Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 26. januar 2022, klokken 09:51
Sitat fra: Geir K på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:04
Vel, korter ned spørsmålet. Vil en bestilling i dag gi en like bra spec på bilen, eller er 2. kvartal bedre å bestille.

Jeg var en av de første som fikk model 3 i Norge. Da en performance som gikk ned
50.000 etter 2 uker. EAP til FSD pris osv. 

Derfor litt int i tips rundt kjøpet. Og trolig blir det ikke P denne gangen. Ser det som litt mer tapte penger. Moro er det, men kostbar.
I og med at hardware endres stadig og uten varsel, og priser også, er dette vanskelig. Det tryggeste er heller å kjøpe en angrefrist/inventory-bil med et lite avslag - da vet du hva du får.

Tror heller prisen vil gå opp enn ned pga:
- stor begrensning på konkurrenters elbilproduksjon
- folk i USA står i kø for å kjøpe nye Model Y
- europeere begynner å kjøpe elbiler nå, som øker etterspørselen
- Model Y er ikke lenger en ny bilmodell, og i Norge har de avstått fra å øke prisen, mens i USA har man i samme tidsrom ØKT prisen 8-10 ganger, sånn at bilen ikke er særlig dyrere i Norge nå enn den er i USA, på tross av lengre garantitid i Norge.
- Inflasjon i verden begynner å bli ganske høy, så en kan forvente høyere produksjonskostnader, og økte priser pga dette.

Ville hørt med Tesla om en garantert får den økte rekkevidden om en bestiller nå, og hvis en gjør det ville jeg bestilt nå, og ikke kjøpt første bil rullende ut av Berlin-fabrikken.
Tesla Model Y                         2021-

Tesla P85D

Tror ikke en bil fra fabrikken i Berlin er noe dårligere enn fra Kina, tvert om. Nå bruker dem tiden på å produsere biler for å optimalisere kvaliteten i påvente av at godkjenningen for fabrikken er på plass. Tror kvaliteten på det som kommer fra Berlin blir veldig bra å har ingen betenkeligheter med å få en som er produsert nettopp i Berlin.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

dundun

Jeg har litt vanskelig med å forstå skepsisen til Kinabyggede biler. Apple bygger alle sine produkter i Kina og har noe av den høyeste fit and finish av alle forbrukerprodukter.

Kinesiske fabrikker er ikke dårligere på å lage kvalitetsprodukter enn andre, kvalitetskravene må bare defineres og det må følges opp.

Jeg hadde ikke vært skeptisk ett sekund til å kjøpe en kinesisbygget bil. Faktisk er Polestaren min bygget der, og den har en fit og finish som langt overgår alt jeg har sett fra Tesla så langt (har eid tre).
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

turfsurf

Sitat fra: dundun på onsdag 26. januar 2022, klokken 11:37
Jeg har litt vanskelig med å forstå skepsisen til Kinabyggede biler. Apple bygger alle sine produkter i Kina og har noe av den høyeste fit and finish av alle forbrukerprodukter.
For min del handler det ikke om kvalitet men om å bidra  mindre til ett politisk regime som jeg mener truer verdensfreden og vårt levesett. Vanskelig å unngå varer fra Kina helt, men noe kan man jo prøve...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Geir K

Har lagt inn en bestilling i dag. Og bestilt tilbehør til den, så det er det å vente. Når det gjelder produksjon i Kina er jeg ikke bekymret for kvalitet i det hele tatt. De produserer alt fra low-high end produkter. Og er vel der i møter normalt 1-2 ganger i året(før pandemi)

Men det var i henhold til økt nyttelast/nytt batteri jeg vurderte og vente.

Så for jeg heller sitte på tenke på LR var rett valg, eller velge P modell igjen(med enda flere tapte penger).  Og det er jo kun en liten endring :). Valgte denne gang å kjøpe vinterdekk-pakke fra Tesla.

Jeronan

#1160
Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. januar 2022, klokken 11:45

For min del handler det ikke om kvalitet men om å bidra  mindre til ett politisk regime som jeg mener truer verdensfreden og vårt levesett. Vanskelig å unngå varer fra Kina helt, men noe kan man jo prøve...

It's too late to stop China now and it's neigh on impossible to buy something these days that is either not made in China or at worst contains components that were manufactured in China.

A lot of products that say they are made in Sweden, Germany, Eastern Europe, osv are often just assembled there only with components manufactured in China.

Even your piece of salmon you buy in the Supermarket has been shipped to China for processing and packaging, for it then to be sent back to Norway where they then put a sticker on the package that its from Norway, without you knowing it passed through Chinese hands.

Your own house you bought is most likely filled with components and equipment manufactured in China.

So good luck boycotting China.  :+1:

PS. Things are also not as black and white as people make it out to be. The Chinese regime might be bad, but for many normal people in China their life standards have significantly improved over the last years, with increased wages (due to global political pressure on western companies ).
Today there is actually a middle class now in China or companies like Tesla wouldn't be able to sell anything there.

China is also not the only country with human rights problems. Have a look at what happens in India or worse, Bangladesh (where most of your clothes come from).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på onsdag 26. januar 2022, klokken 12:17
It's too late to stop China now and it's neigh on impossible to buy something these days that is either not made in China or at worst contains components that were manufactured in China.

...

So good luck boycotting China.  :+1:
Kjenner alle argumentene du kommer med her, og er ikke mye uenig. Men jeg er av den oppfatning at noe er bedre enn ingenting, og en bil er såpass kostbar at det er både enkelt og vesentlig å gjøre noe med. Holdningen "mitt bidrag gjør jo ikke noe fra eller til" synes jeg er forkastelig og egoistisk. Hadde alle handlet slik til enhver tid hadde aldri ting blitt bedre.

Så er det jo slik at mere og mere produksjon flyttes ut av Kina, så det blir jo bedre på sikt. Vi går ihvertfall spennende tider i møte...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

#1162
Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. januar 2022, klokken 12:24
Kjenner alle argumentene du kommer med her, og er ikke mye uenig. Men jeg er av den oppfatning at noe er bedre enn ingenting, og en bil er såpass kostbar at det er både enkelt og vesentlig å gjøre noe med. Holdningen "mitt bidrag gjør jo ikke noe fra eller til" synes jeg er forkastelig og egoistisk. Hadde alle handlet slik til enhver tid hadde aldri ting blitt bedre.

Så er det jo slik at mere og mere produksjon flyttes ut av Kina, så det blir jo bedre på sikt. Vi går ihvertfall spennende tider i møte...

Do you think the Chinese government lies awake if you boycott buying a China made Tesla? The Shanghai gigafactory was never ment to deliver cars to Europe. It's main target market is Asia and Oceania.

It was just happen stance that the Giga factory production ramped up quicker than expected, combined with capacity problems in USA Fremont, that Tesla decided last year summer to deliver surpluss production cars to Europe, instead of having them standing outside the factory catching dust until other target countries in Asia were ready to receive shipments ( like Hong Kong, osv ).

When Gigafactory Berlin gets in full swing and able to start producing both Model 3 and Y, then no car will come from Shanghai to Europe anymore.
Though, your Berlin made Tesla will still be filled with China made components, just like any other car from Mercedes, BMW, VW, osv.

So your boycott is mute and in a way a bit hypcritical.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på onsdag 26. januar 2022, klokken 12:33
Do you think the Chinese government lies awake if you boycott buying a China made Tesla?
Kina bryr seg vel lite om hva de fleste enkeltpersoner gjør. Enkeltpersoners direkte handlinger har sjelden innvirkning på noe som helst. Gjør mange nok det samme, så vil det til slutt ha en innvirkning.

Dessverre (IMO) er det altfor mange som tenker og handler som du gjør, av forskjellige årsaker...

Men nå har vi vel avsporet nok fra nyttelast...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. januar 2022, klokken 12:24
Men jeg er av den oppfatning at noe er bedre enn ingenting, og en bil er såpass kostbar at det er både enkelt og vesentlig å gjøre noe med.
Støtter den. Vil helst ikke ha noe så stort og dyrt som en bil fra Kina selv om jeg har hatt èn derfra (BMW IX3). I småting er det vanskelig å unngå, men en kan ta valget der det er enkelt. Samsung-telefonen min er ikke produsert i Kina (kan være komponenter derfra). Laptop`en er satt sammen i Slovakia (sikkert deler fra kina der også, men jobben avgjør hvor pc`ene kjøpes fra). TV`ene tror jeg kommer fra Sør-Korea (Samsung), men vet Samsung produserer noe i Kina.
Rett og slett ikke veldig vanskelig å sørge for at i hvert fall de dyreste og mest omfattende produktene primært ikke kommer fra Kina.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. januar 2022, klokken 12:43
Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. januar 2022, klokken 12:24
Men jeg er av den oppfatning at noe er bedre enn ingenting, og en bil er såpass kostbar at det er både enkelt og vesentlig å gjøre noe med.
Støtter den. Vil helst ikke ha noe så stort og dyrt som en bil fra Kina selv om jeg har hatt èn derfra (BMW IX3). I småting er det vanskelig å unngå, men en kan ta valget der det er enkelt. Samsung-telefonen min er ikke produsert i Kina (kan være komponenter derfra). Laptop`en er satt sammen i Slovakia (sikkert deler fra kina der også, men jobben avgjør hvor pc`ene kjøpes fra). TV`ene tror jeg kommer fra Sør-Korea (Samsung), men vet Samsung produserer noe i Kina.
Rett og slett ikke veldig vanskelig å sørge for at i hvert fall de dyreste og mest omfattende produktene primært ikke kommer fra Kina.
Allikevel valgte du å være den som kjøpte en helt ny kinesiskprodusert bil og dermed sørget for at den kom på veien i Norge. Var vel dyrere enn både TM3 og TMY også vil jeg tro. Mens du fokuserer på å kjøpe mobiltelefon og TV som ikke er produsert i Kina. Merkelig innlegg...

Øyvind.h

Sitat fra: geear på onsdag 26. januar 2022, klokken 13:06
Allikevel valgte du å være den som kjøpte en helt ny kinesiskprodusert bil og dermed sørget for at den kom på veien i Norge. Var vel dyrere enn både TM3 og TMY også vil jeg tro. Mens du fokuserer på å kjøpe mobiltelefon og TV som ikke er produsert i Kina. Merkelig innlegg...
Alle kan gjøre feil. Når jeg bestilte visste jeg ikke at de skulle lage den i Kina.
Av de siste 9 bilene jeg har kjøpt er èn produsert i Kina. Ingen av de jeg venter på i 2022 kommer fra Kina, med mindre Y Performance plutselig kommer derfra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Det er en egen lang kinabil-diskusjon her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

Hvis man vil prøve å boikotte kinesiske varer, så er faktisk kina-biler et godt sted å starte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Stjerneglis

#1168
Giga Shanghai er den eneste bilfabrikken i Kina som er 100% eid av et utenlandsk selskap: Tesla.
Kinesiske myndigheter har innført restriksjoner mot bruk av Teslas biler for ansatte i militæret og flere statlige ansatte

Så får man vurdere om dette er relevant eller ikke i diskusjonen.

https://e24.no/teknologi/i/QmwxJP/wsj-kina-innfoerer-restriksjoner-mot-tesla-for-militaere-og-statlige-ansatte
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 16:56
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 25. januar 2022, klokken 16:50
Du verden. Er det 1. april i dag :)
I ditt univers, der jeg mistenker spøkelser og hekser flyr rundt...kanskje...jeg vet ærlig talt ikke. Men her på jorden er vi ikke kommet til 1 april ennå.
Lite hekser hos meg, men av til dukker det opp merkelige helgener som vil ha meg til å starte med bitcoin...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA