsinger, siden man får flere kalkulasjoner pr sekund, og bilen blir ikke så lettskremt?

Brannslukker/svar.. Nei. Musk har sagt at dette er et problem med samspillet mellom radar/kameraer, og som er uløselig. Ref. tidligere innlegg.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: geeartorsdag 09. september 2021, klokken 09:05
Sitat fra: Handyman på torsdag 09. september 2021, klokken 08:35
Sitat fra: JorEl på torsdag 09. september 2021, klokken 07:56
Tesla har solgt meg FSD, og jeg kan derfor stole på at bilen er selvkjørende. Helt sant. I tillegg behersker den bykjøring. Dette har jo Musk og Tesla bekreftet mange ganger, spør du meg..
He he... du har jo bare forhåndsbetalt for FSD. Tesla har jo enda ikke levert FSD noe sted i verden. I USA har de FSD Beta, men får heller ikke FSD på en god stund enda.
Når det gjelder ting EM sier om tid og fremdrift, så vet alle at han ikke er på samme planet som oss ;-)
AP er også beta, i følge varselet på skjermen...
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Bushytorsdag 09. september 2021, klokken 12:33
"bilen" er beta...  :P
Neida, så ille er det nok ikke. men overaskende hvor lenge Tesla kan drive på med "Beta" på vindusviskere, parkering, acc, tacc...
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Lynettorsdag 09. september 2021, klokken 14:08
Dere som sier at det skjer alvorlige hendelser bør absolutt ta kontakt med servicesenter umiddelbart og kreve at Tesla tar grep i denne saken. Dere må da ha nøyaktig tidspunkt for hendelsen, og gjerne opptak fra dashbordkamera.
Krev at Tesla enten fikser problemet ASAP, eller alternativt gir oss mulighet for å slå av deler av systemet.
Når skal vi kreve penger tilbake for FSD og EAP?
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: Mobileumtorsdag 09. september 2021, klokken 14:45
Det er blitt gjort. Flere ganger.



Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: knut3448torsdag 09. september 2021, klokken 16:57
Vi har hatt 2018 MCU2 TMS og 2019 TM3 LR. Jeg ga opp å bruke TACC/AP på begge bilene pga oppbremsing. Famillien satt veldig lite pris på det. Jeg spurte Tesla om TM3'en kunne være feilkalibrert. Grafikken viste flere ganger at passerende traffikk på motorveien kjørte på midtstripa. De sa det ikke var noe som kunne gjøres.

Nå kjører vi 2021 TM3 SR+, og det har vært 2 tilfeller av oppbremsing etter noen tusen km kjøring med AP/TACC denne sommeren. Familien reagerte ikke noen av dem. Jeg har ikke inntrykk av at AP/TACC har blitt revolusjonerende mye bedre det siste året. Så jeg spekulerer i om det er forskjell på bilene. Forskjell på hvor godt kamera/radar har blitt installert? Noen synes det er ubrukelig, andre synes det fungerer bra. Jeg har opplevd begge deler.
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: RuneWfredag 10. september 2021, klokken 13:04
Sitat fra: knut3448 på torsdag 09. september 2021, klokken 16:57
Jeg har ikke inntrykk av at AP/TACC har blitt revolusjonerende mye bedre det siste året.

Om ikke revolusjonerende mye bedre, så kanskje det er nettopp små forbedringer rundt disse tingene som er endret?
Tittel: Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
Skrevet av: THEfredag 10. september 2021, klokken 13:24
Sitat fra: RuneW på fredag 10. september 2021, klokken 13:04
Sitat fra: knut3448 på torsdag 09. september 2021, klokken 16:57
Jeg har ikke inntrykk av at AP/TACC har blitt revolusjonerende mye bedre det siste året.

Om ikke revolusjonerende mye bedre, så kanskje det er nettopp små forbedringer rundt disse tingene som er endret?
De fire årene jeg har hatt min tesla har det vært "eit steg hit og eit steg dit". Neste oppdatering har vært et skritt fram, og neste der igjen et par skritt tilbake. Noe som kanskje har fungeret fint et år blir plutselig endret tilbake til slik ting ikke fungerte før. Gjelder ikke bare AP/TACC, men også andre funksjoner i bilen. Holder ikke pusten mens jeg venter på at TACC/AP skal begynne å fungere skikkelig i alle fall. Hver eneste forbedring som dukker opp blir uansett tatt i mot med takk, selv om det bare er snakk om tid før forbedringen blir reversert. Framover slipper jeg sannsynligvis å irritere meg over at ting ikke blir fikset når det kommer ny SW siden AP2.0 biler med MCU1 ikke lenger oppdateres med nye SW-versjoner.