Finansiering Model Y?

Startet av TerjeFjern, man 19. jul 2021, kl. 13:39

« forrige - neste »

Myrvang

Sitat fra: Verius på lør 24. jul 2021, kl. 12:25
Sitat fra: geear på lør 24. jul 2021, kl. 10:50
Sitat fra: Vaduz på fre 23. jul 2021, kl. 08:36
Ingen klarer vel å time markedet perfekt, men man får jo inntrykket av at det er mye penger i aksjer nå i hele verden, og at renten skal opp er jo et faktum, så kanskje mindre sannsynlig med stor avkastning kommende 5 år vs forrige. Men jeg tenker at tåler du rente på rundt 3% så går det greit, blir neppe noe over det selv i et 10 års perspektiv. Tipper heller et lite børskrakk og ny rentekustering før vi kommer så høyt.

Hva er forresten negativt med bil med heftelser noen ikke ville ha?
Skal jeg kjøpe bruktbil, så velger jeg en heftelsesfri bil over en bil med heftelse, rett og slett fordi det er enklere betalingsprosess. Ved heftelse krever jeg å få betale inn direkte til lånegiver.

Jeg trodde å betale direkte til banken hvor selger hadde lånet var normen jeg, har ihvertfall aldri vært noe problem for meg de gangen jeg har gjort det. Har aldri måttet «kreve» det.

Er det som er vanlig. Man velger dato for overtakelse og banken gir eksakt beløp for den datoen. Løser inn lånet og resten til selger. Skal man låne selv ordner bankene alt. Ikke noe mer hassle enn om bilen er uten heftelser.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

trykkertor

Sitat fra: Myrvang på lør 24. jul 2021, kl. 12:49
Sitat fra: Verius på lør 24. jul 2021, kl. 12:25
Sitat fra: geear på lør 24. jul 2021, kl. 10:50
Sitat fra: Vaduz på fre 23. jul 2021, kl. 08:36
Ingen klarer vel å time markedet perfekt, men man får jo inntrykket av at det er mye penger i aksjer nå i hele verden, og at renten skal opp er jo et faktum, så kanskje mindre sannsynlig med stor avkastning kommende 5 år vs forrige. Men jeg tenker at tåler du rente på rundt 3% så går det greit, blir neppe noe over det selv i et 10 års perspektiv. Tipper heller et lite børskrakk og ny rentekustering før vi kommer så høyt.

Hva er forresten negativt med bil med heftelser noen ikke ville ha?
Skal jeg kjøpe bruktbil, så velger jeg en heftelsesfri bil over en bil med heftelse, rett og slett fordi det er enklere betalingsprosess. Ved heftelse krever jeg å få betale inn direkte til lånegiver.

Jeg trodde å betale direkte til banken hvor selger hadde lånet var normen jeg, har ihvertfall aldri vært noe problem for meg de gangen jeg har gjort det. Har aldri måttet «kreve» det.

Er det som er vanlig. Man velger dato for overtakelse og banken gir eksakt beløp for den datoen. Løser inn lånet og resten til selger. Skal man låne selv ordner bankene alt. Ikke noe mer hassle enn om bilen er uten heftelser.
Enig med geear. Føles langt tryggere og enklere å kjøpe/selge bil fri for heftelser.
Hører jo en gang i mellom disse bilene hvor heftelser ikke ble slettet.
Mer stress med å skulle dele opp betaling og være sikker på at alt innfris.

Hele kjøpesum, rett inn på selgers konto. Slutt prutt finale, ferdig handel.
"Det enkle er ofte det beste."

geear

Det som er kjipt er at det ikke er risikofritt uten heftelse heller - selger kan ha tatt opp lån samme dag eller dagen før, slik at det ikke er registrert/synlig i Brreg ved overtakelse.

Ser utrolig mange bruktbilforhandlere som tar opp lån med heftelse i bilene de har på lager.

Electric cars in Norway

Trykkertor :+1: enig. Det beste er å kjøpe bil fri for heftelser.

Det skjer feil dersom selger er en kjeltring.......og da gjelder det å passe på...

Se dette fra NAF.no

https://nye.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bruktbil/sjekk-heftelser/

Kopi:

"Heftelser blir registrert på bilen når eieren har lånt penger med pant i bil. Kreditoren vil ved mislighold av lånet forholde seg til bilens eier, og kreve pantet (bilen) tvangssolgt. Noe som kan bety at du risikerer å "miste" bilen eller måtte betale for bilen to ganger, om tidligere eieren ikke gjør opp for seg og heftelsen blir slettet.

Kjøper du bruktbil fra forhandler er det normalt ikke nødvendig å sjekke heftelser, men NAF anbefaler allikevel at du gjør dette. Ved nybilkjøp er dette ikke nødvendig.

Du kan sjekke om det er heftelser registrert på bilen ved å gå inn på sidene til Brønnøysundregistrene og taste inn bilens registreringsnummer."

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på lør 24. jul 2021, kl. 16:08
Det som er kjipt er at det ikke er risikofritt uten heftelse heller - selger kan ha tatt opp lån samme dag eller dagen før, slik at det ikke er registrert/synlig i Brreg ved overtakelse.

Ser utrolig mange bruktbilforhandlere som tar opp lån med heftelse i bilene de har på lager.

Det var vel akkurat det som skjedde i den båt konkursen også... Lunde båt var det vel. Dengang norges største båtkonkurs.. og det har skjedd også i mange av disse "Bakgården bruktbilhandel enkeltmannsforetak"...  så pass på...

Myrvang

Spørsmål ang finansiering. Har trykket meg videre fra teslas sider og inn til dnb, fått godkjent finansiering der. Men fikk mail fra tesla nå om at jeg må fylle ut finansieringen for å sikre meg bil fort. Gikk inn på dnb igjen og der er lånet fortsatt godkjent, fikk også ny mail fra dnb nå uten at noe er endret på min side på Tesla. Er det sånn hos dere andre? De andre feltene, leveringstid, innbytte og registrering er huket av for OK men betalingsmetode har en "+" og nedtrekk viser følgende tekst:

Lån
Endre
Finansiering med DNB BANK ASA
Du har valgt å finansiere med DNB BANK ASA.

Hva nå?
Tesla vil kontakte deg for å dele kredittbeslutningen din eller be om ytterligere detaljer om søknaden din. Svar tilbake i tide for å sikre at du leverer bilen.
Du vil bli informert innen Tesla når dine økonomiske avtaler er klare for signering.
Hvis du ikke allerede har sendt inn søknaden din med DNB BANK ASA kan du sende inn her.

Er det slik hos dere andre?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Bjoris

Det er ikke relevant å dra frem «låne og sette ek i fond». En må snakke om alternativer med lik risiko. Det er isåfall åpenbart best å cashe ut bilen om en kan...

Rosstopher

Sitat fra: Bjoris på lør 31. jul 2021, kl. 13:27
Det er ikke relevant å dra frem «låne og sette ek i fond». En må snakke om alternativer med lik risiko. Det er isåfall åpenbart best å cashe ut bilen om en kan...
Er man risikoavers er det åpenbart best. Ser man på hva som er statistisk sannsynlig over en femårsperiode så er det andre alternativer som gir klart bedre utfall.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

oroar

Hva med meg som har pengene i fond fra før. Bør jeg selge fondene og cashe ut bilen? 1,99% rente på pengene mine er særdeles dårlig sammenlignet med avkastningen jeg har hatt på fondene de siste årene.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Jon65

Er vel ikke noe poeng å diskutere dette, det kommer jo helt an på hvilken risiko man ønsker å ta og det er det jo ikke noe fasit på. Er jo mange som har lånt penger til mye høyere rente enn 1,99 for å investere og har kommet ut i pluss. (og sikkert en del som har gått i minus også....). Poenget koker vel ned til at hvis man skal ha lån bør man sørge for å beholde de rimeligste lånene og dette er jo et relativt rimelig lån.

Vaduz

Sitat fra: oroar på lør 31. jul 2021, kl. 18:28
Hva med meg som har pengene i fond fra før. Bør jeg selge fondene og cashe ut bilen? 1,99% rente på pengene mine er særdeles dårlig sammenlignet med avkastningen jeg har hatt på fondene de siste årene.

Jeg ville aldri betalt mer kontant enn jeg måtte. Lån er lett å få og nesten gratis, kontanter tar tid å spare opp og er langt mer verdifullt. Ville heller beholdt kontanter i bank enn å cashe ut en bil om du synes aksjer/obligasjoner/etc er for risikofylt. Men det spørs da, har du allerede bolig og aldri kunne tenke deg hytte/båt/sekundærbolig eller annet der du trenger egenkapital, så er det jo ikke så farlig. Gir jo fleksibilitet å ikke ha lån i forhold til jobb/permisjon/sykdom/fri/partner etc. 

Bjoris

Interessant tema dette, egentlig. Problemet er at svaret ikke er det samme for alle og det å bruke historien for å predikere fremtiden blir også feil.

Jeg har både fond og aksjer, men bilene casher jeg ut. Selvsagt viser historien at en skulle lånt til pipa og vel så det og satt alt ledig i fond, men ja, her er nok folk forskjellig. 

Hadde jeg feks i dag solgt ID4en og fått 400 kNOK og så kjøpt TMY til 500 så mener jeg det er stor risiko å gå inn med 400 i fond og låne 500. Børsene går opp og ned, derfor har jeg alltid heller satt inn mnd beløp en store engangsbeløp. Unntakene har vært når børsene har falt i 7 steiner, da har jeg tatt sjansen. Men, men, bare en ikke trenger pengene om 2-3 år så kan det gå fint, men en må ikke glemme at det er skatt på avkastningen den dagen en skal bruke pengene og det å selge når en trenger pengene til noe kan jo være vanskelig å time, men mnd sparing i fond er jeg tilhenger av og det å låne til bil til lav rente er nok ikke krise, men ting kan snu...

Bare ikke en låner til over pipa og glemmer å spare i fond går det nok fint. Har sett en del eksempler der denne planen har endt med enda mer forbruk og da har en iallefall bommet...

tornaldo

Ja argumentet med at "det er bare å sette det i fond" er ikke noe man egentlig kan bruke når man diskuterer hva som lønner seg neste 3 år, cash eller lån.

Ja selvfølgelig lønner fond seg som Bjoris sier historisk over tid, men ikke nødvendigvis for alle fond, og ikke til alle tider av historien. Hva som skjer i morgen, aner vi ikke. Vi skal ikke lenger tilbake enn et drøyt år, da falt alle verdens børser. Hvis man da var i den situasjonen at man av ulike grunner måtte selge sine fond/aksjer, så gikk man på en real smell om man hadde investert de samme pengene noen mnd tidligere.

Det kan jo faktisk ha vært en realitet for noen, også her i Norge, som mistet jobben i løpet av pandemien. Men de stemmene hører vi jo trolig ikke om på dette forumet, hvor de aller fleste gjør svært gode valg.

Nå er det jo her snakk om noen få hundre tusen for TMY, og dårlig avkastning på disse pengene velter trolig ikke økonomien (i så fall bør man bruke mindre penger på bil).

Det bunner jo ut i risikovillighet, og individuelle prioriteringer. Personlig ville jeg sjeldent på generelt grunnlag anbefale å låne penger for å investere i aksjer/fond. Det vil funke for mange, men for enkelte blir det undergangen.

Jeg øker boliglånet, og får 1.65% effektiv rente. For meg er det den beste finansieringen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Vaduz

Men om du sitter på 500k cash og vurderer kontantkjøp av bil mener jeg det er dumt. Da ville jeg heller hatt pengene stående i banken til 0.9% rente eller hva det er, evt statsobligasjoner etc og allikevel finansiert med lån. For de fleste tar det noen år å spare opp 500k og det å gi fra seg det for en bil som bare skal blø penger er å gi opp mye synes jeg. Lånet koster ca inflasjon, hvorfor ikke bare ta det?

Bjoris

Sitat fra: Vaduz på søn 01. aug 2021, kl. 09:19
Men om du sitter på 500k cash og vurderer kontantkjøp av bil mener jeg det er dumt. Da ville jeg heller hatt pengene stående i banken til 0.9% rente eller hva det er, evt statsobligasjoner etc og allikevel finansiert med lån. For de fleste tar det noen år å spare opp 500k og det å gi fra seg det for en bil som bare skal blø penger er å gi opp mye synes jeg. Lånet koster ca inflasjon, hvorfor ikke bare ta det?

Nei, jeg ser ikke noe poenget med å låne opp til noe du har penger til, du betaler tross alt både tinglysning, etablering og termingebyr pluss renter.

Jeg kjenner flere som finaniserte sin X og S med 100% finansiering fordi det var så lav rente (0.25%) og samtidig "glemte" at de kjøpte en dyr bil med potensiale for stort ferdifall. Nå har dessverre dette skjedd for disse, en X til 800-850 i 2017 er vel verd rundt 500-550 i dag og de har garantert en høyere lånesaldo enn dette.

Det er bare å lure seg selv å låne 100% på bil med f.eks 10 års nedbetaling. Kjøper du en Y i dag til nært 600 med VH og HF så kan det fort bli 500 om ett år og så mye betaler du normalt ikke ned på en bil og vipps har du høyere forbruk enn du har inntekt til.

Nå blir det sikkert veldig moraliserende og uaktuelt for det fleste, men det er jo ikke uten grunn at folk havner i luksusfellen, det er veldig lett å leve over evne når en får slike tilbud som dette. Det erjo ikke uten grunn at banken krever EK for bilkjøp (iallefall gjorde dem det før)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA