Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. mai 2025, klokken 21:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. mai 2025, klokken 08:47Dersom vi hadde hatt en regjering som virkelig ønsket at norske hus skulle investere i solceller så kunne de jo tilbydd minstepris på solcelle-kraft på 30 øre, og økt Enova-investeringsbeløpet til i hvert fall der de reduserte det fra.
Her har du en konstruktiv ide 👍🏼

Det bør vi prøve å unngå i størst mulig grad 🙈

Solstrøm kunne jo blitt kjøpt til Norgespris også for de som har det. Skulle vel ikke være værre for staten å ta den risikoen, når de forventer at kundene skal gjøre det samme 🥳🤩

Helt uaktuelt å selge for 40 øre/kWh. Hittil i mai ligger jeg på 58,55 øre.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 31. mai 2025, klokken 02:50
Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. mai 2025, klokken 21:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. mai 2025, klokken 08:47Dersom vi hadde hatt en regjering som virkelig ønsket at norske hus skulle investere i solceller så kunne de jo tilbydd minstepris på solcelle-kraft på 30 øre, og økt Enova-investeringsbeløpet til i hvert fall der de reduserte det fra.
Her har du en konstruktiv ide 👍🏼

Det bør vi prøve å unngå i størst mulig grad 🙈

Solstrøm kunne jo blitt kjøpt til Norgespris også for de som har det. Skulle vel ikke være værre for staten å ta den risikoen, når de forventer at kundene skal gjøre det samme 🥳🤩

Helt uaktuelt å selge for 40 øre/kWh. Hittil i mai ligger jeg på 58,55 øre.

Vi snakket om "minstepris". Altså at det slår inn de timene prisen går under den angitte prisen. Timene spotprisen er over "minstepris" så er det spotpris som gjelder. Dermed ville du kanskje oppnådd 68 øre i snitt.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

De skal jo subsidiere havvind med lang over 1kr/kWh, så å subsidiere privat solkraft med noen øre midt på dagen hadde jo vært overkommelig.

Men personlig mener jeg enova tilskudd som monner til batterier hadde vært mye bedre. Batterier sammen med solcelleanlegg gir så utrolig mange synergieffekter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Jeg la ikke solceller på tak for å tjene penger men så på det som mitt bidrag til det grønne skiftet.

Da blir man rimelig forbanna av å bli snudd ryggen til og motarbeidet på alle mulige måter, samtidig som de gir opp til 40% investeringstilskudd til profesjonelle aktører.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Radial

Skal jeg ha solceller, må det bli med ett relativt stort batteri.

Forbruket er ca "null" i hverdagen, men fra 17 og ut dagen er det lading av biler, middag, oppvask, vaskemaskin, tørketrommel og dusjing.

Det er der JEG trenger strømmen fra sola, og andre vil jeg tro er ganske like😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Vollis47

Det er bare pensjonister, hjemmeværende og enkelte skiftarbeidere som har nytte av solcelleanlegg om ikke de har barrerier eller en god salgsavtale.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 31. mai 2025, klokken 07:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 31. mai 2025, klokken 02:50
Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. mai 2025, klokken 21:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. mai 2025, klokken 08:47Dersom vi hadde hatt en regjering som virkelig ønsket at norske hus skulle investere i solceller så kunne de jo tilbydd minstepris på solcelle-kraft på 30 øre, og økt Enova-investeringsbeløpet til i hvert fall der de reduserte det fra.
Her har du en konstruktiv ide 👍🏼

Det bør vi prøve å unngå i størst mulig grad 🙈

Solstrøm kunne jo blitt kjøpt til Norgespris også for de som har det. Skulle vel ikke være værre for staten å ta den risikoen, når de forventer at kundene skal gjøre det samme 🥳🤩

Helt uaktuelt å selge for 40 øre/kWh. Hittil i mai ligger jeg på 58,55 øre.

Vi snakket om "minstepris". Altså at det slår inn de timene prisen går under den angitte prisen. Timene spotprisen er over "minstepris" så er det spotpris som gjelder. Dermed ville du kanskje oppnådd 68 øre i snitt.
*

Minstepris hadde vært helt greit, men det er jo noe helt annet enn "Norgespris" som er en ren fastpris.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: Radial på lørdag 31. mai 2025, klokken 14:59Skal jeg ha solceller, må det bli med ett relativt stort batteri.

Forbruket er ca "null" i hverdagen, men fra 17 og ut dagen er det lading av biler, middag, oppvask, vaskemaskin, tørketrommel og dusjing.

Det er der JEG trenger strømmen fra sola, og andre vil jeg tro er ganske like
Det er bare å ha nok elbiler, så kan en av de lade hele tida.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på lørdag 31. mai 2025, klokken 17:23
Sitat fra: Radial på lørdag 31. mai 2025, klokken 14:59Skal jeg ha solceller, må det bli med ett relativt stort batteri.

Forbruket er ca "null" i hverdagen, men fra 17 og ut dagen er det lading av biler, middag, oppvask, vaskemaskin, tørketrommel og dusjing.

Det er der JEG trenger strømmen fra sola, og andre vil jeg tro er ganske like
Det er bare å ha nok elbiler, så kan en av de lade hele tida.

Ikke plass til mer enn to😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 31. mai 2025, klokken 08:50De skal jo subsidiere havvind med lang over 1kr/kWh, så å subsidiere privat solkraft med noen øre midt på dagen hadde jo vært overkommelig.

Men personlig mener jeg enova tilskudd som monner til batterier hadde vært mye bedre. Batterier sammen med solcelleanlegg gir så utrolig mange synergieffekter.
Det er ingen motsetning mot å subsidiere to ting. Men husbatterier har ekstremt mange fordeler om de er smarte og kan styres både fra huseier og netteier i samarbeid. De milliardene vi kaster etter batterifabrikker hadde gjort en rimelig stor forskjell i nettet som husbatteri.


turfsurf

Batterier kan fjerne overskuddsproduksjon på dagtid og sørge for jevn fordeling av effekt gjennom døgnet. Med V2G kan det i tillegg virke som balansekraft for nettet. Og med litt ekstra utstyr kan man takle blackouts.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Og hvis en hadde brukt f.eks en milliard til å lage ett incentiv på 33% ville det gitt batterier for tre milliarder til å støtte nettet (som kunne vært en klausul for å få støtte).

Det hadde blitt merkbar effekt ville og skapt rom for mer variabel kraft inn i nettet.

turfsurf

Jepp. Hele poenget er at det er bedre for staten å investere i noe som gir billigere strøm enn å betale for dyr strøm.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 31. mai 2025, klokken 23:04Og hvis en hadde brukt f.eks en milliard til å lage ett incentiv på 33% ville det gitt batterier for tre milliarder til å støtte nettet (som kunne vært en klausul for å få støtte).

Det hadde blitt merkbar effekt ville og skapt rom for mer variabel kraft inn i nettet.

Alle hurtigladere burde hatt dette. Tilbake kunne de fått sterkt redusert nettleie og tilkoblingsavgift.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: automat på søndag 01. juni 2025, klokken 11:57
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 31. mai 2025, klokken 23:04Og hvis en hadde brukt f.eks en milliard til å lage ett incentiv på 33% ville det gitt batterier for tre milliarder til å støtte nettet (som kunne vært en klausul for å få støtte).

Det hadde blitt merkbar effekt ville og skapt rom for mer variabel kraft inn i nettet.
👍🏼 også en god ide 🥳

Alle hurtigladere burde hatt dette. Tilbake kunne de fått sterkt redusert nettleie og tilkoblingsavgift.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA