Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 05. september 2025, klokken 16:44Fra hELgenen: "Bare å fortsett å tipse om fastprisavtaler - det kan være interessant uavhengig om man har Norgespris eller ei. Norgespris er uansett ikke en kraftavtale, men en støtteordning".

Med Norgespris blir det vel slik at om Nord Pool-pris er 70 øre får du refundert 30 øre fra staten (via nett- eller strømleverandør. 70 øre - 40 øre). Omvendt om børspris er 20 øre er det staten som får 20 øre (40-20).

Så om en er ovebevist om at fastpris er lavere enn spot-pris så velger en det første. Og det er vel også det du hELgenen mener.

Men at fastpris i det mellom og mange løp skal være billigere enn spot, er vel som å tro på julenissen! Det vil jo si at leverandør betaler for risiko (ved å love fast pris) og ikke du og det blir litt som å oppheve tyngdekraften. Men det kan naturligvis forekomme og leverandør går konkurs!

Jeg mener dette er en ren støtteordning. Lovteksten på dette har jeg lest og der står det at man får tilskudd/ekstra regning basert på forskjellen mellom spotpris og referansepris. Referanseprisen er pr nå 40 øre.

Så da regner man ut dette - time for time multiplisert med forbruket..så justerer man dette beløpet mot nettleien. Da kan man gjerne få penger igjen..Akkurat som den gamle støtteordningen man hadde.

Hva de ulike kundene har av avtaler med kraftleverandørene er nettselskapet helt uvedkommende.
Så har man en fastprisavtale på 70 øre..vel så betaler man 70 øre til dette selskapet.
Og blir kraftprisen 100 øre og man har gitt beskjed til elhub om Norgespris...så vil nettselskapet regne ut at de for den aktuelle timen så er støtten 60 øre........Og så får man 60 øre fra dem..og betaler kraftselskapet 70 øre...og netto man sitter å betaler da...er 10 øre.........

Er slik jeg mener det er. Jeg kan ta feil fordi jeg ikke har vært involvert i utformingen her og kjenner ikke alle detaljer - men jeg har lest kjapt gjennom lovteksten og der står det ingenting om at for å få Norgespris så må kunden si opp sin fastprisavtale eller at denne fastprisavtalen skal motregnes mot Norgespris slik at kraftleverandøren skal sende en regning på differansen mellom Norgespris til kunden..og så skal nettselskapet sende tilgodehavende til kraftselskapet......

Er mye som fremstår uavklart mot andre avtaler kunden måtte ha - men jeg mener Norgespris er en støtteordning og således er helt uavhengig av hva slags kraftavtale man har med et kraftselskap.

Dermed har man krav på støtten gitt at prisen er > 40 øre eksl. avgifter om man har inngått avtale om Norgespris...og blir støtten > fastprisavtalen man har + nettleie og avgifter ...vel da får man penger inn på konto rett og slett....

Som sagt - her har jeg ikke studert detaljene - men det fremstår slik for meg som om dette er en støtteordning...ikke en kraftavtale...og at det ikke ligger noen klausuler her som begrenser støtte...

arthur

"Er slik jeg mener det er."

Det er også slik jeg hevder at det er etter å ha fått dette bekreftet av to strømleverandører OG Huseierne!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Likefullt så gikk AP-politikerne ut etter at folk fikk utbetalt penger, i stedet for å måtte betale, for strøm, og sa at "sånn skal det ikke være", "men nå hadde vi hast". Så de månedene jeg fikk utbetalt pga fastprisavtale så ventet jeg at det fort kunne bli gjort endringer.

Norgespris er vedtatt, med vedtak kan erstattes med et nytt vedtak når ingen ting er signert. I tillegg er ikke det "med liten skrift" blitt annonsert ennå. "The devil is in the details" eller noe sånt. Der det står at Oslo-folk kan kjøpe mat med 6% moms fra Sverige, og  får derfor kun  2000 kWh strøm til Norgespris på hus. Eller at 100.000 vil bli trukket ut til å få mindre strømskatt, gitt at du har en tante i Gjøvik, og bor i en bygd med mindre enn 666 innbyggere som snakker nynorsk, hvor minst 8 lager poteter.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. september 2025, klokken 21:23Likefullt så gikk AP-politikerne ut etter at folk fikk utbetalt penger, i stedet for å måtte betale, for strøm, og sa at "sånn skal det ikke være", "men nå hadde vi hast". Så de månedene jeg fikk utbetalt pga fastprisavtale så ventet jeg at det fort kunne bli gjort endringer.

Norgespris er vedtatt, med vedtak kan erstattes med et nytt vedtak når ingen ting er signert. I tillegg er ikke det "med liten skrift" blitt annonsert ennå. "The devil is in the details" eller noe sånt. Der det står at Oslo-folk kan kjøpe mat med 6% moms fra Sverige, og  får derfor kun  2000 kWh strøm til Norgespris på hus. Eller at 100.000 vil bli trukket ut til å få mindre strømskatt, gitt at du har en tante i Gjøvik, og bor i en bygd med mindre enn 666 innbyggere som snakker nynorsk, hvor minst 8 lager poteter.

Er litt skremt over "informasjonen" som er der ute.  Dvs den er syltynn og Norgespris støtten er gjort ensidig med tanke på spotpris avtaler i bakhodet...Folk forstår jo ikke forskjell på støtte og kraftavtale og omtrent ingen steder står det noe om fastprisavtaler sammen med støtten Norgespris. Og der det står noe står det ofte feil informasjon.
Regjeringens informasjon står til stryk...Hvorfor kaller de den Norgespris? Det burde hete pristøtte eller i alle fall noe med støtte i seg...Dette er svakt av regjeringen. Skal ikke klage på at de vil gi folk støtte og forutsigbarhet..men folk kan lure seg selv her..og dermed føle staten har rundlurt dem. Ikke bra dette!

Ingeniøren

Da er vi tilbake til spekulanter med fastpris og batterier som bruker strøm det de orker når prisen er høyest, og det kanskje er mangel på strøm...Lærte de ingen ting sist det skjedde ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 06. september 2025, klokken 08:20Da er vi tilbake til spekulater med fastpris og batterier som bruker strøm det de orker når prisen er høyest, og det kanskje er mangel...Lærte de ingen ting sist det skjedde ?

Mistenker at de har tatt høyde for det, og at det er noe som kommer frem når avtalen kan eller ikke kan bestilles.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 06. september 2025, klokken 11:24
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 06. september 2025, klokken 08:20Da er vi tilbake til spekulater med fastpris og batterier som bruker strøm det de orker når prisen er høyest, og det kanskje er mangel...Lærte de ingen ting sist det skjedde ?

Mistenker at de har tatt høyde for det, og at det er noe som kommer frem når avtalen kan eller ikke kan bestilles.

Dersom de har tatt høye for det - så burde de kommunisert dette.
Det kan jeg ikke se at det er gjort noen steder..........

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på fredag 05. september 2025, klokken 17:07
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 05. september 2025, klokken 16:44Fra hELgenen: "Bare å fortsett å tipse om fastprisavtaler - det kan være interessant uavhengig om man har Norgespris eller ei. Norgespris er uansett ikke en kraftavtale, men en støtteordning".

Med Norgespris blir det vel slik at om Nord Pool-pris er 70 øre får du refundert 30 øre fra staten (via nett- eller strømleverandør. 70 øre - 40 øre). Omvendt om børspris er 20 øre er det staten som får 20 øre (40-20).

Så om en er ovebevist om at fastpris er lavere enn spot-pris så velger en det første. Og det er vel også det du hELgenen mener.

Men at fastpris i det mellom og mange løp skal være billigere enn spot, er vel som å tro på julenissen! Det vil jo si at leverandør betaler for risiko (ved å love fast pris) og ikke du og det blir litt som å oppheve tyngdekraften. Men det kan naturligvis forekomme og leverandør går konkurs!

Jeg mener dette er en ren støtteordning. Lovteksten på dette har jeg lest og der står det at man får tilskudd/ekstra regning basert på forskjellen mellom spotpris og referansepris. Referanseprisen er pr nå 40 øre.

Så da regner man ut dette - time for time multiplisert med forbruket..så justerer man dette beløpet mot nettleien. Da kan man gjerne få penger igjen..Akkurat som den gamle støtteordningen man hadde.

Hva de ulike kundene har av avtaler med kraftleverandørene er nettselskapet helt uvedkommende.
Så har man en fastprisavtale på 70 øre..vel så betaler man 70 øre til dette selskapet.
Og blir kraftprisen 100 øre og man har gitt beskjed til elhub om Norgespris...så vil nettselskapet regne ut at de for den aktuelle timen så er støtten 60 øre........Og så får man 60 øre fra dem..og betaler kraftselskapet 70 øre...og netto man sitter å betaler da...er 10 øre.........

Er slik jeg mener det er. Jeg kan ta feil fordi jeg ikke har vært involvert i utformingen her og kjenner ikke alle detaljer - men jeg har lest kjapt gjennom lovteksten og der står det ingenting om at for å få Norgespris så må kunden si opp sin fastprisavtale eller at denne fastprisavtalen skal motregnes mot Norgespris slik at kraftleverandøren skal sende en regning på differansen mellom Norgespris til kunden..og så skal nettselskapet sende tilgodehavende til kraftselskapet......

Er mye som fremstår uavklart mot andre avtaler kunden måtte ha - men jeg mener Norgespris er en støtteordning og således er helt uavhengig av hva slags kraftavtale man har med et kraftselskap.

Dermed har man krav på støtten gitt at prisen er > 40 øre eksl. avgifter om man har inngått avtale om Norgespris...og blir støtten > fastprisavtalen man har + nettleie og avgifter ...vel da får man penger inn på konto rett og slett....

Som sagt - her har jeg ikke studert detaljene - men det fremstår slik for meg som om dette er en støtteordning...ikke en kraftavtale...og at det ikke ligger noen klausuler her som begrenser støtte...

Jeg prøvde å støtte deg i din oppfatning av hva dette er, og påpekte videre at spot i det lange løp per definisjon er billigere enn fastpris.

Så når du skal velge, fortsetter du din spotavtale med ditt selskap og over for staten sier du at du vil ha Norgespris og ikke Strømstøtteordningen.

Merce

Her er hva Gudbrandsdal Energi skriver:

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 06. september 2025, klokken 16:36
Sitat fra: hELgenen på fredag 05. september 2025, klokken 17:07

Jeg prøvde å støtte deg i din oppfatning av hva dette er, og påpekte videre at spot i det lange løp per definisjon er billigere enn fastpris.

Så når du skal velge, fortsetter du din spotavtale med ditt selskap og over for staten sier du at du vil ha Norgespris og ikke Strømstøtteordningen.

Det er ingen automatikk at spotpris alltid er laveste pris over tid........Dette er et veddemål der naturen og politikk i stor grad styrer

Men mhp Norgespris i kombinasjon med en fastpris så har jeg snust på fastprisavtaler - og der står det altså heller ikke noe om at dersom du har Norgespris så tilbys ikke denne avtalen....Mao - det bare bekrefter det du,jeg og flere og flere mener - at en kraftavtale, det være seg fastpris,spot, xyz avtale  osv osv..er en avtale mellom kunden og kraftleverandør som da er staten helt uvedkommende. Det som var litt sært var at måleren bindes til norgespris...mao så låser man støtteordningen som skal gjelde, ikke til kunden, men til måleren. Men kunden kan fritt hoppe mellom ulike kraftavtaler - som da blir en juridisk bindene avtale mellom kunden og kraftselskapet. Man kan altså ikke "overstyre" denne avtalen via støtteordningen slik at kunden ikke får rettmessig støtte iht det som er avtalt mellom staten og eieren av målerpunktet. Og hvordan denne støtten Norgespris skal beregnes - er veldig tydelig beskrevet i loven :

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2025-06-20-44

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. september 2025, klokken 20:29Det er ingen automatikk at spotpris alltid er laveste pris over tid........Dette er et veddemål der naturen og politikk i stor grad styrer

Dette har du helt rett i, men poenget at profesjonelle med innsikt i markedet og makt til å sette fastprisen har bedre odds en kunden er nok likevel holdbart.

Det finnes mange eksempler på at fastpris lønner seg. Spesielt når det lages stadig nye støtteordninger og strømprisen er volatil.
Det er en gammel regel at spotpris lønner seg stort sett. Jeg tror ikke den er like gyldig nå. Strømselskapene legger stadig mer påslag og fastbeløp på spot avtalene, som gjør de mindre lønnsomme.

turfsurf

Ellers kan man se på Norgespris som en forsikring. Med den ville vi betalt 2000,- (eks nettleie) for strømmen i fjor. På hytta 1300,-. Det er greit under hva vi faktisk betalte. I år ser det ut som om vi kanskje vil ende litt bedre enn Norgespris hjemme. Men i tillegg å slippe å tenke på når strømmen brukes gjør det egentlig til en no-brainer. Ja, i gode år kunne jeg tjent noen tusenlapper på spotpris, men den potensielle nedturen er større.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. september 2025, klokken 21:59
Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. september 2025, klokken 20:29Det er ingen automatikk at spotpris alltid er laveste pris over tid........Dette er et veddemål der naturen og politikk i stor grad styrer

Dette har du helt rett i, men poenget at profesjonelle med innsikt i markedet og makt til å sette fastprisen har bedre odds en kunden er nok likevel holdbart.

Det finnes mange eksempler på at fastpris lønner seg. Spesielt når det lages stadig nye støtteordninger og strømprisen er volatil.
Det er en gammel regel at spotpris lønner seg stort sett. Jeg tror ikke den er like gyldig nå. Strømselskapene legger stadig mer påslag og fastbeløp på spot avtalene, som gjør de mindre lønnsomme.
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. september 2025, klokken 21:59

Strømselskapene legger stadig mer påslag og fastbeløp på spot avtalene, som gjør de mindre lønnsomme.

Nå finnes det (fortsatt) selskaper som tilbyr strømavtale med NEGATIVT påslag, INTET månedsgebyr og UTEN binding, men det  betinger at man gidde å ta en kikk for eksempel her: https://www.forbrukerradet.no/strompris/

Tar det mer enn fem minutter å ta en kikk der, og mer enn femten minuter å gjøre en bestilling?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 07. september 2025, klokken 09:52Nå finnes det (fortsatt) selskaper som tilbyr strømavtale med NEGATIVT påslag, INTET månedsgebyr og UTEN binding, men det  betinger at man gidde å ta en kikk for eksempel her: https://www.forbrukerradet.no/strompris/

Tar det mer enn fem minutter å ta en kikk der, og mer enn femten minuter å gjøre en bestilling?

Stemmer det - men alle disse har gjerne en begrenset periode de gir dette fradraget - så hele konseptet går på å bondefange kunden. Mao må man nesten legge inn i kalenderen sin at man må huske på å bytte avtale nesten hver mnd i ytterste konsekvens. Ingen tjener jo på å selge avtaler med negativt påslag - så da er det kundens forglemmelse man skal tjene penger på. Moralsk ganske lavmål - men er man flink og følger med - så er det penger å hente - så enig i det.

Jeg lurer på hva som skjer fremover med de som har svært lave faste prisavtaler med sin leverandør og velger Norgespris.. Det er del tusen der ute som har slike avtaler. Så veldig mange tusen er det kanskje ikke, men de kan jo nesten opprette sin egen lille butikk og dytte ut opptil 5000 kWh hver mnd til priser som de tjener på. Alt som trengs er en god panelovn og en smartplugg og en liten app man kan legge inn en timeplan for start/stopp etter spotprisen...og slike følger jo ofte med smart pluggene også.....

Jeg sitter bare å venter til noen kommer med skriverier om dette - eller at det kommer retningslinjer som forsøker å stoppe dette...Men som man da IKKE kan stoppe pga Acer reglene om fri konkurranse...
Det var jo snakk om en rapport som man IKKE ville skulle komme til pressen før ETTER valget...

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. september 2025, klokken 10:40
Sitat fra: arthur på søndag 07. september 2025, klokken 09:52Nå finnes det (fortsatt) selskaper som tilbyr strømavtale med NEGATIVT påslag, INTET månedsgebyr og UTEN binding, men det  betinger at man gidde å ta en kikk for eksempel her: https://www.forbrukerradet.no/strompris/

Stemmer det - men alle disse har gjerne en begrenset periode de gir dette fradraget - så hele konseptet går på å bondefange kunden.

Flere har negativt påslag som  varer i seks til tolv måneder hvilket vel burde være greit nok?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA