Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: filtvet på man 07. feb 2022, kl. 13:16
Nå er det snart vanlige folks tur i nord-norge!

Hva er egentlig vitsen med å bo der om det vil koste like mye som i sør? Sp var vel et distriktsparti en gang. Nå vil fraflyttingen tilta.
Alle må vekk fra husene sine og inn i boligblokker fordi folk må redusere energikostnadene. Norge blir som Sverige.
Jeg blir dårlig av politikere, totalt virkelighetsfjerne og snusker til seg penger, makt og posisjoner.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Det er litt påtagelig at NVE kun ser gasspris og lav magasinfylling som hovedgrunn til høyere strømpris HELE året

https://www.nrk.no/norge/nve-varsler-hoye-strompriser-ut-aret-1.15844598?fbclid=IwAR0Lt8LdYy0snrB5iYxTPDHZcwhNgE5t_GW402AeHq0IZqhhfFA-DEKmTOI

Løsningen som foreslås er lengre periode med støtte .......

Så rart de ikke kan foreslå å gjøre noe med systemet

arthur

Sitat fra: stefse på man 07. feb 2022, kl. 14:40

Hva er egentlig vitsen med å bo der om det vil koste like mye som i sør? Sp var vel et distriktsparti en gang. Nå vil fraflyttingen tilta.
Jeg blir dårlig av politikere, totalt virkelighetsfjerne og snusker til seg penger, makt og posisjoner.

Alle politiker er rett og slett ondskapsfulle mennesker som vil sine medmennesker alt vondt?

Svein_H

Sitat fra: arthur på man 07. feb 2022, kl. 11:49
Tror ikke Statnett driver med markedstilpasning av priser, men er stalig eid og ansvarlig for å bygge, drifte og vedlikeholde det norske kraftsystemet. Prising er det vel markedet og/eller det politiske flertallet som bestemmer over, eller?

For å gjenta meg selv: Det er Statnett som snakker om en utjevning av prisforskjellene mellom landsdelene, og hvordan de ser for seg at det skal løses får du ta opp med dem. Det funker ikke å bare slenge ut en stråmann med en "eller?" på slutten, og forvente at jeg skal bite på. Dette blir mitt siste svar til deg i denne mikrotråden, eller hva du nå ønsker å kalle det.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

stefse

Sitat fra: arthur på man 07. feb 2022, kl. 16:31
Sitat fra: stefse på man 07. feb 2022, kl. 14:40

Alle politiker er rett og slett ondskapsfulle mennesker som vil sine medmennesker alt vondt?
Det ville gavnet deg selv og oss andre om du lærte deg noe bedre enn den infantile debatteknikken.

Forøvrig er det systemene og holdningene som har blitt slik over tid som har gjort dette mulig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Din mening;

"Jeg blir dårlig av politikere, totalt virkelighetsfjerne og snusker til seg penger, makt og posisjoner."

https://phs.brage.unit.no/phs-xmlui/bitstream/item/f40667e9-4f86-4486-9419-e1a1c72e3e79/trakassering%20og%20trusler%202021-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Demokratiet er under press, dessverre, og de mange innlegg på sosiale medier som ensidig snakker neagtivt og nedlatende om politikere på generelt grunnlag er en utfordring for vårt demokrati.

Counterpointer

«Politikk er å være lydhør for folk
Elektrisitet er et grunnleggende behov. Når velgerne blir flådd på helt livsnødvendige ytelser, så reagerer de med frykt og sinne. for mange er strømprisene så høye at det går ut over livskvalitet og psykisk helse.»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/politikken-er-nadelos-for-regjeringens-huggestabbe-marte-mjos-persen/o/5-95-386703?fbclid=IwAR1E0qu8LKYcT8mhRRfmTyvyvcE0VxHbm6wsOnkUMBJP3X-jQ-D4WIJTA9Y

hELgenen

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/1O0WKM/biden-vil-stenge-gassledning-dersom-russland-invaderer-ukraina?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Så vi fotfolket må betale for storpolitikken. Støre burde dekke 100% kraftprisen over 50 øre minst. Det er han og hans politiker kolleger som først godkjente kabelen og som nå sitter stille i båten og lar oss betale videre i dette tullete spillet som USA drar EU inn i.

Et spill vi kunne vært skånet for hadde det ikke vært for grådigheten til flertallet av våre politikere siste 10 år.

stefse

Har man valgt å bli politiker så har man tatt på seg en jobb med å tale velgernes sak. Når dette ikke ser ut til å skje, må de tåle å bli kritisert. Egentlig må de tåle å bli kritisert uansett, og dette har ingenting med politikerforakt å gjøre, det har med å undersøke om folk som er gitt tillit og makt gjør jobben sin.
Spesielt når det kommer for en dag at de med viten og vilje utnytter systemet for å lure til seg personlige penger, må det være lov å reagere. Når man har en så tvilsom moral, er det lov å stille spørsmål om dette er riktige folk til en så ansvarlig jobb. Snusket ser ut til å være utbredt i flere partier, folk er blitt dømt og saker av tvilsom karakter tyter stadig frem.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Ropstad viste hvor kynisk utspekulert man kan være som politiker. Saken blir ikke bedre når man ser hvilket parti han representerer.  Og nå blir han hyllet for å fortelle om sine synder...halleluljah..

Savner ærlighet og tydelighet i politikken. Men det er vel tvilsomt det skjer med det første når stjeling,løgn og lurendreier dras frem som underholdning i beste sendetid fremført av en gjeng influensere...snakk om forbilder til kommende generasjoner...og de som en gang var forbilder for forrige generasjon rømmer med pengene sine til Sveits..

Det er ikke rart folk løper i armene til rødt...Folk er lei av uærlige sleipe politikere og andre som kun maler sin egen kake...

filtvet

Norske folkevalgte har som oppgave å passe på nordmenns interesser, ikke noe høytflyvende greier i et EU vi har sagt NEI til 2 ganger. Man burde kanskje respektere velgerne i et demokrati?

arthur

Sitat fra: stefse på man 07. feb 2022, kl. 22:48
Har man valgt å bli politiker så har man tatt på seg en jobb med å tale velgernes sak. Når dette ikke ser ut til å skje, må de tåle å bli kritisert.

Ja, her (så langt mht hva du skrev) er vi nok helt enige, men jeg skjønner fortsatt ikke denne generaliseringen din til stadighet når det ikke minst er nevnt politiker (som gruppe) eller enkeltindivider. En politiker ar satt til å forvalte det mandat han er gitt fra velgere som har stemt på dem, men her må man faktisk huske at politikere er valgt på basis av et program noe de færreste synes å ha lest,dessverre. Selv har jeg stemt ved alle valg jeg har hatt stemmerett, men til gode å avgi stemme til et parti jeg er enig med i ett og alt, til dels langt derifra. Ja, innrømmer at jeg ved et par anledninger nærmest har holdt meg for nesen når min stemmeseddel har fjunnet veien ned i urnen.
Igjen blander du inn uhederlig oppførsel fra enkeltindivider og legger det ut som om alle gjør den type ting, en generalisering, og denne tar jeg sterkt avstand fra av den enkle grunn at hverken du, eller jeg, har grunnlag for å hevde noe slikt. Kunne være fristende å spørre deg hvordan du mener samfunnet skal organiseres mht hvem som skal ha fullmakt til hva på fellesskapets vegne, eller enda mer konmkret hva du selv har gjort for å påvirke samfunnet i "din" retning, men det blir kanskje en diskusjon som hører hjemme andre steder enn her.

filtvet

Det som kan hjelpe litt er ihvertfall å få litt mer kompetente folk inn i ledende stillinger. Vi har en energiminister som aldri har hatt en vanlig jobb og som ikke har noen relevant utdannelse.

Samme gjelder jo kommende sentralbanksjef. Er det rart ting blir dårligere i landet?

eNORm

Noen andre som synes det er merkelig at bedre kable mellom nord og sør i Norge skal gir høyere priser i nord, mens at kabler mellom Norge og kontinentet skulle gi lavere priser i Norge?

Radial

Sitat fra: filtvet på tir 08. feb 2022, kl. 09:15
Det som kan hjelpe litt er ihvertfall å få litt mer kompetente folk inn i ledende stillinger. Vi har en energiminister som aldri har hatt en vanlig jobb og som ikke har noen relevant utdannelse.

Samme gjelder jo kommende sentralbanksjef. Er det rart ting blir dårligere i landet?

Jens har vel faktisk utdanning innen økonomi meg bekjent.
Siv Jensen var vel også økonomisk utdannet , og finansminister?

Men ja, svært få har tyngde i fagfeltet sitt i regjeringen i Norge...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA