Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: geear på torsdag 20. januar 2022, klokken 10:52

For hundretusende gang, så snakker vi ikke her om å kjøre trafikkfarlige biler. Vi snakker om de samme forbanna bilene, så om du tar en ny Y og laster den med 560 kg, eller en "gammel" Y og laster den med 560 kg, så vil de være akkurat like farlige/trygge å kjøre. Den eneste forskjellen er hva som står på papiret.

Det VET vi vel ikke - noen snakker om ulike bremser osv - vi vet jo ikke hva som ligger bak de ulike typegodkjenningene - så å bare lire av seg egne teorier som om det var en sannhet er og blir feil inntil vi 100% vet hvorfor de er typegodkjent forskjellig.

Hadde jeg sittet på en model Y med "feil" typegodkjenning hadde jeg nok vært noe irritert på Tesla - men ser at mange dikter opp egne teorier som alle går ut på at bilene egentlig er identiske med tanke på nyttelast.  At det bare er en papirfeil fra Tesla sin side. Om det så var slik så burde vel Tesla løfte en liten finger å få orden på dette?  Jeg er i alle fall ikke tvil om hvilken bil av de to jeg ville valgt på bruktmarkedet - den nye ser mye mer ut som en fullverdig familiebil der en har luket bort de åpenbare feilene første versjon til Norge fikk. Ut over det kommer den nye i kjent Tesla stil også med en del andre tekniske forbedringer ut over de åpenbare praktiske manglene den første versjonen som rullet inn i Norge hadde. Jeg synes Tesla har oppført seg ufint overfor folk som har ventet i årevis på å få den perfekte familebilen og nå kanskje sitter med hva jeg vil kalle en beta utgave sett opp hva som kommer.

RJK

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 20. januar 2022, klokken 08:30
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:32
Og dersom valget står mellom en modell der alt er på plass og en modell der ikke alt er på plass og disse prises ut likt - vel da blir nok valget enkelt for den bevisste forbruker.
Y med høyere nyttelast vil aldri bli priset likt pga helt andre årsaker som: Rekkevidde, nyere bil, ny prosessor, bedre støydemping, lastsikringskroker osv.
Nyttelasten vil for de som ikke er papirtigere, ha liten eller ingen påvirkning på prisen.

Sitat fra: geear på onsdag 19. januar 2022, klokken 23:32
Den store fordelen for oss eksisterende er også at det ikke lenger da er en "regel" at alle Y har lav nyttelast, mtp kontroller osv. På et tidspunkt blir vi nok mindretallet, og ikke så interessante som vi kunne vært. Bekymrer meg null for bruktverdien ift nyttelast.
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:32
Interessant at man tenker flokk beskyttelse mhp. statens vegvesen og dets kontroller. Det er noe dyrisk opportunistisk over måten å tenke på. Min erfaring er at de fleste mennesker ønsker å være ærlige og redelige og dersom de får et valg mellom 2 biler som ser like ut - til omtrent samme pris - men hvor den ene har alt på plass mhp. nyttelast - så velger nok de fleste den bilen der alt er på plass. Spørsmålet er om kjøper er orientert eller ikke - og iblant er jo ikke kjøper det.
For noen er en regel svart eller hvitt, for de fleste, ikke minst i jussen, er den heldigvis ikke det. Svart/hvitt mennesker er veldig plagsomme.
Skremselspropagandaen som har vært malt i det brede og vide i denne tråden er tragikomisk. Ikke minst pølsevevet om at Y i en trafikkulykke dreper et barn og at det i ulykkesrapporten vil stå at 50 kg overvekt var avgjørende. Kommentarer fra det svarteste mørke...
Når det gjelder fastsatte vektgrensene, så er faktisk jussen helt svart/hvitt på dette, uansett hva du velger å tolke den til. At en politikonstabel eller vegvesen-ansatt velger å se mer rundhåndet på det, er i tilfelle flaks, og intet annet.

For all del, om du tolker det som har vært skrevet inne her som at man mener bilene plutselig blir drapsmaskiner pga en vektgrense som er satt alt for lavt, så får det være din fortolkning. Men i en rettssak så blir det svart/hvitt-tolkningen om hvorvidt du har brutt regelen, og det har ført til ulykke med dødelig utfall.

Så må du selvsagt selv sørge for å få en ekspert til å uttale seg om overlasten var farlig eller ei. Ellers kan fort straffen bli endel strengere enn det mange mener er rettferdig.

Paradoksalt nok vil den økte nyttelasten kunne virke i din retning, dersom du, gjerne ved hjelp av en offentlig uttalelse om tekniske forskjeller på biler med lav vs høy nyttelast på tilsvarende modeller, kan vise til at nyttelasten nok er satt alt for lavt.

Så, til ikke bare deg, men ettpar andre kommentarer under, og over, her:

hELgenen kan nok være ganske kontroversiell med endel av meldingene sine, og meningen de baserer seg på. Men i dette tilfellet synes jeg flere her inne feiler stort på å angripe sak i stedet for person.

Jeg vil trekke frem Geear sitt innlegg her. Klassisk "ta mannen, ikke ballen"-angrep  her. Det er tydeligvis viktigere å "ta" hELgenen, fremfor å fokusere på det han skrev om at folk som kjenner til problemene med for lav nyttelast satt på de første TMY, faktisk vil velge bort disse om ikke prisforskjellen mer tydelig viser seg.

Det er helt klart at dette vil påvirke endel kjøpere. Folk har jo til og med latt være å ta ut biler, eller tatt ut biler og flippet de videre og tatt fortjenesten, fremfor å ta ut bilen for å beholde den selv.

For egen del, jeg velger å holde meg så lovlydig som mulig, selv om jeg ikke er noen helgenen eller (skinn)hellig regelrytter. Det vil si at en TMY med den lave nyttelasten vil være fullstendig "no go" for meg. Nå som nyttelasten er kommet opp i de verdier som den nok burde hatt fra dag en, så er plutselig bilen bråaktuell igjen. Men altså ikke en som sitter med de gamle, lave verdiene.

Og det ble ikke mindre bra med at den nå kommer med festekroker for lastsikring og muligens og en hattehylle. Det siste har jeg egentlig ikke fokusert så veldig på, da jeg foreløpig ikke har vært veldig flink til å benytte slike fordi når jeg fyller, så er det fort opp til toppen under hattehylla. Eller jeg har kjørt meget rolig fra A til B for det faktiske transportoppdraget. Men som sagt, positivt at dette nå endelig kommer på plass.

Da gjenstår egentlig bare Headup display på min ønskeliste. De ettermonterte alternativene virker så jalla og simpel, at de ikke er noen fullgod erstatning. Jeg ser ikke bort fra at jeg hadde klart meg veldig fint med bare den midtmonterte skjermen.

Men det hindrer meg ikke fra å ønske en skikkelig løsning fra Tesla, fremfor jalla-løsninger. Kommer det noen langt bedre ettermarkedsløsninger, så er det ikke så nøye om det ikke er fra fabrikk, men de må altså bli langt bedre alternativ enn det som har vært tilgjengelig til nå.

PS! Og så må jeg gjerne se at varmepumpe/kupé-varme-problemene i vinterkulda blir mer permanent løst.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. januar 2022, klokken 12:00
Sitat fra: geear på torsdag 20. januar 2022, klokken 10:52

For hundretusende gang, så snakker vi ikke her om å kjøre trafikkfarlige biler. Vi snakker om de samme forbanna bilene, så om du tar en ny Y og laster den med 560 kg, eller en "gammel" Y og laster den med 560 kg, så vil de være akkurat like farlige/trygge å kjøre. Den eneste forskjellen er hva som står på papiret.

Det VET vi vel ikke - noen snakker om ulike bremser osv - vi vet jo ikke hva som ligger bak de ulike typegodkjenningene - så å bare lire av seg egne teorier som om det var en sannhet er og blir feil inntil vi 100% vet hvorfor de er typegodkjent forskjellig.

Hadde jeg sittet på en model Y med "feil" typegodkjenning hadde jeg nok vært noe irritert på Tesla - men ser at mange dikter opp egne teorier som alle går ut på at bilene egentlig er identiske med tanke på nyttelast.  At det bare er en papirfeil fra Tesla sin side. Om det så var slik så burde vel Tesla løfte en liten finger å få orden på dette?  Jeg er i alle fall ikke tvil om hvilken bil av de to jeg ville valgt på bruktmarkedet - den nye ser mye mer ut som en fullverdig familiebil der en har luket bort de åpenbare feilene første versjon til Norge fikk. Ut over det kommer den nye i kjent Tesla stil også med en del andre tekniske forbedringer ut over de åpenbare praktiske manglene den første versjonen som rullet inn i Norge hadde. Jeg synes Tesla har oppført seg ufint overfor folk som har ventet i årevis på å få den perfekte familebilen og nå kanskje sitter med hva jeg vil kalle en beta utgave sett opp hva som kommer.
Er ikke samme delenummer på understell og bremser på biler med høyere nyttelast i USA, godt nok for deg?

Hvorfor er dette et så stort problem for deg, som ikke engang eier en Model Y? Ikke har du bestilt en ny en heller, og velger du å kjøpe en nå, så kjøper du åpenbart en med 560 kg nyttelast, det har vi skjønt for lenge siden, og da er det ikke et problem for deg. Men hvorfor er du så sinnsykt opptatt av alle oss andre? Er det av medfølelse? Er du redd for å treffe trafikkfarlige Model Y-er på veien? Eller hvor kommer all denne omtanken fra?

Husk at vi, i motsetning til så godt som alle andre bilmerker, hadde alle muligheter til å kansellere, selv etter vi hadde fått bilene, og visste utmerket godt om hva nyttelasten var. De fleste av oss kunne få igjen hver eneste krone, mens noen kanskje måtte sett en tusenlapp i reservasjonsbeløp ryke. Her har alle som en, tatt et valg om å beholde bilen på tross av dette, så du bør vurdere å bruke omsorgen din på vegne av andre mindre ressurssterke mennesker.

OlaM

Er det teoretisk mulig å øke nyttelasten på allerede registrert bil? Hvis ja, er det praktisk gjennomførbart?
'21 3LR

Daniel_0007

Sitat fra: OlaM på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:03
Er det teoretisk mulig å øke nyttelasten på allerede registrert bil? Hvis ja, er det praktisk gjennomførbart?

Ja og nei, er mulig men tesla må sende ny typegodkjenning til sv, om de  gjør det er en annen sak, de vil ikke ettergodkjene biler med hf på model 3 så.
Kanskje hvis man blander inn naf/tocn og får tvunget det igjennom
Model 3 2019 LR Rwd

BWV10

Vet noen om den nye taklasten gjelder bare biler som produseres i Berlin, eller også Shanghai-biler som leveres ut i Feb/Mars nå? Jeg skal få bilen min denne tiden og fikk sms fra Tesla om økt rekkevide, men usikker om også nyttelasten blir bedre

Handyman

Sitat fra: marium@gmx.net på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:50
Vet noen om den nye taklasten gjelder bare biler som produseres i Berlin, eller også Shanghai-biler som leveres ut i Feb/Mars nå?....
Jeg har ikke fått med meg at taklasten er endret. Hvor er det beskrevet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:30
Sitat fra: OlaM på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:03
Er det teoretisk mulig å øke nyttelasten på allerede registrert bil? Hvis ja, er det praktisk gjennomførbart?
Ja og nei, er mulig men tesla må sende ny typegodkjenning til sv, om de  gjør det er en annen sak, de vil ikke ettergodkjene biler med hf på model 3 så.
Kanskje hvis man blander inn naf/tocn og får tvunget det igjennom
TMY har vel en europeisk typegodkjenning, og Statens Vegvesen kan neppe endre disse lokalt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Radial

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 20. januar 2022, klokken 21:11
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:30
Sitat fra: OlaM på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:03
Er det teoretisk mulig å øke nyttelasten på allerede registrert bil? Hvis ja, er det praktisk gjennomførbart?
Ja og nei, er mulig men tesla må sende ny typegodkjenning til sv, om de  gjør det er en annen sak, de vil ikke ettergodkjene biler med hf på model 3 så.
Kanskje hvis man blander inn naf/tocn og får tvunget det igjennom
TMY har vel en europeisk typegodkjenning, og Statens Vegvesen kan neppe endre disse lokalt.

Sett at jeg bestiller en service på feks 0,5t for å få ett papir fra Tesla der de bekrefter at Y med Chassisnumner bla-bla-bla (altså bilen det gjelder) godkjennes med ny tillatt totalvekt : 26xxkg og maks vogntogvekt 42xxkg.

Koster også ca 1 time hos SVV og noen tusenlspper i omkostninger, også får du nytt vognkort med nye vekter.
Ingen nytt klistremerke nødvendig, det er vognkortet som gjelder. Ofte får man en merknad om dette i vognkortet.

Tungvint ja, men fult mulig. Her godkjenner Tesla bare nye vekter, all kost tilfaller eier men som får mye bedre nyttelast.
Vil kalle dette vin-vin, selv om det er tungvint.


Om Tesla dog kan utgi slike papirer, er sakens kjerne.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på torsdag 20. januar 2022, klokken 21:46
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 20. januar 2022, klokken 21:11
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:30
Sitat fra: OlaM på torsdag 20. januar 2022, klokken 15:03
Er det teoretisk mulig å øke nyttelasten på allerede registrert bil? Hvis ja, er det praktisk gjennomførbart?
Ja og nei, er mulig men tesla må sende ny typegodkjenning til sv, om de  gjør det er en annen sak, de vil ikke ettergodkjene biler med hf på model 3 så.
Kanskje hvis man blander inn naf/tocn og får tvunget det igjennom
TMY har vel en europeisk typegodkjenning, og Statens Vegvesen kan neppe endre disse lokalt.

Sett at jeg bestiller en service på feks 0,5t for å få ett papir fra Tesla der de bekrefter at Y med Chassisnumner bla-bla-bla (altså bilen det gjelder) godkjennes med ny tillatt totalvekt : 26xxkg og maks vogntogvekt 42xxkg.

Koster også ca 1 time hos SVV og noen tusenlspper i omkostninger, også får du nytt vognkort med nye vekter.
Ingen nytt klistremerke nødvendig, det er vognkortet som gjelder. Ofte får man en merknad om dette i vognkortet.

Tungvint ja, men fult mulig. Her godkjenner Tesla bare nye vekter, all kost tilfaller eier men som får mye bedre nyttelast.
Vil kalle dette vin-vin, selv om det er tungvint.


Om Tesla dog kan utgi slike papirer, er sakens kjerne.

Dersom det kun står på et papir som Tesla kan signere - så synes jeg de burde tilby dette.
Det er vel her utfordringen har ligget hele tiden - men Tesla vil ikke svare. De hverken kan bekrefte eller avkrefte at de første modellene egentlig kan ha større nyttelast. Dermed blir dagens eiere stående der uten noen annen mulighet enn å selge bilen og oppgradere til en nyere modell dersom de har behov for økt nyttelast og vil kjøre lovlig.  Det synes som om noen her inne synes dette er en helt ok løsning for Tesla og dets første model Y kunder. Noen mener også at alle de berørte Tesla kundene er så opplyste og ressurssterke at dette ikke er et problem - dem om det. Jeg mener dette er slett kundebehandling og det hadde jeg ment helt uavhengig av hvilket merke som hadde satt kunden i en slik situasjon.

ToWalkOrDrive

Tror mange forum-deltakere overvurderer den gjennomsnittlige Tesla-kjøpers kunnskapsnivå vedrørende nyttelast. I løpet av det neste året kommer ikke Tesla Model Y's nyttelast til å bli nevnt i media med et ord. Det blir en ikke-sak for bruktbilkjøperen. Det blir like interessant som fabrikanten av setebeltene.
Folk kommer til å stå i kø for å kjøpe en brukt 3 år gammel Tesla Model Y, på samme måte som folk alltid har stått i kø for å kjøpe 3 år gamle Teslaer...husker da jeg solgte Model S (4,5 år gammel) uten DAB-radio....kjøperen visste ikke dette, og jeg måtte spørre om hun visste det da hen skulle hente bilen...men det var ikke noen show stopper...og under 33% verditap på 4,5 år er ikke ille...
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

SitatKoster også ca 1 time hos SVV og noen tusenlspper i omkostninger, også får du nytt vognkort med nye vekter. Ingen nytt klistremerke nødvendig, det er vognkortet som gjelder. Ofte får man en merknad om dette i vognkortet.
Men det vil vel da gjelde for en enkelt bil? Selv om man kommer med en helt lik bil som tidligere er ettergodkjent, så hjelper det ikke for de som kommer etter?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Radial

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 20. januar 2022, klokken 22:51
SitatKoster også ca 1 time hos SVV og noen tusenlspper i omkostninger, også får du nytt vognkort med nye vekter. Ingen nytt klistremerke nødvendig, det er vognkortet som gjelder. Ofte får man en merknad om dette i vognkortet.
Men det vil vel da gjelde for en enkelt bil? Selv om man kommer med en helt lik bil som tidligere er ettergodkjent, så hjelper det ikke for de som kommer etter?

Ja, det er en individuell godkjenning. Derfor henvises det til Chassisnumner, og dokumentet er signert.
Ofte med en ordlyd om at bilen er kontrollert og funnet i samsvar med kravene for økt tillatt totalvekt.

Alt er mulig å få til, bare Tesla kan gi papirer på det (og ja, jeg betaler gjerne for det)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 20. januar 2022, klokken 20:24
Veldig bra svar til den skinnhellige, gear! Jeg og sikkert mange med meg skjønner hva som er agendaen her. Det er ikke omsorg, men mest sannsynlig noe helt annet.
Hvorfor er du så nedlatende, med personangrep og tillegger også meninger?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

#1124
Blir interessant å se om de endrer fjæringen på nye biler nå.

2021 Y var jo overraskende stiv men klarte elgtesten lett. (Merce måtte jo stive opp fjæringen på a-klassen da den veltet.) Jeg tenker Tesla har holdt seg på den sikre siden og hatt lavere nyttelast og stiv fjæring for å unngå trøbbel i en test.

Hvis den nye modellen får tyngdepunktet lavere ned så kan de myke opp fjæringen litt. På den annen side vil nærmere 200 kg høyere nyttelast kanskje kreve mer av hjulopphenget.  Kan den få høydejustering på fjærer bak?

Det kan jo være strukturelle endringer i chassis som gjør at ny modell tåler mer last, noe den gamle ikke kan?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA