Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y på finn

Startet av snakkesalig, mandag 09. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

Larsj84

Sitat fra: frtan på torsdag 02. september 2021, klokken 09:05
Ser det ligger mange ute på Finn nå.
Hva er grunnen til at flere ligger ute til mindre enn det de gav for bilen? Hvertfall det de skriver.
Er det så god tilgjengelighet og kort leveringstid ved å bestille ny?

Som f.eks denne

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230446535

Antar denne er kjøpt tidligere for en bedre pris,

Selv om det står "Pris fra Tesla med tilsvarende tilvalg er 633.642." betyr nok ikke nødvendigvis at selger betalte det :)

Magnus Hansen

Biler med FSD er jo i sin egen kategori. Svært få som er interessert i å betale dagens pris for FSD. Tipper biler uten FSD går ca for dagens nypris fra Tesla. Det er i alle fall merkelig om folk betaler overpris istedenfor å vente noen uker på ny bil fra Tesla

Kav2

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 02. september 2021, klokken 09:12
Biler med FSD er jo i sin egen kategori. Svært få som er interessert i å betale dagens pris for FSD. Tipper biler uten FSD går ca for dagens nypris fra Tesla. Det er i alle fall merkelig om folk betaler overpris istedenfor å vente noen uker på ny bil fra Tesla

Ingen får overpris på finn nå - uansett om de har standard AP/eap/FSD. Jeg solgte min på finn med FSD 30 k under listepris, men gikk allikevel 50k i pluss. Hadde det vært uten fsd, hadde jeg kanskje gått 65-70 i pluss?
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

Bjoris

#228
Jeg følger meget nøye dette markedet og markedet for ID4 siden vi må selge enten TMY eller ID4. Sistnevnte er ekstremt lukrativt om dagen og vi kan faktisk tjene neste like mye på å selge IDen som har gått 9000 km, men tror nok det går lettere å selge TMY til listepris.

Jeg ser at det pt har vært lagt ut 81 TMY og 31 av disse er solgt. Det er KUN biler med FSD som legges ut til lavere pris en dagens listepris og for oss som har brent oss på FSD før vet vi jo at du ikke får pengene igjen for FSD. Kjiipt, men sånn er det. Ønsker en FSD, men syns 59 kNOK er for mye så ville jeg gått på finn.no, du får nok fort 20 kNOK ned fra listepris da, kanskje mer.

Pt har jeg bare sett en uten FSD som ble lagt ut for mindre enn listepris, de fleste legges over, noen på listepris. Ser ut som det typiske er 10 kNOK over listepris... og så tenker jeg da at det er veeeldig vanskelig å få mer enn dagens pris hos Tesla siden Tesla pt lover bil i September til alle...

Det som kan endre dagens situasjon er tilgang på biler, pt ser det ut som "alle skal få", jeg er veldig imponert over det når en tenker på at TMY produseres ca 30.000 biler pr mnd i Kina og en skal nå mette hele Europa med en venteliste fra 2019 og frem til i dag.

Min påstand er derfor at du gjør ikke noe dårlig kjøp om du kjøper til listepris i dag, jeg blir meget overrasket dersom Tesla skulle velge å sette ned prisene i dagens markedet, spesielt når vi ser at nærmest alle sliter med tilgang til deler og har redusert produksjonen som følge av dette.

Selvsagt snakker jeg for "min syke" mor sidan jeg kanskje skal selge min TMY, men det er uansett min ærlige vurdering og når en ser at rimeligste ID4 1ST som mange av oss gav under 420 for, med vinterhjul, ligger på 465 nå med 5000 km på telleren så forteller vel det sitt om hva som skjer når kapasiteten blir lav...

Absolutt ALLE skal kjøpe elbil om dagen så markedet er utrolig så de som går rundt å tror at dette skal gå i fisk de tror jeg skal få vente lenge, det blir jo ikke bedre av at MVA spøkelse lurer i kulissene...

Jeg har mer tro på at TMY går over listepris snart for jeg tror det blir lengre mellom båtene til Norge med TMY når første rushet har lagt seg...

kodax

Sitat fra: Kav2 på torsdag 02. september 2021, klokken 09:22
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 02. september 2021, klokken 09:12
Biler med FSD er jo i sin egen kategori. Svært få som er interessert i å betale dagens pris for FSD. Tipper biler uten FSD går ca for dagens nypris fra Tesla. Det er i alle fall merkelig om folk betaler overpris istedenfor å vente noen uker på ny bil fra Tesla

Ingen får overpris på finn nå - uansett om de har standard AP/eap/FSD. Jeg solgte min på finn med FSD 30 k under listepris, men gikk allikevel 50k i pluss. Hadde det vært uten fsd, hadde jeg kanskje gått 65-70 i pluss?
Ikke umulig man kan få noe overpris på de enkleste modellene, da det nok er usikkert om Tesla faktisk klarer å levere i september selv om det er det som står at de skal det.
FSD trakk nok ned for min del, men grå og 20" gjorde den temmelig attraktiv allikevel, så jeg endte opp med 20k under listepris. Nå er jo FSD gått opp med 10k etter at jeg bestilte den, så jeg tjente allikevel bare 10k mindre enn om jeg hadde bestilt uten FSD og solgt for listepris.
(Originale vinterhjul gjorde kanskje også at færre leste annonsen siden bilen da virket dyrere enn de uten, men for de fleste kjøpere tror jeg det er en trygghet i stedet for diverse ræl som forhandlere sender med i stedet for å få bedre fortjeneste.)
Annonsestatistikk fra Finn:
13049 klikk
126 som la til som favoritt
9 som sendte melding gjennom Finn
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

torlie

Kan ikke en teori være at etterspørselen etter Y faktisk er en del lavere enn man tror? Ergo greier Tesla å skaffe bil til omtrent alle som ønsker i Norge i Q3, og evt Q4.

1. Grunnet lang levering har reservasjonsholdere hoppet av og kjøpt noe annet.
2. Enkelte mener den er noe overpriset mtp $ mot NOK, og avventer kjøp.
3. En del venter på Berlin.
4. Mange beholder model 3 fremfor å ta tapet og kjøpe Y.
5. Mange sitter på gjerdet og venter til prøvekjøring før de bestiller.




2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

hELgenen

Antallet brukte TM3 på finn går oppover og oppover..dag for dag...
Så det er nok mange TM3 kunder også som skal over på Y.
Nå er det jo flere båter på vei med Y til Europa - og jeg har egentlig lite tro på at markedet for elbiler i Europa sett under ett vokser til himmelen. Jeg tror derfor ikke Tesla vil slite med å levere nok TMY til Norge i år.
Noen velger jo også å vente på Berlin - og når man først er inne på denne tanken så er man jo villig til å vente ca 1 år til. Og så har du alle kinesere som nå kommer - klart BYD,NIO,XPENG osv vil spise av markedet i Norge allerede i høst. Mao- jeg tror ikke de i Norge som ønsker TMY vil slite med å få tak i TMY i 2021. Da er det faktisk verre med f.eks VW,Audi og Skoda - de sliter med å ha produksjonen i gang pga. halvleder mangel og der sluker jo markedet unna alt som kommer for øyeblikket. Så for Tesla er det jo en gyllen mulighet til å dumpe inn store volum av TMY som et alternativ for de som ennå ikke har skrevet kontrakt på noen andre allerede.
Så akkurat vil jeg tippe TMY kanskje er den familebilen det vil være enklest å få tak i frem til nyåret..

Mrk! Jeg tipper - jeg er driver ikke med analyser av slikt - så dette er ren synsing

casall

Er det snakk om ca 1 år før produksjonen i Tyskland er i gang?

torlie

Sitat fra: frtan på torsdag 02. september 2021, klokken 09:58
Er det snakk om ca 1 år før produksjonen i Tyskland er i gang?

Produksjonen er nok i gang lenge før det, men å produsere i stort volum tar noe tid.

https://www.techtimes.com/articles/264878/20210901/tesla-giga-berlin-take-year-reach-volume-production-elon-musk.htm
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

thorerik

Sitter selv på en Model 3 og har reservert Y. Men 3 er for god til å selge bare for å få det nyeste, så den blir og Y får vente til prisen er mer korrekt.

La inn reservasjon for 4 uker siden på Y og allerede i natt fikk jeg melding om at min Y kan hentes på lillestrøm om 11 dager. Det er ingen tvil om at Tesla har for mange biler i forhold til "ventelisten".
Har nå sendt mail om at jeg venter på Berlin ( Men jeg venter egentlig på prisreduksjonen først og fremst) og at de gjerne må levere den bilen til noen andre.

Ser at det nærmer seg at 6% av alle Y som er levert i Norge, nå ligger på Finn. Det er selvfølgelig grunnet at de er kjøpt til en lavere og mer fornuftig pris enn hva Tesla tar p.t  og selger ønsker å tjene penger før reduksjonen kommer.


geear

Sitat fra: frtan på torsdag 02. september 2021, klokken 09:05
Ser det ligger mange ute på Finn nå.
Hva er grunnen til at flere ligger ute til mindre enn det de gav for bilen? Hvertfall det de skriver.
Er det så god tilgjengelighet og kort leveringstid ved å bestille ny?

Som f.eks denne

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230446535
Prisene har økt to ganger siden det først ble mulig å bestillle Y, i mars 2019. Vi som bestilte da har ca. 75k lavere pris enn de som nettopp har bestilt, litt avhengig av om en tok 20", EAP/FSD osv.

kodax

Sitat fra: frtan på torsdag 02. september 2021, klokken 09:58
Er det snakk om ca 1 år før produksjonen i Tyskland er i gang?
Musk i går:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

thebadger

Jeg bestilte TMY på mandag, blå/hvit med EAP, skal hente den i morgen.
Vurderte å kjøpe på finn, men jeg har ikke fri egenkapital og vil ikke låne på huset (skal bygge tilbygg).
Så for de som trenger fullfinansiering eller ikke klarer å få gode betingelser på egenhånd:
10 år med Tesla-finansiering (1,99% nom): 5833,-/mnd, 699.960,-
10 år med 3.55% rente (beste jeg har fått med 100% finansiering): 6275,-/mnd, 753.000,-
10 år med 4.55% rente (standard DNB): 6563,-/mnd, 787.560,-

Thomatene

Sitat fra: thebadger på torsdag 02. september 2021, klokken 10:33
Jeg bestilte TMY på mandag, blå/hvit med EAP, skal hente den i morgen.
Vurderte å kjøpe på finn, men jeg har ikke fri egenkapital og vil ikke låne på huset (skal bygge tilbygg).
Så for de som trenger fullfinansiering eller ikke klarer å få gode betingelser på egenhånd:
10 år med Tesla-finansiering (1,99% nom): 5833,-/mnd, 699.960,-
10 år med 3.55% rente (beste jeg har fått med 100% finansiering): 6275,-/mnd, 753.000,-
10 år med 4.55% rente (standard DNB): 6563,-/mnd, 787.560,-
Gratulerer.
Betyr det at det tok 4 dager fra du reserverte og bestillte til den blir levert?

thebadger

Sitat fra: Thomatene på torsdag 02. september 2021, klokken 10:45
Gratulerer.
Betyr det at det tok 4 dager fra du reserverte og bestillte til den blir levert?
Det stemmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA