Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser (igjen) hos Mer

Startet av knute, onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Dede på torsdag 24. juni 2021, klokken 16:47
Helt enig i at minuttpriser trengs når en leser folk som seriøst kommenterer at det er kjempegreit å sette bilen til hurtiglading for å gå å spise middag.  Jeg kommer til å bli skikkelig møkkasur om jeg opplever sånt.  Vil vurdere å ta med papir og limstift og feste lapp på ruta om det står fulladede biler på hurtiglading...

Hyundai Kona lader fra nesten 0 til 80 % på ca 54 minutter. Selvsagt synes jeg det er helt greit å bruke den tiden til å spise middag. Jeg er i 95 % av tilfellene ferdig før bilen.

Det er kun om det skjer noen store forsinkelser at det blir problematisk, men da med maks 5 minutter. Men klart, da blir jeg og stresset til å spise fortere, og ikke ta dessert eller annet, men bare be om regningen om det ikke er forhåndsbetaling.

Da har jeg allerede kjørt i minst 4 timer, og på langkjøring skal jeg sannsynligvis da kjøre nye 4+ timer. Jeg synes at at den pausen er helt perfekt til å bruke til å spise et måltid når bilen er så treg å lade opp. Men da er det sjeldent eller aldri noen som må vente på meg, for jeg hadde ladet til 80 % uansett på den turen.

Om du virkelig forventer at jeg skal bruke den pausen på nesten en time til å passe bilen, så flytte bilen og gå og spise, så kan man jo stille spørsmål om hvem som burde puste litt og bry seg mer om seg selv enn andre. Dette er jo nesten det eneste positive med treg lading kombinert med stort batteri. Den andre er at det er lenge til jeg må lade neste gang.

Men klart, lader man godt forbi 80 og 90 %, eller endog står der når bilen er ferdigladet, så er jeg helt med på at man blir irritert, for det er rett og slett lite hensynsfullt. Ei heller vil jeg kaste penger ut vinduet ved å stå over tiden og betale for strøm jeg ikke får.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

GOLF-raider

I fjor vinter skrev vi på en tråd som heter
«Skikk og bruk & ladeetikette»
https://elbilforum.no/index.php?topic=26521.msg872029#msg872029

Da ble problematikken rundt "overtidslading" godt belyst.
Kommunikasjonssjefen i Fortum skrev svar på innlegget i avisa:
https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2020/01/22/%C3%85-ta-opp-ladeplass-uten-%C3%A5-lade-kan-bli-dyrt-20872971.ece

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

elektrolux

Kjøp en gammel Tesla med gratis lading så er problemet løst.  :D

Ellers har Tesla også løst "parkeringsproblematikken" De kan belaste de som lader med et Parkeringsgebyr om bilen blir stående tilkoblet etter at den er fulladet.

Litt plagsomt når vi er på tur og sover i bilen mens den lader og må stå opp for å koble fra ladingen, men selvfølgelig fullt ut akseptert løsning som sikrer at også nestemann kommer til tilgjengelig ladepunkt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:50
..men en positiv ting hadde de med i nyhetsbrevet:

SitatVi utvider testperioden med rimeligere lading på natten til å gjelde ut august!
Har ikke tenkt å stå opp midt på natta for å hurtiglade en halvtime, dette må være for de som står parkert på en lader halve natta.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

emurof

Sitat fra: knute på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37Minuttelementet kan sammenliknes med en parkeringstariff og bidrar til at folk flytter bilen når man har ladet det man trenger.

Tror de folk er dumme? Man trenger ikke å ta blodpenger for hvert eneste minutt hvis målet er at folk flytter bilen når de har ladet det de trenger.

espenri

Sitat fra: emurof på fredag 25. juni 2021, klokken 09:44
Tror de folk er dumme? Man trenger ikke å ta blodpenger for hvert eneste minutt hvis målet er at folk flytter bilen når de har ladet det de trenger.

Så, hvordan når man det målet da? Bortsett fra kanskje å avgift på lading over xx%?

Og ja, folk er dumme, og folk er egoistiske.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

emurof

Sitat fra: espenri på fredag 25. juni 2021, klokken 09:48
Sitat fra: emurof på fredag 25. juni 2021, klokken 09:44Tror de folk er dumme? Man trenger ikke å ta blodpenger for hvert eneste minutt hvis målet er at folk flytter bilen når de har ladet det de trenger.

Så, hvordan når man det målet da? Bortsett fra kanskje å avgift på lading over xx%?

Og ja, folk er dumme, og folk er egoistiske.

Man kan begynne å ta betalt for tiden etter at man har ladet en viss tid.

Man kan begynne å ta betalt for tiden etter at man har ladet opp til et visst nivå.

Når jeg spør om de tror folk er dumme så tenker jeg på å gjennomskue påstandene deres.

Øystein Hermansen

Sitat fra: emurof på fredag 25. juni 2021, klokken 09:44
Sitat fra: knute på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37Minuttelementet kan sammenliknes med en parkeringstariff og bidrar til at folk flytter bilen når man har ladet det man trenger.

Tror de folk er dumme? Man trenger ikke å ta blodpenger for hvert eneste minutt hvis målet er at folk flytter bilen når de har ladet det de trenger.

Synes modellen til disse (https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/Autostrom-Tarif) er ganske grei.

De tar Euro 0.10 per minutt etter 60 min DC eller etter 240 min AC ladning.

RJK

Synes ikke mer enn 240 minutter AC-lading er noe som bør "straffes". Det er jo hele poenget med AC-lading at det tar tid, og man kan bedrive aktiviteter som ikke krever at man er så obs på bilen.

Muligheten til å kjøre en lang tur frem til "målet" (eller et mellomstopp), dra på en god bytur eller aktivitetstur, gjerne med lunsj i mellomtiden, og så til slutt komme tilbake til fulladet eller nesten fulladet bil, er jo slik man ønsker at folk bruker bilen.

Dog kommer det selvsagt litt an å hvor i byen, at man ikke bruker AC-lading som fast erstatning for hjemmelading mens man er på jobb i mellomtiden. Man bør derfor se litt på til hvilke tider slik "straff" innføres.

Er ikke helt sikker på om jeg er helt med på straff etter tid heller, når det gjelder hurtigladere. Jeg ser, igjen på egen bil som eksempel, at på en 50 kW lader, så beregner den 75minutter fra nesten tom til 80% SoC.

Men i motsetning til de som har en Opel Ampera-E (Naf sommertest lading ga 84 minutter på 6-80 % SoC), så kan jeg velge å korte ned ladetiden med å bruke en raskere lader. Synes jeg da det er greit at eierne av den blir straffet med ekstrapris fordi bilen ikke klarer raskere? Det er jo ikke eierne sin skyld.

Da er jeg mer for at man "straffes" for å stå der etter 80 % med en lav "straffesats", og så får man en betydelig høyere straffesats når bilen har avsluttet lading på 100 %.

Dog, ingen av disse metodene straffer folk som tar plassen uten å plugge inn, så jeg mener helt klart at man burde utstyre stasjonene med kamera med opptaksmulighet og skiltlesing, og sensorer som detekterer om det er noen som står på plassen.

Står man på plassen uten å starte lading innen 5 minutter, så lagres kameraopptaket, og dersom det er ice eller annen bil som stilles opp uten å lades, så utstedes bot og man får vurdere om man vil sende ut bil for å taue vekk vedkommende. Kostnad må uansett dekkes av den feilparkerte.

Er det en elbilist som sliter med å starte lading, kan man kommunisere med vedkommende over en intercom-løsning. Det burde være enkelt og innebygget om man uansett har kamera ved ladestasjonen. Det ville også vært sabla god kundeservice.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Jeg synes Tesla sin tilnærming med sperreavgift ved populære tider er grei. Setter inn sitat fra nettsiden til Tesla som forklarer hvordan straffeavgiften fungerer.

"Sperreavgifter (avgift dersom bilen er ladet opp og 50% eller mer av ladepunktene er i bruk) (avgift dersom bilen er ladet opp og 50% eller mer av ladepunktene er i bruk) gjelder for hvilken som helst bil som opptar en Supercharger hvis stasjonen er minst 50% okkupert når ladeøkten er ferdig. Hvis Teslaen flyttes innen fem minutter etter fullført ladeøkt, frafalles avgiften. For å være klar, dette implementeres utelukkende for å øke kundegleden, og vi har inget ønske om å tjene penger på dette."

Prisen varierer etter belegg på ladestasjonen tror jeg. I 2018 var det ca 4 kr/min hvis over 50% av laderne var opptatt, og ca 8 kr/min om alle laderne var opptatt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

stefse

 :+1:
Tesla vet da akkurat hvordan dette skal gjøres ser det ut til. Kunne bare blåkopiert modellen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

knute

Istedenfor å starte enda en tråd - Nye priser fra Mer (enda en gang):

Fra 1. mars:

Lyn/hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 4,25 per kWh
Drop-in kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 4,25 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,20 per minutt + NOK 3,25 per kWh
Drop-in kunde: NOK 0,50 per minutt + NOK 3,25 per kWh



Tidligere priser (fra 1. juli 2021):

Lyn/hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,75 per kWh
Drop-in kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 3,90 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,20 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop inn kunde: NOK 0,50 per minutt + NOK 2,90 per kWh
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

olemars

SitatTil tross for at prisøkningen på strøm har vært høy i vinter, er det kun en mindre justering vi foretar oss på 0,5 kr per kWh.

Vet ikke hvor enig jeg er i at 0.5kr/kWh er en "mindre justering"

Rollep

Da har man i praksis passert 6 kroner per kWh på 50 kW laderne og vel så det.

Har uansett for lengst sluttet å bruke Mer hvis jeg ikke absolutt må.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på torsdag 24. februar 2022, klokken 15:10
Da har man i praksis passert 6 kroner per kWh på 50 kW laderne og vel så det.

Har uansett for lengst sluttet å bruke Mer hvis jeg ikke absolutt må.

For oss som bruker de ganske mye til tider er prisen lagt lavere. Jeg får 8% Coop-rabatt + 20% volumrabatt og da blir sluttsummen ganske hyggelig. Så jeg bruker aller helst Mer på tur, om det ikke er en Tesla SuC i nærheten som passer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA