Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Finansiering Model Y?

Startet av TerjeFjern, mandag 19. juli 2021, klokken 13:39

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei

Hvilken finansiering velger dere, og hvorfor?

1- Vi får 1,99% nominelt hos DNB via Tesla. Vet ikke hva den effektive satsen er. Hvis jeg har forstått det så er eneste egenandel de 15.000 man allerede har betalt.

2 - Hvis man kan bake det inn i huslånet så er vel Nybygger med 1,34% effektiv rente som er best.

3 - Kontant. Da "sier man ifra seg" en garantert rente på ca 1% er vel det man kan regne med å få på innskuddskonto. Så forskjellen mellom 1 og 3 er ca 1%, så det er jo ikke så mye for å slippe å binde opp så mye kontanter. Hvis man evt tenker at det beløpet man da slipper å binde opp, heller kan stå i rentefond/aksjefond, så er det ikke så mye som skal til for at alternativ 3 ikke lønner seg. Så lenge man oppnår ca 2% langsiktig i et fond så blir jo 1 bedre enn 3.

Takk for alle innspill :)

Rosstopher

Når jeg selger bil vil jeg få en del egenkapital. Jeg bruker litt av det til egenkapital for å få månedsprisen der jeg vil ha den, og resten settes i fond.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Aldrimer

Går for TS sitt alt. 2. Får 1,29% i Handelsbanken. Hvorfor? Jeg har ikke midler til alt 3 og ønsker å ha en bil uten heftelser, så alt 1 er utelukket. Er jo også en liten fordel ved forsikringspris.

Jeg ser at Tesla har en rentekampanje på 3 nå, med 0.25 effektiv rente. Kanskje de tilbyr noe lignende til Y?

andy99

Sitat fra: TerjeFjern på mandag 19. juli 2021, klokken 13:39
Hei

Hvilken finansiering velger dere, og hvorfor?

2 - Hvis man kan bake det inn i huslånet så er vel Nybygger med 1,34% effektiv rente som er best.


Nybygger.no sin beste rente er 1,28% effektiv.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

PKEllefsen

Gikk for alt finansiert gjennom DNB. 1,99% nom. rente og 2,38% effektiv. 10 års nedbetaling. 1000 kroner egenkapital, så får 14 000 tilbakebetalt fra depositumet. Setter pengene inn i aksjer istedenfor og satser på høyere enn 2,5% avkastning over tid.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Stark

Sitat fra: PKEllefsen på mandag 19. juli 2021, klokken 17:37
Gikk for alt finansiert gjennom DNB. 1,99% nom. rente og 2,38% effektiv. 10 års nedbetaling. 1000 kroner egenkapital, så får 14 000 tilbakebetalt fra depositumet. Setter pengene inn i aksjer istedenfor og satser på høyere enn 2,5% avkastning over tid.
Hvordan går man frem for å få de 14k tilbake?

kodax

Har rammelån, så flytter over det nødvendige, (før jeg kanskje flytter tilbake det jeg får for den dersom jeg selger bilen videre).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

PKEllefsen

Sitat fra: Stark på tirsdag 20. juli 2021, klokken 00:44
Sitat fra: PKEllefsen på mandag 19. juli 2021, klokken 17:37
Gikk for alt finansiert gjennom DNB. 1,99% nom. rente og 2,38% effektiv. 10 års nedbetaling. 1000 kroner egenkapital, så får 14 000 tilbakebetalt fra depositumet. Setter pengene inn i aksjer istedenfor og satser på høyere enn 2,5% avkastning over tid.
Hvordan går man frem for å få de 14k tilbake?

Ved valg av ønsket egenkapital stilte jeg det ned på 1k. Da endte jeg opp med minus 14k i betaling. Regner med at tilbakebetaling kommer når finansiering starter.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Myrvang

Er vel ingen fasit her, hvwr og en må gjøre opp sin egen vurdering. Men ved fullfinansiering til 1,99% eller lavere vil man sistorisk sett få bedre avkastning ved å sette pengene i fond dersom man har midler til det. Selv betalte jeg inn 50k og lånte resten. Har mer EK, men velger å la de stå i fond, snittet de siste årene er at 250k i fond gir omtrent samme avkastning som avdrag e på et lån på 600.000,- på 10 år.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Otkristo

Sitat fra: Myrvang på fredag 23. juli 2021, klokken 00:33
Er vel ingen fasit her, hvwr og en må gjøre opp sin egen vurdering. Men ved fullfinansiering til 1,99% eller lavere vil man sistorisk sett få bedre avkastning ved å sette pengene i fond dersom man har midler til det. Selv betalte jeg inn 50k og lånte resten. Har mer EK, men velger å la de stå i fond, snittet de siste årene er at 250k i fond gir omtrent samme avkastning som avdrag e på et lån på 600.000,- på 10 år.
Da foutsetter du samme rente som i dag som er lav...

Sandvika

Sitat fra: Myrvang på fredag 23. juli 2021, klokken 00:33velger å la de stå i fond, snittet de siste årene er at 250k i fond gir omtrent samme avkastning som avdrag e på et lån på 600.000,- på 10 år.
Som gjør at vi nå står i den lengste sammenhengde oppgangsperioden og med høyeste multiplene i historien. Av denne grunn mener jJeg det  er livsfarlig nå å fremskrive denne historisk sett ekstreme situasjonen. But this time it's different?

Vaduz

Ingen klarer vel å time markedet perfekt, men man får jo inntrykket av at det er mye penger i aksjer nå i hele verden, og at renten skal opp er jo et faktum, så kanskje mindre sannsynlig med stor avkastning kommende 5 år vs forrige. Men jeg tenker at tåler du rente på rundt 3% så går det greit, blir neppe noe over det selv i et 10 års perspektiv. Tipper heller et lite børskrakk og ny rentekustering før vi kommer så høyt.

Hva er forresten negativt med bil med heftelser noen ikke ville ha?

Myrvang

Sitat fra: Vaduz på fredag 23. juli 2021, klokken 08:36
Ingen klarer vel å time markedet perfekt, men man får jo inntrykket av at det er mye penger i aksjer nå i hele verden, og at renten skal opp er jo et faktum, så kanskje mindre sannsynlig med stor avkastning kommende 5 år vs forrige. Men jeg tenker at tåler du rente på rundt 3% så går det greit, blir neppe noe over det selv i et 10 års perspektiv. Tipper heller et lite børskrakk og ny rentekustering før vi kommer så høyt.

Hva er forresten negativt med bil med heftelser noen ikke ville ha?

Fremtiden vet man ikke noe om før den er histore. Jeg sparer jevnt i fond og har hatt god avkastning selv om det var stygt i mars i fjor. Allikevel velger jeg å fortsette slik uten å anbefale det som et safe bet.

Forstår heller ikke det med heftelser, men virker som mange ikke helt forstår hva heftelser er, at de ikke er klar over at det er et billån med pant i kjøretøyet.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

geear

Sitat fra: Vaduz på fredag 23. juli 2021, klokken 08:36
Ingen klarer vel å time markedet perfekt, men man får jo inntrykket av at det er mye penger i aksjer nå i hele verden, og at renten skal opp er jo et faktum, så kanskje mindre sannsynlig med stor avkastning kommende 5 år vs forrige. Men jeg tenker at tåler du rente på rundt 3% så går det greit, blir neppe noe over det selv i et 10 års perspektiv. Tipper heller et lite børskrakk og ny rentekustering før vi kommer så høyt.

Hva er forresten negativt med bil med heftelser noen ikke ville ha?
Skal jeg kjøpe bruktbil, så velger jeg en heftelsesfri bil over en bil med heftelse, rett og slett fordi det er enklere betalingsprosess. Ved heftelse krever jeg å få betale inn direkte til lånegiver.

Verius

Sitat fra: geear på lørdag 24. juli 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Vaduz på fredag 23. juli 2021, klokken 08:36
Ingen klarer vel å time markedet perfekt, men man får jo inntrykket av at det er mye penger i aksjer nå i hele verden, og at renten skal opp er jo et faktum, så kanskje mindre sannsynlig med stor avkastning kommende 5 år vs forrige. Men jeg tenker at tåler du rente på rundt 3% så går det greit, blir neppe noe over det selv i et 10 års perspektiv. Tipper heller et lite børskrakk og ny rentekustering før vi kommer så høyt.

Hva er forresten negativt med bil med heftelser noen ikke ville ha?
Skal jeg kjøpe bruktbil, så velger jeg en heftelsesfri bil over en bil med heftelse, rett og slett fordi det er enklere betalingsprosess. Ved heftelse krever jeg å få betale inn direkte til lånegiver.

Jeg trodde å betale direkte til banken hvor selger hadde lånet var normen jeg, har ihvertfall aldri vært noe problem for meg de gangen jeg har gjort det. Har aldri måttet «kreve» det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA