Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: patron på onsdag 04. august 2021, klokken 17:36

Tittel: 580km vs 614km biler
Skrevet av: patrononsdag 04. august 2021, klokken 17:36
Hei,

Ser det ligger ute flere 580km wltp biler, men lurer på om det er noe forskjell på disse og 614km som man kan bestille utenom batteri/rekkevidde? Prøvde å søke meg fram, men fant ikke noe info, så beklager hvis dette har blitt besvart før.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: uptherosensonsdag 04. august 2021, klokken 18:28
Har bestilt en slik. Forskjellen er LG-batteri, som er litt mindre enn Panasonic sitt, og at bilen er produsert i Kina. Tesla kompenserer med å gjøre disse 20K billigere.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: markusthorsenonsdag 04. august 2021, klokken 18:32
Jeg snakket med Tesla Ålesund om akkurat dette i forrige uke. Jeg har en 614km bil på bestilling med levering i november, og har ukentlige vært innom å vurdert å bytte mot en av disse med 580km vedkommende på Tesla sa at batteri og rekkevidde var absolutt den eneste forskjellen. Varme i ratt og baksete, trelist på framdører, varmepumpe osv var også å finne i disse MIC bilene. Hun trodde disse ville være klare for levering ila september. Muligens før. Samme skip som MY kanskje?

Jeg sliter veldig med å ta en endelig avgjørelse selv... Men holder foreløpig en knapp på å vente til 614km modellen min kommer i november.

Sent from my IN2023 using Tapatalk

Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: GeirNonsdag 04. august 2021, klokken 20:22
Synes det var en no brainer å få bil tidligere og 20K i rabatt mot 3mil kortere rekkevidde som jeg i praksis aldri vil merke da jeg hovedsaklig vil lade i segmentet  mellom 20-80% når jeg er på tur en sjelden gang.
I hverdagen er det i allefall ikke et tema med de 3 mila på bunnen av batteriet.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: turfsurfonsdag 04. august 2021, klokken 20:51
Biler med LG batteri lader og tregere.  Ganske elendig faktisk. Strupes veldig raskt, og når aldri 250kW.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: patrononsdag 04. august 2021, klokken 21:17
Vet man noe om disse leveres med de nye lyktene?
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Jeronanonsdag 04. august 2021, klokken 22:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 20:51
Biler med LG batteri lader og tregere.  Ganske elendig faktisk. Strupes veldig raskt, og når aldri 250kW.

I thought that had been debunked already and that the difference was minimal in total charge time, just that the charging curve was different? More over, that the LG batteries perform better in winter.

In either case. I rather have better range performance in winter time for slightly slower charge speed in summer.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Handymanonsdag 04. august 2021, klokken 23:45
Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 22:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 20:51
Biler med LG batteri lader og tregere.  Ganske elendig faktisk. Strupes veldig raskt, og når aldri 250kW.

I thought that had been debunked already and that the difference was minimal in total charge time, just that the charging curve was different? More over, that the LG batteries perform better in winter.

In either case. I rather have better range performance in winter time for slightly slower charge speed in summer.
Ja de har ulike egenskaper, og noen er positive i LGs favør. Se Teslabjørns video om emnet. LG kan vise seg å bli bra på mange områder.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: turfsurftorsdag 05. august 2021, klokken 07:22
Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 22:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 20:51
Biler med LG batteri lader og tregere.  Ganske elendig faktisk. Strupes veldig raskt, og når aldri 250kW.
I thought that had been debunked already and that the difference was minimal in total charge time, just that the charging curve was different? More over, that the LG batteries perform better in winter.
Nå har jeg bil med LG batterier, og jeg er ikke imponert.

Brukte f.eks 28 minutt fra 39-84% på v3. Jada, litt høy SOC, men allikeve. Sommerdag, navigere til Superlader, +650 høydemeter osv. Godt og varmt batteri. Det er en snitteffekt på 62kW. Vi kjørte to biler, vår I-Pace samtidig. Den startet på 34% og ladet til 84% på en 150kW lader med en snitteffekt på 58kW. Og den er kjent for å lade sakte.

Og det bringer meg inn på det andre punktet. Kjørte flere turer sammen med I-Pacen i sommer, og rekkeviddeforskjellen var 3-5 mil. TM3 hadde da 19" og I-Pacen 20". Altså begge med mellomstore felger.

Nå har jeg ikke kjørt TM3 med Panasonic batteriene, så skal ikke si noe om forskjellen, men rekkevidde og ladefart på TM3 med LG er ihvertfall mye dårligere enn forventet. Lading over 50% er helt elendig. Heldigvis er det ikke ofte man trenger det, og med ladestopp i lunsjen er det bare greit det går sakte...
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Jeronantorsdag 05. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. august 2021, klokken 07:22
Sitat fra: Jeronan på onsdag 04. august 2021, klokken 22:28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. august 2021, klokken 20:51
Biler med LG batteri lader og tregere.  Ganske elendig faktisk. Strupes veldig raskt, og når aldri 250kW.
I thought that had been debunked already and that the difference was minimal in total charge time, just that the charging curve was different? More over, that the LG batteries perform better in winter.
Nå har jeg bil med LG batterier, og jeg er ikke imponert.

Brukte f.eks 28 minutt fra 39-84% på v3. Jada, litt høy SOC, men allikeve. Sommerdag, navigere til Superlader, +650 høydemeter osv. Godt og varmt batteri. Det er en snitteffekt på 62kW. Vi kjørte to biler, vår I-Pace samtidig. Den startet på 34% og ladet til 84% på en 150kW lader med en snitteffekt på 58kW. Og den er kjent for å lade sakte.

Og det bringer meg inn på det andre punktet. Kjørte flere turer sammen med I-Pacen i sommer, og rekkeviddeforskjellen var 3-5 mil. TM3 hadde da 19" og I-Pacen 20". Altså begge med mellomstore felger.

Nå har jeg ikke kjørt TM3 med Panasonic batteriene, så skal ikke si noe om forskjellen, men rekkevidde og ladefart på TM3 med LG er ihvertfall mye dårligere enn forventet. Lading over 50% er helt elendig. Heldigvis er det ikke ofte man trenger det, og med ladestopp i lunsjen er det bare greit det går sakte...

It is known Tesla has changed the charge curves to try to persuade people not to charge over 60-70% unless really needed.
But! If you need to charge to 80-85%, the "total" charge time should not be different as before.

For example. With our Model S 75D. Before we never got above 90-96 kW max. effect charge speed. Only 100kW packs (400V vs 350V) got 115 kW on V2 SuC.
After the charge curve update, we now actually get 115 kW max. effect between 20-30% SOC, but after that it drops quickly. Still, total time from 20 to 80% is the same for us. Around 35-40 mins. Though time from 20 to 60% is much quicker now. So it's the last 20% that is really slow ( 30-40 kW speeds ).

So what is your max. kW effect you have managed to achieve on a V3 SuC with your LG Model 3 when your SOC was around 20%?  That would be interesting to know.

Also. I know the Model S/X have active heating for the battery pack. Unlike Model 3. I have read that it can be really difficult to get the Model 3 to heat up the battery enough before arriving at a SuC, even if you put it into destination in navigation? Like if you are stuck driving on a 80km road in Vestlandet as opposed to speeding 110-120 km/h on the highway for example, to get immediate max. effect on a SuC.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Romantorsdag 05. august 2021, klokken 09:36
Sitat fra: markusthorsen på onsdag 04. august 2021, klokken 20:48
Nå er jeg ingen ekspert, men jeg er 75% sikker på at LR MIC (580km) og LR USA (614km) bruker det samme Panasonic batteriet. Men forskjellen er 77kwh og 82kwh, derav forskjellig WLTP? Mener på jeg har lest en plass at disse LTP batteriene er for store og ikke fått plass på M3 med den 580 rekkevidden. De brukes på SR+ og P modellene?

Igjen, godt mulig jeg har lest meg blind og misforstått noe greier. Om det viser seg å være tilfelle så sletter jeg innlegget, slik jeg ikke forvirrer flere her inne


Jeg for ikke noe av dette til å stemme. Kan du linke til informasjonen som gjør deg 75% sikker?

SR+ modellene bruker Lithium-jern-fosfat (LiFePo4 eller forkortet LFP) batteri. Disse har lavere energitetthet enn NMC og NCA batteritypene fra Panasonic og LG. Dem er ca av samme størrelsen, så siden dem har lavere energitetthet så for man lavere rekkevidde. LFP batterier blir pr nå kun brukt i SR+ fra Kina.

Etter hva jeg klart å søke av informasjon på internett så kommer alle MIC LR bilene med LG batterier (https://tesla-info.com/blog/tesla-china-built-m3.php)

580 km LG batteri fra kina er på ca 75kWh og 614 Panasonic pakken man for fra Fremont USA fabrikken er på 82 kWh.

Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Handymantorsdag 05. august 2021, klokken 10:00
Sitat fra: Roman på torsdag 05. august 2021, klokken 09:36
Sitat fra: markusthorsen på onsdag 04. august 2021, klokken 20:48
Nå er jeg ingen ekspert, men jeg er 75% sikker på at LR MIC (580km) og LR USA (614km) bruker det samme Panasonic batteriet. Men forskjellen er 77kwh og 82kwh, derav forskjellig WLTP? Mener på jeg har lest en plass at disse LTP batteriene er for store og ikke fått plass på M3 med den 580 rekkevidden. De brukes på SR+ og P modellene?

Igjen, godt mulig jeg har lest meg blind og misforstått noe greier. Om det viser seg å være tilfelle så sletter jeg innlegget, slik jeg ikke forvirrer flere her inne


Jeg for ikke noe av dette til å stemme. Kan du linke til informasjonen som gjør deg 75% sikker?

SR+ modellene bruker Lithium-jern-fosfat (LiFePo4 eller forkortet LFP) batteri. Disse har lavere energitetthet enn NMC og NCA batteritypene fra Panasonic og LG. Dem er ca av samme størrelsen, så siden dem har lavere energitetthet så for man lavere rekkevidde. LFP batterier blir pr nå kun brukt i SR+ fra Kina.

Etter hva jeg klart å søke av informasjon på internett så kommer alle MIC LR bilene med LG batterier (https://tesla-info.com/blog/tesla-china-built-m3.php)

580 km LG batteri fra kina er på ca 75kWh og 614 Panasonic pakken man for fra Fremont USA fabrikken er på 82 kWh.
Med de nye NCMA pakkene til LG så tipper jeg at MIC snart får samme rekkevidde som USA-utgaven.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: markusthorsentorsdag 05. august 2021, klokken 10:28
Sitat fra: Roman på torsdag 05. august 2021, klokken 09:36
Sitat fra: markusthorsen på onsdag 04. august 2021, klokken 20:48
Nå er jeg ingen ekspert, men jeg er 75% sikker på at LR MIC (580km) og LR USA (614km) bruker det samme Panasonic batteriet. Men forskjellen er 77kwh og 82kwh, derav forskjellig WLTP? Mener på jeg har lest en plass at disse LTP batteriene er for store og ikke fått plass på M3 med den 580 rekkevidden. De brukes på SR+ og P modellene?

Igjen, godt mulig jeg har lest meg blind og misforstått noe greier. Om det viser seg å være tilfelle så sletter jeg innlegget, slik jeg ikke forvirrer flere her inne


Jeg for ikke noe av dette til å stemme. Kan du linke til informasjonen som gjør deg 75% sikker?

SR+ modellene bruker Lithium-jern-fosfat (LiFePo4 eller forkortet LFP) batteri. Disse har lavere energitetthet enn NMC og NCA batteritypene fra Panasonic og LG. Dem er ca av samme størrelsen, så siden dem har lavere energitetthet så for man lavere rekkevidde. LFP batterier blir pr nå kun brukt i SR+ fra Kina.

Etter hva jeg klart å søke av informasjon på internett så kommer alle MIC LR bilene med LG batterier (https://tesla-info.com/blog/tesla-china-built-m3.php)

580 km LG batteri fra kina er på ca 75kWh og 614 Panasonic pakken man for fra Fremont USA fabrikken er på 82 kWh.

Du har helt rett og jeg ser med en gang feilen jeg har gjort. Jeg har garantert lest LG battery og blandet med LFP battery osv. Var kanskje litt sjenerøs med den 75% sikker greia. Beklager, jeg tar å sletter det originale innlegget slik ikke jeg forårsaker unødig forvirring.

Ref. det Handyman skriver, så tipper jeg også på at rekkevidden vil på sikt øke med LG batteriene med SW. Og som jeg har sett nevnt i andre tråder, så snart Tesla får litt mer data fra LG batteriene vil de nok også øke ladefart med SW. Men det blir jo bare tipping og kryssing av fingre. Men om man går for en bil med større HW (82kwh batteri fra Panasonic) og samtidig legger på "håpet" om at Tesla vil forbedre ting med SW, så vil man jo fortsatt ligge et lite steg foran feks LG batteriene. End of the day, så er det vel bare så mye man kan forbedre med SW :)
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Romantorsdag 05. august 2021, klokken 10:36
Sitat fra: markusthorsen på torsdag 05. august 2021, klokken 10:28
Ref. det Handyman skriver, så tipper jeg også på at rekkevidden vil på sikt øke med LG batteriene med SW. Og som jeg har sett nevnt i andre tråder, så snart Tesla får litt mer data fra LG batteriene vil de nok også øke ladefart med SW. Men det blir jo bare tipping og kryssing av fingre. Men om man går for en bil med større HW (82kwh batteri fra Panasonic) og samtidig legger på "håpet" om at Tesla vil forbedre ting med SW, så vil man jo fortsatt ligge et lite steg foran feks LG batteriene. End of the day, så er det vel bare så mye man kan forbedre med SW :)

Enig, venter selv på ny bil som kommer fra Shanghai. Det at bilen kommer med LG batteri er forsåvidt bare en teori jeg har, Tesla kunne ikke bekrefte eller avkrefte noe når jeg snakket med dem. Etter å ha sett på et par Teslabjørnvideoer så er jeg ikke så bekymret for at LG batteriet er så dårlig å ende opp med kontra Panasonic pakken :)
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Handymantorsdag 05. august 2021, klokken 10:40
Sitat fra: Roman på torsdag 05. august 2021, klokken 10:36
Sitat fra: markusthorsen på torsdag 05. august 2021, klokken 10:28
Ref. det Handyman skriver, så tipper jeg også på at rekkevidden vil på sikt øke med LG batteriene med SW. Og som jeg har sett nevnt i andre tråder, så snart Tesla får litt mer data fra LG batteriene vil de nok også øke ladefart med SW. Men det blir jo bare tipping og kryssing av fingre. Men om man går for en bil med større HW (82kwh batteri fra Panasonic) og samtidig legger på "håpet" om at Tesla vil forbedre ting med SW, så vil man jo fortsatt ligge et lite steg foran feks LG batteriene. End of the day, så er det vel bare så mye man kan forbedre med SW :)

Enig, venter selv på ny bil som kommer fra Shanghai. Det at bilen kommer med LG batteri er forsåvidt bare en teori jeg har, Tesla kunne ikke bekrefte eller avkrefte noe når jeg snakket med dem. Etter å ha sett på et par Teslabjørnvideoer så er jeg ikke så bekymret for at LG batteriet er så dårlig å ende opp med kontra Panasonic pakken :)
Long Range MIC biler kommer med LG batterier. Fikk også dette bekreftet av Tesla. Det som ikke er avklart er om det er NCM eller NCMA. NCMA skulle settes i produksjon i juli. Det er derfor uklart om bilene som nå er på vei har NCMA.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Romantorsdag 05. august 2021, klokken 10:45
Magefølelsen min sier at MIC M3 LR som er på båt nå på vei til Norge har NCA batteri, men man kan jo håpe.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Handymantorsdag 05. august 2021, klokken 10:46
Sitat fra: Roman på torsdag 05. august 2021, klokken 10:45
Magefølelsen min sier at MIC M3 LR som er på båt nå på vei til Norge har NCA batteri, men man kan jo håpe.
Ja, jeg tror du har rett.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: mrdamiantorsdag 05. august 2021, klokken 15:18
Det blir interessant om/når MIC modellen blir like "god" som Panasonic og om LG problemene blir rettet opp og samme med Panasonic. Jeg driver å ser på nylig / inventory etter en M3 LR og det er forvirrende hva jeg skal gå for når jeg leser meg opp på forskjellene.

Jeg leser mye om at MIC byggekvalitet er bedre men dette skal tilsynelatende ikke være et problem i nyere/siste versjoner fra USA? Hvis dette stemmer er vel Panasonic modellen fra USA beste utvei da den har litt større batteri og NCMA? Men spørsmålet er jo også rundt pris, da per idag (5 august 2021) så er inventory MIC modeller minst 20 000 NOK billigere og kan leveres 2-3 mnd før... Det ligger noen USA modeller på Finn men de er priset veldig høyt.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 05. august 2021, klokken 15:49
Sitat fra: mrdamian på torsdag 05. august 2021, klokken 15:18
Det blir interessant om/når MIC modellen blir like "god" som Panasonic og om LG problemene blir rettet opp og samme med Panasonic. Jeg driver å ser på nylig / inventory etter en M3 LR og det er forvirrende hva jeg skal gå for når jeg leser meg opp på forskjellene.

Jeg leser mye om at MIC byggekvalitet er bedre men dette skal tilsynelatende ikke være et problem i nyere/siste versjoner fra USA? Hvis dette stemmer er vel Panasonic modellen fra USA beste utvei da den har litt større batteri og NCMA? Men spørsmålet er jo også rundt pris, da per idag (5 august 2021) så er inventory MIC modeller minst 20 000 NOK billigere og kan leveres 2-3 mnd før... Det ligger noen USA modeller på Finn men de er priset veldig høyt.

Ja det er et skikkelig dilemma, US eller MIC. Men men uansett gode biler. Synes Bjørn N har i sin video der han har Marcus sin MIC - en god tilnærming. Han sier MIC er gode biler og at Tesla vil tweake mer på MIC sin BMS seinere og da jevnes det seg ut.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: turfsurftorsdag 05. august 2021, klokken 16:45
Sitat fra: Jeronan på torsdag 05. august 2021, klokken 09:22

So what is your max. kW effect you have managed to achieve on a V3 SuC with your LG Model 3 when your SOC was around 20%?  That would be interesting to know.

Also. I know the Model S/X have active heating for the battery pack. Unlike Model 3. I have read that it can be really difficult to get the Model 3 to heat up the battery enough before arriving at a SuC, even if you put it into destination in navigation? Like if you are stuck driving on a 80km road in Vestlandet as opposed to speeding 110-120 km/h on the highway for example, to get immediate max. effect on a SuC.
Maks jeg har sett er 221kW. SuC Gol etter å ha kjørt fra Bergen. Over ett fjellpass bl.a. Bilen prøvde ikke varme batteriet en gang. Varm sommerdag.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: markusthorsentorsdag 05. august 2021, klokken 16:52
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 05. august 2021, klokken 15:49
Sitat fra: mrdamian på torsdag 05. august 2021, klokken 15:18
Det blir interessant om/når MIC modellen blir like "god" som Panasonic og om LG problemene blir rettet opp og samme med Panasonic. Jeg driver å ser på nylig / inventory etter en M3 LR og det er forvirrende hva jeg skal gå for når jeg leser meg opp på forskjellene.

Jeg leser mye om at MIC byggekvalitet er bedre men dette skal tilsynelatende ikke være et problem i nyere/siste versjoner fra USA? Hvis dette stemmer er vel Panasonic modellen fra USA beste utvei da den har litt større batteri og NCMA? Men spørsmålet er jo også rundt pris, da per idag (5 august 2021) så er inventory MIC modeller minst 20 000 NOK billigere og kan leveres 2-3 mnd før... Det ligger noen USA modeller på Finn men de er priset veldig høyt.

Ja det er et skikkelig dilemma, US eller MIC. Men men uansett gode biler. Synes Bjørn N har i sin video der han har Marcus sin MIC - en god tilnærming. Han sier MIC er gode biler og at Tesla vil tweake mer på MIC sin BMS seinere og da jevnes det seg ut.
Dette dilemmaet har holdt meg våken siden jeg bestilte min M3 LR med 614km i slutten av juni da jeg bestilte var det ingen M3 inventory biler tilgjengelig, og MY var fortsatt satt til 2022. Et par uker etterpå BOOM masse inventory biler med så og si identisk spec + 20K billigere og MY klar for levering ila august holder på å bli sprø. Men vært noen gode og opplysende diskusjoner her og på YouTube de siste dagene og jeg har landet på å beholde min med Panasonic batteri og 614km

Sent from my IN2023 using Tapatalk

Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: HCWLtorsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Daniel_0007fredag 06. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: lbilistfredag 06. august 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil



Bestilte TM3P tidlig juli med:


Ser fra VIN at jeg får en MIC bil, men i motsetning til TM3LR er det ingen endring i verken rekkevidde eller pris.
Skal man da anta at Tesla har "glemt" å endre rekkevidde på TM3P MIC, eller at de produseres med Panasonic 82 kWh batteri? Sendte en epost til Tesla med dette spm, men usikker på om jeg får et fornuftig svar :)
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: mrdamianfredag 06. august 2021, klokken 21:23
Sitat fra: lbilist på fredag 06. august 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil



Bestilte TM3P tidlig juli med:


  • Rekkevidde: 567 KM WLTP
  • Levering: Estimert august

Ser fra VIN at jeg får en MIC bil, men i motsetning til TM3LR er det ingen endring i verken rekkevidde eller pris.
Skal man da anta at Tesla har "glemt" å endre rekkevidde på TM3P MIC, eller at de produseres med Panasonic 82 kWh batteri? Sendte en epost til Tesla med dette spm, men usikker på om jeg får et fornuftig svar :)

Ja det er litt rart, for da er det bare 13KM forskjell på rekkevidden mellom Performance og Long Range  :)
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: HCWLlørdag 07. august 2021, klokken 16:41
Sitat fra: lbilist på fredag 06. august 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil



Bestilte TM3P tidlig juli med:


  • Rekkevidde: 567 KM WLTP
  • Levering: Estimert august

Ser fra VIN at jeg får en MIC bil, men i motsetning til TM3LR er det ingen endring i verken rekkevidde eller pris.
Skal man da anta at Tesla har "glemt" å endre rekkevidde på TM3P MIC, eller at de produseres med Panasonic 82 kWh batteri? Sendte en epost til Tesla med dette spm, men usikker på om jeg får et fornuftig svar :)

Ringte Tesla i går og personen jeg snakket med mente at wltp på 567km antydet at det skulle være Panasonic batteriet, men det kan vel da umulig stemme?

Gjerne oppdater oss hvis Tesla svarer på eposten din:)
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Vans94søndag 08. august 2021, klokken 17:55
Har 580km inventorybilene rattvarme?
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: markusthorsensøndag 08. august 2021, klokken 20:14
Sitat fra: Vans94 på søndag 08. august 2021, klokken 17:55
Har 580km inventorybilene rattvarme?
Ifølge Tesla Ålesund så har de det. Det skal kun være batteriet som er annerledes.

Sent from my IN2023 using Tapatalk

Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: lbilistmandag 09. august 2021, klokken 08:22
Sitat fra: HCWL på lørdag 07. august 2021, klokken 16:41
Sitat fra: lbilist på fredag 06. august 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. august 2021, klokken 09:22
Sitat fra: HCWL på torsdag 05. august 2021, klokken 20:18
Noen som vet om de Inventory LR Performance som ligger ute nå er MIC eller Freemont og om de kommer med LG eller Panasonic?

Ser at WLTP er 567 km, som kan tyde på at det er Panasonic?

Du ser vin`en i adresse feltet når man går på detaljer, tyder på at det er MIC så er nok LG batterier.
LRW=MIC
5YJ=Freemont

Vet ikke hvorfor de skriver 567 wltp, tipper det er feil



Bestilte TM3P tidlig juli med:


  • Rekkevidde: 567 KM WLTP
  • Levering: Estimert august

Ser fra VIN at jeg får en MIC bil, men i motsetning til TM3LR er det ingen endring i verken rekkevidde eller pris.
Skal man da anta at Tesla har "glemt" å endre rekkevidde på TM3P MIC, eller at de produseres med Panasonic 82 kWh batteri? Sendte en epost til Tesla med dette spm, men usikker på om jeg får et fornuftig svar :)

Ringte Tesla i går og personen jeg snakket med mente at wltp på 567km antydet at det skulle være Panasonic batteriet, men det kan vel da umulig stemme?

Gjerne oppdater oss hvis Tesla svarer på eposten din:)

Fra Tesla:
Hei,

Uavhengig av hvor bilen din er produsert, garanterer Tesla for den høyeste kvaliteten og standardene for alle proukter vi produserer. Tesla optimaiserer prosesser, teknologi og spesifikasjoner for å bringe de beste bilene til eierne. Tesla er en global leder innen batterikompetanse og produksjon, med teknologi bevist på mer enn 10 milliarder miles av virkelig kjørelengde verden over. Uavhengig av hvilken fabrikk eller hvilket batteri du får garanterer vi for den optimale batteriteknologien for spesifikasjonene til bilen.


Din Performance vil bli levert ihht. Til den bestillingen du gjorde.


------------------------
Noen ressurser der dette og annet debatteres:


Er vel få som vet eksakt - får vente og se :)
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: mrdamianfredag 13. august 2021, klokken 08:42
Bare en oppdatering for de som lurer: Tesla har bekreftet at det ikke er flere inventory biler med hengerfeste og at "neste pulje" ikke kommer før desember. Per nå er levering på ny LR også desember. Dessverre for meg hadde jeg nylig bestemt meg for LR MIC med hengerfeste men da var det tydeligvis for sent.

Kanskje noen biler kommer tilbake hvis folk trekker sine ordre?
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: EDS89fredag 13. august 2021, klokken 09:54
Sitat fra: mrdamian på fredag 13. august 2021, klokken 08:42
Bare en oppdatering for de som lurer: Tesla har bekreftet at det ikke er flere inventory biler med hengerfeste og at "neste pulje" ikke kommer før desember. Per nå er levering på ny LR også desember. Dessverre for meg hadde jeg nylig bestemt meg for LR MIC med hengerfeste men da var det tydeligvis for sent.

Kanskje noen biler kommer tilbake hvis folk trekker sine ordre?

Meget greit å vite. Ja, det vil alltid dukke opp noe på ferdigbygde biler. Du må bare oppdatere jevnlig og være rask til å bestille når det dukker opp noe. Men det er ikke garantert at de bilene som er der blir levert aug/Sept eller du må vente til desember.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Kim-fredag 13. august 2021, klokken 10:02
Kamerat har akkurat bestilt MIC 580km versjoen uten hengerfeste montert og har fått beskjed om at hengerfeste monteres lokalt når bilen kommer der. Stemmer dette?
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Chris Neumann Ruudfredag 13. august 2021, klokken 10:45
Hører rart ut. sikker på at de ikke snakker om model Y ? Men det kan så klart hende at de gjør noe i Nederland eller lignende med MIC - biler som ellers ville vært gjort på Fremont...
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: mrdamianfredag 13. august 2021, klokken 12:54
Sitat fra: Kim- på fredag 13. august 2021, klokken 10:02
Kamerat har akkurat bestilt MIC 580km versjoen uten hengerfeste montert og har fått beskjed om at hengerfeste monteres lokalt når bilen kommer der. Stemmer dette?

Det kan godt hende men forskjellen når man bestiller er visst at du må bestille de som har hengerfeste på listen over utstyr da bilen er tilpasset til dette fra fabrikk og at det ikke kan ettermonteres på en bil som ikke har dette bestilt. Mener du at kameraten din bestilte en bil uten hengerfeste men likevel fikk tilbud om at det kan kjøpes?
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: EDS89fredag 13. august 2021, klokken 12:56
Ang hengerfeste - Da er det enkleste å henvise seg til Tesla service apparat og forhøre med dem ang ettermontering.
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: mrdamiantorsdag 19. august 2021, klokken 01:52
Jepp! Det ble en hvit med 18" og hengerfeste for 453,642.00 + 19,900.00 for vinterhjul. Kan ikke klage og gleder meg veldig :D
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: patrontorsdag 19. august 2021, klokken 08:30
Sitat fra: mrdamian på torsdag 19. august 2021, klokken 01:52
Jepp! Det ble en hvit med 18" og hengerfeste for 453,642.00 + 19,900.00 for vinterhjul. Kan ikke klage og gleder meg veldig :D
Gratulerer! Vet du hvor lang tid det tar fra bilen er i "transit", til du får den utlevert?
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: Jeronantorsdag 19. august 2021, klokken 09:04
Sitat fra: EDS89 på fredag 13. august 2021, klokken 12:56
Ang hengerfeste - Da er det enkleste å henvise seg til Tesla service apparat og forhøre med dem ang ettermontering.

If the Model 3 was not prepared for tow-hitch from factory, Tesla won't be able to fix it anymore.

Unlike Model Y that comes prepared from factory by default and tow-hitch can be bought and mounted afterwards at Tesla Service Center.

Seems, now the Model Y has become widely available, Tesla is now starting to follow the same practice for Model 3 and Y, as they did with Model S and X. Where they refuse the tow hitch for Model S and force you to buy the Model X if you need one.  ::)
Tittel: Sv: 580km vs 614km biler
Skrevet av: mrdamiantorsdag 19. august 2021, klokken 09:41
Sitat fra: patron på torsdag 19. august 2021, klokken 08:30
Sitat fra: mrdamian på torsdag 19. august 2021, klokken 01:52
Jepp! Det ble en hvit med 18" og hengerfeste for 453,642.00 + 19,900.00 for vinterhjul. Kan ikke klage og gleder meg veldig :D
Gratulerer! Vet du hvor lang tid det tar fra bilen er i "transit", til du får den utlevert?

Jeg ble fortalt at så og si alle bilene på inventory nå leveres i midten til slutten av september (muligens senere om du ikke bor på østlandet).