Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjon og levering av GTX

Startet av Trond.m, lørdag 03. juli 2021, klokken 19:00

« forrige - neste »

Chivas

Ser at flere nevner kønummer. Har det egentlig noen betydning? På meg virker det som at det er valgt utstyr som styrer når bilen blir produsert? Og apropos kønummer; når mottar man det? 🙂

ELvin2022

Godt spørsmål. Jeg finner ikke kønummeret mitt noe sted? Skal det stå i kontrakten? Eller i appen?

biggern

#107
Er ikke så vanskelig.
Forhåndsbestillings muligheter ble uttrykt via deres markedsføring ved å sette seg på venteliste når denne mulighet ble åpnet.
Der fikk en ett kø nr. Jeg har 198.
Nå ser jeg at flere med nummer 300 og oppover har bilen på vei.
Så kommer VIP inn. Jeg har de siste 20 år kjøpt flere nye Golfer, Tigunaner, Touran osv.
Med tanke på VIP og kø nummer har dette tydeligvis ikke så mye å si lenger, så lenge alle forhandlere setter alle på VIP.

Olemann

Dette ligger i tiden.  Det er "vanlige folks" tur nå. Da må selvsagt alle bli VIP; eller ingen være VIP.  VIP må vel være prototypen på uvanlige folk, de skal vi ikke ha.
Møller har fått dette med seg  :D

Sitat fra: biggern på lørdag 11. september 2021, klokken 20:50
Er ikke så vanskelig.
Forhåndsbestillings muligheter ble uttrykt via deres markedsføring ved å sette seg på venteliste når denne mulighet ble åpnet.
Der fikk en ett kø nr. Jeg har 198.
Nå ser jeg at flere med nummer 300 og oppover har bilen på vei.
Så kommer VIP inn. Jeg har de siste 20 år kjøpt flere nye Golfer, Tigunaner, Touran osv.
Med tanke på VIP og kø nummer har dette tydeligvis ikke så mye å si lenger, så lenge alle forhandlere setter alle på VIP.

Trond.m

Møller har vel vært tydelig på at reservasjonsnummeret gir prioritet i ordrekøen, men at det ikke nødvendigvis betyr raskere levering da det avhenger av utstyrsnivå. Så at noen med høyere nummer enn en selv har fått bil er ikke noe som bør overraske.

biggern

Hmm. Det høres ikke logisk, når alle kan signere kontrakt fortløpende når Importør åpner for dette, uavhengig om en har nummer 1 eller 10000 i kø nummer.

Trond.m

#111
Sitat fra: biggern på søndag 12. september 2021, klokken 21:19
Hmm. Det høres ikke logisk, når alle kan signere kontrakt fortløpende når Importør åpner for dette, uavhengig om en har nummer 1 eller 10000 i kø nummer.
Det stemmer, men importøren styrer prioriteten på VIP ordrene. Leveringer har de av naturlige grunner ikke mulighet for å prioritere.

Løytnanten

"Det stemmer, men importøren styrer prioriteten på VIP ordrene. Leveringer har de av naturlige grunner ikke mulighet for å prioritere."
[/quote]

Hallo - dette er en markedsførings-gimmick! Ingen tror vel på alvor at importøren styrer noe som helst når det gjelder rekkefølgen i produksjonen?

Trond.m

#113
Sitat fra: Løytnanten på søndag 12. september 2021, klokken 22:03
Hallo - dette er en markedsførings-gimmick! Ingen tror vel på alvor at importøren styrer noe som helst når det gjelder rekkefølgen i produksjonen?
Vel, det er nok litt mer enn det. Så langt tror jeg det bare er ikke det er mange ordrer uten forhåndsreservasjon som har blitt levert. Min bil gikk i produksjon uke 26 med res. nr ca 500. Min selger kjøpte en til seg selv samme dag uten reservasjon og den fikk produksjonsuke 37. Men det blir ikke like stor forskjell på levering, siden min ble holdt tilbake, trolig på grunn av ventetid på panorama-tak. Så det er liten tvil om at det utgjør en forskjell, men det ligger naturligvis et element av markerdsføring i det og en praksis jeg ikke synes bør fortsette

hELgenen

Så selger sin ordre produseres uke 37 uten reservsjon,mens min med reservasjon nr 3xx skal i produksjon uke 38. Du kan si mye om kø ordningen her,men den er ikke riktig.

biggern

#115
Var jo enklere med Kona, som bare hadde ett tilleggs valg, skinn+soltak. Der ble bilene levert (mer) etter forhånds kønummer lister. Her går det jo over stokk og stein for VAG. Antar dette er siste gang og at slikt ikke eksisterer om 4-5 år, ved neste bytte. :)

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på mandag 13. september 2021, klokken 06:21
Så selger sin ordre produseres uke 37 uten reservsjon,mens min med reservasjon nr 3xx skal i produksjon uke 38. Du kan si mye om kø ordningen her,men den er ikke riktig.
Det hjelper jo ikke om du har prioritet i køen, hvis du har bestilt en bil med utstyr de har ventetid på. Hadde du bestilt bil med samme spec, så hadde nok din blitt levert før hans.

Trond.m

Sitat fra: biggern på mandag 13. september 2021, klokken 07:02
Var jo enklere med Kona, som bare hadde ett tilleggs valg, skinn+soltak. Der ble bilene levert (mer) etter forhånds kønummer lister. Her går det jo over stokk og stein for VAG. Antar dette er siste gang og at slikt ikke eksisterer om 4-5 år, ved neste bytte. :)
Med få valgmuligheter så tildeler bare importør biler etter at de er produsert ved å følge prioriteringslisten. Det gjør det jo enkeltvfor importør, men mindre fleksibelt forvkunden. Hvis det ikke var utfordringer med delemangel, så ville også Møller sitt løsning har fungert mer forutsigbart.

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på mandag 13. september 2021, klokken 07:53
Sitat fra: hELgenen på mandag 13. september 2021, klokken 06:21
Så selger sin ordre produseres uke 37 uten reservsjon,mens min med reservasjon nr 3xx skal i produksjon uke 38. Du kan si mye om kø ordningen her,men den er ikke riktig.
Det hjelper jo ikke om du har prioritet i køen, hvis du har bestilt en bil med utstyr de har ventetid på. Hadde du bestilt bil med samme spec, så hadde nok din blitt levert før hans.

Samme spec som din med unntak ac top sport+ seter.
Jeg tror det er rot i systemet. Selger spurte om mitt nr,men de hadde ingen steder å registrere det i systemet sa han. Så det ble notert ned på papirkontrakten

Rexen

Det jeg lurer på er hva fabrikken gjør når de får inn f.eks. halvledere:
- Henter de inn en bil som ble kjørt ut på reservebenken i uke 27 og monterer i denne?
- Eller monterer de i en bil som allerede står i produksjon i fabrikken i stedet for å kjøre den ut på reservebenken?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA