Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. august 2021, klokken 15:56
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 12. august 2021, klokken 18:35
1 sekund er veldig lite, trodde de var strengere enn det.

Det er vanskelig å måle slikt, og ett sekund er lite...

Fra min venn mr. Google: Vi bør ha minst tre sekunders avstand til bilen foran. Du kan kontrollere dette ved å telle tusen-og-en, tusen-og-to, tusen-og-tre. Begynn å telle når bilen foran f. eks passerer en stolpe.

https://www.google.com/search?q=vegvesen+avstandskrav+til+bil+foran&rlz=1C1SQJL_noNO929NO929&oq=vegvesen+avstandskrav+til+bil+foran&aqs=chrome..69i57j33i160.10155j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Hvis du leser både mine poster og ser litt på kontekst så ville du skjønt at jeg synes et sekund er (altfor) lite. Og jeg har sitert tresekundersregelen

Så please les litt nøyere!

Jalla

Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. august 2021, klokken 21:39
Sitat fra: hELgenen på fredag 13. august 2021, klokken 19:36
Det er litt skremmende å se noen diskutere om at det å ligge f.eks i 75 i 80 sone er krise, at det å etablere gjennomsnittsmålinger er krise, at å ligge bak noen en liten stund er krise osv..Enkelte er så opptatt av å tjene 1-2 minutter på 5-10 mil at det nesten grenser til det syke...
Det som er skremmende er at du skriver det her og tidligere hadde en post om hvordan du skulle hindre forbikjøring ved å gi på når noen kjører forbi deg.

Kan lure på om du egentlig vet hva du mener.

Til innholdet i denne posten, ingenting er vel egentlig krise. Alle kunne kjørt i 60 km/t overalt, det er vel noe du hadde likt.
Personlig er jeg mest bekymret over at så mange ikke har trafikkforståelse. Transport med bil handler først og fremst om å komme seg fra et sted til et annet og for de fleste har tid en verdi. At noen vil bruke mer tid er vel greit nok, da kan de kjøre i 75 i 80 sone. Men da må de for pokker klare å slippe forbi både de som vil kjøre i fartsgrensen og faktisk også alle andre som vil forbi siden det er slik reglene er. Så kan alle de forbanna hobbypoilitifolka ta seg en bolle.
:+1:

Rævedilter

Sitat fra: Svein_H på fredag 13. august 2021, klokken 21:15så hvordan kan du påberope deg definisjonsretten på hva som diskuteres og hva som er relevant for diskusjonen?
Eg påberoper meg ingen definisjonsrett, men når du klarer å spørre:
Sitat fra: Svein_H på fredag 13. august 2021, klokken 19:21
Er det sikkerheten eller lommeboka som har førsteprioritet?
samt trekke inn fartsmåling når me diskuterer avstand til bil foran så trekker du han langt, og da får me gje melding om kva me diskuterar. Kva har fartsmåling med avstand til bil foran å gjere? Snakker me om muligens ein liten digresjon ja....

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på fredag 13. august 2021, klokken 22:03
Sitat fra: hELgenen på fredag 13. august 2021, klokken 19:36
Det er litt skremmende å se noen diskutere om at det å ligge f.eks i 75 i 80 sone er krise, at det å etablere gjennomsnittsmålinger er krise, at å ligge bak noen en liten stund er krise osv..Enkelte er så opptatt av å tjene 1-2 minutter på 5-10 mil at det nesten grenser til det syke...
Det som er skremmende er at du skriver det her og tidligere hadde en post om hvordan du skulle hindre forbikjøring ved å gi på når noen kjører forbi deg.

Kan lure på om du egentlig vet hva du mener.

Til innholdet i denne posten, ingenting er vel egentlig krise. Alle kunne kjørt i 60 km/t overalt, det er vel noe du hadde likt.
Personlig er jeg mest bekymret over at så mange ikke har trafikkforståelse. Transport med bil handler først og fremst om å komme seg fra et sted til et annet og for de fleste har tid en verdi. At noen vil bruke mer tid er vel greit nok, da kan de kjøre i 75 i 80 sone. Men da må de for pokker klare å slippe forbi både de som vil kjøre i fartsgrensen og faktisk også alle andre som vil forbi siden det er slik reglene er. Så kan alle de forbanna hobbypoilitifolka ta seg en bolle.
:+1:

Kjører du i 75 GPS så kjører du kanskje i 80 etter bilens egen måler - og da plikter man ikke å slippe forbi bilen bak. Mange velger å gjøre det - og jeg velger også å gjøre det i de aller fleste tilfeller. Men jeg lar meg ikke presse.
Og denne kommentaren tidligere om å hindre forbikjøring fra min side var ironisk ment for å lage et poeng av at enkelte kanskje burde fått seg en lærepenge. Men jeg ser jo at folk kjører aggresivt - og med elbilene har det jo blitt ennå verre dessverre. Å kjøre slalom mellom kollektivfelt og venstre felt er noe man aldri så tidligere, men de siste årene har dette blitt vanlig. Folk tråkker på gassen og kaster seg ut og inn av felt og kjører villmann i mye større grad nå enn før. Og denne diskusjonen viser jo at mange mener de har en rett til å kjøre i gps fartsgrensen og at alle som hindrer dem i det bør for søren pelle seg til siden - og folk applauderer slike holdninger!!! Jeg synes det er trist at stadig flere har blitt mer egoistiske i sin væremåte i trafikken og tydelig viser at å vise hensyn  kommer i andre rekke etter at egne rettigheter etter loven er innfridd. Noen av de mest innbitte forsvarerene av egne rettigheter minner meg veldig mye om denne mannen :

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GkGJm/nabotvist-paa-nesoeya-kappet-naboens-uthus-i-to

2ris

Et tankeeksperiment:

1) Jeg kjører i 85 i 80-sona på ikke-flerfelts vei. Du ligger bak, og har lyst til å kjøre i 95. Dette signaliserer du ved å ligge tett opptil meg. Hvem bør ta hensyn til hvem? Skal jeg tilrettelegge for deg ved å stoppe i en busslomme, eller bør du holde god avstand og akseptere å følge reglene?

2) Du kjører forbi, og ligger i 95 i 80-sonen. Bak deg kommer det en tredje bil, som har lyst til å kjøre i 105. Han signaliserer dette ved å legge seg tett opptil deg bak. Tilrettelegger du for dette ved å svinge inn en busslomme, eller bør han akseptere å ligge bak deg, og holde god avstand?

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. august 2021, klokken 22:29
Kjører du i 75 GPS så kjører du kanskje i 80 etter bilens egen måler - og da plikter man ikke å slippe forbi bilen bak.

Jeg venter fortsatt på at noen skal linke til det stedet i vegtrafikkloven hvor det står at noe som helst av den oppheves bare man kjører i maksimal tillatt hastighet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Jalla

Sitat fra: 2ris på fredag 13. august 2021, klokken 22:55

Et tankeeksperiment:

1) Jeg kjører i 85 i 80-sona på ikke-flerfelts vei. Du ligger bak, og har lyst til å kjøre i 95. Dette signaliserer du ved å ligge tett opptil meg. Hvem bør ta hensyn til hvem? Skal jeg tilrettelegge for deg ved å stoppe i en busslomme, eller bør du holde god avstand og akseptere å følge reglene?

2) Du kjører forbi, og ligger i 95 i 80-sonen. Bak deg kommer det en tredje bil, som har lyst til å kjøre i 105. Han signaliserer dette ved å legge seg tett opptil deg bak. Tilrettelegger du for dette ved å svinge inn en busslomme, eller bør han akseptere å ligge bak deg, og holde god avstand?
Hvorfor blander du stopp og en busslomme inn hele tiden? Hvis noen vil forbi så kan du fint hjelpe til med dette uten verken å stoppe eller å lete etter en busslomme.

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 22:58
Sitat fra: hELgenen på fredag 13. august 2021, klokken 22:29
Kjører du i 75 GPS så kjører du kanskje i 80 etter bilens egen måler - og da plikter man ikke å slippe forbi bilen bak.

Jeg venter fortsatt på at noen skal linke til det stedet i vegtrafikkloven hvor det står at noe som helst av den oppheves bare man kjører i maksimal tillatt hastighet.

Hvor i vegtrafikkloven står det at man plikter å slippe biler bak forbi?

Det eneste jeg finner er :

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Og dersom man kjører etter bilens 80 km/t visning i eget speedometer i 80 sone så er man pr. def ikke til hinder for andre. Derimot kan man faktisk hevde at dersom bilen som ligger i 80 km/t blir forstyrret ved lysblink eller annet fra bilen bak som tar oppmerksomheten bort fra egen kjøring, f.eks dersom bilen bak vil forbi og det innebærer at bilen selv må over lovlig hastighet - så er det brudd på vegtrafikkloven både fordi man forstyrrer bilen foran og fordi man må bryte fartsgrensen for å klare en fornuftig forbikjøring. Ingen som ligger i 80 km/t etter eget speedometer kan bli dømt for å skape en kø eller farlige situasjoner. Da er det de andre bak som skaper denne situasjonen. Tidligere i tråden har vi også fått vist at trafikklærere sier at dersom man ikke kan holde fartsgrensen ved forbikjøring - så skal man ikke kjøre forbi. Mao ligger det et lite bånd her med noen km/t. fra lovlig hastighet til noe lavere som tilsier at bilen bak egentlig ikke har lov å kjøre forbi. En helt annen ting er om bilen foran velger å slippe forbi - det kan man selvfølgelig gjøre og de fleste pleier å gjøre det dersom det danner seg kø bak. Men man har altså ingen plikt til å gjøre det dersom man kjører såpass fort at dersom forbikjøring skal foretas så må bilen bak bryte trafikkreglene. Synes vegtrafikkloven er ganske tydelig og ennå mer tydelig sett opp mot kommentaren fra trafikklæreren tidligere i tråden. Og svaret på tråden blir da at man ikke har en plikt å slippe forbi biler når man kjører i fartsgrensen.  Heldigvis for de som har det travelt velger de fleste å slippe forbi når kø dannes selv om man kjører tett på fartsgrensen. Nå er det jo en del autonome egenskaper som kommer på flere biler og vi som har en del nyere biler merker jo at bilen selv tar litt kontroll over hastigheten når nye fartsgrenser kommer. Så ikke sikkert  vi i fremtiden får lov å kjøre forbi en bil foran dersom bilen foran ligger i fartsgrensen

2ris

Sitat fra: Jalla på fredag 13. august 2021, klokken 23:18

Hvorfor blander du stopp og en busslomme inn hele tiden? Hvis noen vil forbi så kan du fint hjelpe til med dette uten verken å stoppe eller å lete etter en busslomme.

Første post i tråden:

"Jeg kjører i fartsgrensen i Leafen min (målt etter GPS, klar over at speedometer på Leaf er unøyaktig), bør jeg stoppe og slippe forbi biler eller ikke?"

Interessert i å høre betraktninger omkring de to hypotetiske spørsmålene jeg skisserte.

hanche

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. august 2021, klokken 23:22

Hvor i vegtrafikkloven står det at man plikter å slippe biler bak forbi?

Det står ikke noe sted i vegtrafikkloven, fordi slikt står i en forskrift til vegtrafikkloven:
Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) §12 punkt 4:

Sitat
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Som du ser, er plikten til å slippe forbi litt avgrenset. Kjører du på fartsgrensen, kan f.eks. ingen påstå at du kjører sakte. Jeg må innrømme at jeg stusset litt over at det står «og vegen er uoversiktlige eller ...» og ikke eller. Men det er klart nok at vegtrafikklovens §3 også fort kan komme til anvendelse, dersom du blir forbikjørt i en sving av en eller annen villmann.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

arthur

Det er da intet i hva du viser til som fritar en som holder fartsgrensen i å IKKE "holde så langt til høyre, og ikke øke farten" hvis en bakenfor kjørende ønsker å komme forbi?

Minner også om at en fartsgrense er den høyeste fart en har lov å holde på det aktuelle stedet hvilket ofte faktisk også betyr at man bør kjøre saktere enn det, ikke minst på dager med redusert sikt, glatt føre osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jalla

Ettersom denne tråden har tatt helt av i alle mulige retninger så kan vi også ta med følende.

Flere steder rundt i verden så oppretter de faktisk forskjellige fartsgrenser for biler med forbrenningsmotor og elbiler. I deler av Østerrike er det 100km/t for førstnevnte, og 130km/t for elbiler på motorvei. Wales har også gjort noe av det samme, og det diskuteres flere andre steder også.

Hva tror folket om noe slikt på deler eller hele motorveinettet i Norge? Kanskje som en gulrot når man starter med moms på elbiler.

Rosstopher

Sitat fra: Jalla på lørdag 14. august 2021, klokken 12:02
Ettersom denne tråden har tatt helt av i alle mulige retninger så kan vi også ta med følende.

Flere steder rundt i verden så oppretter de faktisk forskjellige fartsgrenser for biler med forbrenningsmotor og elbiler. I deler av Østerrike er det 100km/t for førstnevnte, og 130km/t for elbiler på motorvei. Wales har også gjort noe av det samme, og det diskuteres flere andre steder også.

Hva tror folket om noe slikt på deler eller hele motorveinettet i Norge? Kanskje som en gulrot når man starter med moms på elbiler.

Sikkert et greit miljøtiltak, men dårlig for trafikksikkerheten. Veier er tryggest hvis folk kjører i samme fart. Vi har allerede to fartsgrenser på motorveier; 80 for tunge kjøretøy og 90/100/110 for lette kjøretøy. Hvis vi skal ha en bilklasse som kjører i 100, vil disse selvfølgelig ligge mye i venstre felt for å kjøre forbi de som kjører i 80 i høyre felt, og være til irritasjon for de som kommer bakfra i 130. Som denne tråden viser er ikke nordmenn så gode på å slippe forbi.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

hanche

Sitat fra: arthur på lørdag 14. august 2021, klokken 08:06
Det er da intet i hva du viser til som fritar en som holder fartsgrensen i å IKKE "holde så langt til høyre, og ikke øke farten" hvis en bakenfor kjørende ønsker å komme forbi?
Var det en kommentar til mitt innlegg? I så fall skjønner jeg ikke hva du prøver å si.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

mroek

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. august 2021, klokken 23:22
Og dersom man kjører etter bilens 80 km/t visning i eget speedometer i 80 sone så er man pr. def ikke til hinder for andre.

Det der er jo fullstendig meningsløst. Speedometerets indikasjon av fart forteller da ikke noe om du er til hinder for andre? Hvis et speedometer f.eks viser 80 når reell fart er 50, så mener du altså at man per definisjon ikke kan være til hinder for de som kommer opp bak?

Sånn generelt så mener jeg at det er forbikjørendes ansvar å foreta trygge forbikjøringer, og jeg legger meg ikke opp i hvor fort vedkommende ønsker å kjøre. Hvis jeg oppdaget at jeg laget kø bak meg, så er det uproblematisk å legge meg ut for å slippe forbi, men den situasjonen har jeg aldri opplevd å være i. Det har derimot skjedd mange ganger at det kommer enkeltbiler opp bak meg i stor fart, og i de tilfellene gjør jeg ikke noe spesielt hverken den ene eller andre veien. Jeg følger med både forover og i speilet, og når bilen bak legger seg ut, så gjør jeg min egen vurdering om det vil bli en trygg forbikjøring. Hvis jeg ser at det kan bli knapt, så prøver jeg jo å legge til rette for at det ikke skal bli noen ulykke (ved å lette på gassen/bremse, eller legge meg godt ut om dette er mulig), men hvis det er greie marginer så gjør jeg ingenting. Mest sannsynlig så ligger jeg like over fartsgrensen (reell fart), som gjerne medfører at forbikjøreren bryter fartsgrensen med god margin, uten at det er noe jeg legger meg opp i.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA