Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 12. august 2021, klokken 17:04
Nå er det stor forskjell på motorvei uten møtende trafikk & kryss kontra vanlig vei synes eg.
På Autobahn er anbefalinga rundt 2 sekund.
Ja, midtdeler er vel det avgjørende i så måte, dvs mulighet for kryssende eller møtende trafikk i din veibane.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: arthur på torsdag 12. august 2021, klokken 17:42
Det blir vel ikke reaksjoner fra politiet før man er helt nede i et sekund avstand fra bilen foran? Og på 0,5 så ryker lappen.
Man kan / skal få tilsnakk ved mindre enn 2 sekund. Ingen bøter før under 1 sekund.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer


turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 12. august 2021, klokken 18:35
1 sekund er veldig lite, trodde de var strengere enn det.
«Hvis du ligger ett sekund bak bilen foran, risikerer du å få bot, pluss tre prikker. Minskes avstanden til et halvt sekund, så kan førerkortet bli beslaglagt.»

Vel å merke er dårlig føre skjerpende.

https://www.tv2.no/a/9832690/
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

keepitsimple

Jeg ser det er en diskusjon om å kjøre forbi i høyre felt. I Oslo gjør omtrent 50 % av bilistene det når venstre felt går langsommere enn høyre felt. Det er jo bare tullete å kjøre i for eksempel 70 mellom Lysaker og Sandvika i høyre felt bare for at venstre kjører i det (det er 3 felts 80 vei for dere som ikke er lokalkjent).
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

hELgenen

Sitat fra: keepitsimple på fredag 13. august 2021, klokken 11:45
Jeg ser det er en diskusjon om å kjøre forbi i høyre felt. I Oslo gjør omtrent 50 % av bilistene det når venstre felt går langsommere enn høyre felt. Det er jo bare tullete å kjøre i for eksempel 70 mellom Lysaker og Sandvika i høyre felt bare for at venstre kjører i det (det er 3 felts 80 vei for dere som ikke er lokalkjent).

Innover er det vel kollektivfelt, men det er ikke tilfelle utover. Så dermed kan sikkert mange tenke at kollektivfeltet er det høyre. Dermed blir det mindre trafikk i dette og følgelig større fart ut av Oslo. Vet ikke om dette er en god teori, men denne diskusjonen omhandlet i utgangspunktet om et felt i hver kjøreretning - ikke 2,3 osv... Men ser det er mange snodigheter med flere felts vei. Bjørn Nyland i likhet med sikkert 50% andre ser ikke ut til å bry seg og kaster seg gjerne inn i høyre felt for å komme forbi ser jeg - og dette er da følgelig godt dokumentert og dersom politiet vil tjene noen ekstra penger er dette lettjente penger ser det ut som.

Counterpointer

Kjørte kollektivfeltet innover E18 ved Oslo forrige dagen. Tett trafikk og kollektivfeltet gikk radig forbi på høyre side. Jeg ser da en mc politi som har stoppet en fossilbil (antagelig for kjøring i kollektivfeltet), han legger seg ut bak meg og ligger der ca en kilometer før han legger seg inn i venstre felt. Tydelig ikke noe problem å ligge 40-50 km/t raskere enn de to venstre feltene. Både biler foran og bak oss la seg inn i venstre, så det er mange som får dårlig samvittighet når de ser et uniformert kjøretøy, selv uten blålys.

arthur

Går trafikken i høyre felt raskere enn feltet til venstre for en så er det helt greit og anses ikke som forbikjøring, men passering. Om feltet er forbeholdt elbiler eller de som har etternavn som begynner med S så er det uten betydning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 03. august 2021, klokken 17:37
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:55
Lager man kø må man slippe forbi.

Enig. Lager man kø må man slippe forbi.

Artig å se at 78% (60 stk) er enig meg meg da :-) Det er jo et flertall det!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 12. august 2021, klokken 18:35
1 sekund er veldig lite, trodde de var strengere enn det.

Det er vanskelig å måle slikt, og ett sekund er lite...

Fra min venn mr. Google: Vi bør ha minst tre sekunders avstand til bilen foran. Du kan kontrollere dette ved å telle tusen-og-en, tusen-og-to, tusen-og-tre. Begynn å telle når bilen foran f. eks passerer en stolpe.

https://www.google.com/search?q=vegvesen+avstandskrav+til+bil+foran&rlz=1C1SQJL_noNO929NO929&oq=vegvesen+avstandskrav+til+bil+foran&aqs=chrome..69i57j33i160.10155j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Svein_H

Til alle dere som diskuterer avstand til bilen foran, og hvor liten den kan være: Er det sikkerheten eller lommeboka som har førsteprioritet? Muligens en liten digresjon her, men det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor snittmåling av hastighet funker så bra på ulykkesbelastede strekninger...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hELgenen

Sitat fra: Svein_H på fredag 13. august 2021, klokken 19:21
Til alle dere som diskuterer avstand til bilen foran, og hvor liten den kan være: Er det sikkerheten eller lommeboka som har førsteprioritet? Muligens en liten digresjon her, men det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor snittmåling av hastighet funker så bra på ulykkesbelastede strekninger...

Jepp - snittmåling fungerer og er genialt for å få ned ulykker på strekninger som er belastet sådan.
Det er litt skremmende å se noen diskutere om at det å ligge f.eks i 75 i 80 sone er krise, at det å etablere gjennomsnittsmålinger er krise, at å ligge bak noen en liten stund er krise osv..Enkelte er så opptatt av å tjene 1-2 minutter på 5-10 mil at det nesten grenser til det syke...

Rævedilter

Sitat fra: Svein_H på fredag 13. august 2021, klokken 19:21
Til alle dere som diskuterer avstand til bilen foran, og hvor liten den kan være: Er det sikkerheten eller lommeboka som har førsteprioritet? Muligens en liten digresjon her, men det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor snittmåling av hastighet funker så bra på ulykkesbelastede strekninger...
Avstanden til bilen for har jo ingenting med snittmåling og å kjøre fort å gjere, det er effektiv trafikkavvikling kontra sikkerhet som diskuteres.

Svein_H

#193
Sitat fra: Rævedilter på fredag 13. august 2021, klokken 20:57
Sitat fra: Svein_H på fredag 13. august 2021, klokken 19:21
Til alle dere som diskuterer avstand til bilen foran, og hvor liten den kan være: Er det sikkerheten eller lommeboka som har førsteprioritet? Muligens en liten digresjon her, men det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor snittmåling av hastighet funker så bra på ulykkesbelastede strekninger...
Avstanden til bilen for har jo ingenting med snittmåling og å kjøre fort å gjere, det er effektiv trafikkavvikling kontra sikkerhet som diskuteres.

Nei, det er det ikke. Denne tråden har sporet av totalt på så mange områder, så hvordan kan du påberope deg definisjonsretten på hva som diskuteres og hva som er relevant for diskusjonen?

Edit: Strøket over den første setningen min, da den ble skrevet i en annen kontekst og glemte å slette den. Ser at den kan virke litt selvmotsigende.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. august 2021, klokken 19:36
Det er litt skremmende å se noen diskutere om at det å ligge f.eks i 75 i 80 sone er krise, at det å etablere gjennomsnittsmålinger er krise, at å ligge bak noen en liten stund er krise osv..Enkelte er så opptatt av å tjene 1-2 minutter på 5-10 mil at det nesten grenser til det syke...
Det som er skremmende er at du skriver det her og tidligere hadde en post om hvordan du skulle hindre forbikjøring ved å gi på når noen kjører forbi deg.

Kan lure på om du egentlig vet hva du mener.

Til innholdet i denne posten, ingenting er vel egentlig krise. Alle kunne kjørt i 60 km/t overalt, det er vel noe du hadde likt.
Personlig er jeg mest bekymret over at så mange ikke har trafikkforståelse. Transport med bil handler først og fremst om å komme seg fra et sted til et annet og for de fleste har tid en verdi. At noen vil bruke mer tid er vel greit nok, da kan de kjøre i 75 i 80 sone. Men da må de for pokker klare å slippe forbi både de som vil kjøre i fartsgrensen og faktisk også alle andre som vil forbi siden det er slik reglene er. Så kan alle de forbanna hobbypoilitifolka ta seg en bolle.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA