Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Olatho på fredag 10. september 2021, klokken 11:27
90% av forvirringene her hadde forsvunnet om folk slutta å snakke om "nyttelast" og begynte å forholde seg til "Maks tillatt totalvekt".
Det er totalvekta som sjekkes ved en eventuell kontroll. Det er den man ikke skal overskride. 
Det kunne stått en million kilo som "nyttelast", uten at det har noe å si hvis bilen veier mer enn maks tillatt totalvekt.
Helt enig, jeg har poengtert det tildligere. Redigerer derfor mitt forrige innlegg, og tar med tillatt totalvekt i teksten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Marius76

Sitat fra: Handyman på fredag 10. september 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Marius76 på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:49
Fikk høre at nyttelasten i Model Y i Danmark var på 612 kg......
Hvor fikk du høre det, og har du i så fall en konkret referanse til et vognkort som viser tillatt totalvekt på mer enn 2371kg? Disse påstandene har kommet noen ganger, men jeg tror aldri det er dokumentert at det gjelder for MIC TMY.

Som skrevet tidligere, så ble det fortalt av en kvinnelig selger hos Tesla Åsane. Jeg bryr meg uansett ikke nevneverdig, ettersom jeg er veldig happy med Model S'en vår. Så konkrete referanser har jeg vel ikke. Jeg skal ut ditt snart for å oppgradere til CCS lader, så da kan jeg alltids høre med henne igjen!

Diravi

Tesla maste igjen idag på at jeg skulle ta ut bilen neste uke. Jeg spurte på nytt om nyttelast. Fyren ringte tilbake litt senere og sa at han hadde sjekket og at den blir ikke endret, og at det ikke er så veldig sannsynlig at den blir det senere.

Jeg vurderer å henge med til Berlin; alternativet er å kansellere. Jeg vil gjerne slippe å telle eplene jeg har med meg. ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

lars667

Tok min nye TMY med 19" originale felger og kapsler opp på vekta på Otta i dag. 2000 kg sharp. 2240 med meg og to relativt lette damer.... jaja. Vi får håpe disse tallene blir justert.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

Har nå fått min Model Y og kjørt mine første 500km med familien. Wow! Bra bil!
Vi er oppe og lukter på maks totalvekt. For de som tror at en da får en bil som er som en barkrakk oppå en svamp så kan jeg avkrefte dette:

Jeg merket absolutt ingen forskjell om jeg satt alene i bilen eller hadde full bil:

De stive fjørene sammen med store hjul og 255 bredde på dekkene / 9,5" bredde på felgene, samt stor akselavstand og relativt lavt tyngdepunkt pga batterier/mangel på bensinmotor, og 50/50 vektfordeling mellom akslingene, gjorde at kjøring både i svinger i 80km/t mellom Stavanger og Kristiansand og cruising i 122km/t mellom Grimstad og Oslo (i 110-soner) var den beste bilopplevelsen jeg har hatt med bilen full av familie og litt bagasje.
Tesla Model Y                         2021-

Diravi

Sitat fra: lars667 på fredag 10. september 2021, klokken 22:52
Tok min nye TMY med 19" originale felger og kapsler opp på vekta på Otta i dag. 2000 kg sharp. 2240 med meg og to relativt lette damer.... jaja. Vi får håpe disse tallene blir justert.

Som sagt: Det blir de nok ikke. Det er problemet.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

geear

Det kan også ha vært et enkelt svar til deg for at du skulle få bestemt deg, og enten frigjøre bilen til andre kunder eller ta den ut...  :P

Diravi

Sitat fra: geear på lørdag 11. september 2021, klokken 14:22
Det kan også ha vært et enkelt svar til deg for at du skulle få bestemt deg, og enten frigjøre bilen til andre kunder eller ta den ut...  :P

Ja, jeg har tenkt tanken selv. Det står nok av kunder klar til å overta bilen, og som gir beng i at den har nyttelast som en Polo, bare den har feit aks og har plass til barneseter. Så dermed er det ganske usannsynlig at det kommer en endring på nyttelasten noen gang.

Litt synd. Vi har likt Tesla fordi de er Underdog, Maverick, revolusjonerende; den produsenten som går sine egne veier og derfor polariserer, men samtidig har bedre løsninger enn alle andre og ligger langt framme på teknologi. Litt den samme posisjonen som Citroën hadde en gang i tiden. En bil som ikke alle vil kjøpe, for konvensjonelle kjøpere verdsetter ikke genialiteten. Men nå kjøper Hvermannsen den og Tesla er blitt såpass høye på seg selv at de kan koste på seg slike design flaws.

Så hva i all verden skal man kjøpe da?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

Tesla er hvertfall ikke underdog lenger, som verdens mest verdifulle produsent, og der alle forsøker å kopiere de beste innovasjonen de har.
Det er jo mange alternativer nok til å finne noe man liker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lars667

Kan jo kjøpe noe som har nyttelast, men mangler plass?  :P
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Oddaa

Sitat fra: Diravi på lørdag 11. september 2021, klokken 17:27
Ja, jeg har tenkt tanken selv. Det står nok av kunder klar til å overta bilen, og som gir beng i at den har nyttelast som en Polo, bare den har feit aks og har plass til barneseter. Så dermed er det ganske usannsynlig at det kommer en endring på nyttelasten noen gang.
Hadde den enda hatt nyttelast som en Polo så ville problemet vært nærmest løst...

(Vår Polo laster 470+fører.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

... og ironien i det er at jeg tror jeg hadde følt meg tryggere med 490+fører i en Model Y enn 315+fører i en Polo.  :P

Når det gjelder hva man skal kjøpe, så tja, Model X er en fantastisk bil som du får til Y-pris på bruktmarkedet, men dessverre rimelig risky å eie utenfor garanti. :( jeg har egentlig vurdert å skifte ut X-en i sikkert to år, og Y måtte dukke opp før jeg faktisk tok steget. Har ikke vært noe annet som har fristet. Velger å foreløpig gi f i nyttelasta.

vinterdekk

Apropo risiko. Jeg ville nok tenkt at det var en risiko for verditap, med Model Y fra Giga Berlin måneder unna, dersom Berlin leverer biler med 5-600 kg nyttelass. Men folk er i varierende grad opptatt av vekt i vognkortet så kan hende det ikke betyr så mye.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Handyman

Da jeg solgte min TM3 var det ikke ett eneste spørsmål om tillatt totalvekt (nyttelast). Vår TM3 hadde 374+75kg, og nyere TM3 har 313+75. Det er nok svært få som vurderer dette når de velger bil, men det kan jo endre seg.
Model S er jo en stor bil med god plass og mulighet for takboks. Den har 319+75kg. Har det vært mye snakk om dette i Model S-delen av forumet? Søkte litt, men fant ikke så mye.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 12:53
Da jeg solgte min TM3 var det ikke ett eneste spørsmål om tillatt totalvekt (nyttelast). Vår TM3 hadde 374+75kg, og nyere TM3 har 313+75. Det er nok svært få som vurderer dette når de velger bil, men det kan jo endre seg.
Model S er jo en stor bil med god plass og mulighet for takboks. Den har 319+75kg. Har det vært mye snakk om dette i Model S-delen av forumet? Søkte litt, men fant ikke så mye.
Jeg tror ingen fikk med seg at de endret nyttelasten på MS fra 2019 til 2020. Den var vesentlig høyere på vår 2019 utgave.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA