Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: mroek på lørdag 14. august 2021, klokken 12:35
Sitat fra: hELgenen på fredag 13. august 2021, klokken 23:22
Og dersom man kjører etter bilens 80 km/t visning i eget speedometer i 80 sone så er man pr. def ikke til hinder for andre.

Det der er jo fullstendig meningsløst. Speedometerets indikasjon av fart forteller da ikke noe om du er til hinder for andre? Hvis et speedometer f.eks viser 80 når reell fart er 50, så mener du altså at man per definisjon ikke kan være til hinder for de som kommer opp bak?

Sånn generelt så mener jeg at det er forbikjørendes ansvar å foreta trygge forbikjøringer, og jeg legger meg ikke opp i hvor fort vedkommende ønsker å kjøre. Hvis jeg oppdaget at jeg laget kø bak meg, så er det uproblematisk å legge meg ut for å slippe forbi, men den situasjonen har jeg aldri opplevd å være i. Det har derimot skjedd mange ganger at det kommer enkeltbiler opp bak meg i stor fart, og i de tilfellene gjør jeg ikke noe spesielt hverken den ene eller andre veien. Jeg følger med både forover og i speilet, og når bilen bak legger seg ut, så gjør jeg min egen vurdering om det vil bli en trygg forbikjøring. Hvis jeg ser at det kan bli knapt, så prøver jeg jo å legge til rette for at det ikke skal bli noen ulykke (ved å lette på gassen/bremse, eller legge meg godt ut om dette er mulig), men hvis det er greie marginer så gjør jeg ingenting. Mest sannsynlig så ligger jeg like over fartsgrensen (reell fart), som gjerne medfører at forbikjøreren bryter fartsgrensen med god margin, uten at det er noe jeg legger meg opp i.

Nå synes jeg du gjør deg ekstra vanskelig når du lager en teori på at fartsmåleren viser 80,mens reell fart er 50. Mulig vi kan spinne videre og fundere på om alt vi opplever bare er en VR verden og at vi egentlig er fastspent til en seng? Forøvrig ser det ut til at du gjør de samme vurderinger jeg selv gjør så reellt sett ser jeg ingen større motsetninger her foruten de en selv skaper i sitt eget hode

mroek

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. august 2021, klokken 13:01
Nå synes jeg du gjør deg ekstra vanskelig når du lager en teori på at fartsmåleren viser 80,mens reell fart er 50. Mulig vi kan spinne videre og fundere på om alt vi opplever bare er en VR verden og at vi egentlig er fastspent til en seng? Forøvrig ser det ut til at du gjør de samme vurderinger jeg selv gjør så reellt sett ser jeg ingen større motsetninger her foruten de en selv skaper i sitt eget hode

Du bommer på poenget mitt. Du kan ikke definere ethvert speedometer som korrekt i den forstand at om du følger det, så er du ikke til hinder (det var det du skrev). Hva om misvisningen er 10 km/t, slik at du reellt ligger i 70 når speedometeret viser 80? Da er du vitterlig til hinder for de bak som ønsker å kjøre i fartsgrensen, og du kan ikke definere deg bort fra det.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på lørdag 14. august 2021, klokken 13:11
Hva om misvisningen er 10 km/t, slik at du reellt ligger i 70 når speedometeret viser 80? Da er du vitterlig til hinder for de bak som ønsker å kjøre i fartsgrensen, og du kan ikke definere deg bort fra det.
Og det er jo ofte disse som ligger først i køen. Kjører bil som har 10-11% misvisning, og er i tillegg litt ekstra forsiktige, så farten går mye ned i svingene og akselererer sakte ut av de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. august 2021, klokken 13:01

Du bommer på poenget mitt. Du kan ikke definere ethvert speedometer som korrekt i den forstand at om du følger det, så er du ikke til hinder (det var det du skrev). Hva om misvisningen er 10 km/t, slik at du reellt ligger i 70 når speedometeret viser 80? Da er du vitterlig til hinder for de bak som ønsker å kjøre i fartsgrensen, og du kan ikke definere deg bort fra det.

Jo,jeg kan faktisk definere meg bort fra å hensynta misvisning. Ingen kan "ta meg" på å følge bilens fartsmåler så fremt bilen er i godkjent teknisk stand. Du kan ikke forvente at sjåfør har GPS testet sin fartsmåler og justerer seg etter dette og at fart lavere enn GPS fart opp mot fartsgrense er pr def for sakte etter forskriften som henvist til tidligere. Hastighet er jo pr def en maks hastighet man KAN kjøre.i,man plikter ikke. Skulle gjerne sett den politimann som tar noen i å kjøre for sakte når sjåfør kjører etter fartsmåler i egen bil og den viser maks tillatt hastighet.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. august 2021, klokken 15:03
Hva om misvisningen er 10 km/t, slik at du reellt ligger i 70 når speedometeret viser 80? Da er du vitterlig til hinder for de bak som ønsker å kjøre i fartsgrensen, og du kan ikke definere deg bort fra det.
Og det er jo ofte disse som ligger først i køen. Kjører bil som har 10-11% misvisning, og er i tillegg litt ekstra forsiktige, så farten går mye ned i svingene og akselererer sakte ut av de.
Legg til en annen av hELgenens favoritter *gjennomsnittsmåling* så synker farten ytterligere

Har faktisk opplevd at bilen foran meg som lå i 60 km/t etter mitt speedometer i 80 sone med gjennomsnittsmåling la seg ut mot og over midtstripen for å hindre meg å komme forbi. Det er disse hobbypolitifolka som burde vært tatt like hardt som bøllekjørerne.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. august 2021, klokken 16:04
Jo,jeg kan faktisk definere meg bort fra å hensynta misvisning. Ingen kan "ta meg" på å følge bilens fartsmåler så fremt bilen er i godkjent teknisk stand.
Det er litt skremmende hvor dårlig du er på trafikkregler. Politiet kan og vil ta deg hvis du kjører både for sakte og for fort. At bilen er godkjent er irrelevant, du har et objektivt ansvar.

mroek

Jo,jeg kan faktisk definere meg bort fra å hensynta misvisning. Ingen kan "ta meg" på å følge bilens fartsmåler så fremt bilen er i godkjent teknisk stand. Du kan ikke forvente at sjåfør har GPS testet sin fartsmåler og justerer seg etter dette og at fart lavere enn GPS fart opp mot fartsgrense er pr def for sakte etter forskriften som henvist til tidligere. Hastighet er jo pr def en maks hastighet man KAN kjøre.i,man plikter ikke. Skulle gjerne sett den politimann som tar noen i å kjøre for sakte når sjåfør kjører etter fartsmåler i egen bil og den viser maks tillatt hastighet.

Smått utrolig om du faktisk tror på dette selv. Som sjåfør har du åpenbart et ansvar selv også, på samme måte som det er ditt ansvar at f.eks diverse lys på bilen fungerer. At bilen har vært gjennom en godkjenning forandrer ikke på dette (og speedometertest er da heller ikke en del av f.eks PKK). Går det ingen grense for hvor feil speedometeret kan være før du mener sjåføren har et ansvar? Det står jo også ganske mange fartsmålertavler rundt om i landet, så hvis man har en viss grad av bevissthet når man kjører, så bør man også der klare å få en indikasjon på om ens eget speedometer er mye feil.

At politiet antakelig ikke vil bøtelegge deg om du kjører for sakte er heller ikke et argument som fritar deg fra alt ansvar.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Ferry

Enig med hELgenen når det gjelder bruk av bilens speedometer. Det er nå engang det måleinstrumentet vi har å forholde oss til. Så lenge det ikke er hinsides feil, så mye at vi burde skjønne at det er feil, så må det være greit å bruke. Samtidig syns jeg det er lurt å sjekke feilvisningen når man passerer disse tavlene langs veien, eller bruke GPS, eller mobilapp. Jeg bruker selv appen Waze, og den viser GPS-hastighet. Kan til og med gi varsellyd når jeg overskrider fartsgrensen på stedet.

Mitt inntrykk fra landeveiskjøring er at 10 over på speedometeret er helt normal fart. "Alle" gjør det, og politi og myndigheter er innforstått med det. Du blir sannsynligvis heller ikke bøtelagt om du ligger bare 10 over på et speedometer med vanlig feilvisning. På samme måte som at politiet har en grense på 2 eller ett sekund for avstand til forankjørende, så har de en grense for når de stopper deg i fartskontroll. De er ikke ute etter å bøtlegge normal trafikk, men heller luke ut verstingene. Da kan de ikke stoppe folk som kjører marginalt for fort. Det vil bli altfor mye jobb, i tillegg til å stjele kapasitet så de ikke får stoppet de verste. Politiet vil kanskje ikke vedkjenne seg dette  i all offentlighet, men det er slik det fungerer i praksis. Og det er dette de sier"off the record".
På sett og vis er fartsgrensen bare en teoretisk maksgrense. I praksis går store deler av trafikken litt fortere.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. august 2021, klokken 16:35
Jo,jeg kan faktisk definere meg bort fra å hensynta misvisning. Ingen kan "ta meg" på å følge bilens fartsmåler så fremt bilen er i godkjent teknisk stand.
Det er litt skremmende hvor dårlig du er på trafikkregler. Politiet kan og vil ta deg hvis du kjører både for sakte og for fort. At bilen er godkjent er irrelevant, du har et objektivt ansvar.

Det som er skremmende er hvor vanskelige enkelte er - men det er vel flere huskappere i norges land (jmf tidligere innlegg).
Hastighet er en maks hastighet som man kan kjøre i dersom forholdene tilsier det - ikke en min hastighet.
Dersom bilen er i god teknisk stand og det ikke helt åpenbart er feil med fartsmåler finnes det ikke en politimann i Norges land som kan ta deg i å kjøre for sakte. For fort derimot - det kan nok tenkes, men aldri for sakte gitt de forutsetninger som nevnes. Skulle misvisningen være slik at man kjører i 65 km/t i 80 sone så vil aldri i livet politiet bøtelegge føreren av bilen dersom denne kan vise til at fartsmåler viser 80. Ikke tror jeg en person som kjører i 65 km/t i 80 sone vil bli bøtelagt for å ha kjørt for sakte heller. Tilsnakk og kanskje beskjed om å få orden på fartsmåler - kanskje, men det stopper der.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. august 2021, klokken 16:50
Dersom bilen er i god teknisk stand og det ikke helt åpenbart er feil med fartsmåler finnes det ikke en politimann i Norges land som kan ta deg i å kjøre for sakte.

Her er en som har fått bot for EN kilometer under fartsgrense

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fikk-bot-for-a-ha-kjort-for-sakte-1.11290134

Jalla

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. august 2021, klokken 16:57
Dersom bilen er i god teknisk stand og det ikke helt åpenbart er feil med fartsmåler finnes det ikke en politimann i Norges land som kan ta deg i å kjøre for sakte.

Akkurat den var et dårlig eksempel, for det er opplagt gjort en feil.

Men du har jhelt rett i at politiet KAN gi bøter for å bryte Vegtrafikk- lovens §3 ved å kjøre for sakte i forhold til fartsgrensen.

Johansens poeng er at slik kjøring skaper dårligere dynamikk i trafikken, og at dette er problematisk. Som bilfører plikter du nemlig å vise hensyn til omgivelsene, blant annet ved å holde en fart som ikke hindrer andre trafikanter, eller ved å slippe andre frem hvis du ikke kan kjøre fortere selv.

– Slipper du ikke folk forbi, risikerer du både bot og førerkortbeslag for å ha kjørt på en måte som er til hinder for andre, forteller Larsen i UP.
https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/under-fartsgrensen-kan-vaere-ulovlig

Svein_H

Sitat fra: Rævedilter på fredag 13. august 2021, klokken 22:03
Sitat fra: Svein_H på fredag 13. august 2021, klokken 21:15så hvordan kan du påberope deg definisjonsretten på hva som diskuteres og hva som er relevant for diskusjonen?
Eg påberoper meg ingen definisjonsrett, men når du klarer å spørre:
Sitat fra: Svein_H på fredag 13. august 2021, klokken 19:21
Er det sikkerheten eller lommeboka som har førsteprioritet?
samt trekke inn fartsmåling når me diskuterer avstand til bil foran er det jo bortimot trolling, og da får me gje beskjed om kva me diskuterer. Kva har fartsmåling med avstand til bil foran å gjere? Snakker meg om muligens ein liten digresjon ja....

Hei, Rævedilter. Vil du fortsatt definere hva som er diskusjonen i denne tråden, og svare de andre på samme måte som du svarte meg?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. august 2021, klokken 16:30
Legg til en annen av hELgenens favoritter *gjennomsnittsmåling* så synker farten ytterligere

Jeg har faktisk lært meg å like gjennomsnittsmålinger, for de som vanligvis kjører sakte i svingene og gir på på rettstrekkene tør ikke det når det er gjennomsnittsmåling, så dermed er det ypperlige strekk for å kjøre forbi.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Jalla på lørdag 14. august 2021, klokken 17:08
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. august 2021, klokken 16:57

Akkurat den var et dårlig eksempel, for det er opplagt gjort en feil.

Men du har jhelt rett i at politiet KAN gi bøter for å bryte Vegtrafikk- lovens §3 ved å kjøre for sakte i forhold til fartsgrensen.

Johansens poeng er at slik kjøring skaper dårligere dynamikk i trafikken, og at dette er problematisk. Som bilfører plikter du nemlig å vise hensyn til omgivelsene, blant annet ved å holde en fart som ikke hindrer andre trafikanter, eller ved å slippe andre frem hvis du ikke kan kjøre fortere selv.

– Slipper du ikke folk forbi, risikerer du både bot og førerkortbeslag for å ha kjørt på en måte som er til hinder for andre, forteller Larsen i UP.
https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/under-fartsgrensen-kan-vaere-ulovlig

Ja - kjører man sakte - dvs. vesentlig saktere enn forholdene og fartsgrensen skulle tilsi og man i tillegg skaper farlige situasjoner - så kan man få bot for å kjøre for sakte. Men dette er ikke denne type case jeg snakker om - jeg snakker om situasjoner der du kjører etter bilens fartsmåler i maksimal tillatt hastighet og at denne måleren har et avvik som er innenfor det som de fleste av oss finner. Mao. at man kanskje kjører i 75-78 km/t i en 80 sone. Virker jo som om dette er nok til å trigge en primal nerve hos noen - legger du på gjennomsnittsmåling i et slikt scenario er det helt tydelig at enkelte får spader og flipper helt over i twilight zone og mener dette er ekstremt farlig for selvfølelsen. Isteden må man selvfølgelig stille opp med GPS måling - gjerne waze på mobilen slik at man kan nistirre på den mens man kjører og akkurat ligge å surfe rett over i rød sone - først da er det kanskje innenfor selv om de mest erfarne med akkurat nok prikker til å beholde lappen selvfølgelig mener man må ligge 10% over der igjen - er ikke så farlig om det er litt mer, men det bør minst være 10% over for at ikke de nervøse rykningene skal komme.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. august 2021, klokken 17:58
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 14. august 2021, klokken 16:30

Jeg har faktisk lært meg å like gjennomsnittsmålinger, for de som vanligvis kjører sakte i svingene og gir på på rettstrekkene tør ikke det når det er gjennomsnittsmåling, så dermed er det ypperlige strekk for å kjøre forbi.
Men ikke når de ligger halvveis over midtlinja!!
Er null problem f.eks på strekningen mellom Elverum og Trysil som jeg kjører ganske mye, der kan jeg kjøre forbi opptil fire fem ganger uten at jeg er i nærheten av å overskride snittfarten.
Mye vanskeligere i Hallingdal mellom Flå og Nesbyen hvor veien er smal og folk ligger midt i veien.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA