Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Stjerneglis

 "Guttas dag" på Holmen Senter i Asker. Tesla til stede med sølv Model S. Jeg gikk noen runder rundt bilen og tok en nærmere kikk inni... Bortsett fra skjermen i midtkonsollen må jeg si at bilen ikke er særlig mer premium enn en Mazda til samme pris. Flatt baksete, billige paneler her og der, stusselige dørsider... bilen er ikke stygg, bevares, men premium... Nei. Den ser like eksklusiv ut som den koster i Norge.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Cobos

Så du mener altså at en Model S85 til 506 000 er akkurat like lite premium som en BMW 520i til 508 000. Ja nei jeg kan sikkert være enig i at en BMW 5 serie ikke er premium. Eller var det et annet poeng du forsøkte å komme med.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Celter

Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 13. april 2013, klokken 15:12
"Guttas dag" på Holmen Senter i Asker. Tesla til stede med sølv Model S. Jeg gikk noen runder rundt bilen og tok en nærmere kikk inni... Bortsett fra skjermen i midtkonsollen må jeg si at bilen ikke er særlig mer premium enn en Mazda til samme pris. Flatt baksete, billige paneler her og der, stusselige dørsider... bilen er ikke stygg, bevares, men premium... Nei. Den ser like eksklusiv ut som den koster i Norge.

Hva er det med i-Miev eierne? Har dere ikke et eget forum der dere kan fortelle hverandre hvilken luksusbil Miev er?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Stjerneglis

#228
 Hårsår? Hvem har sagt at i-Miev er en luksusbil? og hva har i-Miev med TMS å gjøre? Er ikke det rimelig at Model S er like eksklusiv som den koster?

Jeg vil påstå at 520i er mer premium i interiøret enn Model S, og 520i koster vel mer også med samme utstyr...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Epleskreller

Det er vel teknologi og kjøreegenskaper der TMS er helt i toppen. Naturligvis er de ikke best på alt med sin første egenproduserte bil.

Om det kvalifiserer til å kalle bilen premium er det opp til hver enkelt å vurdere.

Det med I-Miev-eiere er nok myntet på Foxy som tidligere fungerte som troll her..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Jeg synes ikke noe om at folk er usaklige når noen kommer med kritiske bemerkninger om Tesla Model S. Vi er da ikke Apple fanboys heller.

Jeger enig i at de har en vei å gå når det kommer til interiøret. Tyskerne er vel målestokken her, så skal litt til å slå de på det.

laumb

For meg betyr premium førsteklasses teknologi i brukervennlig pakke.
Tesla er den ubestridte kongen!
Ja, du må kanskje vippe inn speilene selv og se deg rundt når du rygger, men det er ikke på min premium-liste.

Forøvrig er interiør bedre enn det jeg er vandt til (KIA, Saab, Huyndai, Audi, Ford. ) så da får jeg være fornøyd.

Øyvind.h

#232
Sitat fra: petersv på lørdag 13. april 2013, klokken 16:47
Jeg synes ikke noe om at folk er usaklige når noen kommer med kritiske bemerkninger om Tesla Model S. Vi er da ikke Apple fanboys heller.

Jeger enig i at de har en vei å gå når det kommer til interiøret. Tyskerne er vel målestokken her, så skal litt til å slå de på det.
Jeg er helt enig i at folk må mene akkurat det de vil. Har nå lest 3-4 personer som mener Tesla ikke er premium, samt noen titalls andre som mener den er premium. Tesla har etter mitt syn litt å gå på når det gjelder interiør og utstyr, og det er det som normalt brukes som begrunnelse for at bilen ikke er premium. Samtidig er Tesla så totalt overlegen på andre områder. Selv om interiøret i en velutstyrt 5-serie oppleves som mer premium er 5-serien fullstendig parkert og utdatert når den sammenlignes med Model S, samme hvor "premium" 5-serie er.

Etter et par prøveturer i Model S er fossilbilen et forbigått kapittel.

Men jeg må legge til at jeg synes det er rart hvor mye tid enkelte bruker på å fortelle hvor dårlig Model s er. At folk kontinuerlig frekventerer et forum for en bil de synes er forferdelig er vanskelig for meg å forstå. Det blir det samme som at jeg skulle gått inn på et VW Caravelle forum og begynt å krangle med eierne og fortelle dem hvor dårlig bil de har. Folk får velge selv hva de skal bruke livet sitt på, enten det er å oppsøke krangler eller tilbe Tesla ukritisk.
Kritikk er viktig, men ikke på vendetta/hatnivå :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. april 2013, klokken 17:39
Sitat fra: petersv på lørdag 13. april 2013, klokken 16:47
Jeg synes ikke noe om at folk er usaklige når noen kommer med kritiske bemerkninger om Tesla Model S. Vi er da ikke Apple fanboys heller.

Jeger enig i at de har en vei å gå når det kommer til interiøret. Tyskerne er vel målestokken her, så skal litt til å slå de på det.
Jeg er helt enig i at folk må mene akkurat det de vil. Har nå lest 3-4 personer som mener Tesla ikke er premium, samt noen titalls andre som mener den er premium. Tesla har etter mitt syn litt å gå på når det gjelder interiør og utstyr, og det er det som normalt brukes som begrunnelse for at bilen ikke er premium. Samtidig er Tesla så totalt overlegen på andre områder. Selv om interiøret i en velutstyrt 5-serie oppleves som mer premium er 5-serien fullstendig parkert og utdatert når den sammenlignes med Model S, samme hvor "premium" 5-serie er.

Etter et par prøveturer i Model S er fossilbilen et forbigått kapittel.

Men jeg må legge til at jeg synes det er rart hvor mye tid enkelte bruker på å fortelle hvor dårlig Model s er. At folk kontinuerlig frekventerer et forum for en bil de synes er forferdelig er vanskelig for meg å forstå. Det blir det samme som at jeg skulle gått inn på et VW Caravelle forum og begynt å krangle med eierne og fortelle dem hvor dårlig bil de har. Folk får velge selv hva de skal bruke livet sitt på, enten det er å oppsøke krangler eller tilbe Tesla ukritisk.
Kritikk er viktig, men ikke på vendetta/hatnivå :)

La meg få legge til på misunnelsenivå.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

cdabel

Ingen troller en VW Caravelle forum fordi den bilen ikke strider mot noen paragrafer i Janteloven. Tesla derimot tør å tro at de ER noe.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Kallagtunet

#235
Jeg synes nå at takhøyden er farlig lav hvis ikke folk kan komme med ytringer som ikke er kun hyllest til Tesla.

Come on Guys, og dere blir hårsåre når noen av oss nevner at deler av forumet innimellom kan ha likhetstrekk med en nyfrelst menighet....

Jeg vil faktisk at mange vurderer denne bilen faktisk har hatt en delt gromt på bilsiden før og derfor stiller høye krav mer enn at det er folk som ikke har råd til bilen som vil kritisere og "Jante".

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 19:15
Jeg synes nå at takhøyden er farlig lav hvis ikke folk kan komme med ytringer som ikke er kun hyllest til Tesla.

Come on Guys, og dere blir hårsåre når noen av oss nevner at deler av forumet innimellom kan ha likhetstrekk med en nyfrelst menighet....

Jeg ser ikke helt forskjellen mellom nå og for 2 år siden da vi ventet på Leaf...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 19:15
Jeg synes nå at takhøyden er farlig lav hvis ikke folk kan komme med ytringer som ikke er kun hyllest til Tesla.

Come on Guys, og dere blir hårsåre når noen av oss nevner at deler av forumet innimellom kan ha likhetstrekk med en nyfrelst menighet....

Jeg vil faktisk at mange vurderer denne bilen faktisk har hatt en delt gromt på bilsiden før og derfor stiller høye krav mer enn at det er folk som ikke har råd til bilen som vil kritisere og "Jante".
Bortsett fra et par nedlatende kommentarer om andre forumdeltakere synes jeg ikke dine innlegg er urimelige. Jeg bare svarer på dem med en annen synsvinkel :) Det er andre som har stått for vedvarende unødvendig kritikk og kverulering. Selv de som er negative til Tesla må evne å se begge sider av saken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Ofte presenteres en sak på følgende to måter;

- Taket er for lavt, en voksen mann får ikke plass bak. Personlig erfart!

- Taket bak er høyt nok, jeg får plass bak. Ikke noe problem!


Problemet her er at disse menneskene sikkert har forskjellig høyde, forskjellig lengde på overkroppen, forskjellig hårsveis, forskjellig innstilling til hva som er høyt og hva som er lavt og ikke minst forskjellig sittemåte.

Det politisk korrekte svaret kunne kanskje vært:
"-Taket er kanskje litt lavt, men det kan være for høyt også. Jeg passer inn under det - men kompisen min gjorde ikke det. Unga har mer plass enn nødvendig mens naboen har nesten ikke plass til seg bak. Her kan det virke som om produsenten har tatt en middelvei, et kompromiss - uten å virke fanboy, så er det et klokt valg da høyere eller lavere tak ville resultert i annen utvendig design, luftmotstand, vekt og konstruksjon (både på godt og vondt)."


Problemet med det siste svaret er at det fungerer godt til å beskrive det faktiske taket - men det passer ikke nødvendigvis inn i et diskusjonsforum, da det eliminerer behovet for å diskutere taket.

Kallagtunet

#239
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. april 2013, klokken 19:24
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 19:15
Jeg synes nå at takhøyden er farlig lav hvis ikke folk kan komme med ytringer som ikke er kun hyllest til Tesla.

Come on Guys, og dere blir hårsåre når noen av oss nevner at deler av forumet innimellom kan ha likhetstrekk med en nyfrelst menighet....

Jeg vil faktisk at mange vurderer denne bilen faktisk har hatt en delt gromt på bilsiden før og derfor stiller høye krav mer enn at det er folk som ikke har råd til bilen som vil kritisere og "Jante".
Bortsett fra et par nedlatende kommentarer om andre forumdeltakere synes jeg ikke dine innlegg er urimelige. Jeg bare svarer på dem med en annen synsvinkel :) Det er andre som har stått for vedvarende unødvendig kritikk og kverulering. Selv de som er negative til Tesla må evne å se begge sider av saken.

Jeg er i alle fall ikke negativ til Tesla og synes Model S er virker å være ett lovende produkt, men jeg syes at en del av stuntene en har gjort i det siste ikke er tillitsvekkede som: Måten de markedsfører "leasing" pakken i usa, info om pakkene i Europa (spesielt cold weather og ligting package), måten sentrale aktører i Tesla har hypet det nå grisedyre Performance + tilvalget (Verdens beste kjøreegenskaper på høyde eller bedre med McLaren og den største forbedringen siden bilen sluppet etc (Jeg skjønner jo at å si: "Vi har skjønt at det er mange kunder som er villig til å betale mer og har laget noen opsjoner som gjør at vi med minimale ekstra kostnader for oss kan ta oss mye bedre betalt". Videre er det tydelig at de ikke enda har forståelse for norsk forbruker lover.

Dette sammen som de har gått på banen som at de skal være noe nytt i bilbransjen, da er det ikke tillitsvikkend at de kjører "lov og lyg" strategien som resten av bilbransjen har ristet av seg.. Spesielt syn er det for selve bilen virker jo så langt som er overraskende bra (og meget godt vante kunder i US som har eller har hatt mye gromme biler er meget godt fornøyd ser det ut som) både å kjøre og satt sammen og slik hyping burde ikke være nødvendig i det hele tatt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA