Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Havebigfun

Flux- for meg ser det ut til at du har konvertert til et svært TMS-vennlig menneske- har du samlet ny kunnskap?? ;)

Rossifan46

#211
Sitat fra: flux på fredag 08. mars 2013, klokken 21:33
Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 18:40
Har noen sett informasjon om at Tesla planlegger å tilby noe fra denne listen i nærmeste fremtid?

- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Stemmestyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Elektrisk innfellbare sidespeil
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning og TV-tuner
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen

Nokia N95 lansert i 2007 hadde:
Global Positioning System
Turn-by-turn navigation
5 megapixel digital camera with Carl Zeiss optics flash
Video recording
Video conferencing
HSDPA
IrDA
802.11x
Bluetooth
A portable media player with the ability to download podcasts over the air
FM Radio tuner
Composite Video output via included cable
Multi-tasking
Web browser with support for JavaScript and Adobe Flash
SMS
MMS
E-mail
Office suite and organizer functions
Java ME
Symbian mobile applications.

iPhone lansert i 2007 hadde:
WiFi
Camera
Voicemail
Multi-touch gestures
HTML email
Web browser
Threaded sms
YouTube

*****************

For mange features kan fort bli døden om de ikke fungerer eller har noe nytte for de fleste.
(Geeksa elsket N95 og hatet iPhone når den kom)
http://www.cnet.com.au/apple-iphone-vs-nokia-n95-339279031.htm
Fra 2007:
"If your a Paris Hilton wannabe get the i-phone. If you want a phone that can do just about anything with the option to expand into something even more impressive get the nokia N95"
;D
Model S har 3 viktige features:
- Fantastisk å kjøre
- Gratis å kjøre
- Ren

Kul sammenligning!

I 2007 valgte jeg N95'n fremfor iPhonen som ikke en gang hadde MMS! Men nå i 2013 er alt snudd på hodet (nå har jeg iPhone 5), Nokia er ikke verd mye lengre, mens Apple har revelosjonerte smarttelefonmarkedet!

Håper og tror at vi om 5-10 år ser samme trenden i bilverdenen, at Tesla eventelt andre leverandører snur opp/ned på den etablerte bilindustrien :-)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

El Electrico

#212
Jeg ser ikke helt hva det har med spørsmålet mitt å gjøremål,  men Apple var flinke med design og innhold frem til slutten av 2011.

Nå er Apple sine produkter mest populært bland beboere I eldresentrene og er ukule når det gjelder design og henger teknologisk milevis bak konkurrentene.

Oreo

Sitat fra: Havebigfun på fredag 08. mars 2013, klokken 22:33
Flux- for meg ser det ut til at du har konvertert til et svært TMS-vennlig menneske- har du samlet ny kunnskap?? ;)
Nå tror jeg du blander flux med trådstarter?
Vær snill ikke dra denne tråden ut til en debatt om telefoner. ;)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

flux

#214
Sitat fra: Havebigfun på fredag 08. mars 2013, klokken 22:33
Flux- for meg ser det ut til at du har konvertert til et svært TMS-vennlig menneske- har du samlet ny kunnskap?? ;)
Jeg har ikke konvertert:)

Har beundret Elon Musk og Tesla siden 2006, da de fikk med seg Google gründerne som investorer, og lanserte roadsteren.


Havebigfun


El Electrico

Formålet med spørsmålet  mitt var ikke å dra i gang en diskusjon om hvor langt fra bestemmelsesstedet man kan parkere eller om noen fortsatt synes Apple telefoner er kule.

Jeg er mer opptatt av muligheten å få med Nyttig utstyr I en bil til 600000 +.

flux

#217
Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 22:58
Jeg ser ikke helt hva det har med spørsmålet mitt å gjøremål,  men Apple var flinke med design og innhold frem til slutten av 2011.

Nå er Apple sine produkter mest populært bland beboere I eldresentrene og er ukule når det gjelder design og henger teknologisk milevis bak konkurrentene.
Apple var og er fortsatt flinke til å fokusere på det som betyr mest for mange, enten det er bestemor eller 10 åringer. God teknologi er ikke et sett av imponerende features, det er måten featurene settes sammen og brukes.

Det må og Tesla klare skal de overleve, de kan ikke gjøre alt Audi, Bmw og Mercedes kan, og det trenger de kanskje heller ikke.

flux

Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 23:11
Jeg er mer opptatt av muligheten å få med Nyttig utstyr I en bil til 600000 +.
Listen din er sikkert grei, og du får kanskje en del av de snart.

Mitt poeng var ikke din liste, mer hele denne tråden om Foxy sin definisjon av premium/mellomklasse som jeg synes er fullstendig uinteressant når vi snakker om en bil som snur opp ned på den etablerte bilindustrien.

Den er helt anderledes, den selges anderledes og den prises anderledes.


Oreo

Jeg har vært og prøvekjørt en Lexus GS450h (http://www.lexus.no/car-models/gs/gs-450h/index.tmex), og sant nok har den nok mye mer utstyr enn S'en, og føles premium så det holder. En kjempe god bil.
Den hadde alt fra El Electrico's liste ovenfor (bortsett fra skibag).
Faktisk så kommer jeg ikke på noen annen bil som kan være mer lik enn TMS for sammenligningens skyld, ikke desingmessig vel og merke (elmotor med dreiemoment fra start, 345hk tilsammen med bensin V6'ern, 500-600Nm, 0-100: 5,9sek. (Uten sammenligning, men for opplysning, et forbruk på 0,59/mil :-\).
Bagasjeplassen var heller dårlig.
Jeg likte forøvrig Elon's sammenligning av hybrider og frosker hehe ;D ;D.

ESP'en fungerte utmerket på skikkelig snøføre, og jeg ble meget positivt overrasket (kjører LandCruiser når jeg ikke kjører Leaf'en). Iflg. det jeg har hørt skal Model S sin ESP også være suveren. Derfor fikk jeg en liten a-ha opplevelse og inntrykk av at AWD kanskje ikke er så nødvendig som "vi" vil ha det til.
GS450h skal også være den første bilen med bi-LED hovedlys som varer mye lengre enn Xenon. Jeg har ingen fakta, men antar de kanskje bruker mindre med strøm også? Kanksje noe for Tesla?
Pris: ca 1mill. (fra 836K).

Jeg greier meg godt uten alt det ekstra luksusutstyret, selv om mye hadde vært "kjekt å ha". Som nevnt tidligere er det en potensiell kilde til (unødvendige) feil med bilen, og kan både i produksjon og under service ta bort fokus fra å lage/serve en bil så bra som mulig.

I USA starter Lexusen på ca USD 60K.
I brosjyren skrytes det av at Lexus'en har markedets bredeste navskjerm på 12,5" (ikke touch)!
Der er ihvertfall Model S MER Premium da  :P
I tillegg til gratis drivstoff (strøm hjemme ser jeg nesten på som gratis også ift. bensin).

Her i Norge fokuseres det gjerne på pris og fordeler sammenlignet med fossiler. I USA og forsåvidt Tyskland kan jeg tenke meg at kundene vil ha bilen fordi det er den mest Premium el-bil på markedet, samt en Premium kjøreopplevelse, premium image osv.

Hadde 5-serie, E-klasse eller A6 kommet som fullelektrisk versjoner, så hadde sikkert mange TMS kunder valgt disse fremfor en bil fra et ferskt selskap. Saken er bare at de finnes ikke.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Maartensommer

Jeg "forhandler" nå med ALD Automotive om å få de til å overta min bestilling slik at jeg kan ta ut MS som ren leasing firemabil.  Restverdien de setter på 85 performance med 3 år/120.000km er maks 40%.

Nuvolari

Sitat fra: Maartensommer på lørdag 09. mars 2013, klokken 10:45
Jeg "forhandler" nå med ALD Automotive om å få de til å overta min bestilling slik at jeg kan ta ut MS som ren leasing firemabil.  Restverdien de setter på 85 performance med 3 år/120.000km er maks 40%.

Tms er genialt som firmabil ettersom det er halv skatt på elbil.

40% restverdi var lavt, da blir det dyr leasing. Hva bruker de vanligvis som restverdi på fossil?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Eivind_Bergen

Sitat fra: Maartensommer på lørdag 09. mars 2013, klokken 10:45
Jeg "forhandler" nå med ALD Automotive om å få de til å overta min bestilling slik at jeg kan ta ut MS som ren leasing firemabil.  Restverdien de setter på 85 performance med 3 år/120.000km er maks 40%.
Blir ikke dette avgiftsmessig lite gunstig siden det er mva på leasing, men ikke på kjøp?

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA