Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

#3000
Sitat fra: Rollep på mandag 23. mai 2022, klokken 19:20
Sitat fra: RJK på mandag 23. mai 2022, klokken 19:02
Du får huske på å lade de to timene i natt når det blir litt mer normale priser... ;)
Det hjelper fint lite for oss som er tilknyttet ladeanlegg i fellesgarasjer, blir som det berømte musepisset😂

Men de høye strømprisene er jo bare begynnelsen, tenker det skal bli mye verre når nettleien øker fra 220 til 1500 kr/mån.
Ja, har du fastpris i ladeanlegget, betyr det lite fra eller til.

Bruker felleslader selv nå, men dels pga ladebonus og dels pga at jeg gikk for Ionitypakke, så er det billigere for meg å lynlade enn å saktelade i borettslaget.

Med kWh-priser på 1,65 NOK hos Ionity betalt av ladebonus/kompensasjon vs 2,50 NOK i eget borettslaget som jeg må betale selv, så blir det til at jeg lader ved Ionity når jeg kan.

Siden batteriet uansett skal byttes på garanti, så ser jeg ingen grunn for å være forsiktig med det, og lynlader uten å tenke på om det blir større batteridegradering av dette. Så fint at det er greit med Ionity-ladere der jeg kjører mest.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: RJK på mandag 23. mai 2022, klokken 19:59
Sitat fra: Rollep på mandag 23. mai 2022, klokken 19:20
Sitat fra: RJK på mandag 23. mai 2022, klokken 19:02
Du får huske på å lade de to timene i natt når det blir litt mer normale priser... ;)
Det hjelper fint lite for oss som er tilknyttet ladeanlegg i fellesgarasjer, blir som det berømte musepisset😂

Men de høye strømprisene er jo bare begynnelsen, tenker det skal bli mye verre når nettleien øker fra 220 til 1500 kr/mån.
Ja, har du fastpris i ladeanlegget, betyr det lite fra eller til.

Bruker felleslader selv nå, men dels pga ladebonus og dels pga at jeg gikk for Ionitypakke, så er det billigere for meg å lynlade enn å saktelade i borettslaget.

Med kWh-priser på 1,65 NOK hos Ionity betalt av ladebonus/kompensasjon vs 2,50 NOK i eget borettslaget som jeg må betale selv, så blir det til at jeg lader ved Ionity når jeg kan.

Siden batteriet uansett skal byttes på garanti, så ser jeg ingen grunn for å være forsiktig med det, og lynlader uten å tenke på om det blir større batteridegradering av dette. Så fint at det er greit med Ionity-ladere der jeg kjører mest.
Har ikke fastpris. Her fungerer det slik at den totale strømregningen for året fordeles på hver beboer som er tilknyttet anlegget, selvsagt beregnet utfra forbruket som hver bruker har hatt. Det hjelper altså fint lite hvis jeg prøver å lade under de meget få timene det er rimelige priser.

Etter vi fikk installert anlegget har jeg endt opp med følgende priser: 2018 – 1,52 kr/kWh, 2019 – 1,41 kr/kWh, 2020 – 0,85 kr/kWh, 2021 – 2,04 kr/kWh og med tanke på at strømprisen bare var høy de siste par månedene i 2021 kan man jo bare tenke seg hvordan det blir i år. Når vi på toppen av det hele får en mangedobling av nettleien fra 1. juli ender det vel opp med Ionity drop-in priser🤣

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

#3003
Sitat fra: Rollep på mandag 23. mai 2022, klokken 21:11
Etter vi fikk installert anlegget har jeg endt opp med følgende priser: 2018 – 1,52 kr/kWh, 2019 – 1,41 kr/kWh, 2020 – 0,85 kr/kWh, 2021 – 2,04 kr/kWh og med tanke på at strømprisen bare var høy de siste par månedene i 2021 kan man jo bare tenke seg hvordan det blir i år. Når vi på toppen av det hele får en mangedobling av nettleien fra 1. juli ender det vel opp med Ionity drop-in priser🤣
Kompensasjonen for høye strømpriser ble tildelt borettslag noe senere enn til private.

Hentet fra borettslaget jeg bor: Strømpris, inkludert nettleie fordelt på kWh de siste måneder.
Vi har ikke effektavgift, da måler er under 125A. (Kommer fra 1. juli..)

I januar 2022 er både kompensasjonen for desember, og januar trekt ifra, dermed blir pris i desember noe høyere, og pris i januar noe lavere.

SitatJanuar 2021    1,17
Februar    1,29
Mars    1,10
April    1,18
Mai    1,22
Juni    1,20
Juli    1,32
August    1,52
September    1,95
Oktober    1,77
November    1,93
Desember    2,16
Januar 2022    1,29
Februar    1,48
Mars    1,56
April    1,70
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: arthur på tirsdag 24. mai 2022, klokken 06:42
Er visst fortsatt litt investeringslyst i Norge: https://www.dn.no/energi/elkem/nord-norge/freyr/investeringsboom-i-nord-norge-rimelig-kraft-er-vart-konkurransefortrinn/2-1-1215656

Så kanskje ikke de største pessimistene får rett allikevel?
Som det står i overskriften "rimelig kraft er vårt konkurransefortrinn", og denne etableringsviljen gjelder i Nord-Norge. Rimelig kraft var et konkurransefortrinn i hele Norge fram til for ca 8 mnd. siden. Fremdeles vil mye av den kraftkrevende industrien i Sør-Norge klare seg godt på grunn av langsiktige kraftavtaler med lave og forutsigbare priser. Dessverre vil industrien i Sør-Norge etter hvert måtte handel energi til europeiske priser når de skal framforhandle nye avtaler framover, og dermed forsvinner det konkurransefortrinnet.

Det er akkurat dette problemet som ble tatt opp i en nyhetssak det ble linket til i denne tråden i går kveld (https://www.nettavisen.no/okonomi/varsler-massiv-industridod-400-000-jobber-i-fare/s/5-95-496966). Rapporten som er utarbeidet, og omtalt i denne saken, er nok ikke nøytral når man ser på hvem som har bestilt den, så det kan nok diskuteres om konsekvensen vil være så ekstrem som 400000 tapte arbeidsplasser. Uansett peker den på ei utfordring som er reell for mange norske bedrifter, og ei utfordring som vil være reell for norske husholdninger den dagen klovnen fra Stange sier at nok er nok, nå får nordmenn betale strømregninga si selv. Jeg regner med at det er stor sannsynlighet for at europeiske strømpriser består, og at strømstøtta er en forbigående ordning.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

filtvet

Lurer på hvor alle disse ledige jobbene er....

På finn ligger det ca 33.000 ledige jobber. Mange er doble pga bemanningsselskaper. Og antallet ledige jobber er ihvertfall gått ned fra ca 40.000 tidligere i vår. Selv innen mitt område innen IT er antallet ledige stillinger gått ned med 40% i år.

Hvor mange delvis uføre og arbeidsledige er det - sikkert over 200.000.

hemi

Jobber IT, og vi sliter ekstremt med å få tak i noen med kompetanse og nivået vi ønsker, har fler annonser ute på finn.

Trenden er økende (feil vei)

Vidar_S

Sitat fra: filtvet på tirsdag 24. mai 2022, klokken 09:27
Lurer på hvor alle disse ledige jobbene er....

På finn ligger det ca 33.000 ledige jobber. Mange er doble pga bemanningsselskaper. Og antallet ledige jobber er ihvertfall gått ned fra ca 40.000 tidligere i vår. Selv innen mitt område innen IT er antallet ledige stillinger gått ned med 40% i år.

Hvor mange delvis uføre og arbeidsledige er det - sikkert over 200.000.

Jeg er litt usikker på hvor de uføre kommer inn i bildet med tanke på utenlandskabler og strømpriser, men antall arbeidsledige er for tiden på et lavt nivå (53785 helt ledige, 27500 delvis ledige). Detaljer kan du finne her: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/arbeidssokere-og-stillinger-statistikk/hovedtall-om-arbeidsmarkedet

I følge "Hovedtall om arbeidsmarkedet - April 2022" (NAV) var det i april 2374 arbeidsledige innenfor "Ingeniør og IKT-fag", en nedgang på 46 % fra i fjor, så det kan vel ikke sies å være noen umiddelbar krise for arbeidstakere innenfor IT. Verre er det for arbeidsgivere, som @hemi også skriver.

filtvet

Jada, kjenner også mange bedrifter som "sliter" med å finne arbedskraft, men de vil ikke betale for det...

Poenget mitt er at det er ca 400.000 utføre (ca 50% under 45 år) + 57.000 arbeidsledige. Hvor skal de jobbe?

Skal alle ta de max 33.000 ledige jobbene?

Vidar_S

Om målet er å finne arbeid til alle arbeidssøkende i Norge og samtidig få alle uføre i arbeid tror jeg man sikter i overkant høyt. Men det er vel uansett ikke strømprisen som er skyld i at det er 360.000 uføre i Norge og det var jo det opprinnelige temaet her.

cra

Sitat fra: THE på tirsdag 24. mai 2022, klokken 08:05
Sitat fra: arthur på tirsdag 24. mai 2022, klokken 06:42
Er visst fortsatt litt investeringslyst i Norge: https://www.dn.no/energi/elkem/nord-norge/freyr/investeringsboom-i-nord-norge-rimelig-kraft-er-vart-konkurransefortrinn/2-1-1215656

Så kanskje ikke de største pessimistene får rett allikevel?
Som det står i overskriften "rimelig kraft er vårt konkurransefortrinn", og denne etableringsviljen gjelder i Nord-Norge. Rimelig kraft var et konkurransefortrinn i hele Norge fram til for ca 8 mnd. siden.

Nettopp. Og dersom det (Gud forby!) skulle bli bygget prisutjevningskabler også dit under parolen "alle skal blø!" så kommer det garantert ikke noe mer, og de som er der havner i samme dass som alt i sør.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 24. mai 2022, klokken 14:11
Ja, dette så vi jo ikke komme, vi her inne som har diskutert denne saken :-) NOT :-1:

Jo da, det visste vi kom! Og nå kom det. Varsler rett og slett krise fremover! Det er så trist.

Nå styrer vi rett og slett mot en "perfekt storm" fremover....

Føler du er i overkant tabloid her nå. Formuleringen "Forsyningssituasjonen kan i visse tilfeller bli anstrengt i perioden frem mot vinteren 2023" er vel ikke umiddelbart ensbetydende med krise?

I artikkelen du linker til står det blant annet "Statnett oppjusterte sin vurdering av kraftsituasjonen til stram i to av prisområdene i Sør-Norge i fjor høst, men så bedret magasinfyllingen seg, og vurderingen ble nedjustert til normal etter to måneder". De har nå altså gjort samme vurdering som de gjorde i fjor høst, men for ytterligere ett prisområde. Det er ingenting i veien for at man ved en senere vurdering finner ut at våren/sommeren har vært fuktigere enn normalt (som enkelte meteorologer spår), at magasinfyllingen dermed har bedret seg og man nedjusterer igjen.

stefse

Eksporten går iallefall som før, og er økende i det korte bildet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: stefse på tirsdag 24. mai 2022, klokken 19:12
Eksporten går iallefall som før, og er økende i det korte bildet.
Ble det ikke nettopp sagt at Englandskabelen er ren import i Mai? Sjekket ikke det da, den her vært overveldende export så langt og det må være noen perioder det blåser mye i England og prisen i Sør Norge er jo tidvis høyest i Europa, så det hørtes plausibelt ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA