Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: 2ris på fredag 06. august 2021, klokken 21:30
Hvis man holder fartsgrensen (altså ikke ihht. speedometeret, men faktisk fart) har man selvsagt hverken plikt til å aktivt slippe forbi, eller plikt til å stoppe/kjøre til siden. Dette er vel strengt tatt ikke noe å diskutere.
Ja, men spørsmålet var altså ikke hva som er lov eller ikke mtp forbikjøringer, men hva man bør gjøre.

Det er så enkelt som at lager man kø (altså er først i køen) over tid så bør man hjelpe til å få køen forbi.

Kjører man i fartsgrensen så er det nok sjelden man faktisk lager en stor kø, på en godt trafikert vei vil man da fort ta igjen noen andre som kjører under fartsgrensen.

Køene oppstår gjerne når folk ikke tør å kjøre forbi, men ligger tett opp til bilen foran i køen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

amrois

Hva i vegtrafikken er ulovlig men ikke straffbart? Det aller meste blir straffbart straks politiet er involvert, og de bruker para 3 til mye. At politiet ikke bruker ressurser på å kontrollere en gitt ulovlig eller lite hensynsfull adferd betyr ikke at det ikke er straffbart, bare at de prioriterer noe annet høyere.
ID4 Pro Perf Tech

arthur

Sitat fra: hanche på fredag 06. august 2021, klokken 15:10
Sitat fra: arthur på fredag 06. august 2021, klokken 14:17
At nesten en av fem som har svart her mener at man IKKE skal slippe forbi biler hvis man selv kjører på fartsgrensen er intet mindre enn overraskende, skuffende, ja nesten skremmende!
Det er veldig mange nyanser i diskusjonen som du later til å overse her. Jeg vet ikke om noen har uttalt seg så bastant som du antyder, i hvert fall? (Men nå er tråden så lang at jeg ikke orker gå tilbake og sjekke.)

Spørsmålet som er stilt er svært enkelt, men mange av svarene gjør det hele noe mer komplisert, men uansett; Opplever at flere her er tydelige på at holder de selv fartsgrensen så vil de ikke foreta seg noe som helst for å hjelpe en bakenforkjørende bil i å komme forbi selv om denne ønsker å komme forbi.

Ligger selv på fartsgrensen, ofte litt over, og vil noen forbi så bidrar jeg til å gjøre det til en best mulig forbikjøring, null stress, og langt heller det enn å ha en utålmodig bilist helt opp i ræva!

Å stoppe for en slik bilist vil selvfølgelig være helt uaktuelt.

Spørsmålet jeg har tatt stilling til og besvart med et ja er; Sv: Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

kodax

Sitat fra: arthur på lørdag 07. august 2021, klokken 08:54
Spørsmålet jeg har tatt stilling til og besvart med et ja er; Sv: Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?
OP har ikke stilt hele spørsmålet i pollen. Det han skriver i 1.post (som er det som legges inn sammen med pollen når man oppretter denne) er:
Sitat fra: Hansi på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52
Hei,

Jeg kjører i fartsgrensen i Leafen min (målt etter GPS, klar over at speedometer på Leaf er unøyaktig), bør jeg stoppe og slippe forbi biler eller ikke?
Spørsmålet er altså om man burde stoppe.
Noen har nok svart på det ene og noen på det andre, og så går diskusjonen uten at man helt diskuterer det samme:)
(Og så er det jo noen som er glad i å kjøre for fort som helst vil at alle andre skal være enig i at man alltid skal passe seg for dem..)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 07. august 2021, klokken 09:15
Forstår ikke at dette er et tema en gang ??
Er jo egentlig helt enig med deg i dette. Men synes du at denne tråden viser at det ikke er tema?

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på fredag 06. august 2021, klokken 22:15
Brakechecking er strengt ulovlig og gjør du dette foran en med Dashcam sitter du alvorlig i saksa. Dette straffes og med rette. Virkelig farlig.

Så sant man ikke kjører Tesla da, da kan man jo bare skylde på fantombremsingen om man blir stoppet...:(
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. august 2021, klokken 14:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 06. august 2021, klokken 22:15
Brakechecking er strengt ulovlig og gjør du dette foran en med Dashcam sitter du alvorlig i saksa. Dette straffes og med rette. Virkelig farlig.

Så sant man ikke kjører Tesla da, da kan man jo bare skylde på fantombremsingen om man blir stoppet...:(
Det er faktisk en reel problemstilling. Kunne sikkert blitt en interresant rettsak.

hanche

Jeg har en gang opplevd noe som kunne endt der: Kjørte en bil jeg hadde fått låne av bilforhandler. Jeg brukte adaptiv cruisekontroll på motorvei. Da noen passerte meg og la seg inn like foran meg, bremset bilen hardt. Hadde noen ligget tett bak meg da, ville det gått galt. Heldigvis gikk det bra, men jeg skrudde av ACC med det samme og brukte den ikke igjen. ACC på bilen jeg har nå, er mye mer moderat i slike situasjoner: Den bare slakker litt av på farten for å skape luke til bilen foran, slik de fleste normale bilister gjør.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hELgenen

Huff - tråden begynner å bli lang og alt dette fordi noen tydeligvis hater å ligge noen få km/t under den reelle fartsgrensen.  Jeg har alltid stoppet og sluppet forbi dersom noen ligger tett på - det er ikke bra for noen har min holdning vært. Men nå lurer jeg faktisk på om jeg skal ligge i 78 km/t og vente på at køen sakte men sikkert bygger seg opp der bak og når det dukker opp noen fine rette strekninger tråkke gassen rett ned og dra opp i f.eks 120 km/t og så ned igjen til 78 km/t så fort det svinger litt. Bare for å virkelig provosere disse råtassene som bare må pushe enhver grense og gjerne ligge + 10 km/t over GPS hastighet og tro at dette er akkurat nok til å slippe en fartsbot. Lurer på om jeg skal bytte til en Polestar 2 som pendlerbil også - bare for å ha akkurat nok power til å kunne virkelig provosere disse råtassene med 10 km/t syken slik at de ikke rekker å kaste seg forbi før jeg er oppe i 120 km/t - og skal de da forbi så kanskje de blir litt nervøse. Har selv drevet med ekstremsport i flere år så er vant til å pushe grenser - og denne tråden er virkelig en inspirasjon til noe nytt.......

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 07. august 2021, klokken 15:02
Huff - tråden begynner å bli lang og alt dette fordi noen tydeligvis hater å ligge noen få km/t under den reelle fartsgrensen.  Jeg har alltid stoppet og sluppet forbi dersom noen ligger tett på - det er ikke bra for noen har min holdning vært. Men nå lurer jeg faktisk på om jeg skal ligge i 78 km/t og vente på at køen sakte men sikkert bygger seg opp der bak og når det dukker opp noen fine rette strekninger tråkke gassen rett ned og dra opp i f.eks 120 km/t og så ned igjen til 78 km/t så fort det svinger litt. Bare for å virkelig provosere disse råtassene som bare må pushe enhver grense og gjerne ligge + 10 km/t over GPS hastighet og tro at dette er akkurat nok til å slippe en fartsbot. Lurer på om jeg skal bytte til en Polestar 2 som pendlerbil også - bare for å ha akkurat nok power til å kunne virkelig provosere disse råtassene med 10 km/t syken slik at de ikke rekker å kaste seg forbi før jeg er oppe i 120 km/t - og skal de da forbi så kanskje de blir litt nervøse. Har selv drevet med ekstremsport i flere år så er vant til å pushe grenser - og denne tråden er virkelig en inspirasjon til noe nytt.......
God bedring! Det der høres virkelig ikke bra ut.

arthur

Kan noen vise til hvor det står at denne lovparagrafen (§ 12. Forbikjøring )ikke gjelder hvis man holder fartsgrensen, eller sågar saktere enn det fordi man føler for det?

https://www.klikk.no/motor/bil/sikker-forbikjoring-3464995

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hanche

Sitat fra: arthur på lørdag 07. august 2021, klokken 17:21
Kan noen vise til hvor det står at denne lovparagrafen (§ 12. Forbikjøring) ikke gjelder hvis man holder fartsgrensen, eller sågar saktere enn det fordi man føler for det?
Hvorfor spør du? Så langt jeg kan se, har ingen her i tråden påstått at paragrafen (jeg antar du mener punkt 4) har noen unntak.

daktari

Helt enig med @arthur, flere her som indirekte antyder de har moralsk rett, på tross av §3, til også gi blaffen i §12 pkt 4.
For meg er det hyggelig å vike hvis noen tar meg igjen, men jeg behøver sjelden stoppe.

Sitat
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hanche

Når noen vil kjøre forbi ... Loven kan ikke kreve at du skal være tankeleser, heller. Du kan ikke anta at noen vil kjøre forbi bare fordi de ligger bak deg. Normalt må det være opp til den som ligger bak å gi tegn til at han ønsker å kjøre forbi, så får han foran hjelpe til. Det er sjelden vanskelig å oppdage at den bak gjerne vil forbi, hvis man bare er litt oppmerksom og følger med i speilet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA