Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Thalgar

Det har kome endå ei ny typegodkjenning av Model Y, med følgande interessante opplysing:

"Add 250 kg cargo capacity to Sanyou brake disks".

https://tff-forum.de/t/model-3-model-y-technische-veraenderungen-techn-details/100784

Det KAN jo tyda på at det er bremsene som har vore problemet til no.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

#1126
Sitat fra: Thalgar på fredag 21. januar 2022, klokken 09:35
Det har kome endå ei ny typegodkjenning av Model Y, med følgande interessante opplysing:

"Add 250 kg cargo capacity to Sanyou brake disks".

https://tff-forum.de/t/model-3-model-y-technische-veraenderungen-techn-details/100784

Det KAN jo tyda på at det er bremsene som har vore problemet til no.

That would be strange, as in US they updated the Model Y cargo capacity 1 - 1/2 year ago already with the release of the 7-seater and both 5 and 7 seater were updated to 525kg capacity without making any changes.

Since the car has a max. weight capacity of 3971kg and the max. axle weight capacity is 2683kg, so the brakes should be dimensioned for at least the max. axle weight?
So then updating our existing registrations and add an extra 100-150kg to nyttelast shouldn't be any issue.

Remember, about 5 years ago, Tesla did update existing registrations for some Model S cars to increase "nyttelast".
So they have done it before.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 21. januar 2022, klokken 08:00
Blir interessant å se om de endrer fjæringen på nye biler nå.

2021 Y var jo overraskende stiv men klarte elgtesten lett. (Merce måtte jo stive opp fjæringen på a-klassen da den veltet.) Jeg tenker Tesla har holdt seg på den sikre siden og hatt lavere nyttelast og stiv fjæring for å unngå trøbbel i en test.

Hvis den nye modellen får tyngdepunktet lavere ned så kan de myke opp fjæringen litt. På den annen side vil nærmere 200 kg høyere nyttelast kanskje kreve mer av hjulopphenget.  Kan den få høydejustering på fjærer bak?

Det kan jo være strukturelle endringer i chassis som gjør at ny modell tåler mer last, noe den gamle ikke kan?

Av de lekkasjene som har kommet frem så langt så har det ikke vært nevnt noe om ny fjæring. Klarer heller ikke å se at tyngdepunktet blir lavere. Det nederste kan vel heller bli litt lettere (støpen/rammen), og da er resten av bilen tyngre i forhold til totalen, som gir høyere tyngdepunkt. Men Tesla er jo kjent for å overraske og bytte ut deler på kort varsel, så kanskje de tar til seg kritikken om fjæringen, og i det minste setter på noen mer påkostede. Fjæringen er det jeg liker minst med bilen (på dårlig frostsprengt asfalt). Er dagens fjæring annerledes fra land hvor bilen er sertifisert med over 500kg nyttelast? Uansett så vil de garantert kunne klare elgtesten med mer nyttelast også med dagens fjæring ettersom de tok elgtesten så sinnsykt bra. Tipper de venter med å tilby luftfjæring til de har sluttet å lage Model X. Tipper Tesla har så stiv fjæring fordi de vil lage "sporty biler", og at det i tillegg har vært et punkt hvor de kunne spare noen kroner.
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Sitat fra: daktari på fredag 21. januar 2022, klokken 07:57
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 20. januar 2022, klokken 20:24
Veldig bra svar til den skinnhellige, gear! Jeg og sikkert mange med meg skjønner hva som er agendaen her. Det er ikke omsorg, men mest sannsynlig noe helt annet.
Hvorfor er du så nedlatende, med personangrep og tillegger også meninger?
Pga historikk
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 20. januar 2022, klokken 21:11
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:30
Sitat fra: OlaM på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:03
Er det teoretisk mulig å øke nyttelasten på allerede registrert bil? Hvis ja, er det praktisk gjennomførbart?
Ja og nei, er mulig men tesla må sende ny typegodkjenning til sv, om de  gjør det er en annen sak, de vil ikke ettergodkjene biler med hf på model 3 så.
Kanskje hvis man blander inn naf/tocn og får tvunget det igjennom
TMY har vel en europeisk typegodkjenning, og Statens Vegvesen kan neppe endre disse lokalt.
Det kan de helt fint, men det krever dokumentasjon fra produsent. Norsk importør regnes som produsent i Vegvesenets øyne.

Viljen opp mot hengerfeste på Model 3 kan handle om mer enn kun en papireksersis, ettersom det faktisk involverer fysiske endringer på bilen, både mekanisk og elektrisk.

Motorwatt

Flisespikkeri, men de kan vel ikke endre en typegodkjenningen? De kan derimot legge til en "ettergodkjenning" 😎
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thalgar

For å understreka kor merkelege tala til Tesla verkar:

Performance-modellen frå Berlin har nyttelast på 562 kg, men aksellast på 1149 og 1485 kg.
LR-modellen frå Kina har nyttelast på 312 kg, men aksellast på 1363 og 1500 kg.

Kva ein har lov til å legga på kvar aksel har altså gått ned stort, mens det ein har lov til å lasta på bilen totalt har gått kraftig opp.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Ellemelle

Sitat fra: Thalgar på fredag 21. januar 2022, klokken 10:21
Kva ein har lov til å legga på kvar aksel har altså gått ned stort, mens det ein har lov til å lasta på bilen totalt har gått kraftig opp.
Ville en overgang til luftfjæring kunne gitt et slikt utslag?

Kamil58

Uansett hva en skriver her- det gjelder over 8000 model Y i Norge og mange tusen flere i EU , det er også "storm" i tyske forum og misnøye med hvordan Tesla behandler saker og ikke svarer.
Google oversetter fra Tysk Forum:
Vedr.: Typegodkjenning e4*2007/46*1293*19 / CoC for de leverte kjøretøyene Q3+Q4/2021,
tillatt totalvekt eller tillatt nyttelast


Kjære damer og herrer,

Jeg har vært en av de første eierne av en Model Y levert i Tyskland siden september.
Så snart jeg la inn bestillingen, gledet jeg meg til et moderne og allsidig kjøretøy med stort interiør og lastevolum.
Dessverre ble min første entusiasme dempet etter levering, fordi i henhold til gjeldende EC-typegodkjenning e4*2007/46*1293*19, har kjøretøyet kun en svært begrenset tillatt nyttelast på 390 kg, noe som ikke oppfyller de generelle forventningene til en SUV (se vedlegg 1).
Verdiene i kjøretøyets registreringsdokument, som i likhet med COC (Sertifikat om samsvar), er basert på EC-typegodkjenning, er avgjørende for lovlig drift av kjøretøyet på europeiske veier.
Denne begrensningen har ført til harme blant mange av de berørte, fordi begrensningene jevnlig merkes i praksis. For eksempel, hvis det er 5 "erfarne" passasjerer, må ikke bare bagasje fraskrives, men den tillatte totalvekten kan allerede overskrides her. Det er enda mer dramatisk ved bruk av tilhenger, siden det da kun er 4 personer som er tillatt på grunn av en tilsvarende vertikal belastning.
Denne bruksbegrensningen er mye omtalt og kritisert blant eiere og også i media (se f.eks. digitaliserer seg/).

I følge den siste informasjonen, oppdaget TESLA denne mangelen tidlig og reagerte med en ny EC-typegodkjenning e4*2007/46*1293*20 fra 15. september 2021. Dette øker den tillatte nyttelasten til 640 kg (vedlegg 2).
Siden den nye EC-typegodkjenningen kun gjelder fremtidige nye kjøretøy, representerer ikke denne endringen en løsning for eksisterende kunder med kjøretøy som allerede er levert.
Derfor håper alle berørte på hjelp i form av en korrigering av CoC for kjøretøy som allerede er levert av TESLA.
Siden det ikke er noen gjenkjennelig teknisk forskjell mellom kjøretøy med begge EC-typegodkjenninger, bør det også være mulig å tilpasse CoC uten problemer for eiere av kjøretøy som allerede er levert. Som ansatte i KBA fortalte meg, er dette vanlig praksis hos andre produsenter.

Det vil absolutt ikke være i Teslas interesse å gi inntrykk:
• «De første kundene får de dårligste kjøretøyene» eller
• "Tesla opprører sine mest lojale kunder"
å forlate.
Som en del av kundetilfredsheten og for å styrke tilliten til Tesla, og på vegne av en rekke berørte kunder, vil jeg derfor be deg om å endre CoC for eiere av Model Y-kjøretøyer som har CoC basert på EC typegodkjenning e4 *2007 /46*1293*19.

KONKLUSJON VAR :Økt belastning (av Model Y) med 250 kg på grunn av nye bremseskiver fra leverandøren "Sanyou".
Ny kontrollenhet for den elektriske servostyringen.

Spørsmålet er om vi har verre bremser (V19) ?? Med V20  var det ikke nevnt bremser, men tillatt nyttelast var allerede økt med 250 kg.
I denne forbindelse er det fortsatt en sjanse for endring for V19 !






e.

geear

Sitat fra: Motorwatt på fredag 21. januar 2022, klokken 10:18
Flisespikkeri, men de kan vel ikke endre en typegodkjenningen? De kan derimot legge til en "ettergodkjenning" 😎
Nei, egentlig ikke flisespikkeri, her hadde jeg ikke lest ditt og innleggene du svarte på godt nok - beklager! Det er helt riktig at Tesla i Norge ikke endrer typegodkjenning, og så er det helt feil at man må ha ny typegodkjenning for å endre nyttelasta. Man kan få gjort den type endringer i vognkortet med støtte fra produsent (som nevnt importør, og dermed også et servicesenter), og da i form av for eksempel et brev/skriv og en time hos Vegvesenet, til 600,- kroner eller hva det er de tar om dagen, så får man oppdatert vognkort.

Stig85

To kg mindre nyttelast på 01/22 Model Y?


https://www.youtube.com/watch?v=rJ8hJ2zf7kg

Se ca 1:40 ut i filmen, "GVWR" står til 2369 kg.

Heller ikke dobbeltglass bak på denne, men han har fått Ryzen og det nye 12/16V-batteriet...
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

Jal

Sitat fra: Stig85 på fredag 21. januar 2022, klokken 14:45
To kg mindre nyttelast på 01/22 Model Y?


https://www.youtube.com/watch?v=rJ8hJ2zf7kg

Se ca 1:40 ut i filmen, "GVWR" står til 2369 kg.

Heller ikke dobbeltglass bak på denne, men han har fått Ryzen og det nye 12/16V-batteriet...


Dette er vel amerikansk modell som ikke er aktuell for salg i Norge.

Stig85

Sitat fra: Jal på fredag 21. januar 2022, klokken 16:08
Sitat fra: Stig85 på fredag 21. januar 2022, klokken 14:45
To kg mindre nyttelast på 01/22 Model Y?


https://www.youtube.com/watch?v=rJ8hJ2zf7kg

Se ca 1:40 ut i filmen, "GVWR" står til 2369 kg.

Heller ikke dobbeltglass bak på denne, men han har fått Ryzen og det nye 12/16V-batteriet...


Dette er vel amerikansk modell som ikke er aktuell for salg i Norge.

Aj, misset den detaljen. Bra, da er det håp om høy nyttelast allikevel  :+1:
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

Thalgar

Ein i Tyskland har fått papira på sin kommande Model Y, med stadfesta større makslast på 2619 kg:

https://tff-forum.de/t/model-y-longrange-bestellung-und-auslieferung-q1-2022/151528/1670
Model Y LR Quicksilver, 2023

Redgarden

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 25. januar 2022, klokken 13:21
Ein i Tyskland har fått papira på sin kommande Model Y, med stadfesta større makslast på 2619 kg:

https://tff-forum.de/t/model-y-longrange-bestellung-und-auslieferung-q1-2022/151528/1670

Jeg er litt dårlig på tysk, men snakker vi da om en LR fra Kina?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA