Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

580km vs 614km biler

Startet av patron, onsdag 04. august 2021, klokken 17:36

« forrige - neste »

Roman

Magefølelsen min sier at MIC M3 LR som er på båt nå på vei til Norge har NCA batteri, men man kan jo håpe.

Handyman

Sitat fra: Roman på torsdag 05. august 2021, klokken 10:45
Magefølelsen min sier at MIC M3 LR som er på båt nå på vei til Norge har NCA batteri, men man kan jo håpe.
Ja, jeg tror du har rett.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mrdamian

#17
Det blir interessant om/når MIC modellen blir like "god" som Panasonic og om LG problemene blir rettet opp og samme med Panasonic. Jeg driver å ser på nylig / inventory etter en M3 LR og det er forvirrende hva jeg skal gå for når jeg leser meg opp på forskjellene.

Jeg leser mye om at MIC byggekvalitet er bedre men dette skal tilsynelatende ikke være et problem i nyere/siste versjoner fra USA? Hvis dette stemmer er vel Panasonic modellen fra USA beste utvei da den har litt større batteri og NCMA? Men spørsmålet er jo også rundt pris, da per idag (5 august 2021) så er inventory MIC modeller minst 20 000 NOK billigere og kan leveres 2-3 mnd før... Det ligger noen USA modeller på Finn men de er priset veldig høyt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: mrdamian på torsdag 05. august 2021, klokken 15:18
Det blir interessant om/når MIC modellen blir like "god" som Panasonic og om LG problemene blir rettet opp og samme med Panasonic. Jeg driver å ser på nylig / inventory etter en M3 LR og det er forvirrende hva jeg skal gå for når jeg leser meg opp på forskjellene.

Jeg leser mye om at MIC byggekvalitet er bedre men dette skal tilsynelatende ikke være et problem i nyere/siste versjoner fra USA? Hvis dette stemmer er vel Panasonic modellen fra USA beste utvei da den har litt større batteri og NCMA? Men spørsmålet er jo også rundt pris, da per idag (5 august 2021) så er inventory MIC modeller minst 20 000 NOK billigere og kan leveres 2-3 mnd før... Det ligger noen USA modeller på Finn men de er priset veldig høyt.

Ja det er et skikkelig dilemma, US eller MIC. Men men uansett gode biler. Synes Bjørn N har i sin video der han har Marcus sin MIC - en god tilnærming. Han sier MIC er gode biler og at Tesla vil tweake mer på MIC sin BMS seinere og da jevnes det seg ut.

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på torsdag 05. august 2021, klokken 09:22

So what is your max. kW effect you have managed to achieve on a V3 SuC with your LG Model 3 when your SOC was around 20%?  That would be interesting to know.

Also. I know the Model S/X have active heating for the battery pack. Unlike Model 3. I have read that it can be really difficult to get the Model 3 to heat up the battery enough before arriving at a SuC, even if you put it into destination in navigation? Like if you are stuck driving on a 80km road in Vestlandet as opposed to speeding 110-120 km/h on the highway for example, to get immediate max. effect on a SuC.
Maks jeg har sett er 221kW. SuC Gol etter å ha kjørt fra Bergen. Over ett fjellpass bl.a. Bilen prøvde ikke varme batteriet en gang. Varm sommerdag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

markusthorsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 05. august 2021, klokken 15:49
Sitat fra: mrdamian på torsdag 05. august 2021, klokken 15:18
Det blir interessant om/når MIC modellen blir like "god" som Panasonic og om LG problemene blir rettet opp og samme med Panasonic. Jeg driver å ser på nylig / inventory etter en M3 LR og det er forvirrende hva jeg skal gå for når jeg leser meg opp på forskjellene.

Jeg leser mye om at MIC byggekvalitet er bedre men dette skal tilsynelatende ikke være et problem i nyere/siste versjoner fra USA? Hvis dette stemmer er vel Panasonic modellen fra USA beste utvei da den har litt større batteri og NCMA? Men spørsmålet er jo også rundt pris, da per idag (5 august 2021) så er inventory MIC modeller minst 20 000 NOK billigere og kan leveres 2-3 mnd før... Det ligger noen USA modeller på Finn men de er priset veldig høyt.

Ja det er et skikkelig dilemma, US eller MIC. Men men uansett gode biler. Synes Bjørn N har i sin video der han har Marcus sin MIC - en god tilnærming. Han sier MIC er gode biler og at Tesla vil tweake mer på MIC sin BMS seinere og da jevnes det seg ut.
Dette dilemmaet har holdt meg våken siden jeg bestilte min M3 LR med 614km i slutten av juni da jeg bestilte var det ingen M3 inventory biler tilgjengelig, og MY var fortsatt satt til 2022. Et par uker etterpå BOOM masse inventory biler med så og si identisk spec + 20K billigere og MY klar for levering ila august holder på å bli sprø. Men vært noen gode og opplysende diskusjoner her og på YouTube de siste dagene og jeg har landet på å beholde min med Panasonic batteri og 614km

Sent from my IN2023 using Tapatalk


HCWL

Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Daniel_0007

#22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil
Model 3 2019 LR Rwd

lbilist

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil



Bestilte TM3P tidlig juli med:


  • Rekkevidde: 567 KM WLTP
  • Levering: Estimert august

Ser fra VIN at jeg får en MIC bil, men i motsetning til TM3LR er det ingen endring i verken rekkevidde eller pris.
Skal man da anta at Tesla har "glemt" å endre rekkevidde på TM3P MIC, eller at de produseres med Panasonic 82 kWh batteri? Sendte en epost til Tesla med dette spm, men usikker på om jeg får et fornuftig svar :)

mrdamian

#24
Sitat fra: lbilist på fredag 06. august 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil



Bestilte TM3P tidlig juli med:


  • Rekkevidde: 567 KM WLTP
  • Levering: Estimert august

Ser fra VIN at jeg får en MIC bil, men i motsetning til TM3LR er det ingen endring i verken rekkevidde eller pris.
Skal man da anta at Tesla har "glemt" å endre rekkevidde på TM3P MIC, eller at de produseres med Panasonic 82 kWh batteri? Sendte en epost til Tesla med dette spm, men usikker på om jeg får et fornuftig svar :)

Ja det er litt rart, for da er det bare 13KM forskjell på rekkevidden mellom Performance og Long Range  :)

HCWL

Sitat fra: lbilist på fredag 06. august 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil



Bestilte TM3P tidlig juli med:


  • Rekkevidde: 567 KM WLTP
  • Levering: Estimert august

Ser fra VIN at jeg får en MIC bil, men i motsetning til TM3LR er det ingen endring i verken rekkevidde eller pris.
Skal man da anta at Tesla har "glemt" å endre rekkevidde på TM3P MIC, eller at de produseres med Panasonic 82 kWh batteri? Sendte en epost til Tesla med dette spm, men usikker på om jeg får et fornuftig svar :)

Ringte Tesla i går og personen jeg snakket med mente at wltp på 567km antydet at det skulle være Panasonic batteriet, men det kan vel da umulig stemme?

Gjerne oppdater oss hvis Tesla svarer på eposten din:)

Vans94

Har 580km inventorybilene rattvarme?

markusthorsen

Sitat fra: Vans94 på søndag 08. august 2021, klokken 17:55
Har 580km inventorybilene rattvarme?
Ifølge Tesla Ålesund så har de det. Det skal kun være batteriet som er annerledes.

Sent from my IN2023 using Tapatalk


lbilist

#28
Sitat fra: HCWL på lørdag 07. august 2021, klokken 16:41
Sitat fra: lbilist på fredag 06. august 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil



Bestilte TM3P tidlig juli med:


  • Rekkevidde: 567 KM WLTP
  • Levering: Estimert august

Ser fra VIN at jeg får en MIC bil, men i motsetning til TM3LR er det ingen endring i verken rekkevidde eller pris.
Skal man da anta at Tesla har "glemt" å endre rekkevidde på TM3P MIC, eller at de produseres med Panasonic 82 kWh batteri? Sendte en epost til Tesla med dette spm, men usikker på om jeg får et fornuftig svar :)

Ringte Tesla i går og personen jeg snakket med mente at wltp på 567km antydet at det skulle være Panasonic batteriet, men det kan vel da umulig stemme?

Gjerne oppdater oss hvis Tesla svarer på eposten din:)

Fra Tesla:
Hei,

Uavhengig av hvor bilen din er produsert, garanterer Tesla for den høyeste kvaliteten og standardene for alle proukter vi produserer. Tesla optimaiserer prosesser, teknologi og spesifikasjoner for å bringe de beste bilene til eierne. Tesla er en global leder innen batterikompetanse og produksjon, med teknologi bevist på mer enn 10 milliarder miles av virkelig kjørelengde verden over. Uavhengig av hvilken fabrikk eller hvilket batteri du får garanterer vi for den optimale batteriteknologien for spesifikasjonene til bilen.


Din Performance vil bli levert ihht. Til den bestillingen du gjorde.


------------------------
Noen ressurser der dette og annet debatteres:


Er vel få som vet eksakt - får vente og se :)

mrdamian

#29
Bare en oppdatering for de som lurer: Tesla har bekreftet at det ikke er flere inventory biler med hengerfeste og at "neste pulje" ikke kommer før desember. Per nå er levering på ny LR også desember. Dessverre for meg hadde jeg nylig bestemt meg for LR MIC med hengerfeste men da var det tydeligvis for sent.

Kanskje noen biler kommer tilbake hvis folk trekker sine ordre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA