Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: hanche på lørdag 07. august 2021, klokken 20:41
Det er sjelden vanskelig å oppdage at den bak gjerne vil forbi, hvis man bare er litt oppmerksom og følger med i speilet.
Som jeg var inne på, det er en god del som ikke skjønner at noen vil forbi selv om de gir tydelig tegn.

Det er også som Daktari antyder, flere i denne tråden som viser at de ikke vil bidra hvis de selv kjører i fartsgrensen.

Så som alle som har litt kjøreerfaring vet, det er utrolig mange i trafikken med enten dårlig forståelse eller en annen agenda/tilstand som gjør dem farlige.

arthur

Sitat fra: hanche på lørdag 07. august 2021, klokken 20:41
Når noen vil kjøre forbi ... Loven kan ikke kreve at du skal være tankeleser, heller. Du kan ikke anta at noen vil kjøre forbi bare fordi de ligger bak deg. Normalt må det være opp til den som ligger bak å gi tegn til at han ønsker å kjøre forbi, så får han foran hjelpe til. Det er sjelden vanskelig å oppdage at den bak gjerne vil forbi, hvis man bare er litt oppmerksom og følger med i speilet.

Ja, å følge med i speilet er vel ikke bare litt lurt, men ganske opplagt at man gjør. Ser heller ikke at man må være tankeleser for å skjønne at den bakenforkjørende vil forbi, fremkommer i mine øyne og erfaring ganske åpenbart på atferdsmønsteret til vedkommende. Skjønner man ikke såpass så er man egentlig en fare for både seg selv og andre i trafikken og bør reise kollektivt! Å kjøre bil er ingen menneskerett, men forbeholdt de som kan oppføre seg i trafikken på en for alle trygg måte!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Det er ganske mange som ikke bør være i trafikken av diverse grunner. Lå i går bak ett eldre ektepar der føreren kjørte i 50 i 80 sone, stoppet opp 50 meter før rundkjøringen til det var tomt for biler, plaserte seg til høyre og svingte til venstre. Skulle ned på motorveien.

Annet eksempel var en i en Toyota som lå konsekvent 10% under fartsgrensen (passer med feilvisning hos Toyota). Kom til en tunnel hvor det var varslet med store skilt fare om kondensering, kjørte inn og bråbremset etter 100 meter, selv om man på forhånd kunne aktivert defrost og det bare var å aktivere vindusvisker for å bli kvitt kondensen.

Men diskusjonen her handler vel mere om hva man kan forvente at folk som ellers er til stede og våkne i trafikken bør gjøre. Selv forstår jeg ikke at noen her på liv og død skal hevde sin rett og ønsker å irritere andre i trafikken. Det er en taktikk som fort kan slå tilbake. Forbikjøringer er en lovlig og nødvendig del av trafikken, og alle bør bidra til at de blir så smidig som mulig for hverandre.

De som vimer i sin egen verden og ikke er klar over andre i trafikken bør vel strengt tatt ikke være en del av den.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 07. august 2021, klokken 17:21
Kan noen vise til hvor det står at denne lovparagrafen (§ 12. Forbikjøring )ikke gjelder hvis man holder fartsgrensen, eller sågar saktere enn det fordi man føler for det?

https://www.klikk.no/motor/bil/sikker-forbikjoring-3464995

Interresant uttalelse fra trafikklæreren i artikkelen:
«- Det er viktig å tenke på at du ikke skal bryte fartsgrensen når man kjører forbi. Må man det er det en unødvendig forbikjøring, sier hun.»
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

2ris

Jeg har fortsatt ikke helt fått klarhet i følgende:

1) Dersom man ønsker å kjøre forbi bilen foran: signaliserer man dette på en trafikksikker og god måte ved å legge seg tett opptil bilen foran?

2) Hva er begrunnelsen for å hevde sin rett til å bryte trafikkregler i form av å kjøre raskere enn tillatt?

(Forutsetter som vanlig at trafikken går i fartsgrensen eller like over (faktisk fart, ikke ihht. speedometeret), at det ikke er snakk om utrykning eller nødrett, og at det ikke er snakk om vinglete eller unormal kjøring)

Leaf_2014

Folk som kjører fartsgrensen har ikke noe i trafikken å gjøre, de mangler visst trafikkforståelse og gjør trafikken farlig for alle ...
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021
VW ID.7 GTX tourer

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. august 2021, klokken 09:09
De som vimer i sin egen verden og ikke er klar over andre i trafikken bør vel strengt tatt ikke være en del av den.

Vel - det er vel å regne som ganske inngripende å ta fra noen førerkortet bare fordi man f.eks ligger 10% under fartsgrensen eller bremser raskt ned når det kommer kondens på ruten. Dersom man ligger så tett på bilen foran at en nødbremsing foran medfører fare - vel så er det strengt tatt bilen bak som utgjør faren. Jeg ser dessverre alt for mange som stresser avgårde og pusher grenser i trafikken og oppfører seg som om å kjøre helt på fartsgrensen er en rett de har og at denne trumfer alt annet. I bunn og grunn er det motsatt - de KAN kjøre opp til fartsgrensen dersom forholdene ligger tilrette for dette - det er faktisk en MAKS grense, ikke en MIN grense. Ingen plikter å kjøre i fartsgrensen, men man skal vise hensyn til andre medtrafikkanter - og dette går begge veier. Så dersom noen pusher bak en bil som ligger tett på fartsgrensen så er det ingen plikt for bilen foran å stoppe eller vike, men bilen bak har faktisk en plikt til å være aktpågivende og hensynsfull i sin adferd. Normalt ordner dette seg greit med litt tålmodighet fra begge parter - men diskusjonen viser jo at det skorter litt på denne egenskapen hos enkelte få. Det hele minner meg om nabokrangler der en av partene ikke ønsker å forholde seg til lover og regler, men vil strekke loven så langt det er mulig å bygger 0,5 meter for høyt eller fører opp bygg helt i nabogrensen - mao prøver å ta seg tilrette så mye som mulig i håp om at man kan få tilgivelse istedenfor tilatelse.
Mulig det er de samme menneskene som tar med seg disse holdningene ut i trafikken også og mener at dersom loven sier maks 80 km/t så er det GPS 80 km/t + 10% man har en RETT til å kjøre uten reaksjon fra myndighetene - og at denne retten trumfer andres rett til å kjøre i speedometer 80 km/t minus 10%

hemi

viske er reaksjonen ved utvendig kondens i tunell, ikke bremse!

trykkertor

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. august 2021, klokken 09:09
Forbikjøringer er en lovlig og nødvendig del av trafikken, og alle bør bidra til at de blir så smidig som mulig for hverandre.
Det er vi klar over. Diskusjonen her handlet i utgangspunktet om biler som holder fartsgrensen har plikt til å stoppe for å slippe andre forbi.

Og som trafikklæreren da sa:
Sitat- Det er viktig å tenke på at du ikke skal bryte fartsgrensen når man kjører forbi. Må man det er det en unødvendig forbikjøring, sier hun.

vegard89

Så utrolig mange smålige folk det finnes. Hvis jeg kjører raskere enn noen andre, kjører jeg forbi. Hvis noen kjører raskere enn meg, slipper jeg dem forbi. Se i speilet av og til, blink inn mot siden på et langstrekke og gjør verden en tjeneste.
Det verste jeg vet er en Leaf som kjører 63 i 70-sonen, bremser hardt i nedoverbakkene, livredd for å noensinne kjøre over fartsgrensen. Aldri i livet skal de slippe noen forbi, for det er jo ULOVLIG å kjøre over fartsgrensen, så la de slemme idiotene bak ligge og irritere seg, for her kommer prestesønnen med loven på sin side.
Jeg bodde i Sør-Afrika, der har folk veldig forskjellige biler, der slipper man forbi med en gang hvis man ønsker å kjøre fortere. Ingen som kommer med lommeregneren og lovsamlingen og skriver leserinnlegg om hvorvidt det er urimelig eller ikke.

automat

Sitat fra: hemi på søndag 08. august 2021, klokken 11:36
viske er reaksjonen ved utvendig kondens i tunell, ikke bremse!
Samtidig er det å redusere hastigheten en av de viktigste tiltakene man kan gjøre når det oppstår uavklarte eller uoversiktlige situasjoner i trafikken. Av to grunner.

1.Man kjøper seg tid til å avklare situasjonen.
2.Hvis situasjonen resulterer i en ulykke, vil lavere hastighet gi redusert skadeomfang.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Leaf_2014

Sitat fra: vegard89 på søndag 08. august 2021, klokken 11:49
Hvis noen kjører raskere enn meg, slipper jeg dem forbi. Se i speilet av og til, blink inn mot siden på et langstrekke og gjør verden en tjeneste.

Så for å holde oss til tråden og ikke alt mulig annet: du svinger altså ikke ut til siden og stopper?
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021
VW ID.7 GTX tourer

Counterpointer

Sitat fra: Leaf_2014 på søndag 08. august 2021, klokken 12:35
Sitat fra: vegard89 på søndag 08. august 2021, klokken 11:49
Hvis noen kjører raskere enn meg, slipper jeg dem forbi. Se i speilet av og til, blink inn mot siden på et langstrekke og gjør verden en tjeneste.

Så for å holde oss til tråden og ikke alt mulig annet: du svinger altså ikke ut til siden og stopper?
Det er ingen som har hevdet det som en hovedregel jeg kan huske er postet i denne tråden.
Det er blitt en utvidet diskusjon fordi flere sier de ikke vil tilrettelegge for forbikjøring av dem selv om de ligger i fartsgrense

Det er jo også slik at hvilken bil en kjører fordrer forskjellig atferd. Jeg kjører veldig anderledes med min Volvo felt, som ikke akkurat er noen racerbil, men det helt motsatte. Da legger jeg meg ut, og på egnede steder stopper jeg å slipper forbi, fordi om jeg akkurat da klarer fartsgrensen så vet jeg at senere kommer det en motbakke som gjør at jeg mister fart og blir til hinder.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 08. august 2021, klokken 10:04
Vel - det er vel å regne som ganske inngripende å ta fra noen førerkortet bare fordi man f.eks ligger 10% under fartsgrensen eller bremser raskt ned når det kommer kondens på ruten. Dersom man ligger så tett på bilen foran at en nødbremsing foran medfører fare - vel så er det strengt tatt bilen bak som utgjør faren.
Kan ikke se at noen har hevdet at man skal gjøre som du sier her. Men hvis man ikke er klar over at man har noen bak seg (å bruke speilene er en viktig del av trafikkopplæringen), ikke plasserer seg riktig, ikke gir riktig signal og konsekvent ikke greier å følge trafikken da mener jeg de ikke bør ha sertifikat.

Når det gjelder han som stoppet i tunnelen var det ingen som hadde problemer med å stoppe, men du kan jo spørre politiet om hva de syns om en unødvendig stopp midt i kjørebanen rett etter starten av en tunnel. Regner med de fleste kjenner til hva som ofte skjer i en kø når det blir en bråstopp foran.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på søndag 08. august 2021, klokken 11:42
Diskusjonen her handlet i utgangspunktet om biler som holder fartsgrensen har plikt til å stoppe for å slippe andre forbi.

Nei, spørsmålet var om hva man bør gjøre. Handler ikke om plikt i det hele tatt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA