Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y på finn

Startet av snakkesalig, mandag 09. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

IP

Gratulerer
Bestilte på mandag, men har ikke hørt noe enda.
Hvor får du den utlevert?

thebadger

Sitat fra: IP på torsdag 02. september 2021, klokken 10:53
Gratulerer
Bestilte på mandag, men har ikke hørt noe enda.
Hvor får du den utlevert?
Lillestrøm.

kodax

Sitat fra: thebadger på torsdag 02. september 2021, klokken 10:33
Jeg bestilte TMY på mandag, blå/hvit med EAP, skal hente den i morgen.
Gratulerer! Du ble nok enten matchet med en blå/hvit som noen har avbestilt, eller så har Norge fått levert et ymse utvalg og så er det noen konfigurasjoner som ikke er matchet med kunder og dermed  tilgjengelige for utlevering med en gang, dvs en form for inventory-biler.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Bjoris

Tror det begynner å bli ekstremt trangt i markedet for å få solgt gml biler også og sikkert litt tungt å få god pris for en TM3 vil jeg tro på så kort varsel, det gjør jo at mange ikke kan kaste seg rundt å kjøpe med en gang det renner inn 1000 vis av biler.

Godt mulig derfor at det vil ta noen uker for Tesla å få solgt alle som kommer nå...


kodax

Sitat fra: Bjoris på torsdag 02. september 2021, klokken 11:32
Tror det begynner å bli ekstremt trangt i markedet for å få solgt gml biler også og sikkert litt tungt å få god pris for en TM3 vil jeg tro på så kort varsel, det gjør jo at mange ikke kan kaste seg rundt å kjøpe med en gang det renner inn 1000 vis av biler.

Godt mulig derfor at det vil ta noen uker for Tesla å få solgt alle som kommer nå...
Det kommer jo helt an på om det kommer det antallet biler som er bestilt, eller om det kommer en haug biler som de skal få solgt. Det er det vel ingen her som vet, men inntil det dukker opp inventory-biler på nettsidene til Tesla så må man vel gå ut i fra at de i Norge greit selger unna det som ankommer landet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

thebadger

Sitat fra: kodax på torsdag 02. september 2021, klokken 11:04
Gratulerer! Du ble nok enten matchet med en blå/hvit som noen har avbestilt, eller så har Norge fått levert et ymse utvalg og så er det noen konfigurasjoner som ikke er matchet med kunder og dermed  tilgjengelige for utlevering med en gang, dvs en form for inventory-biler.
Snakket med ei jeg kjenner hos Tesla, når alle bestillinger er ferdig behandlet dukker resten opp på inventory. I mellomtiden matches alle eksisterende og nye bestillinger. Matching skjer både automatisk og manuelt.
De har fått inn flere biler enn det som er bestilt, og da er det de skjeldne bilene (blå/hvit og rød/hvit) som oftest er ledige.

En slags pragmatisk forklaring:
La oss si 1000 personer har bestilt hvit bil med sort interiør, og så har de fått 1050 sånne biler. Disse må fordeles på tvers av landet og finne ut om noen er skadet (utleveres senere) før de kan begynne å selge/matche 50 teoretiske inventory-biler.
Hvis 10 personer har bestilt blå bil med hvitt interiør og de får 15 sånne biler, da kan de om så ringe hver eneste bestiller og ha rest-lager tilgjengelig i løpet av en time.
Blir veldig forenklet men legg til litt pragmatikk der det trengs

REN-BIL

Vi som har bestilt 7 seter må trolig belage oss på enda lengre ventetid. Jeg kjenner at tålmodigheten er spist opp og har lyst å konfrontere Tesla om dette. Å vente over 3 år på bilen uten informasjon er spesielt. Er det bare meg eller er det flere som ønsker mer konkrete svar?

advale

Bare å se mot Kina. Om det selges 7 seter. Hvis ikke får du smøre tjukk med tålmodighet. Da kommer sikkert 7 seteren fra Berlin.

Thomatene

Noen her inne (f.eks de som har reservert/bestillt de siste ukene) som har fått noe inntrykk av leveringstider i.f.t. konfigurasjoner på utvendig farge og/eller innvendig farge?

Contango

Sitat fra: thebadger på torsdag 02. september 2021, klokken 11:58
...Blir veldig forenklet men legg til litt pragmatikk der det trengs
Takk for saksinfo. Gir absolutt mening. Jeg lurer veldig på om det er flere skip med biler etter dette eller om vi har fått «vår allokering» for en god stund.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

thorerik

Tesla prøver nok å få shippet mest mulig til Norge, mye grunnet valutagevinsten på Y samt gode incentiver.
Vil tippe at de som bestiller en kurant bil i dag kan forvente å få den innen 3 uker.

Bjoris

Sitat fra: kodax på torsdag 02. september 2021, klokken 11:39
Sitat fra: Bjoris på torsdag 02. september 2021, klokken 11:32
Tror det begynner å bli ekstremt trangt i markedet for å få solgt gml biler også og sikkert litt tungt å få god pris for en TM3 vil jeg tro på så kort varsel, det gjør jo at mange ikke kan kaste seg rundt å kjøpe med en gang det renner inn 1000 vis av biler.

Godt mulig derfor at det vil ta noen uker for Tesla å få solgt alle som kommer nå...
Det kommer jo helt an på om det kommer det antallet biler som er bestilt, eller om det kommer en haug biler som de skal få solgt. Det er det vel ingen her som vet, men inntil det dukker opp inventory-biler på nettsidene til Tesla så må man vel gå ut i fra at de i Norge greit selger unna det som ankommer landet.

Problemet er jo at veldig mange som har bestilt har kjøpt en annen bil i mellomtiden så for Tesla må det være rimelig vanskelig å vite hvor mange som faktisk skal ha bilen de har bestilt, siden de beholder gml pris får du jo veldig mange flere biler solgt enn om de ikke gjorde det slik, men det er nok mange som sitter på bestillinger til dagens pris og de kan droppe bilen der og da ved levering så ingen vet helt hvor denne haren sparker, vi får bare se




IP

Sitat fra: Thomatene på torsdag 02. september 2021, klokken 12:12
Noen her inne (f.eks de som har reservert/bestillt de siste ukene) som har fått noe inntrykk av leveringstider i.f.t. konfigurasjoner på utvendig farge og/eller innvendig farge?
Var innom SC i Stavanger nettopp. De paret meg manuelt med VIN mens jeg var der.
Leveringstid kunne variere ut i fra konfigurasjon, men fikk bekreftet levering i september selv om jeg bestilte på mandag.
Har bestilt hvit/svart, men leveringkunne bli oktober/november for enkelte andre konfigurasjoner.

LaRsHe


IP


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA