Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: geear på søndag 01. august 2021, klokken 23:04
Kjøretøyforskriften paragraf 13-1:

Sitat
2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13

Se utheving og scroll deg ned til 6.1 i samme paragraf, hvor det står en masse om hva man har lov å bytte til.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

PionerThink

Hadde levering vært litt senere hadde det jo vært veldig aktuelt å be Tesla om å sette vintedekk på felgene som følger med bilen :)
Er jo ikke aktuelt nå hvis man må kjøre i 3-4 mnd før tempen går ned :o
Ser ut som det kan bli en del brukte dekk på Finn hvis mange velger å sette vinterdekk på original-felgene 8)
Er det Continental de fleste anbefaler mtp støy og rullemotstand? Bor på Sørlandet, så ikke mange dagene med snø på vinteren, så blir mest kjøring i "salt-lake". Derfor greit med litt holdbarhet på toppen av de to nevnte egenskapene!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

tornaldo

Meg bekjent så setter ikke Tesla på vinterdekk på originalfelgene, i stede for sommerdekk. De setter på vinterhjul du har bestilt i tillegg på bilen, om du ønsker det, og så får du med sommerhjulene.

Sommerhjulene følger jo uansett med, så du får ikke utnyttet nye/brukte overskuddsdekk på Finn, med mindre du skal ha flere sett med sommerhjul.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

#63
Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. august 2021, klokken 07:25
Sitat fra: geear på søndag 01. august 2021, klokken 23:04
Kjøretøyforskriften paragraf 13-1:

Sitat
2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13

Se utheving og scroll deg ned til 6.1 i samme paragraf, hvor det står en masse om hva man har lov å bytte til.
1. Har du noen gang fått med dokumentasjon til uoriginale felger? Jeg har kjøpt en del sett, og aldri fått med noe brukbart. Har ikke etterspurt heller, ettersom denne delen av kjøretøyforskriften ikke praktiseres særlig hardt. Heller ikke det som går på bredde/innpress.

2. Kap. 6 gjelder kun felg/dekk prod før 1. jan 2010, se pkt. 6.0.

Diravi

Det er mye om priser og felgvalg i denne tråden, men er det noen som har erfaring med dekkene Tesla tilbyr i vinterdekkpakken? Pirelli Sottozero var jo ikke akkurat førstevalget til Model S, såvidt jeg husker, men det var noen år siden. Noen som vet om de også tilbyr andre dekkmerker?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

geear

Sitat fra: Diravi på mandag 02. august 2021, klokken 11:11
Det er mye om priser og felgvalg i denne tråden, men er det noen som har erfaring med dekkene Tesla tilbyr i vinterdekkpakken? Pirelli Sottozero var jo ikke akkurat førstevalget til Model S, såvidt jeg husker, men det var noen år siden. Noen som vet om de også tilbyr andre dekkmerker?
Trodde det var Nokian R3 vi ville få.. har du fått bekreftet at det er Pirelli?

Diravi

Sitat fra: geear på mandag 02. august 2021, klokken 11:12
Sitat fra: Diravi på mandag 02. august 2021, klokken 11:11
Det er mye om priser og felgvalg i denne tråden, men er det noen som har erfaring med dekkene Tesla tilbyr i vinterdekkpakken? Pirelli Sottozero var jo ikke akkurat førstevalget til Model S, såvidt jeg husker, men det var noen år siden. Noen som vet om de også tilbyr andre dekkmerker?
Trodde det var Nokian R3 vi ville få.. har du fått bekreftet at det er Pirelli?

Har ikke fått bekreftet noe, men om du går inn på Teslashop og ser på vinterdekkpakken til Model Y der, så er det Sottozero som tilbys. Så jeg antok at de ikke opererer med to forskjellige pakker, men kan selvsagt ta feil.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

tornaldo

Stått skrevet flere steder at de leverer Nokian H R3, uten at jeg finner det her og nå.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Diravi

Sitat fra: tornaldo på mandag 02. august 2021, klokken 11:19
Stått skrevet flere steder at de leverer Nokian H R3, uten at jeg finner det her og nå.

Du har rett; jeg fant en henvendelse fra dem nå der det vises til «Nokian».
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Hoftefest

Er vel Nokian Hakkapelita ja. Står «Nokian winter tire set» på designdetaljer hos meg. La til dekkene da Tesla ringte.

trykkertor

Sitat fra: geear på mandag 02. august 2021, klokken 11:09
1. Har du noen gang fått med dokumentasjon til uoriginale felger? Jeg har kjøpt en del sett, og aldri fått med noe brukbart. Har ikke etterspurt heller, ettersom denne delen av kjøretøyforskriften ikke praktiseres særlig hardt. Heller ikke det som går på bredde/innpress.

Jeg har kjøpt en del felger opp gjennom årene.
Det jeg merker meg er nesten hver gang jeg kjøper felger eller andre bildeler fra Ebay-tyskland, så følger det med TÜV-papirer.
Kanskje selger har papirer på det hvis en spør?

Radial

Jeg skal ha pigg på min, og hakka 9 alternativet fra tesla bråker alt for mye for en (trolig) noe dårlig støyisolert TMY.

Da blir det 3'e part og trolig x-ice North4, selv min helt middels støyisolerte ZS EV er helt grei støymessig med x-ice North4.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: trykkertor på mandag 02. august 2021, klokken 11:27
Sitat fra: geear på mandag 02. august 2021, klokken 11:09
1. Har du noen gang fått med dokumentasjon til uoriginale felger? Jeg har kjøpt en del sett, og aldri fått med noe brukbart. Har ikke etterspurt heller, ettersom denne delen av kjøretøyforskriften ikke praktiseres særlig hardt. Heller ikke det som går på bredde/innpress.

Jeg har kjøpt en del felger opp gjennom årene.
Det jeg merker meg er nesten hver gang jeg kjøper felger eller andre bildeler fra Ebay-tyskland, så følger det med TÜV-papirer.
Kanskje selger har papirer på det hvis en spør?
Som har dokumentert tilsvarende eller bedre egenskaper enn Tesla sine egne felger? Jeg har kun sett den type dokumentasjon helt unntaksvis, for eksempel fra AC Schnitzer eller Alpina, for spesifikke BMW-modeller. Men da kun at Tüv bekrefter at de kan brukes for gitt bilmodell, ikke noe utdypende om tilsvarende egenskaper osv.

Forøvrig er dette helt irrelevant for tråden for min del, men siden noen nevnte at endring av innpress er regelverksbestemt, så ville jeg bare påpeke at det gjelder også bredde og alt annet som gjelder felg. Det blir bare ikke praktisert utenfor Biltilsynets kjøretøykontrollhaller.

PionerThink

Ser det linkes til disse flere steder: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=225188080
Vi skal ha Midnight Silver farge på vår Y og er litt usikker på hvilken farge som passer best på felgene?
Noen som har funnet noen sider på nettet fra typisk USA der man kan "bytte hjul" på Tesla Model Y for å se ulike kombinasjoner og farger?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jeronan

It's really frustrating that Tesla still only offers Nokian as winter tires.

Back in 2017 with our Model S, the Nokian R2's were excellent. They were relatively quiet and good overall winter tires that lasted long ( 86k KM ).
But the Nokian R3 tires are disappointing and noisy as hell. So I rather go for Good Year or Continental ccv7 :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA