Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 08. september 2025, klokken 17:52
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 08. september 2025, klokken 15:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. september 2025, klokken 17:53Ikke for å bli politisk, men Arbeiderpartiet har i flere saker løyet i valgkampen. Når de kan gjøre det mot andre partier kan de fort gjøre det mot Folket og, ja. Sjeldent jeg har sett Erna Solberg så forbanna som da hun konfronterte AP.

AP må ha kjøpt noe Trump-pakke fra et eller annet kommunikasjonshus for alle LO-pengene.

AP går ut og sier at barnefamilier blir mye fattigere med Høyre, fordi de skal sette opp maksprisen på barnehage. De nevner ikke at Høyre sier, og har skrevet i samme alternative statsbudsjett at for hver krone de setter opp barnehageprisen, så øker de barnetrygden med en krone.

Samme med Formueskatten: Aftenbladet fikk hjelp fra AP å skrive at "Stavanger Kommune kan tape 500 millioner på frafall av formueskatt hvis en fjerner den helt som Høyre vil". Det Aftenbladet ikke skrev var at kommunene ville bli kompensert krone for krone av staten ifølge Høyres alternative statsbudsjett.

Skjønner jo at journalistene er redd reduksjon i pressestøtten. Trist å se at Stavanger Aftenblad også er blitt en AP / LO-avis.

Dette lærer de altså ungene - det er helt greit å lyve for makt og penger.

Hvis dine to forhold her er eksempler på løgner, så må min oppfatning av hva en løgn er, revideres kraftig. Det må bære lov å komme med fakta uten å bli avkrevet en forelesning om det andre partiets øvrige tiltak som kan kompensere for tapet av formuesskatt og dsnnsynlig langt høyere barnehagepriser med Høyre.

Det er fint du stiller høye krav til politikerne, men det må være grenser for alt!

Ok, du er en av dem.
Tenker du at Støre ikke vet bedre når han sier det blir 40.000 dyrere med Høyre / FrP
Mener du Vestre ikke vet bedre når han sier det blir 50.000 dyrere med Høyre / Frp?

Det står jo i samme dokument. Er du virkelig så naiv at du tror de ikke vet de lyver? Ikke rart så mange stemmer på dem.
Dette er iskaldt kalkulerende og Trump-metoder...sånne nestensannheter.

Politikere «cherrypicker» argumenter og tall, hele gjengen.

Det er confirmation bias som gjør om du synes høyresides eller venstresiden lyver.

Det er hundre prosent sikkert at Erna løy om aksjehandelen til Sindre.
Det er hundre prosent sikkert at Moxnes løy om solbrillene.
Sånn kunne en fortsatt en god stund!

At de lover lavere skatt og mer barnetrygd kan hende de får til og kan hende de ikke klarer.
Blir det Norgespris uten noen liten skrift, er ikke godt å si.

Det er noe som heter «lying by omision» dvs unnlate å si noe vi faktisk vet, som ville svekket noe vi er for. Det er vi alle skyldige i.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på mandag 08. september 2025, klokken 21:24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 08. september 2025, klokken 17:52
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 08. september 2025, klokken 15:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 07. september 2025, klokken 17:53Ikke for å bli politisk, men Arbeiderpartiet har i flere saker løyet i valgkampen. Når de kan gjøre det mot andre partier kan de fort gjøre det mot Folket og, ja. Sjeldent jeg har sett Erna Solberg så forbanna som da hun konfronterte AP.

AP må ha kjøpt noe Trump-pakke fra et eller annet kommunikasjonshus for alle LO-pengene.

AP går ut og sier at barnefamilier blir mye fattigere med Høyre, fordi de skal sette opp maksprisen på barnehage. De nevner ikke at Høyre sier, og har skrevet i samme alternative statsbudsjett at for hver krone de setter opp barnehageprisen, så øker de barnetrygden med en krone.

Samme med Formueskatten: Aftenbladet fikk hjelp fra AP å skrive at "Stavanger Kommune kan tape 500 millioner på frafall av formueskatt hvis en fjerner den helt som Høyre vil". Det Aftenbladet ikke skrev var at kommunene ville bli kompensert krone for krone av staten ifølge Høyres alternative statsbudsjett.

Skjønner jo at journalistene er redd reduksjon i pressestøtten. Trist å se at Stavanger Aftenblad også er blitt en AP / LO-avis.

Dette lærer de altså ungene - det er helt greit å lyve for makt og penger.

Hvis dine to forhold her er eksempler på løgner, så må min oppfatning av hva en løgn er, revideres kraftig. Det må bære lov å komme med fakta uten å bli avkrevet en forelesning om det andre partiets øvrige tiltak som kan kompensere for tapet av formuesskatt og dsnnsynlig langt høyere barnehagepriser med Høyre.

Det er fint du stiller høye krav til politikerne, men det må være grenser for alt!

Ok, du er en av dem.
Tenker du at Støre ikke vet bedre når han sier det blir 40.000 dyrere med Høyre / FrP
Mener du Vestre ikke vet bedre når han sier det blir 50.000 dyrere med Høyre / Frp?

Det står jo i samme dokument. Er du virkelig så naiv at du tror de ikke vet de lyver? Ikke rart så mange stemmer på dem.
Dette er iskaldt kalkulerende og Trump-metoder...sånne nestensannheter.

Politikere «cherrypicker» argumenter og tall, hele gjengen.

Det er confirmation bias som gjør om du synes høyresides eller venstresiden lyver.

Det er hundre prosent sikkert at Erna løy om aksjehandelen til Sindre.
Det er hundre prosent sikkert at Moxnes løy om solbrillene.
Sånn kunne en fortsatt en god stund!

At de lover lavere skatt og mer barnetrygd kan hende de får til og kan hende de ikke klarer.
Blir det Norgespris uten noen liten skrift, er ikke godt å si.

Det er noe som heter «lying by omision» dvs unnlate å si noe vi faktisk vet, som ville svekket noe vi er for. Det er vi alle skyldige i.

Ser ut til at APS taktikk med å si at barnefamiliers økonomi blir 50.000 dårligere, basert på at Høyre sier de vil bytte ut lave barnehageplass-priser med høyere barnetrygden krone for krone ser ut til å ha vunnet valget...på en løgn...gratulerer Jonas. Blir festlig når MDG og SV skal diktere oljepolitikken, og vi alle skal leve av NAV...

...hvis ikke Senterpartiet ser hvor ille det bærer avsted og hopper over til Høyre. Gjerne ikke så sannsynlig med et så sterkt FrP.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Selv om de har gjort ett historisk dårlig valg, kan de komme med fornuftige forslag.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på mandag 08. september 2025, klokken 23:04Selv om de har gjort ett historisk dårlig valg, kan de komme med fornuftige forslag.

Ja, Ola Svenneby, som ikke kommer inn på Stortinget, sa det fint, noe tilsvarende:
"Vi tapte fordi vi ikke fikk snakke om politikken, men bare om posisjoner" eller noe sånt. Og hele tiden ble Formueskatten tatt opp. Det offentlige tar inn 30 milliarder på dette, men 400 milliarder på merverdiavgift, som AP heller ikke vil redusere. Det er før en trekker fra 37% i utbytteskatt til de utflyttede rikingene.

Ser Giske Tafser sier han vil reforhandle EØS-avtalen. Prøv det med 20200 milliarder på bok. Bør sitte veldig rolig i båten.

Høyre hadde og en flott strømordning som gjorde at en beholdt incentivet til å spare strøm bedre, men ble for avansert til å forklare 1-minutts-debattene, så de droppet den inntil videre. Nå er det nok på tide at Erna trekker seg tilbake.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 08. september 2025, klokken 23:17
Sitat fra: Counterpointer på mandag 08. september 2025, klokken 23:04Selv om de har gjort ett historisk dårlig valg, kan de komme med fornuftige forslag.

Ja, Ola Svenneby, som ikke kommer inn på Stortinget, sa det fint, noe tilsvarende:
"Vi tapte fordi vi ikke fikk snakke om politikken, men bare om posisjoner" eller noe sånt. Og hele tiden ble Formueskatten tatt opp. Det offentlige tar inn 30 milliarder på dette, men 400 milliarder på merverdiavgift, som AP heller ikke vil redusere. Det er før en trekker fra 37% i utbytteskatt til de utflyttede rikingene.

Ser Giske Tafser sier han vil reforhandle EØS-avtalen. Prøv det med 20200 milliarder på bok. Bør sitte veldig rolig i båten.

Høyre hadde og en flott strømordning som gjorde at en beholdt incentivet til å spare strøm bedre, men ble for avansert til å forklare 1-minutts-debattene, så de droppet den inntil videre. Nå er det nok på tide at Erna trekker seg tilbake.
Ernaa trenger ikke trekke seg i kveld. Hun trenger faktisk ikke gjøre det før til neste landsmøte for Høyre. Å kaste partiet i limbo før den tid, er egentlig helt feil.

Men det kommer selvsagt til å bli mye mas fra journalister om akkurat det spørsmålet. Og det kommer sannsynligvis til å komme foran diskusjonen om politikkens innhold! Dessverre.

Akkurat som journalistene var mer opptatt av å få svar om Sylvi var en statsministerkandidat eller ei, fremfor å få svar på politiske spørsmål.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på mandag 08. september 2025, klokken 23:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 08. september 2025, klokken 23:17

Ernaa trenger ikke trekke seg i kveld. Hun trenger faktisk ikke gjøre det før til neste landsmøte for Høyre. Å kaste partiet i limbo før den tid, er egentlig helt feil.

Men det kommer selvsagt til å bli mye mas fra journalister om akkurat det spørsmålet. Og det kommer sannsynligvis til å komme foran diskusjonen om politikkens innhold! Dessverre.

Akkurat som journalistene var mer opptatt av å få svar om Sylvi var en statsministerkandidat eller ei, fremfor å få svar på politiske spørsmål.
Skal vi prøve å hvertfall ha en svak kobling til trådens tema?

turfsurf

Ja, kravet om at datasenter stiller med egen strømproduksjon eller ekvivalent har jo vært foreslått flere ganger i denne tråden.

Denne tråden handler jo om strømprisen, men det som bekymrer meg like mye er nettleien. Selv om politikerne skryter på seg 40 øre norgespris vil jo det spille mindre rolle når nettleien etter hvert vil krype over 100 øre/kWh.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. september 2025, klokken 06:15
Ja, kravet om at datasenter stiller med egen strømproduksjon eller ekvivalent har jo vært foreslått flere ganger i denne tråden.

Denne tråden handler jo om strømprisen, men det som bekymrer meg like mye er nettleien. Selv om politikerne skryter på seg 40 øre norgespris vil jo det spille mindre rolle når nettleien etter hvert vil krype over 100 øre/kWh.

Norgespris vil jo gjøre at nettleie får mer fokus.

Norgespris,gitt den utformingen som er gitt i lov nå,fremstår som et makkverk av en lov som,gitt riktig forståelse,egentlig vil dra Ap ut i den første skandalen etter valget. Jeg skal finregne litt på dette og undersøke litt mer,men alt så langt tyder på at Ap har rotet det skikkelig til. Nesten så man ikke tror det selv..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. september 2025, klokken 06:52

Norgespris,gitt den utformingen som er gitt i lov nå,fremstår som et makkverk av en lov som,gitt riktig forståelse,egentlig vil dra Ap ut i den første skandalen etter valget. Jeg skal finregne litt på dette og undersøke litt mer,men alt så langt tyder på at Ap har rotet det skikkelig til. Nesten så man ikke tror det selv..

Ser at en i sommermånedene i hvert fall sparer 15,94 øre per kWh på elavgift-nedsettelsen, om den går gjennom, og 7 øre om vinteren. Og så hjelper det gjerne på med flaskehalsinntektene som reduserer noe greier. Når utenlandskablene er nedbetalt kan en gjerne håpe på enda mer hjelp derfra.

Ser forresten at de jobber med nye nettleie-oppsett, som skal straffe de som bruker masse (håper datasenter får svi, så de velger å ikke bygge så mange flere). Men, de må gjerne bygge om de skaffer strøm selv.

Enn at en faktisk må betale merverdiavgift på Elavgift... det er sjuke greier.

Hvorfor føler du Norgespris er såååå dårlig?

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på søndag 07. september 2025, klokken 20:49Det har vært kommentert en del ganger, og naturlig nok, at det er et problem at man i praksis blir nødt til å bruke strømmen når den er dyrest så da kan man kanskje vurdere en avtale med Sunndal Energi påslag 6,5 øre og Luster Energi påslag 7 øre, og ingen månedsavgift.
Dette er månedsspot, og ikke timesspot...
Velger du en av disse og Norgespris, og ligger forbruket på de dyre timer, da......

Noen som tar utfordringen?

Var inne å tittet og ser at Luster Energi avvikler fastpris fra 1.oktober 2025. Årsaken kan man jo lett tenke seg til og er kanskje ikke de de eneste som planlegger dette...

Ellers er det andre ting jeg og vektlegger når jeg tegner en strømavtale:
- de må støtte pluss kunder og det er det slett ikke alle som som gjør
- må ha en god app som gir meg det meste inklusive strømprisen kommende døgn slik at jeg kan styre strømbruken i huset og det er de slett ikke alle apper som gjør. Generelt varierer kvaliteten veldig og noen har kanskje ikke engang app.
- tilby ekstra funksjonalitet. Jeg har brukt en OSS brikke, som måler stømbruken momentant, siden den var prototype. Når prosjektet ble avsluttet på ettervinteren fikk jeg brikken og da var det greit å flytte til de som støttet denne, og tilfredsstiller det over. Ny koster 1590,-

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

arthur

"må ha en god app som gir meg det meste inklusive strømprisen kommende døgn slik at jeg kan styre strømbruken i huset og det er de slett ikke alle apper som gjør. "

Selv kikker jeg bare innom nordpool for svaret er vel der?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på tirsdag 09. september 2025, klokken 09:35"må ha en god app som gir meg det meste inklusive strømprisen kommende døgn slik at jeg kan styre strømbruken i huset og det er de slett ikke alle apper som gjør. "

Nordpool er vel betalløsning nå, ble det i alle fall og da forlot jeg de. Man finner det hos forbrukrerrådet, men veldig greit å ha det i appn på mobilen der jeg og styrer strømbruken.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 09. september 2025, klokken 09:47
Sitat fra: arthur på tirsdag 09. september 2025, klokken 09:35"må ha en god app som gir meg det meste inklusive strømprisen kommende døgn slik at jeg kan styre strømbruken i huset og det er de slett ikke alle apper som gjør. "

Nordpool er vel betalløsning nå, ble det i alle fall og da forlot jeg de. Man finner det hos forbrukrerrådet, men veldig greit å ha det i appn på mobilen der jeg og styrer strømbruken.

Nordpool betalløsning? Ikke for morgendagens (eller gårsdagens for den saks skyld) strømpriser i hvert fall. Jeg bruker denne siden:

https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2025-09-10&currency=NOK&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=NO1
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 09. september 2025, klokken 09:14
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. september 2025, klokken 06:52

Ser at en i sommermånedene i hvert fall sparer 15,94 øre per kWh på elavgift-nedsettelsen, om den går gjennom, og 7 øre om vinteren. Og så hjelper det gjerne på med flaskehalsinntektene som reduserer noe greier. Når utenlandskablene er nedbetalt kan en gjerne håpe på enda mer hjelp derfra.

Ser forresten at de jobber med nye nettleie-oppsett, som skal straffe de som bruker masse (håper datasenter får svi, så de velger å ikke bygge så mange flere). Men, de må gjerne bygge om de skaffer strøm selv.

Enn at en faktisk må betale merverdiavgift på Elavgift... det er sjuke greier.

Hvorfor føler du Norgespris er såååå dårlig?

Norgespris har svakheter som gjør at ordningen kan misbrukes ved at kundene med ulike avtaler som IKKE er spotpris kan ende opp med å agere stikk motsatt av prissignaler. Mao ØKE forbruket ved høye priser fordi man kan hente ut gevinster på det. Her forutsetter jeg at man kombinerer Norgespris støtten med en kraftavtale med elementer av fastpris.

Man kan sitte å "tappe" ut offentlige kroner. I perioder av året så ser jeg at dette kan være lukrativt. Jeg liker at den gir stabile priser for de som har spotavtale,men jeg finner det nesten litt underlig måten man har løst dette på

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. september 2025, klokken 13:54
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 09. september 2025, klokken 09:47

Nordpool betalløsning? Ikke for morgendagens (eller gårsdagens for den saks skyld) strømpriser i hvert fall. Jeg bruker denne siden:

https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2025-09-10&currency=NOK&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=NO1

OK. Om jeg vil hente historikk mm for nedlasting, så går jeg heller til Forbrukerrådet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA