Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 28. august 2021, klokken 19:36

Alt er vanskelig når en ikke vil. Kan virke som automat har valgt nick med omhu. Alt skal være automatisk, det er en uting å måtte ta valg og forholde seg til unntak.

Spørsmålet om hvor fort han må kjøre illustrerer det. Han vet jo veldig godt at hvis det ikke er nødrett så må han forholde seg til fartsgrense, er det nødrett så gjøres det en konkret vurdering.

Hadde jeg selv vært i en nødrettsituasjon så hadde jeg antagelig kjørt det bilen går som jeg hadde klart å håndtere, så uansett hvor fort automat hadde kjørt ville vært for sakte. Men det er irrellevant da ingen av oss har lov, men det gis unntak i nødrett.

Det som virker enda vanskeligere for enkelte her,  er at det finnes lover og regler, bl.a om kjørefart. Og at det ikke hjelper å vrenge og vri på reglene selv om man ikke liker dem.

Og diskusjonen her handler om regelverket, ikke hvordan jeg kjører. Jeg lager ikke kø.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

VoltWay

Sitat
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Hva er sakte? Er det sakte å kjøre i 85 km/t i 80-sone? Nei, det er om noe litt fort. At bilen bak har lyst å kjøre fortere gjør ikke at bilen foran kjører sakte. Ordet «sakte» henviser til alle i trafikken, og det kan ikke stå i loven at du beveger deg sakte når du følger fartsgrensene. Å kjøre sakte er et vilkår som må oppfylles for at du iht. loven skal vike og sette ned farten eller stanse.

Angående nødrett så høres det spesielt ut at du skal slippe forbi alt og alle fordi det kanskje er noen som gjør det pga. et nødstilfelle. Du har heller ikke nødrett helt uten videre selv om du mener det står om liv og død. Om du kan tilkalle hjelp ved å ringe politi, medisinsk nødnummer eller på andre måter varsle noen som faktisk har lov å bryte fartsgrensen, så faller kanskje muligheten til nødrett bort fordi det er andre på vei.

Counterpointer

Sitat fra: automat på lørdag 28. august 2021, klokken 20:04

Alt er vanskelig når en ikke vil. Kan virke som automat har valgt nick med omhu. Alt skal være automatisk, det er en uting å måtte ta valg og forholde seg til unntak.

Spørsmålet om hvor fort han må kjøre illustrerer det. Han vet jo veldig godt at hvis det ikke er nødrett så må han forholde seg til fartsgrense, er det nødrett så gjøres det en konkret vurdering.

Hadde jeg selv vært i en nødrettsituasjon så hadde jeg antagelig kjørt det bilen går som jeg hadde klart å håndtere, så uansett hvor fort automat hadde kjørt ville vært for sakte. Men det er irrellevant da ingen av oss har lov, men det gis unntak i nødrett.

Det som virker enda vanskeligere for enkelte her,  er at det finnes lover og regler, bl.a om kjørefart. Og at det ikke hjelper å vrenge og vri på reglene selv om man ikke liker dem.

Og diskusjonen her handler om regelverket, ikke hvordan jeg kjører. Jeg lager ikke kø.
Fint om du viser til et sted hvor noen sier at noe annet enn nødrett gir tillatelse til å kjøre for fort?

Det er vel bare du som bruker fordommene dine litt aktivt .........

At noen kjører fort fort er utvilsomt, at et fåtall av dem gjør det under nødrett er like utvilsomt. Men det er bare noen få i denne tråden som prøver å få det til å høres ut som alle har rett til det.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 28. august 2021, klokken 22:44

Men det er bare noen få i denne tråden som prøver å få det til å høres ut som alle har rett til det.

Kan du liste opp alle de som har hevdet det her? Fint om du da også siterer de innlegg du henter påstanden din fra helt konkret! Poenget her er i all enkelhet at det at noen bryter fartsgrensen gir ikke deg også rett til å bryte norsk lov!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Dere... hvor lenge er det muuulig å ha denne diskusjonen uten at det blir tull...?
Bare lurer....

automat

Det er ingen som har hevdet at det er lovlig å kjøre for fort. Men det virker likevel som enkelte sliter med å forstå betydningen av kjørefart i lovverket. Helt konkret hvilke rettigheter og plikter som er relevante når noen kjører for fort.

Vi har avklart at en som kjører i fartsgrensen ikke kjører sakte i lovens forstand. Og at paragraf 12 derved ikke kan komme til anvendelse.

Da gjenstår det om en som kjører i fartsgrensen kan sies å være til hinder, og således bryte paragraf 3. Her brukes tom en potensiell nødrettsituasjon som halmstrå for å støtte oppunder en slik tolkning.

Siden ingen har postet noen kilder som viser noe slikt, så har jeg søkt og lett. For å se om jeg tar feil og dere har rett. Men jeg har ikke funnet noen ting som støtter et slikt syn.

Det gjør meg bare enda mer trygg på at en slik lovtolkning er ren ønsketenking.

Jeg har derimot funnet ut at det er ganske strenge vilkår for å kunne påberope seg nødrett.Man kan f.eks. påberope seg nødrett ved syketransport, hvis ambulanse er et alternativ. Edit: mangler en «ikke» her. Man kan ikke påberope seg nødrett, hvis ambulanse er et alternativ.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

paalsen

Sitat fra: automat på søndag 29. august 2021, klokken 09:55
Det er ingen som har hevdet at det er lovlig å kjøre for fort. Men det virker likevel som enkelte sliter med å forstå betydningen av kjørefart i lovverket. Helt konkret hvilke rettigheter og plikter som er relevante når noen kjører for fort.

Vi har avklart at en som kjører i fartsgrensen ikke kjører sakte i lovens forstand. Og at paragraf 12 derved ikke kan komme til anvendelse.

Da gjenstår det om en som kjører i fartsgrensen kan sies å være til hinder, og således bryte paragraf 3. Her brukes tom en potensiell nødrettsituasjon som halmstrå for å støtte oppunder en slik tolkning.

Siden ingen har postet noen kilder som viser noe slikt, så har jeg søkt og lett. For å se om jeg tar feil og dere har rett. Men jeg har ikke funnet noen ting som støtter et slikt syn.

Det gjør meg bare enda mer trygg på at en slik lovtolkning er ren ønsketenking.

Jeg har derimot funnet ut at det er ganske strenge vilkår for å kunne påberope seg nødrett.Man kan f.eks. påberope seg nødrett ved syketransport, hvis ambulanse er et alternativ.
+1

Sent from my iPhone using Tapatalk

arthur

Det er ingen som har hevdet at det er lovlig å kjøre for fort.

Fint, da har vi i alle fall nådd frem til deg på det punktet! :+1:

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Legg merke til at dette punktet er delt i to hvor det første sier at man skal holde så langt til høyre som mulig og ikke øke farten. I andre setning påpekes nettopp det med sakte fart eller stor plass hvor man om nødvendig skal ikke bare vike til høyre, men også sette ned farten og om nødvendig stanse.

https://www.dagbladet.no/tema/slik-kjorer-du-trygt-forbi/64562147

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. august 2021, klokken 09:39
Dere... hvor lenge er det muuulig å ha denne diskusjonen uten at det blir tull...?
Bare lurer....
Jeg tipper det er mulig å ha denne diskusjonen i all evighet! Just A guess

Amatørpolitiet vil nok aldri gå av frivillig.

Det er jo masse tull, men det er det alltid. Noen kan ikke forstå, andre vil ikke forstå og noe er en bare rett å slett uenig om.

Counterpointer

Jeg lager ikke kø.
Det virker lite trolig med din argumentasjon Akkurat på samme måte som du klassifiserer alle som er uenig med deg som råkjørere så virker du lite smidig og dermed er det mindre sannsynlig at du faktisk benytter reglene Arthur har sitert nå mange ganger.

VoltWay

Sitat fra: arthur på søndag 29. august 2021, klokken 11:35
Det er ingen som har hevdet at det er lovlig å kjøre for fort.
Fint, da har vi i alle fall nådd frem til deg på det punktet! :+1:

Legg merke til at dette punktet er delt i to hvor det første sier at man skal holde så langt til høyre som mulig og ikke øke farten. I andre setning påpekes nettopp det med sakte fart eller stor plass hvor man om nødvendig skal ikke bare vike til høyre, men også sette ned farten og om nødvendig stanse.

Det essensielle her er å se på vilkårene for at plikten skal tre i kraft.

SitatNår noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.
Den kan du oppfylle ved å kjøre tilnærmet som normalt, ev. litt mer til høyre, men det vil avhenge av veien. Er det ikke plass til å kjøre forbi så er det ikke noen grunn til å ligge til høyre. Her bryter du ingenting ved å kjøre videre.

SitatNår kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
"Når kjøretøyet beveger seg sakte". En bil som følger fartsgrensen beveger seg ikke sakte, og derfor vil ikke plikten om å vike til høyre og sette ned farten eller stanse tre i kraft. 70 km/t i 80-sone er sakte. 85 kmt/t i 80-sone er ikke sakte, selv om det er lavere hastighet enn bilen bak.

Sitat fra: Counterpointer på søndag 29. august 2021, klokken 11:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. august 2021, klokken 09:39
Bare lurer....
Jeg tipper det er mulig å ha denne diskusjonen i all evighet! Just A guess

Amatørpolitiet vil nok aldri gå av frivillig.

Det er jo masse tull, men det er det alltid. Noen kan ikke forstå, andre vil ikke forstå og noe er en bare rett å slett uenig om.
Og hvordan bidrar du med å bruke hersketeknikker i stedet for i holde deg til saken? Synes du tråden er blitt tullete så er det fritt frem å la være å poste i den.

automat

Det første punktet er det ingen strid om. Man har under ingen omstendighet lov til å øke hastigheten når man blir forbikjørt. Det er når vilkårene for når det andre punktet intrer som er diskusjonstemaet. Når er vilkårene for at man skal «om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse» oppfylt? Kjører man i fartsgrensen, og kjøretøyet ikke tar stor plass,  så er ikke vilkåret oppfylt. Legg merke til at det også er tilleggsvilkår om uoversiktlig vei  eller motgående trafikk. Vilkåret for «å vike til høyre og sette ned farten eller stanse» trer derfor ikke automatisk inn, selv om man «tar stor plass eller kjører sakte.»

Regner med at du la merke til følgende sitat i Dagbladartikkelen du linket til:
- Det er viktig å tenke på at du ikke skal bryte fartsgrensen når man kjører forbi. Må man det er det en unødvendig forbikjøring, sier hun.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Counterpointer på søndag 29. august 2021, klokken 11:51
Jeg lager ikke kø.
Det virker lite trolig med din argumentasjon Akkurat på samme måte som du klassifiserer alle som er uenig med deg som råkjørere så virker du lite smidig og dermed er det mindre sannsynlig at du faktisk benytter reglene Arthur har sitert nå mange ganger.
Går du tom for argumenter, og går på person istedet for sak?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Voltway - du skriver; "Er det ikke plass til å kjøre forbi så er det ikke noen grunn til å ligge til høyre. Her bryter du ingenting ved å kjøre videre."

Hvem mener du besitter definisjonsmakten til å si det? Skal den som noen ønsker å kjøre forbi bestemme det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: automat på søndag 29. august 2021, klokken 12:39

Regner med at du la merke til følgende sitat i Dagbladartikkelen du linket til:
- Det er viktig å tenke på at du ikke skal bryte fartsgrensen når man kjører forbi. Må man det er det en unødvendig forbikjøring, sier hun.

Ja, jeg har lest det og selv du har innrømmet at det kan være nødvendig og derfor lovlig i gitte situasjoner! Hvordan du som blir forbikjørt skal kunne vite årsaken til en unntaksvis nødvendig forbikjøring i over lovlig hastighet er for meg en gåte. Du skal selvfølgelig få slippe å svare på det. Ha en fortsatt fin helg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA