Finansiering Model Y?

Startet av TerjeFjern, man 19. jul 2021, kl. 13:39

« forrige - neste »

Rosstopher

Det er jo ingen som anbefaler å ta opp lån på hele kjøpesummen for så å bruke opp sine f.eks. 500k på andre ting. Spekulasjoner i aksjemarkedet skal man holde seg langt unna om man har så dårlig kontroll på egen økonomi.

Men når spørsmålet er hva som vil lønne seg av å betale 500k cash eller å sette 500k i fond og betale 2,99% effektiv rente på billånet så er svaret i de aller fleste tilfeller sistnevnte. Det skal mye til for å få under 3% avkastning over tid, i hvertfall hvis man ikke er avhengig av å ta ut pengene på en bestemt dato.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

oroar

Sitat fra: Bjoris på man 02. aug 2021, kl. 14:19
Sitat fra: Vaduz på søn 01. aug 2021, kl. 09:19
Men om du sitter på 500k cash og vurderer kontantkjøp av bil mener jeg det er dumt. Da ville jeg heller hatt pengene stående i banken til 0.9% rente eller hva det er, evt statsobligasjoner etc og allikevel finansiert med lån. For de fleste tar det noen år å spare opp 500k og det å gi fra seg det for en bil som bare skal blø penger er å gi opp mye synes jeg. Lånet koster ca inflasjon, hvorfor ikke bare ta det?

Jeg kjenner flere som finaniserte sin X og S med 100% finansiering fordi det var så lav rente (0.25%) og samtidig "glemte" at de kjøpte en dyr bil med potensiale for stort ferdifall. Nå har dessverre dette skjedd for disse, en X til 800-850 i 2017 er vel verd rundt 500-550 i dag og de har garantert en høyere lånesaldo enn dette.

Enkelte bør beskyttes mot seg selv og noen av disse er det ikke håp for. Det er ikke disse vi diskuterer her. Antar de fleste som kjøper ny Tesla har en ryddig økonomi og vet hva de holder på med.

Realiteten min var som følger:
Kjøpte fullfinansiert X i nov 2017. Lån kr 770.000 på 10 år med 0,25% rente (svingte litt).
Plassering i aksjefond.
Solgt X etter 3 år for kr 590.000 med restlån kr 550.000.
Fondet hadde samme periode gjennomsnittlig årlig avkastning på 11,21%. Det var et konservativt fond.
Dvs at de kr 770.000 hadde steget til kr 1.059.000. (I bank ville de ha steget til kr 796.000....)
Burde selvfølgelig plassert pengene i krypto eller Tesla, men greit fornøyd tross alt.

Min Y skal også fullfinansieres på 10 år og pengene skal fortsatt få stå i fondet. Jeg har tro på at fondsavkastningen vil slå lånerenten også de neste 10 år, akkurat som alle andre 10-årsperioder.

Men å fullfinansiere bil uten å ha penger i bakhånd hadde jeg aldri gjort.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

ModelY2021

Sitat fra: FrTr på tor 05. aug 2021, kl. 11:18
Noen andres som har fått følgende melding etter at hengerfeste ble fjernet under "Betalingsmedtode"? vært slik i 1-2 dager nå.

"Vi opplever tekniske problemer ved lasting av betalingsinformasjonen din. Prøv igjen senere."
Ja, har sett det samme. Har vært slik i to uker

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA