Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Handyman

Fra Kina er det enten LGs NCM, eller LGs NCMA nå i en overgangsperiode. Fra Kina kommer det ikke biler med Panasonicbattrier.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Radial på tirsdag 10. august 2021, klokken 12:46
Det er nesten mer interessant hvilke celler som holder seg best over tid, samt hvem som holder god ladehastighet vinterstid (LG vs Panasonic).

77 vs 82kwh blir mindre interessant i det lange løp.
Men får håpe LG ikke har tulla det til som på AmperaE/bolt da😜 må være verdens dyreste batteri-recall🙄

Exactly. So far with some tests it shows the LG packs actually perform a bit better in Winter time, but have a bit slower charge curve in Summer time as to the Panasonic packs.
But since the LG packs are pretty new for Tesla, they will adjust the charge curve over time when they collect more data and close the gap.

When it comes to those battery recalls, also with Hyundai Kona. Those are totally different packs with different chemistry. They all use so called flat packs.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017


Rosstopher

Sitat fra: olako på tirsdag 10. august 2021, klokken 13:46
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-european-certification-documents-technical-data.236588/

Interessant! Begge pakkene blir levert til Europa og med forskjellig rekkevidde. 507 vs 542 km. Det er jo en betydelig forskjell (7% mer). Spennende å se hva som dukker opp av biler. Kanskje de med 507 km blir inventory? Eller kanskje de som kjøper tidlig får svarteper.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

olako

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 10. august 2021, klokken 13:54
Sitat fra: olako på tirsdag 10. august 2021, klokken 13:46
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-european-certification-documents-technical-data.236588/

Interessant! Begge pakkene blir levert til Europa og med forskjellig rekkevidde. 507 vs 542 km. Det er jo en betydelig forskjell (7% mer). Spennende å se hva som dukker opp av biler. Kanskje de med 507 km blir inventory? Eller kanskje de som kjøper tidlig får svarteper.

Frykter at oss med lav VIN ender opp med de.. kan godt hende jeg ikke tar den ut om det er tilfellet. Ikke rart det står "est. 505km" på siden enda.

Rosstopher

#35
Og det er vel ingen måte lenger å sjekke batterikapasitet uten å faktisk teste? Leser at de har fjernet klistremerket på nye biler. Da blir vel alternativet å ta ut bilen og returnere den etter man har ladet og testet (eller sjekket med en app)?

EDIT: Eller får man oppgitt WLTP når man henter ut bilen? Står det noe sted bortsett fra i markedsføringen?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Men i typegodkjenningen der står jo også Y Performance og Y SR+, så er det egentlig en bekreftelse på at det er to varianter på vei fra Kina, eller kan det like godt dekke fremtidig produksjon i Berlin også? Er vel ingen indikasjoner på at det er SR+ og P på vei, så hvorfor mener noen at det er en bekreftelse på at det er to utgaver av LR på vei?

Rosstopher

Sitat fra: geear på tirsdag 10. august 2021, klokken 14:55
Men i typegodkjenningen der står jo også Y Performance og Y SR+, så er det egentlig en bekreftelse på at det er to varianter på vei fra Kina, eller kan det like godt dekke fremtidig produksjon i Berlin også? Er vel ingen indikasjoner på at det er SR+ og P på vei, så hvorfor mener noen at det er en bekreftelse på at det er to utgaver av LR på vei?

To varianter av LR er typegodkjent. At de i fremtiden ønsker å produsere en med mindre batteri enn dagens er vel mindre plausibelt enn at de allerede har produsert en med mindre batteri og så øker eller har økt kapasiteten?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 10. august 2021, klokken 13:54
Sitat fra: olako på tirsdag 10. august 2021, klokken 13:46
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-european-certification-documents-technical-data.236588/

Interessant! Begge pakkene blir levert til Europa og med forskjellig rekkevidde. 507 vs 542 km. Det er jo en betydelig forskjell (7% mer). Spennende å se hva som dukker opp av biler. Kanskje de med 507 km blir inventory? Eller kanskje de som kjøper tidlig får svarteper.

505 km (est) has been on the European Tesla sites since the Model Y was announced over 2 years ago.

Hong Kong shows 542 km WLTP for Model Y with 20inch tires as default based on the 77kW LG pack(?).
So it's strange this same pack gets a 507 km WLTP here in Europe. Especially since the Model Y for Europe comes with 19inch tires as default, which should give even slightly better WLTP range. So it just doesn't make any sense.

So this just doesn't add up.  If the Hong Kong WLTP is based on the new 82kW LG pack, then it would indicate they started production with this new pack much earlier than anticipated and could indicate that we all get a Model Y with the new 82kW LG pack.

Let's seriously hope so! As like I said earlier, if Tesla is going to perform a lottery with their customers and randomly deliver cars with either 77kW or 82kW packs. The backlash will be severe and the lawyers will jump on this like hungry sharks.
They will either have to give a discount to people who get the 77kW pack or software limit the 82kW pack to 77kW and put the remaining 5kW behind a paywall where people have to pay extra to unlock the remaining 5kW (like Tesla did before with later S60 and S70 cars, that came with software capped 75kW pack).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

skumlerud

Min forståelse er at Tesla starter med Model Y levering i Hong Kong i august / september i år. Det kan altså være biler produsert fom juli, med nytt batteri, mens bilene på vei til Europa nok er produsert før juli, og har den tidligere typen batteri. I mitt hode forklarer det WLTP på 542 km i HK og 505 km i Norge.

https://www.scmp.com/business/china-business/article/3143526/tesla-start-delivering-model-ys-hong-kong-and-macau-next?module=perpetual_scroll&pgtype=article&campaign=3143526
 

Parabuthus

I en av FB gruppene rapporterer et medlem at Tesla Bodø har sagt at alle biler som kommer nå har 505 km. 😢
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

spirrevipp

Er det noen grunn til å tro at Tesla Bodø som eneste senter (?) sitter på fasiten om rekkevidde? Inntil videre tar jeg det med en stor klype salt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Handyman

De har vel bare lest på sin egen nettside?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

At Hong Kong har 542 km fra 75/77 kWh pakke er det vel ingen grunn til å tro når de her oppgir nøyaktig samme rekkevidde med den større pakken. Da får nok Hong Kong 82 kWh pakke. At det står 505 km på europeiske sider er heller ikke noe å henge seg opp i da det har stått der i årevis, lenge før vi hadde noen som helst anelse om WLTP rekkevidde.

Det eneste vi vet noenlunde sikkert er at det fins to forskjellige pakker, at brytningspunktet mellom disse er ca. samtidig som de skulle begynne å sende biler til Europa, og at det i europeisk typegodkjenning oppgis rekkevidde for begge pakkene.

Det vil ikke være noe ulovlig å gi de første kundene 507 km rekkevidde og senere kunder 542. Alle så langt har jo bestilt og betalt for estimert 505 km. At mange blir misfornøyd hvis det skjer er klart. At noen biler blir returnert er også mulig. Det er sikkert snakk om et fåtall. Mulig Tesla tar risikoen. Også mulig vi bare får 82 kWh i Europa? Eller bare 75/77 i år og 82 neste år? Eller som jeg foreslo tidligere, at 507 km-bilene selges som inventory, mens alle som har bestilt får 82 kWh.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

So it all comes down to which Model Y's have been loaded on the first ships and when they left port in Shanghai.

Jan - June produced cars or early July produced cars?

It's possible they produced Model Y's with the new 82kW packs first half of July and those have been loaded in 2nd half of July and are the first en-route to Europe.
This would be a best case scenario for everyone.
This would also line up with earlier reports that the first ship with customer Model Y's arriving at Zeebrugge end next week.

So I guess we just have to wait and see when the first Model Y's actually arrive in Europe and more info gets released.

It's pretty clear Tesla Europe has no clue either yet or they would have updated the European sites with final WLTP range.
All Models, except Model Y has been updated with latest WLTP, like Model 3 Long Range that just recently got updated to the new 614km WLTP.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA