Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

torlie

Avventer prøvekjøring, samt info om Berlin og 4680. Har ingen hast og kan fint vente 6-12mnd på bil. Antar oppsiden som større enn nedsiden med å vente mtp batteri, teknologi, rekkevidde, ytelse, vekt og pris $ vs NOK.

Med stadig større klimakrise og overskrifter i media har jeg null tro på særlig innføring av mva fra noen partier som vil strupe salget. Antar som spekulert kun de dyreste bilene blir moderat berørt.



2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Jeronan

Sitat fra: torlie på fredag 13. august 2021, klokken 11:23
Med stadig større klimakrise og overskrifter i media har jeg null tro på særlig innføring av mva fra noen partier som vil strupe salget. Antar som spekulert kun de dyreste bilene blir moderat berørt.

Norway might want it, but they are not allowed by the EEG/EU. They have managed to delay it until now, but they have to implement MVA from 01.2022. There is no other way around it, it's going to happen. If we like it or not.
The last rumor is that it's going to be full MVA above 600.000 NOK (which would be a best case scenario), but if it gets shot down by EEG/EU its going to be a % MVA on entire amount and then we will have to see how low they are allowed to set it for EV's.
Like I said in my previous post, even if its just 10-12%. It will still add a substantial amount on the final factura. We are quickly talking 50-60k NOK extra for Model Y.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Jeg tar nok bilen med 507 km rekkevidde. Antar jeg får noen tusenlapper mindre ved videresalg enn om jeg venter noen måneder på en med større batteri, men for vår del innebærer det også at jeg må kjøpe ventepølse med sannsynligvis betydelig større tap (litt tap på bilen pluss tap på avkastning).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

andy99

Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 11:30
Jeg tar nok bilen med 507 km rekkevidde. Antar jeg får noen tusenlapper mindre ved videresalg enn om jeg venter noen måneder på en med større batteri, men for vår del innebærer det også at jeg må kjøpe ventepølse med sannsynligvis betydelig større tap (litt tap på bilen pluss tap på avkastning).
Jeg tror ikke det vil være noen forskjell i verdi ved videresalg, det er bare her på forum folk bryr seg om det. På finn vil en Long range være en Long range.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Rosstopher

Sitat fra: andy99 på fredag 13. august 2021, klokken 11:37
Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 11:30
Jeg tar nok bilen med 507 km rekkevidde. Antar jeg får noen tusenlapper mindre ved videresalg enn om jeg venter noen måneder på en med større batteri, men for vår del innebærer det også at jeg må kjøpe ventepølse med sannsynligvis betydelig større tap (litt tap på bilen pluss tap på avkastning).
Jeg tror ikke det vil være noen forskjell i verdi ved videresalg, det er bare her på forum folk bryr seg om det. På finn vil en Long range være en Long range.

Mulig du har rett i det, men man legger jo også inn rekkevidde i annonsen på Finn, så folk vil jo se at min bil har kortere rekkevidde enn de aller fleste andre når jeg skal selge den om 5 år.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elhansen

Jeg kom i kontakt nå med tesla på chat nå og måtte spørre rundt hong kong og norge wltp. Han sa at bilene hadde den samme rekkevidde, men at wltp kravene i Europa er strengere enn i Asia?  Trodde jo w sto for worldwide eller noe slikt?

andy99

Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 11:43
Sitat fra: andy99 på fredag 13. august 2021, klokken 11:37
Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 11:30
Jeg tar nok bilen med 507 km rekkevidde. Antar jeg får noen tusenlapper mindre ved videresalg enn om jeg venter noen måneder på en med større batteri, men for vår del innebærer det også at jeg må kjøpe ventepølse med sannsynligvis betydelig større tap (litt tap på bilen pluss tap på avkastning).
Jeg tror ikke det vil være noen forskjell i verdi ved videresalg, det er bare her på forum folk bryr seg om det. På finn vil en Long range være en Long range.

Mulig du har rett i det, men man legger jo også inn rekkevidde i annonsen på Finn, så folk vil jo se at min bil har kortere rekkevidde enn de aller fleste andre når jeg skal selge den om 5 år.
Du må ikke legge inn rekkevidde, valgfritt punkt. Mange som ikke legger inn, da det heller ikke kommer automatisk fra skiltnummer.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Jeronan

Sitat fra: torlie på fredag 13. august 2021, klokken 11:23
Avventer prøvekjøring, samt info om Berlin og 4680. Har ingen hast og kan fint vente 6-12mnd på bil. Antar oppsiden som større enn nedsiden med å vente mtp batteri, teknologi, rekkevidde, ytelse, vekt og pris $ vs NOK.

The upcoming 4680 packs excite me the least to be honest. As it's mostly for Tesla's bottom line and to increase it's margins.
It's the same with the LFP packs being used in Standard Range+ now.

They not necessarily going to give you extra range, but more benefitting Tesla since it's cheaper to produce.
The LFP packs have also much lower energy density. Hence why they are unsuitable for Long Range.

When it comes to 4680 packs. The biggest benefit is the modularity, so will be easier and cheaper for Tesla to manufacture and repair/replace. Also less cells per module.

Since there will be much fewer cells per module, we don't have to expect a huge range increase. If at all in the beginning. Elon Musk already made that clear to keep expectations low.

Much more exciting tech improvements would be Tesla jumping on the 800V bandwagon (like Porsche and now also Hyundai with new Ioniq 5) and Solid State battery packs becoming a reality.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Sitat fra: elhansen på fredag 13. august 2021, klokken 11:47
Jeg kom i kontakt nå med tesla på chat nå og måtte spørre rundt hong kong og norge wltp. Han sa at bilene hadde den samme rekkevidde, men at wltp kravene i Europa er strengere enn i Asia?  Trodde jo w sto for worldwide eller noe slikt?

Sorry my language, but I think you would have gotten a more straight answer from walking into the forest and asking a local deer.

The EU WLTP documents have already revealed the facts. Model Y with LG 77kWh pack has 507km WLTP and Model Y with LG 82kWh pack has 542km WLTP, which is exactly in line with Hong Kong Model Y WLTP.  ;)

So Hong Kong will get the new produced Model Y's from Shanghai with LG 82kWh packs and the Model Y's shipped to Europe are older ones with the LG 77kWh packs.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Randomrex

Litt off topic, men siden "chat" ble nevnt - hvordan får man en Chat med Tesla? :O

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: elhansen på fredag 13. august 2021, klokken 11:47
Jeg kom i kontakt nå med tesla på chat nå og måtte spørre rundt hong kong og norge wltp. Han sa at bilene hadde den samme rekkevidde, men at wltp kravene i Europa er strengere enn i Asia?  Trodde jo w sto for worldwide eller noe slikt?

Det er korrekt at implementering av WLTP kan gi ulike utslag rundt omkring i verden for hva som skal brukes i en typegodkjenning. Selve deltestene er standardisert; bysyklus, fortstadsyklus, landeveissyklus og motorveisyklus.

De 4 deltestene som inngår i europeisk typegodkjenning (WLTP kombinert) består av 1/4 bykjøring (opptil 56,5km/t - veldig lik NEDC bykjøring), 1/4 forstadskjøring (opptil 76,6km/t), 1/4 landeveiskjøring (opptil 97,4km/t) og 1/4 motorvei (opptil 131 km/t). De bilene som ikke kan kjøre fortere enn 130 km/t gjentar landeveiskjøring 2 ganger. Varme og klima brukes ikke i Europa (dermed ingen effekt med varmepumpe).

Sør Korea har planer om å innføre WLTP, men med kuldetest i tillegg.

Når det gjelder Hong Kong så bruker de mest sannsynlig Europeisk syklus (som tidligere britisk kronkoloni, selv om resten av Kina bruker NEDC) - dette stemmer ganske bra med f.eks. Model 3. Det er nok 82kWh pakken som etterhvert vil levere 542km WLTP kombinert slik det var antydet her:
Sitat fra: olako på tirsdag 10. august 2021, klokken 13:46
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-european-certification-documents-technical-data.236588/

beyma


amrois

interesting piece of information there, Jeronan! Do you have any sources to share with us on what you say the EU will do/insists on Norway doing within this field?
ID4 Pro Perf Tech

Jeronan

Sitat fra: amrois på fredag 13. august 2021, klokken 12:30
interesting piece of information there, Jeronan! Do you have any sources to share with us on what you say the EU will do/insists on Norway doing within this field?

?? This is pretty much known to everyone who has been following the news on this front the past years.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på fredag 13. august 2021, klokken 12:38
Sitat fra: amrois på fredag 13. august 2021, klokken 12:30
interesting piece of information there, Jeronan! Do you have any sources to share with us on what you say the EU will do/insists on Norway doing within this field?

?? This is pretty much known to everyone who has been following the news on this front the past years.
No it is not. ESA approved 0% VAT throughout 2022. Norway may apply for a longer period. ESA is not the reason why some political parties want VAT for EVs from 1st of Jan 2022.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA