Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Jalla

Sitat fra: automat på fredag 06. august 2021, klokken 18:25
Sett i lys av dette er det nærmest utopisk å tro at noen som kjører i nærheten av fartsgrensa kan ansees å være til hinder for andre, j.fr paragraf 3. Selv om man ligger godt under fartsgrensa, risikerer man neppe å bli straffeforfulgt for slik kjøring. Man blir i høyden tatt tilside og får tilsnakk av politiet.
Det kan medføre bot om du kjører unødig sakte, og særlig der veien er svingete og forbikjøring ikke er mulig. Det er ulovlig å skape fare i trafikken. Så ikke lek politi ved å dele ut straff til medtrafikanter.

Bruk hodet på en positiv måte så går det bedre for alle.

Counterpointer

Sitat fra: Svein_H på fredag 06. august 2021, klokken 17:27
Jeg har for lengst meldt meg ut av diskusjonen i denne tråden, men det er fascinerende å se hvordan ulike stråmenn dukker opp og forsvinner igjen, og gjerne med samme opphav. Fortsett diskusjonen folkens, her er det øl og popcorn mens jeg jevnlig trykker F5 :-D
Interessant innlegg

sylwester

Tenk på det sånn. Det er noen som tror speedometret på bilen sin er riktig og at folk som kjører fartsgrensa kjører 10km/t for fort hele tiden. Det finnes sikkert de som lever i den troen at ingen trenger å kjøre forbi de når de allikevel kjører fartsgrensa? I praksis er de til hinder selv om de som burde få komme forbi ikke kjører for fort.

Jeg sakker farten og signaliserer at folk kan kjøre forbi der det er god sikt til det. Jeg sakker farten når jeg ser at noen gjør forbikjøring på eget initiativ og jeg har selv vært vitne til at det kunne gått galt hadde jeg ikke gjort det. Å stoppe for å slippe forbi er sikkert greit, men jeg legger heller til rette for forsvarlig forbikjøring.

Jeg har derimot vært bak noen søndagskjørere og alltid lurt på hvorfor de øker hastigheten de stedene det er muligheter for forbikjøring, f.eks. der det blir en strekning med 2 felter i samme retning. Jeg fant ut at grunnen til dette er at vi gjerne øker hastigheten når vi har bedre sikt så de som kjører tregt øker hastigheten når det kommer en strekning med bedre sikt uavhengig av at noen bak skulle ønske de kunne komme forbi. Byplanleggere idag bruker dette og gjør veiene smalere og med mer vegetasjon der de ønsker en lavere hastighet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Svein_H

Sitat fra: Counterpointer på fredag 06. august 2021, klokken 19:08
Sitat fra: Svein_H på fredag 06. august 2021, klokken 17:27
Jeg har for lengst meldt meg ut av diskusjonen i denne tråden, men det er fascinerende å se hvordan ulike stråmenn dukker opp og forsvinner igjen, og gjerne med samme opphav. Fortsett diskusjonen folkens, her er det øl og popcorn mens jeg jevnlig trykker F5 :-D
Interessant innlegg
Ja, ikke sant? :-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Leaf_2014 på fredag 06. august 2021, klokken 16:16
Digger babisser som hisser seg opp. Farlige i trafikken kan de dog være pga temperament.
Edit: Redigerte denne jeg, du greier egentlig å drite deg ut uten hjelp fra meg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

2ris

Hvis man holder fartsgrensen (altså ikke ihht. speedometeret, men faktisk fart) har man selvsagt hverken plikt til å aktivt slippe forbi, eller plikt til å stoppe/kjøre til siden. Dette er vel strengt tatt ikke noe å diskutere. Hva ville ellers være hensikten med fartsgrenser? De er jo ikke ment å være veiledende nedre grense, de er ment å være øvre grense når forholdene tillater det (= det meste av tiden under normalt gode kjøreforhold).

Unntaket er selvsagt utrykningskjøretøy (som gir rimelig tydelige signaler med lys og lyd). Unntak gjelder også ved nødrett - her må man kunne forvente tydelige signaler i form av lyshorn og horn.

Dersom bil nr. 2 signaliserer at "jeg vil/skal forbi, uansett" (og ikke er utrykningskjøretøy eller påberoper seg nødrett, eller har en fødsel på gang i baksetet) ved å legge seg klin inntil bil nr. 1 (foran), er bil nr. 2 ikke bare irriterende, men også farlig - da man øker potensialet for alvorlige ulykker ved uforutsette oppbremsinger (bil nr. 1) grunnet eks. dyr i veien, eller at bil nr. 1 plutselig kom litt for nærme bilen foran seg - siden bil nr. 1 titter litt unødvendig mye i bakspeilet på han i bil nr. 2 som ligger klin inntil bakenden...

HOT TIPS: Dersom noen (pr. def. en som ikke følger trafikkregler og fartsgrense) ligger klint inntil deg bak (når du ligger i eller over tillatt fart): pump litt med bremsene, så signaliserer du tydelig "dra deg vekk, du skaper trafikkfarlige situasjoner, jeg følger fartsgrensen". Det ble nevnt "funker 99% sikkert ikke..slippe kukken...etc" i et tidligere innlegg. Dette trikset funker 99% sikkert, kanskje bil nr. 2 til og med slipper kukken og/eller telefonen ;)

Til dere som har kalkulator er det alltid lærerikt å ta en reality check på tidsbesparelsen ved å kjøre over fartsgrensen (altså ulovlig fort). Formelen er enkel: Tid1 (i timer) = strekning (i km) dividert med fart1 (i km/t). Tid2 = strekning dividert med fart 2.

(Til info hender det titt og ofte at jeg ligger en del over grensen på motorvei/høyhastighetsvei. Jeg legger meg alltid i høyre felt (på flerfeltsvei) for å slippe forbi andre som kjører i mer ulovlige hastigheter enn meg. I vanlige soner ligger jeg stort sett på eller like over grensen, ikke ihht speedometeret men ihht faktisk fart. Da ser jeg ingen grunn til at noen skal tillate seg å skape farlige situasjoner ved å kjøre farlig nærme meg).

Koz og klemz, god fredag!

automat

Sitat fra: Jalla på fredag 06. august 2021, klokken 18:50
Sitat fra: automat på fredag 06. august 2021, klokken 18:25
Sett i lys av dette er det nærmest utopisk å tro at noen som kjører i nærheten av fartsgrensa kan ansees å være til hinder for andre, j.fr paragraf 3. Selv om man ligger godt under fartsgrensa, risikerer man neppe å bli straffeforfulgt for slik kjøring. Man blir i høyden tatt tilside og får tilsnakk av politiet.
Det kan medføre bot om du kjører unødig sakte, og særlig der veien er svingete og forbikjøring ikke er mulig. Det er ulovlig å skape fare i trafikken. Så ikke lek politi ved å dele ut straff til medtrafikanter.

Bruk hodet på en positiv måte så går det bedre for alle.
Har du noen kilder å vise til på dette? Mitt intrykk er at man må kjøre ganske amøbe på dette feltet før man pådrar seg noen straffereaksjon.

Å nei, jeg kjører ikke gåsemor.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Liten headsup til flere debattanter her: ulovlig og straffbart er ikke synonymer. Mange ting er ulovlige, men ikke straffbare. Mange andre ting er straffbare, men blir sjelden straffet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

paalsen

Sitat fra: hanche på torsdag 05. august 2021, klokken 17:29
Apropos nødrett: Hva om jeg får et utrykningskjøretøy bak meg, veien har midtdeler og det er umulig å slippe dem forbi, skal jeg da kjøre fortere enn fartsgrensen for å ikke forsinke dem unødig?
Absolutt. Gi gass og slipp de forbi når det er forsvarlig.

Counterpointer

Sitat fra: 2ris på fredag 06. august 2021, klokken 21:30
Dersom bil nr. 2 signaliserer at "jeg vil/skal forbi, uansett" (og ikke er utrykningskjøretøy eller påberoper seg nødrett, eller har en fødsel på gang i baksetet) ved å legge seg klin inntil bil nr. 1 (foran), er bil nr. 2 ikke bare irriterende, men også farlig - da man øker potensialet for alvorlige ulykker ved uforutsette oppbremsinger (bil nr. 1) grunnet eks. dyr i veien, eller at bil nr. 1 plutselig kom litt for nærme bilen foran seg - siden bil nr. 1 titter litt unødvendig mye i bakspeilet på han i bil nr. 2 som ligger klin inntil bakenden...
Koz og klemz til deg også.....

Kanskje du trenger det etter litt realitetsorientering. Jeg har selv opptil flere ganger ligget bak bilister som har kjørt ekstremt sakte/dårlig/vinglete og både brukt lyshorn og tutet på dem i kilometer etter kilometer, uten at de flytter seg. Den mest fantastiske historien var i Skåne i 2019. Der lå jeg etter en traktor på en 80 vei som hadde midtdeler. Den passerte den ene avkjøringslomma etter den andre mens jeg brukte etterhvert hornet og lys meget flittig.
Heldigvis var det ikke nødrett jeg påberopte meg i disse tilfellene, men bare et ønske (sterkt) om å ikke ligge 40-50 km/t under fartsgrense.

Så nei det er kun i denne forumtråden at alle tar en tydelig oppfordring!

HOT TIPS: Dersom noen (pr. def. en som ikke følger trafikkregler og fartsgrense) ligger klint inntil deg bak (når du ligger i eller over tillatt fart): pump litt med bremsene, så signaliserer du tydelig "dra deg vekk, du skaper trafikkfarlige situasjoner, jeg følger fartsgrensen". Det ble nevnt "funker 99% sikkert ikke..slippe kukken...etc" i et tidligere innlegg. Dette trikset funker 99% sikkert, kanskje bil nr. 2 til og med slipper kukken og/eller telefonen ;)
Brakechecking er strengt ulovlig og gjør du dette foran en med Dashcam sitter du alvorlig i saksa. Dette straffes og med rette. Virkelig farlig.

Streng pekefinger.

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. august 2021, klokken 21:40
Liten headsup til flere debattanter her: ulovlig og straffbart er ikke synonymer. Mange ting er ulovlige, men ikke straffbare. Mange andre ting er straffbare, men blir sjelden straffet.
God påpekning. Bør vel tillegges at noen ting er straffbare og vil straffes også, selv om det burde være åpenbart.

2ris

Sitat fra: Counterpointer på fredag 06. august 2021, klokken 22:15
Koz og klemz til deg også.....

Kanskje du trenger det etter litt realitetsorientering. Jeg har selv opptil flere ganger ligget bak bilister som har kjørt ekstremt sakte/dårlig/vinglete og både brukt lyshorn og tutet på dem i kilometer etter kilometer, uten at de flytter seg. Den mest fantastiske historien var i Skåne i 2019. Der lå jeg etter en traktor på en 80 vei som hadde midtdeler. Den passerte den ene avkjøringslomma etter den andre mens jeg brukte etterhvert hornet og lys meget flittig.
Heldigvis var det ikke nødrett jeg påberopte meg i disse tilfellene, men bare et ønske (sterkt) om å ikke ligge 40-50 km/t under fartsgrense.

Så nei det er kun i denne forumtråden at alle tar en tydelig oppfordring!

Brakechecking er strengt ulovlig og gjør du dette foran en med Dashcam sitter du alvorlig i saksa. Dette straffes og med rette. Virkelig farlig.

Streng pekefinger.

Det kan være at du misforsto meg. Jeg snakket ikke om traktorer som kjører 40-50 km/t under fartsgrensen. (Selv ikke i Skåne :) ). Jeg snakket heller ikke om noen som kjører hverken sakte, dårlig eller vinglete. Jeg snakker om vanlig kjøring i, eller like over, fartsgrensen (ikke ihht speedometeret, men faktisk hastighet).

Jeg blir gjerne med dersom du en gang skal vise dashcam-filmen til politiet (den filmen som viser at du ligger 2 meter unna bilen foran).

Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. august 2021, klokken 21:40

Godt poeng. Det er også ulovlig for en 14-åring å rane andre, men det er ikke straffbart - det er likevel ikke ønskelig. Uten sammenligning for øvrig, så klart.

Counterpointer

Sitat fra: 2ris på lørdag 07. august 2021, klokken 00:05
Jeg blir gjerne med dersom du en gang skal vise dashcam-filmen til politiet (den filmen som viser at du ligger 2 meter unna bilen foran).
To ting

For det første finner du nå på 2 meter, «klint oppi» kan godt være 3 sekunder.
Personlig holder jeg avstand, så det blir uansett ikke meg.

Men skulle du brakechecke noen som ligger 2 meter bak deg så er det en «monopol» situasjon -du får ikke 2000 kr for å passere start, men går rett i fengsel. Mulig personen bak ville fått en reaksjon, men det er slett ikke sikkert. Antagelig ville din provokasjon med oppbremsing fritatt personen. Finnes rettspraksis på dette.

1317142119

Sitat fra: 2ris på lørdag 07. august 2021, klokken 00:05
Det har skjedd flere ganger at sjåføren som bremser blir straffet for å ha bremset med vilje. Det er ganske lett å se på en dashcam-video at det ikke var en katt som hoppet ut i veien.

Du trenger ikke ha doktorgrad i Google for å finne det ut heller. Det aller første treffet på Google hos meg, er forsikringsgiganten Gjensidige som spør hva som skjer dersom du bremser med vilje. Utrolig nok er det akkurat den fiktive saken din som beskrives i artikkelen også - en som har dashcam som filmet en løk som bremset med vilje. Bilen som bremset fikk all skyld: https://m.facebook.com/storebrand.no/posts/10152625771673016?_se_imp=0TOYs9kjj24HOd72Z

2ris

Jeg ser nå at jeg var upresis. Med "pumpe på bremsen" mente jeg lette trykk som fører til tenning av bremselys, men ikke nevneverdig bremseeffekt.

Kun for å signalisere - ikke for å bremse eller skape farlige situasjoner.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA