Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: knute på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37

Tittel: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: knuteonsdag 23. juni 2021, klokken 15:37
Fikk akkurat nyhetsbrev fra Mer.

SitatMer Norge justerer prisene i offentlig ladenettverk

Hos Mer Norge har vi en pris som er sammensatt av et minuttelement og et strømelement. Minuttelementet kan sammenliknes med en parkeringstariff og bidrar til at folk flytter bilen når man har ladet det man trenger.

Det er strømelementet i prisen vi nå øker, som gjør at vi – medregnet volumrabatt og kundefordeler – fortsatt er et rimelig alternativ for de som lader en del langs veien.

Min uhevelse. Dette stemmer ikke på normalladerne, der minuttprisen har økt, mens strømprisen er uendret.

Økte priser hos Mer fra 1. juli 2021:

Lyn/hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,75 per kWh
Drop-in kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 3,90 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,20 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop inn kunde: NOK 0,50 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Kilde: nyhetsbrev og https://no.mer.eco/nyheter/mer/prisjustering-2/


De to siste prisjusteringene før dette:

1. oktober 2020, som da gjelder til 1. juli 2021:

Hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,20 per kWh
Drop-in kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 3,50 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop-in kunde: NOK 0,30 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Kilde: https://no.mer.eco/nyheter/hurtiglading/prisjustering/


1. juli 2019:

Hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop inn kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,50 per kWh
Drop inn kunde: NOK 0,30 per minutt + NOK 2,50 per kWh

Kilde: https://no.mer.eco/nyheter/hurtiglading/ny-og-enklere-pris-for-elbillading/
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Vidar_Sonsdag 23. juni 2021, klokken 15:50
..men en positiv ting hadde de med i nyhetsbrevet:

SitatVi utvider testperioden med rimeligere lading på natten til å gjelde ut august!
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: knuteonsdag 23. juni 2021, klokken 15:57
Det har visst kommet prisøkninger fra Circle K og Fortum i dag også.
Skal se om jeg finner detaljene her.

Edit: kanskje grunnløse rykter dette med Fortum og CK. Må grave videre ;)
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Vidar_Sonsdag 23. juni 2021, klokken 16:09
Hehe.. får satse på det blir med ryktet ja. De bør jo spre det litt ut slik at det i alle fall virker som om de ikke samarbeider om pris.

Når det gjelder Fortum kan det forresten lønne seg å ta en endring av strømleverandør nå i sommer om man også har tenkt seg på en lengre biltur i Norge. Da får man kombinasjonen av 500 kr "gavekort" på strøm, 15% rabatt på recharge/fortum-stasjoner og ingen bindingstid. Litt off topic, men..
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: RJKonsdag 23. juni 2021, klokken 17:07
Sitat fra: knute på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37
Fikk akkurat nyhetsbrev fra Mer.

SitatMer Norge justerer prisene i offentlig ladenettverk

Hos Mer Norge har vi en pris som er sammensatt av et minuttelement og et strømelement. Minuttelementet kan sammenliknes med en parkeringstariff og bidrar til at folk flytter bilen når man har ladet det man trenger.

Det er strømelementet i prisen vi nå øker, som gjør at vi – medregnet volumrabatt og kundefordeler – fortsatt er et rimelig alternativ for de som lader en del langs veien.

Min uhevelse. Dette stemmer ikke på normalladerne, der minuttprisen har økt, mens strømprisen er uendret.

SNIP

En ting som irriterer meg grønn og blå med den uttalelsen om betaling for parkering, er jo at man i utgangspunktet ikke oppsøker laderne for å stå parkert, men fordi vi trenger strøm for å komme videre. Dessuten, flere steder må man betale parkeringsavgift i tillegg, så da betaler man altså 2x for parkering.

Er (teoretisk sett) kunde hos Mer, og Coop-medlem, men føler ikke at jeg har så veldig lyst til å bruke laderne dems pga prisregimet og slike irriterende uttalelser. Men dessverre, noen steder er det vanskelig å unngå om man skal få strøm på bilen, for det er mer eller mindre eneste alternativet. Heldigvis ikke der jeg bor og oppholder meg for det meste, men vil vel rekke å oppleve det problemet når jeg nå har tenkt meg nordover i sommer.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Dedeonsdag 23. juni 2021, klokken 18:17
Mer blir med dette enda mindre konkurransedyktig for min bil ift Fortum og CircleK (mulig annerledes med andre blir som har andre hastigheter på lading).  Elpriser er jo generelt mye høyere i år enn i fjor. Men for hurtiglading sier de elkost er bare en liten del - vi betaler for tilgjengelighet så sånn sett burde det ikke være noe argument for å øke priser.
Da må jeg kanskje tenke mer hvor jeg lader i år.  I fjor stoppet jeg bare der det passet - men sparer mye på å finne rett leverandør om disse prisene holder seg.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Counterpointeronsdag 23. juni 2021, klokken 20:32
Hurtigladerleverandørene kommer stadig med nye argumenter for større batterier og lengre rekkevidde.

Jeg har lyst til å lade minst mulig på langtur, og priser som stadig stiger er ytterligere motivasjon for dette.

Får litt samme følelsen av prissamarbeid med ladeopratørene som det er hos bensinstasjonene
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: 1317142119torsdag 24. juni 2021, klokken 11:23
Virker som Mer har ansatt en økonomidirektør som tidligere jobbet i taxibransjen: løsningen på lav etterspørsel er å sette opp prisene. I et fritt marked hvor folk går til de billigste tilbyderne hvis de kan ...

Hele forretningsmodellen til Mer er egentlig helt bak mål. I alle år har vi hørt at bensinstasjonkjedene tjener penger på pølser og bilvask - ikke bensin. Så kommer Mer og skal tjene seg rike på å selge utelukkende drivstoff. Gjerne på litt avsidesliggende lokasjoner i stedet for hovedveinettet hvor bensinstasjonkjedene ligger 🤦‍♀️
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Tjafsarentorsdag 24. juni 2021, klokken 13:05
Enda en grunn til å skippe Mer langs veien da 8).. syns allerede de var dyre
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: stefsetorsdag 24. juni 2021, klokken 14:32
Med disse prisene må vel hurtiglading forlengst ha passert kostnaden ved å kjøre Dieselbil på langtur?

La oss ta  en bil som bruker 1,8kWh/mil og kjører 25 mil, hvilket tilsvarer 45kWh. La oss se vekk fra ladetap.

Det skal på 25 mil lades for:
45kWh * 3,9kr + 20min x  2,5kr = 225,5kr


En dieselvariant klarer seg med 0,55l/mil Dieselen koster 14kr. Det skal fylles for:
Det blir 25*0,55*14kr = 192,5kr

Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Tjafsarentorsdag 24. juni 2021, klokken 15:01
Ikke regne med drop-in nå da.

45*3,75 + 20* 1,25 = 168,75 + 25 -> 193,75
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 24. juni 2021, klokken 15:13
Så blir likt da, så video av han briten ev man her om dagen hvor han regnet priser for hurtiglading i England, tror smerte grensa gikk ved rundt 50pence per kwh før det ble like dyrt som diesel.
Men i motsetning til Norge så har de skjønt at det latterlig med minuttpriser i tillegg og bedre å kjøre på med kwh priser.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: espenritorsdag 24. juni 2021, klokken 15:23
Jeg skjønner ikke hva som er latterlig med minuttspris? For meg er det helt tydelig at det må være der for å begrense egoister og utvitende som står og lader mer enn nødvendig. Forrige gang jeg hurtigladet sto jeg ved siden av en firmabil som åpenbart ikke betalte lading selv, da var bilen på 100% og han satt og leste avisen. Dette var et sted med to tilgjengelige ladere, med en bil som lader veldig tregt fra 80% og opp.

Det finnes alltid noen folk som bare tenker på seg selv, la oss gi de insentiver til å tenke med lommeboka slik at vi får flere tilgjengelige ladere.

Eventuelt tilleggsgebyr ved lading over 80%, men det vil jo igjen slå rart ut for de som faktisk har bra ladefart opp til 100%
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Dedetorsdag 24. juni 2021, klokken 16:47
Helt enig i at minuttpriser trengs når en leser folk som seriøst kommenterer at det er kjempegreit å sette bilen til hurtiglading for å gå å spise middag.  Jeg kommer til å bli skikkelig møkkasur om jeg opplever sånt.  Vil vurdere å ta med papir og limstift og feste lapp på ruta om det står fulladede biler på hurtiglading...
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: 1317142119torsdag 24. juni 2021, klokken 18:35
Det latterlige med minuttpris, er at det er et parkeringsgebyr som straffer alle som ikke har optimal temperatur på batteriet eller biler som lader sakte. Det er helt meningsløst og utelukkende for at Mer skal tjene penger på kundenes uvitenhet.

Men jeg synes det er et godt forslag å sette minuttpris fra bilen når et sted mellom 80%-85%. Da kan det godt være en høy minuttpris også, slik at det vil være merkbart på totalprisen dersom man blir stående. Hadde ikke gjort noe med en heftig minuttpris på flere tiere pr minutt når man når 100% heller. Da skal det svi litt på pungen å bli stående.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: RJKfredag 25. juni 2021, klokken 00:39
Sitat fra: Dede på torsdag 24. juni 2021, klokken 16:47
Helt enig i at minuttpriser trengs når en leser folk som seriøst kommenterer at det er kjempegreit å sette bilen til hurtiglading for å gå å spise middag.  Jeg kommer til å bli skikkelig møkkasur om jeg opplever sånt.  Vil vurdere å ta med papir og limstift og feste lapp på ruta om det står fulladede biler på hurtiglading...

Hyundai Kona lader fra nesten 0 til 80 % på ca 54 minutter. Selvsagt synes jeg det er helt greit å bruke den tiden til å spise middag. Jeg er i 95 % av tilfellene ferdig før bilen.

Det er kun om det skjer noen store forsinkelser at det blir problematisk, men da med maks 5 minutter. Men klart, da blir jeg og stresset til å spise fortere, og ikke ta dessert eller annet, men bare be om regningen om det ikke er forhåndsbetaling.

Da har jeg allerede kjørt i minst 4 timer, og på langkjøring skal jeg sannsynligvis da kjøre nye 4+ timer. Jeg synes at at den pausen er helt perfekt til å bruke til å spise et måltid når bilen er så treg å lade opp. Men da er det sjeldent eller aldri noen som må vente på meg, for jeg hadde ladet til 80 % uansett på den turen.

Om du virkelig forventer at jeg skal bruke den pausen på nesten en time til å passe bilen, så flytte bilen og gå og spise, så kan man jo stille spørsmål om hvem som burde puste litt og bry seg mer om seg selv enn andre. Dette er jo nesten det eneste positive med treg lading kombinert med stort batteri. Den andre er at det er lenge til jeg må lade neste gang.

Men klart, lader man godt forbi 80 og 90 %, eller endog står der når bilen er ferdigladet, så er jeg helt med på at man blir irritert, for det er rett og slett lite hensynsfullt. Ei heller vil jeg kaste penger ut vinduet ved å stå over tiden og betale for strøm jeg ikke får.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: GOLF-raiderfredag 25. juni 2021, klokken 05:47
I fjor vinter skrev vi på en tråd som heter
«Skikk og bruk & ladeetikette»
https://elbilforum.no/index.php?topic=26521.msg872029#msg872029

Da ble problematikken rundt "overtidslading" godt belyst.
Kommunikasjonssjefen i Fortum skrev svar på innlegget i avisa:
https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2020/01/22/%C3%85-ta-opp-ladeplass-uten-%C3%A5-lade-kan-bli-dyrt-20872971.ece

Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: elektroluxfredag 25. juni 2021, klokken 06:28
Kjøp en gammel Tesla med gratis lading så er problemet løst.  :D

Ellers har Tesla også løst "parkeringsproblematikken" De kan belaste de som lader med et Parkeringsgebyr om bilen blir stående tilkoblet etter at den er fulladet.

Litt plagsomt når vi er på tur og sover i bilen mens den lader og må stå opp for å koble fra ladingen, men selvfølgelig fullt ut akseptert løsning som sikrer at også nestemann kommer til tilgjengelig ladepunkt.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Maxwell_400fredag 25. juni 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:50
..men en positiv ting hadde de med i nyhetsbrevet:

SitatVi utvider testperioden med rimeligere lading på natten til å gjelde ut august!
Har ikke tenkt å stå opp midt på natta for å hurtiglade en halvtime, dette må være for de som står parkert på en lader halve natta.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: emuroffredag 25. juni 2021, klokken 09:44
Sitat fra: knute på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37Minuttelementet kan sammenliknes med en parkeringstariff og bidrar til at folk flytter bilen når man har ladet det man trenger.

Tror de folk er dumme? Man trenger ikke å ta blodpenger for hvert eneste minutt hvis målet er at folk flytter bilen når de har ladet det de trenger.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: espenrifredag 25. juni 2021, klokken 09:48
Sitat fra: emurof på fredag 25. juni 2021, klokken 09:44
Tror de folk er dumme? Man trenger ikke å ta blodpenger for hvert eneste minutt hvis målet er at folk flytter bilen når de har ladet det de trenger.

Så, hvordan når man det målet da? Bortsett fra kanskje å avgift på lading over xx%?

Og ja, folk er dumme, og folk er egoistiske.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: emuroffredag 25. juni 2021, klokken 09:53
Sitat fra: espenri på fredag 25. juni 2021, klokken 09:48
Sitat fra: emurof på fredag 25. juni 2021, klokken 09:44Tror de folk er dumme? Man trenger ikke å ta blodpenger for hvert eneste minutt hvis målet er at folk flytter bilen når de har ladet det de trenger.

Så, hvordan når man det målet da? Bortsett fra kanskje å avgift på lading over xx%?

Og ja, folk er dumme, og folk er egoistiske.

Man kan begynne å ta betalt for tiden etter at man har ladet en viss tid.

Man kan begynne å ta betalt for tiden etter at man har ladet opp til et visst nivå.

Når jeg spør om de tror folk er dumme så tenker jeg på å gjennomskue påstandene deres.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Øystein Hermansenfredag 25. juni 2021, klokken 12:48
Sitat fra: emurof på fredag 25. juni 2021, klokken 09:44
Sitat fra: knute på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37Minuttelementet kan sammenliknes med en parkeringstariff og bidrar til at folk flytter bilen når man har ladet det man trenger.

Tror de folk er dumme? Man trenger ikke å ta blodpenger for hvert eneste minutt hvis målet er at folk flytter bilen når de har ladet det de trenger.

Synes modellen til disse (https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/Autostrom-Tarif) er ganske grei.

De tar Euro 0.10 per minutt etter 60 min DC eller etter 240 min AC ladning.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: RJKfredag 25. juni 2021, klokken 14:21
Synes ikke mer enn 240 minutter AC-lading er noe som bør "straffes". Det er jo hele poenget med AC-lading at det tar tid, og man kan bedrive aktiviteter som ikke krever at man er så obs på bilen.

Muligheten til å kjøre en lang tur frem til "målet" (eller et mellomstopp), dra på en god bytur eller aktivitetstur, gjerne med lunsj i mellomtiden, og så til slutt komme tilbake til fulladet eller nesten fulladet bil, er jo slik man ønsker at folk bruker bilen.

Dog kommer det selvsagt litt an å hvor i byen, at man ikke bruker AC-lading som fast erstatning for hjemmelading mens man er på jobb i mellomtiden. Man bør derfor se litt på til hvilke tider slik "straff" innføres.

Er ikke helt sikker på om jeg er helt med på straff etter tid heller, når det gjelder hurtigladere. Jeg ser, igjen på egen bil som eksempel, at på en 50 kW lader, så beregner den 75minutter fra nesten tom til 80% SoC.

Men i motsetning til de som har en Opel Ampera-E (Naf sommertest lading ga 84 minutter på 6-80 % SoC), så kan jeg velge å korte ned ladetiden med å bruke en raskere lader. Synes jeg da det er greit at eierne av den blir straffet med ekstrapris fordi bilen ikke klarer raskere? Det er jo ikke eierne sin skyld.

Da er jeg mer for at man "straffes" for å stå der etter 80 % med en lav "straffesats", og så får man en betydelig høyere straffesats når bilen har avsluttet lading på 100 %.

Dog, ingen av disse metodene straffer folk som tar plassen uten å plugge inn, så jeg mener helt klart at man burde utstyre stasjonene med kamera med opptaksmulighet og skiltlesing, og sensorer som detekterer om det er noen som står på plassen.

Står man på plassen uten å starte lading innen 5 minutter, så lagres kameraopptaket, og dersom det er ice eller annen bil som stilles opp uten å lades, så utstedes bot og man får vurdere om man vil sende ut bil for å taue vekk vedkommende. Kostnad må uansett dekkes av den feilparkerte.

Er det en elbilist som sliter med å starte lading, kan man kommunisere med vedkommende over en intercom-løsning. Det burde være enkelt og innebygget om man uansett har kamera ved ladestasjonen. Det ville også vært sabla god kundeservice.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: THEfredag 25. juni 2021, klokken 15:02
Jeg synes Tesla sin tilnærming med sperreavgift ved populære tider er grei. Setter inn sitat fra nettsiden til Tesla som forklarer hvordan straffeavgiften fungerer.

"Sperreavgifter (avgift dersom bilen er ladet opp og 50% eller mer av ladepunktene er i bruk) (avgift dersom bilen er ladet opp og 50% eller mer av ladepunktene er i bruk) gjelder for hvilken som helst bil som opptar en Supercharger hvis stasjonen er minst 50% okkupert når ladeøkten er ferdig. Hvis Teslaen flyttes innen fem minutter etter fullført ladeøkt, frafalles avgiften. For å være klar, dette implementeres utelukkende for å øke kundegleden, og vi har inget ønske om å tjene penger på dette."

Prisen varierer etter belegg på ladestasjonen tror jeg. I 2018 var det ca 4 kr/min hvis over 50% av laderne var opptatt, og ca 8 kr/min om alle laderne var opptatt.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: stefsefredag 25. juni 2021, klokken 17:44
 :+1:
Tesla vet da akkurat hvordan dette skal gjøres ser det ut til. Kunne bare blåkopiert modellen.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: knutetorsdag 24. februar 2022, klokken 12:13
Istedenfor å starte enda en tråd - Nye priser fra Mer (enda en gang):

Fra 1. mars:

Lyn/hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 4,25 per kWh
Drop-in kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 4,25 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,20 per minutt + NOK 3,25 per kWh
Drop-in kunde: NOK 0,50 per minutt + NOK 3,25 per kWh



Tidligere priser (fra 1. juli 2021):

Lyn/hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,75 per kWh
Drop-in kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 3,90 per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,20 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop inn kunde: NOK 0,50 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: olemarstorsdag 24. februar 2022, klokken 12:52
SitatTil tross for at prisøkningen på strøm har vært høy i vinter, er det kun en mindre justering vi foretar oss på 0,5 kr per kWh.

Vet ikke hvor enig jeg er i at 0.5kr/kWh er en "mindre justering"
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Rolleptorsdag 24. februar 2022, klokken 15:10
Da har man i praksis passert 6 kroner per kWh på 50 kW laderne og vel så det.

Har uansett for lengst sluttet å bruke Mer hvis jeg ikke absolutt må.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: jkirkebotorsdag 24. februar 2022, klokken 16:06
Sitat fra: Rollep på torsdag 24. februar 2022, klokken 15:10
Da har man i praksis passert 6 kroner per kWh på 50 kW laderne og vel så det.

Har uansett for lengst sluttet å bruke Mer hvis jeg ikke absolutt må.

For oss som bruker de ganske mye til tider er prisen lagt lavere. Jeg får 8% Coop-rabatt + 20% volumrabatt og da blir sluttsummen ganske hyggelig. Så jeg bruker aller helst Mer på tur, om det ikke er en Tesla SuC i nærheten som passer.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: goggotorsdag 24. februar 2022, klokken 16:07
Det som irriterer meg mest hos MER (og EVINY) er at de ikke dropper den minuttkomponenten.
Den gjør at det blir umulig å sammenligne priser mellom leverandørene, og den gjør at de med nye/store/dyre/rasktladende biler subsidieres mens vi som har eldre og/eller rimeligere og mere miljøvennlige biler som lader saktere blir straffet og må betale høyere kWh priser.

Nå er det jaggu på tide at myndighetene kommer på banen og forbyr dette minutt tullet!
Eller kanskje det løser det seg selv når Tesla har åpnet alle sine ladestasjoner, da må jo de andre operatørene tilpasse seg hvis de i det hele tatt er interessert i å beholde noen få kunder :) :)

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Truls Antonsenlørdag 26. februar 2022, klokken 17:00
Nå er vel endel av kostnadene (renter av bundet kapital) på disse laderene en funksjon av tid...
(% rente pr år), så at de tar betalt for tid også er ikke helt på ville veier.

Hadde det bare vært strømmen, som har en lineær kostnad, så er jeg mer enig...

Forøvrig kan de selge 3x så mye strøm på samme tid til en "subsidiert storbil" som en egolf f.eks. Dvs kapitalkostnader for å selge strøm til "kaksebiler" er da også 1/3...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: goggolørdag 26. februar 2022, klokken 21:12
Sitat fra: Truls Antonsen på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:00
Nå er vel endel av kostnadene (renter av bundet kapital) på disse laderene en funksjon av tid...
(% rente pr år), så at de tar betalt for tid også er ikke helt på ville veier.

Hadde det bare vært strømmen, som har en lineær kostnad, så er jeg mer enig...

Forøvrig kan de selge 3x så mye strøm på samme tid til en "subsidiert storbil" som en egolf f.eks. Dvs kapitalkostnader for å selge strøm til "kaksebiler" er da også 1/3...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Så da mener du altså at en gammel gubbe på 90 år som subber langsomt rundt i matbutikken med sin rullator skal betale mer pr liter for melka enn ei ung og sprek dame som effektivt haster rundt i butikken?
For grunnen til at melka er så dyr er jo bl.a at det er store investeringer i en butikk, og da er det vel rettferdig at de som bruker lang tid i butikken skal betale mer enn de som er raske??

Dette er veldig enkelt; man selger/kjøper et produkt som heter energi, og elektrisk energi måles i kWh. Derfor er det naturlig at det prises pr kWh.

Forøvrig er det flere land nå som lovfester at man skal ha kalibrerte kWh målere på laderne og at prisingen skal være pr kWh levert på DC siden av laderen. Men altså ikke i Norge av en eller annen grunn, her kan operatørene gjøre akkurat som de vil.
Heldigvis er de internasjonale operatørene Ionity, Tesla, E.On og Cirkle K bedre enn de norske, og de fakturerer pr kWh.


Mvh
Hugo
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Counterpointerlørdag 26. februar 2022, klokken 21:31
Norsk strømbransje elsker å ha et komplisert system for pris som gjør det vanskelig å sammenligne.
Hvorfor skulle ladeselskapene være noe bedre!

Er vi ikke passert det antallet og tettheten i ladenettverket hvor tidskomponenten er nødvendig å prise? Den delen som derimot kunne prises høyt er å stå på lader etter fulladet bil!
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Truls Antonsenlørdag 26. februar 2022, klokken 21:31
Nei, det mener jeg ikke...for i butikken er det plass til flere på en gang, slik at alle får.
Ladere er ofte en begrenset kapasitet, hvor det kun er plass til en av gangen.
Ofte er det også 50kw ladere tilgjengelig, til lavere pris.
Om 4 biler skal lade ett sted det er 1x50kw og 1x150kw lader, hvor 3 av dem kan lade 150kw, og den siste kan lade 50kw, vil en på tiden 50kw bilen lader, rekke å lade de 3 "kaksebilene" like mye som 50kw bilen.
Om prisstrulturen gjør at 50kw bilen tar den raske laderen, vil en på samme tid kun lade 2 biler...

En prisstruktur som gjør at 4 biler kommer seg videre og ikke bare 2 av dem, synes jeg ikke er usosialt.
Så lenge køer er ett problem (noe det ikke er i kjøleskapet på Rema)  synes jeg det er rettferdig at det er en prisstruktur som oppfordrer til at alle 4 får lade nok til å komme videre på 45 minutter, ikke bare 2 av dem, og de to siste først er ferdig ladet etter 1-1,5 time...

For min egen del, lader jeg id.3'n konsekvent på de billigere 50kw laderene, og Audien (sossebilen) på 150kw. Så klarer jeg meg med å stå 25 min for å lade til 80%, og ikke 1:15...dvs 2 til kan lade...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Wisd0mlørdag 26. februar 2022, klokken 22:57
Strømprisen ligger på 1-2 kroner per kWh. Det er den variable kostnaden for hurtigladere, så har de effektledd men det blir de belastet uansett. All prising utover 1-2 kroner per kWh og fordeling av de faste kostnadene på minuttpris er subsidiering av de med trege biler. Lik det eller ikke, det er et faktum uansett om man liker det.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Fjeldernsøndag 27. februar 2022, klokken 17:02
Jeg venter på min første elbil, og sjekker da diverse ting for å få tida til å gå.
Jeg ser at ladekartet til Mer virker svært dårlig? Virker veldig buga.

Hvis jeg prøver å filtrere bort ladere med lav effekt så blir alle ladere på kartet borte. Hvis jeg flytter på meg, så lagger det.
Når man går inn på et ladested, så blir ikke ting bedre.
Et eksempel så er 10 av 10 type 2 ledige, med effekt på opptil 0kW.
På samme sted er 0 av 2 CCS-ladere opptatt. Disse også med opptil 0 kW effekt.
Samme flere steder.

Altså, først så skjønner jeg jo at det må være bugs som gjør at det er 0 kW på laderne, og sikkert en sammenheng med filtreringa
MEN, hvorfor viser det antall ledige på type 2 og antall opptatt på de andre variantene? Er det noen hensikt med det?


Trykka meg inn for tiende gang siste timen, og nå viser den noe helt annet. Nå står det x av x ledig på alle sammen, istedet for opptatt på hurtigladere og ledig på type2. I tillegg så er antall ladere på hvert sted endra, så ikke noen av antalla jeg så på de forskjellige stedene stemte.
Er det ofte problemer med at disse tingene ikke funker på MER sine sider? Eventuelt app?
Legger ved et bilde av hva som kom opp alle de andre gangene jeg prøvde siste halvtimen.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: overskyetmandag 28. februar 2022, klokken 10:29
Sitat fra: goggo på torsdag 24. februar 2022, klokken 16:07
Det som irriterer meg mest hos MER (og EVINY) er at de ikke dropper den minuttkomponenten.
Den gjør at det blir umulig å sammenligne priser mellom leverandørene, og den gjør at de med nye/store/dyre/rasktladende biler subsidieres mens vi som har eldre og/eller rimeligere og mere miljøvennlige biler som lader saktere blir straffet og må betale høyere kWh priser.

Nå er det jaggu på tide at myndighetene kommer på banen og forbyr dette minutt tullet!
Eller kanskje det løser det seg selv når Tesla har åpnet alle sine ladestasjoner, da må jo de andre operatørene tilpasse seg hvis de i det hele tatt er interessert i å beholde noen få kunder :) :)

mvh
Hugo

Eviny med en bil som lader raskt, er faktisk billigere enn Tesla sine ladere. Med abb, så blir Tesla sine litt billigere igjen, men da må du gjøre en avveining.

Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Counterpointermandag 28. februar 2022, klokken 12:52
Sitat fra: overskyet på mandag 28. februar 2022, klokken 10:29
Sitat fra: goggo på torsdag 24. februar 2022, klokken 16:07
Det som irriterer meg mest hos MER (og EVINY) er at de ikke dropper den minuttkomponenten.
Den gjør at det blir umulig å sammenligne priser mellom leverandørene, og den gjør at de med nye/store/dyre/rasktladende biler subsidieres mens vi som har eldre og/eller rimeligere og mere miljøvennlige biler som lader saktere blir straffet og må betale høyere kWh priser.

Nå er det jaggu på tide at myndighetene kommer på banen og forbyr dette minutt tullet!
Eller kanskje det løser det seg selv når Tesla har åpnet alle sine ladestasjoner, da må jo de andre operatørene tilpasse seg hvis de i det hele tatt er interessert i å beholde noen få kunder :) :)

mvh
Hugo

Eviny med en bil som lader raskt, er faktisk billigere enn Tesla sine ladere. Med abb, så blir Tesla sine litt billigere igjen, men da må du gjøre en avveining.
Tesla har ikke en pris. Den varierer mellom lokasjoner og over tid. Også for Teslaeiere. I helga kjørte jeg forbi 150 kW SuC med 4,20 pr kWh, mens den 250 kW SuC jeg ladet på kostet 2,65 pr kWh.

Dagen før kostet 250 kW SuC et annet sted 3,20 kr pr kWh
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: overskyetmandag 28. februar 2022, klokken 13:27
Sitat fra: Counterpointer på mandag 28. februar 2022, klokken 12:52
Sitat fra: overskyet på mandag 28. februar 2022, klokken 10:29
Sitat fra: goggo på torsdag 24. februar 2022, klokken 16:07
Det som irriterer meg mest hos MER (og EVINY) er at de ikke dropper den minuttkomponenten.
Den gjør at det blir umulig å sammenligne priser mellom leverandørene, og den gjør at de med nye/store/dyre/rasktladende biler subsidieres mens vi som har eldre og/eller rimeligere og mere miljøvennlige biler som lader saktere blir straffet og må betale høyere kWh priser.

Nå er det jaggu på tide at myndighetene kommer på banen og forbyr dette minutt tullet!
Eller kanskje det løser det seg selv når Tesla har åpnet alle sine ladestasjoner, da må jo de andre operatørene tilpasse seg hvis de i det hele tatt er interessert i å beholde noen få kunder :) :)

mvh
Hugo

Eviny med en bil som lader raskt, er faktisk billigere enn Tesla sine ladere. Med abb, så blir Tesla sine litt billigere igjen, men da må du gjøre en avveining.
Tesla har ikke en pris. Den varierer mellom lokasjoner og over tid. Også for Teslaeiere. I helga kjørte jeg forbi 150 kW SuC med 4,20 pr kWh, mens den 250 kW SuC jeg ladet på kostet 2,65 pr kWh.

Dagen før kostet 250 kW SuC et annet sted 3,20 kr pr kWh


Stemmer, men pris uten abb er høyere for folk som har ikke-tesla. Jeg betaler ca 4.3,- hos Eviny. Ser at på en del av teslaladerne jeg ikke trenger, så blir prisen der, med abb,en god del billigere. Feks på rygge blir den 2.75 hvis man har abb og 4.75 uten abb. Så litt dyrere enn Eviny uten abb og billigere med. Mens på vestlandet er Tesla mye dyrere enn Eviny uten abb og litt dyrere med abb.

Greit å ha litt edruelighet i forhold til disse teslaladerne. Det er helt supert at de åpner opp og jeg håper de åpner resten også. Spesielt håper jeg de åpner i Trysil. Men spesielt billige er de egentlig ikke. De er mer på det jevne.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: goggomandag 28. februar 2022, klokken 15:23
Sitat fra: overskyet på mandag 28. februar 2022, klokken 13:27
Greit å ha litt edruelighet i forhold til disse teslaladerne. Det er helt supert at de åpner opp og jeg håper de åpner resten også. Spesielt håper jeg de åpner i Trysil. Men spesielt billige er de egentlig ikke. De er mer på det jevne.
Tesla ladenettverket vil være fantastisk for meg - og sikkert mange andre - som stort sett bruker hurtiglading i en feriemåned eller to i løpet av året.

Jeg er riktignok ganske prisbevisst av meg, men når jeg skal på langturer i Norge om sommeren eller kanskje bare en langweekend til Danmark/Sverige/Nordtyskland så betaler jeg gladelig 250 kroner for et månedsabb. bare for å få lett tilgang til Tesla nettverket for å slippe å knote med div betalingsløsninger og ladere som ikke fungerer rundt omkring.
Jeg tror faktisk at det blir masseflukt av kunder over til Tesla nettverket når de åpner opp hele Europa, spesielt hvis de beholder muligheten for månedsabb. uten bindingstid.

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Vidar_Smandag 28. februar 2022, klokken 16:50
Sitat fra: overskyet på mandag 28. februar 2022, klokken 13:27
Stemmer, men pris uten abb er høyere for folk som har ikke-tesla. Jeg betaler ca 4.3,- hos Eviny. Ser at på en del av teslaladerne jeg ikke trenger, så blir prisen der, med abb,en god del billigere. Feks på rygge blir den 2.75 hvis man har abb og 4.75 uten abb. Så litt dyrere enn Eviny uten abb og billigere med. Mens på vestlandet er Tesla mye dyrere enn Eviny uten abb og litt dyrere med abb.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Selvsagt litt avhengig av hva man definerer som "Vestlandet", men laderne Tesla har åpnet for "bermen" plassert i Arna (Bergen), Aksdal (Haugesund) og Lærdal er (per nå) alle billigere med Tesla-abn enn Eviny om man ser opp mot prisen du oppgir på 4,3 kr/kWh. Aurland har samme pris (4,3 kr/kWh). Uten abn er de, som du skriver, dyrere enn Eviny.

For elbiler med tregere lading vil regnestykket opp mot Eviny/Mer/Fortum bli enda mer fordelaktig.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: daktarimandag 28. februar 2022, klokken 23:14
Sitat fra: Truls Antonsen på lørdag 26. februar 2022, klokken 21:31
Nei, det mener jeg ikke...for i butikken er det plass til flere på en gang, slik at alle får.
Ladere er ofte en begrenset kapasitet, hvor det kun er plass til en av gangen.
Ofte er det også 50kw ladere tilgjengelig, til lavere pris.
Om 4 biler skal lade ett sted det er 1x50kw og 1x150kw lader, hvor 3 av dem kan lade 150kw, og den siste kan lade 50kw, vil en på tiden 50kw bilen lader, rekke å lade de 3 "kaksebilene" like mye som 50kw bilen.
Om prisstrulturen gjør at 50kw bilen tar den raske laderen, vil en på samme tid kun lade 2 biler...

En prisstruktur som gjør at 4 biler kommer seg videre og ikke bare 2 av dem, synes jeg ikke er usosialt.
Så lenge køer er ett problem (noe det ikke er i kjøleskapet på Rema)  synes jeg det er rettferdig at det er en prisstruktur som oppfordrer til at alle 4 får lade nok til å komme videre på 45 minutter, ikke bare 2 av dem, og de to siste først er ferdig ladet etter 1-1,5 time...

For min egen del, lader jeg id.3'n konsekvent på de billigere 50kw laderene, og Audien (sossebilen) på 150kw. Så klarer jeg meg med å stå 25 min for å lade til 80%, og ikke 1:15...dvs 2 til kan lade...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Enig. Bør øke minuttprisen og senke kWh-prisen for å stimulere til at folk kun drar på langtur med biler som lader skikkelig raskt, samt at de kommer seg fort videre så fort de kan. Det vil kunne begrense økningen i ladekøene.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: overskyetmandag 28. februar 2022, klokken 23:28
Sitat fra: Vidar_S på mandag 28. februar 2022, klokken 16:50
Sitat fra: overskyet på mandag 28. februar 2022, klokken 13:27
Stemmer, men pris uten abb er høyere for folk som har ikke-tesla. Jeg betaler ca 4.3,- hos Eviny. Ser at på en del av teslaladerne jeg ikke trenger, så blir prisen der, med abb,en god del billigere. Feks på rygge blir den 2.75 hvis man har abb og 4.75 uten abb. Så litt dyrere enn Eviny uten abb og billigere med. Mens på vestlandet er Tesla mye dyrere enn Eviny uten abb og litt dyrere med abb.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Selvsagt litt avhengig av hva man definerer som "Vestlandet", men laderne Tesla har åpnet for "bermen" plassert i Arna (Bergen), Aksdal (Haugesund) og Lærdal er (per nå) alle billigere med Tesla-abn enn Eviny om man ser opp mot prisen du oppgir på 4,3 kr/kWh. Aurland har samme pris (4,3 kr/kWh). Uten abn er de, som du skriver, dyrere enn Eviny.

For elbiler med tregere lading vil regnestykket opp mot Eviny/Mer/Fortum bli enda mer fordelaktig.

For en måned i sommerferien kan det gi mening. Ikke resten av tiden. Problemet er jo nettopp at du betaler abb og selv da er ikke prisen spesielt billig. Selv kjører jeg østlandet - vestlandet ukentlig og da gir det lite mening å betale for å få tilgang til Tesla sine ladere.

For å lade mellom 20 og 80% så trenger jeg 33.5 kilowatt, ca. I Lærdal, som per nå er 4.15,- kilowatten (nesten 100% sikker på at det var mer for to uker siden, men det kan være det samme) så blir det 139,- ca. Så skal jeg gjøre det fire ganger i måneden og ender opp med å betale 139 *4 + 250 = 806,- som altså er mer enn jeg må betale hos feks Eviny. Når det allerede kryr av andre tilbydere, så ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe et abb.

Hadde prisen enda matchet ionity med abb 1.85,- så ville jeg nok vurdert det, men det er jo ikke engang i nærheten.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Dedetirsdag 01. mars 2022, klokken 11:55
Sitat fra: daktari på mandag 28. februar 2022, klokken 23:14

Enig. Bør øke minuttprisen og senke kWh-prisen for å stimulere til at folk kun drar på langtur med biler som lader skikkelig raskt, samt at de kommer seg fort videre så fort de kan. Det vil kunne begrense økningen i ladekøene.
[/quote]

Håper det er ironisk ment at bare folk med nye biler som lader raskt skal få lov å dra på langtur..  Om det skal bli en holdning på ladeplasser at folk som ikke har råd til nye rasktladende biler ikke skal få lov å lade blir det fort dårlig stemning.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 15. mars 2022, klokken 09:21
Som bruker av gamle biler i 20kwt-klassa, så synes jeg det er viktig at vi har minuttprising:

Med lite batteri, er man sårbar for lange ventetider:
Skal man lade ca 10 min med 3-5 mils mellomrom, så er det uheldig om man av og til må vente 1 time i ladekø, fordi noen foran somler. På småsteder i utkantstrøk, hvor det gjerne er bare 2 ladere, og kanskje en av dem er ute av funksjon, så er man sårbar, og det er gjerne i vinterkulda man må vente en time på å lade.

Det virker ganske unødvendig å saktelade lenge på hurtigladere:
Ut fra det jeg har sett av hensynsløs lading på hurtigladere, er det vanlige problemet at man ikke kjører batteriet tomt nok før man lader. Og da kan man fort bli stående 30-60 minutter å lade, uten at man klarer å lade så mye. I sjeldne tilfeller kan man ha spesielle behov for å lade ugunstig, men i mange tilfeller har jeg prata med bilister, eller jeg kjenner til hvor det skal og jeg ser hvor de lader, og det er helt unødvendig å saktelade med hurtiglader på høy soc, og man ødelegger batteriet. Ofte kunne man bare kjørt videre til en annen lader hvor man kanskje kunne få 4 ganger så høy effekt på lågere soc. Det er sjeldent hensiktsmessig å hurtiglade gamle biler mer enn ca 10 minutter.





Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: RJKtirsdag 15. mars 2022, klokken 11:51
På hvilken måte hjelper minuttprising deg eller andre, sammenlignet med f.eks. ren kWh-pris opp til f.eks. 80 % SoC, og så kan det heller komme minuttprising opp til 100 % SoC, og så heftig minuttprising når man har nådd 100 % og til man kobler fra og flytter bilen? Det er dette mange av oss håper at skal bli fremtidig pris-strategi på hurtigladere og lynladere.

Ser heller ikke at man skal bry seg så mye med hvilken ladestrategi andre velger for seg selv, så lenge man ikke lader over 80 % når det er mye opptatt eller kø. Har man bil med liten batterikapasitet, og likevel velger å kjøre langtur, så er det selvsagt helt opp til deg selv, men å tirre på seg magesår fordi man er uenig med ladestrategien til andre, finner jeg lite fornuftig.

Man kan selvsagt prate med folk, høre hvordan de tenker, spesielt når folk med sakteladende biler tar opp lynladere og motsatt vei, men da kan man heller introdusere tankene om smartere ladestrategi, slik at de lærer til neste gang.

Dog, jo lengre man tviholder på å kjøre kortrekkevidde-elbil på langtur, dess oftere vil man støte på at laderne blir benyttet av folk som har en annen filosofi på ladingen enn man selv legger opp til. Problemene vil altså bare bli større.

Selvsagt vil det hjelpe på når man får stor utbredelse av biler med stort batteri og støtte for 800V lading, i kombinasjon med mulighet til å forvarme batteriet før ankomst ved lader, og man da kan fylle på fra 10-80 på mindre enn 20 minutter.

Men det vil fremdeles introduseres og selges biler med kort/mellomkort rekkevidde og treg lading. Og mange av de nye sjåførene vil ha liten eller ingen kjennskap til god ladestrategi.

Er jo allerede folk her på forumet som får begynnende panikk i det man kommer under 40 % SoC, og nært nervesammenbrudd om de. grøss og gru, skulle komme under 30 %.

Dette til tross for at man kommer lengre på 20 % SoC enn de første elbilene fikk på 10-80 %, eller til og med fra 0-100 %.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Vixtirsdag 19. april 2022, klokken 18:05
I NAF Elbilpodden sier Mer-sjefen nå at Mer snart går over til ren kWh-pris slik som flere og flere andre har gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=6Nl94VmBg_g
Rundt 12:30-merket

Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: goggotirsdag 19. april 2022, klokken 21:22
Sitat fra: Vix på tirsdag 19. april 2022, klokken 18:05
I NAF Elbilpodden sier Mer-sjefen nå at Mer snart går over til ren kWh-pris slik som flere og flere andre har gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=6Nl94VmBg_g
Rundt 12:30-merket
YESS!
Da er det bare Eviny igjen, så er vi i mål med ren kWh prising hos alle og endelig mulighet for oss forbrukere til å sammenligne priser.

Mvh
Hugo
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Counterpointertirsdag 19. april 2022, klokken 23:22
Sitat fra: goggo på tirsdag 19. april 2022, klokken 21:22
Sitat fra: Vix på tirsdag 19. april 2022, klokken 18:05
I NAF Elbilpodden sier Mer-sjefen nå at Mer snart går over til ren kWh-pris slik som flere og flere andre har gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=6Nl94VmBg_g
Rundt 12:30-merket
YESS!
Da er det bare Eviny igjen, så er vi i mål med ren kWh prising hos alle og endelig mulighet for oss forbrukere til å sammenligne priser.

Mvh
Hugo
Det er vel fremdeles abonnementpriser og de er ikke like for alle kunder, så helt likt blir det ikke?
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: jkirkebotirsdag 19. april 2022, klokken 23:35
Sitat fra: Vix på tirsdag 19. april 2022, klokken 18:05
I NAF Elbilpodden sier Mer-sjefen nå at Mer snart går over til ren kWh-pris slik som flere og flere andre har gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=6Nl94VmBg_g
Rundt 12:30-merket

Flott, håper det gjelder AC-ladepunktene også.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: RJKonsdag 20. april 2022, klokken 00:39
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 19. april 2022, klokken 23:22
Sitat fra: goggo på tirsdag 19. april 2022, klokken 21:22
Sitat fra: Vix på tirsdag 19. april 2022, klokken 18:05
I NAF Elbilpodden sier Mer-sjefen nå at Mer snart går over til ren kWh-pris slik som flere og flere andre har gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=6Nl94VmBg_g (https://www.youtube.com/watch?v=6Nl94VmBg_g)
Rundt 12:30-merket
YESS!
Da er det bare Eviny igjen, så er vi i mål med ren kWh prising hos alle og endelig mulighet for oss forbrukere til å sammenligne priser.

Mvh
Hugo
Det er vel fremdeles abonnementpriser og de er ikke like for alle kunder, så helt likt blir det ikke?
Blander du Ionity og Eviny nå? Ionity har ren kWh-lading, men svindyr drop-in. Men der kan du få langt billigere enten med produsentspesifikk "ladeklubb" og avtale, eller "nesten" nylig lansert IOnity Passport.

https://ionity.eu/en/access-and-payment.html (https://ionity.eu/en/access-and-payment.html)

Kan ikke si jeg er kjent med abonnement for Eviny, annet enn vanlig registrering av kundeforhold og bruk av Bilkraft-appen eller brikke registrert mot dem, som blir unødvendig med en ladeløsning via bilprodusenten, Ladeklubben eller tilsvarende løsninger hos f.eks. Elton og Nextcharge, Chargepoint med flere.

NB! Forutsatt at de har fått avtale med Eviny... ;)

https://www.eviny.no/ladestasjoner (https://www.eviny.no/ladestasjoner)
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: goggoonsdag 20. april 2022, klokken 09:03
@RJK, nei jeg blander ikke Ionity og Eviny.
Mulig jeg har feil men slik jeg forstår det så blir det nå bare Eviny som ikke har ren KWh prising.

At det er masse abonnementsordninger der ute er jeg klar over,  og det synes jeg er helt OK.

Mitt poeng er at med ren KWh prising og abonnement- og rabattordninger  så blir det mulig for oss forbrukere å orientere oss i markedet og sammenligne pris mellom operatørene og vil vil da sakte og sikkert bevege oss mot et fungerende marked basert på tilbud (=lokasjon, lokasjon, lokasjon), pris(=pris pr KWh) og kvalitet(=oppetid, app, faktureringsløsning, support, etc).

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: RJKonsdag 20. april 2022, klokken 14:16
OK, jeg bare ikke koblet hva du mente med Eviny og abonnement, siden det i realiteten bare er Ionity og Tesla (for ikke-teslaer) som krever abonnement for å få fornuftig pris. Det var derfor jeg lurte på om du blandet.

Men ser ut som det, inntil videre, bare er Eviny som holder på det med å blande inn minuttprising. Godt å se at de andre nå gir det opp, og velger det mer kundevennlige alternativet med at man bare betaler for mengden man lader. Tipper de vil komme til fornuft, men de er i tillegg til å være eneste med minuttprising, blant de aller dyreste.

Jeg må si jeg ikke liker abonnementsordninger på "forbruksvaren" strøm. Det holder godt med en standard pris for "alle", og så kan man oppnå litt rabatt ved å registrere seg, der rabatten gjerne har et moment for de som lader ofte, slik at det vil lønne seg å være lojal. Og med litt rabatt, så mener jeg ikke å betale 1,65 istedet for 8,40. Mer i form av f.eks. 2-10 % rabatt f.eks. og 2 % er lokkemiddel for å være registrert.-pris.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: elektrotorsdag 21. april 2022, klokken 08:49
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. mars 2022, klokken 11:51
På hvilken måte hjelper minuttprising deg eller andre, sammenlignet med f.eks. ren kWh-pris opp til f.eks. 80 % SoC, og så kan det heller komme minuttprising opp til 100 % SoC, og så heftig minuttprising når man har nådd 100 % og til man kobler fra og flytter bilen? Det er dette mange av oss håper at skal bli fremtidig pris-strategi på hurtigladere og lynladere.

Ser heller ikke at man skal bry seg så mye med hvilken ladestrategi andre velger for seg selv, så lenge man ikke lader over 80 % når det er mye opptatt eller kø. Har man bil med liten batterikapasitet, og likevel velger å kjøre langtur, så er det selvsagt helt opp til deg selv, men å tirre på seg magesår fordi man er uenig med ladestrategien til andre, finner jeg lite fornuftig.

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av prisen på hurtiglading, jeg er mest opptatt av å få ladet. Jeg lader imidlertid veldig ofte fra 80-100% ettersom jeg liker å kjøpe en kopp kaffe og en bolle i begynnelsen av en langtur, i stedet for å vente tre timer med det. Det tar max 11-12 minutter. Sist jeg kjørte Oslo-Trondheim ser jeg at jeg stoppet 8 min på Espa.. Skjønner ikke hvorfor det skal straffes spesielt? Snakk om å legge seg opp i andres ladestrategi og gjøre det vanskelig å sammenligne priser! :P

Flat minuttpris hele veien, og gjerne kun det, for enkelhets skyld, er etter min mening det eneste fornuftige for å motvirke kø. Så kan folk ha den ladestrategien de vil. Det er likegyldig for den som venter hvilken SOC den som lader har. Likeledes om vedkommende har kaldt eller varmt batteri, ny eller gammel bil, stort eller lite batteri, lang vei til hytta, osv.

Etter 100% bør man ta klekkelig betalt, i alle fall så lenge det ikke er andre ledige ladere. 20 kr/min er passe i så tilfelle. Kanskje mer. Jeg synes dagens «straffegebyr» er alt for lave.  Sist men ikke minst bør man gjøre det enklere å starte ladingen, sånn at folk i alle fall ikke bruker tiden på det.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: elektrotorsdag 21. april 2022, klokken 09:27
Sitat fra: Dede på tirsdag 01. mars 2022, klokken 11:55
Sitat fra: daktari på mandag 28. februar 2022, klokken 23:14
Enig. Bør øke minuttprisen og senke kWh-prisen for å stimulere til at folk kun drar på langtur med biler som lader skikkelig raskt, samt at de kommer seg fort videre så fort de kan. Det vil kunne begrense økningen i ladekøene.

Håper det er ironisk ment at bare folk med nye biler som lader raskt skal få lov å dra på langtur..  Om det skal bli en holdning på ladeplasser at folk som ikke har råd til nye rasktladende biler ikke skal få lov å lade blir det fort dårlig stemning.

Jeg tror ikke det var ironisk ment, @daktari er ganske fornuftig. :) Alle skal få lov til å dra på langtur, men man kan ikke innrette infrastrukturen og prisingen av tjenester etter gårsdagens teknologi.

De som har eldre biler bør jo i større grad sikte seg inn på 50 kW ladere, som bør ha langt lavere pris enn 150 kW ladere. Kanskje man også bør ha flere trinn. F.eks:

0-50 kW 4 kr/min
50-100 kW: 6 kr/min
100-150 kW: 8 kr/min
150-350 kW: 10 kr/min

Og vi snakker da om hva laderen kan tilby. Er det en lader med delt kapasitet, eller laderen av annen grunn har begrenset effekt, vet laderen det og økten kan prises deretter.

Fun fact: På Recharge sine Kempower ladere står det «Limited by vehicle» i rødt på laderen, når det er bilen som er begrensningen. Da bør man kanskje likevel betale full pris, i og med at man på sett og vis opptar tjenesten for andre som kanskje kunne benyttet den bedre. På den annen side bør man kanskje ikke betale full pris med mindre stasjonen er full. Her må man avveie rettferdig prising og insentiver for å lade når det er mindre trafikk mot økt kompleksitet. Spennende.

Halv pris nattestid, f.eks mellom kl. 23-07 synes jeg uansett prismodell er en god idé. Og en nobrainer. Siden dette sammenfaller bra med når det er ledig kapasitet instrømnettet. Og også når servicetilbudet rundt laderne trenger flere kunder for å kunne holde åpent.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: RJKtorsdag 21. april 2022, klokken 11:11
Sitat fra: elektro på torsdag 21. april 2022, klokken 08:49
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. mars 2022, klokken 11:51
På hvilken måte hjelper minuttprising deg eller andre, sammenlignet med f.eks. ren kWh-pris opp til f.eks. 80 % SoC, og så kan det heller komme minuttprising opp til 100 % SoC, og så heftig minuttprising når man har nådd 100 % og til man kobler fra og flytter bilen? Det er dette mange av oss håper at skal bli fremtidig pris-strategi på hurtigladere og lynladere.

Ser heller ikke at man skal bry seg så mye med hvilken ladestrategi andre velger for seg selv, så lenge man ikke lader over 80 % når det er mye opptatt eller kø. Har man bil med liten batterikapasitet, og likevel velger å kjøre langtur, så er det selvsagt helt opp til deg selv, men å tirre på seg magesår fordi man er uenig med ladestrategien til andre, finner jeg lite fornuftig.

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av prisen på hurtiglading, jeg er mest opptatt av å få ladet. Jeg lader imidlertid veldig ofte fra 80-100% ettersom jeg liker å kjøpe en kopp kaffe og en bolle i begynnelsen av en langtur, i stedet for å vente tre timer med det. Det tar max 11-12 minutter. Sist jeg kjørte Oslo-Trondheim ser jeg at jeg stoppet 8 min på Espa.. Skjønner ikke hvorfor det skal straffes spesielt? Snakk om å legge seg opp i andres ladestrategi og gjøre det vanskelig å sammenligne priser! :P

Flat minuttpris hele veien, og gjerne kun det, for enkelhets skyld, er etter min mening det eneste fornuftige for å motvirke kø. Så kan folk ha den ladestrategien de vil. Det er likegyldig for den som venter hvilken SOC den som lader har. Likeledes om vedkommende har kaldt eller varmt batteri, ny eller gammel bil, stort eller lite batteri, lang vei til hytta, osv.

Etter 100% bør man ta klekkelig betalt, i alle fall så lenge det ikke er andre ledige ladere. 20 kr/min er passe i så tilfelle. Kanskje mer. Jeg synes dagens «straffegebyr» er alt for lave.  Sist men ikke minst bør man gjøre det enklere å starte ladingen, sånn at folk i alle fall ikke bruker tiden på det.
Må egentlig bare si jeg er godt enig i alt du skrev her. Hvilken ladestrategi man har, er vel kun opp til en selv. Om du tjener på å lade på en HPS-lader vs en hurtiglader på disse ladingene, kommer veldig an på bilen.

Min tanke var egentlig at de siste 20 % gjerne tar like lang tid som de første 70-80 %-ene, og da er det mer fornuftig, også for egen del, å koble fra og kjøre videre, eller flytte bilen og slippe andre til laderen. Jeg er ikke fastlåst på at det må være akkurat 80 %, da det finnes biler som fremdeles lader raskt på SoC over denne prosenten.

Om det er bedre å sette grensen på oppnådd effekt, dvs at når man kommer under f.eks 25 eller 35 kW effekt, så trår minuttprising til, så gjerne. Men det bør i tilfelle være kraftig forskjellig sats for dette, sammenlignet med satsen for når man står ferdigladet og fremdeles blokker tilgangen.

For folk som står i ladekø, og ikke vet at bilen foran koblet til bare rett før man ankom, så blir det fort et irritasjonsmoment at man må vente på folk som absolutt må fylle helt opp, når laderne står så tett at et ekstrastopp sparer vedkommende bileier for tid totalt.

Og nettopp at man opptar lader når det tilsynelatende ikke er noe poeng i det, irriterer mange, fordi det fremstår som egoistisk. Spesielt når man står steder der det er mye trafikk, og det finnes få ladere, som da fører til kø.

Sett opp mot hva du svarer i neste innlegg, så er jeg enig i at folk som har biler som ikke klarer å utnytte HPC-laderenes effekter, så bør disse sikte seg inn på vanlige hurtigladere. Dog er mange av disse kø på, fordi det som regel er de som har ChaDeMo-ladere, og det er da en gest til de å stå på en lader som kun har CCS.

For andre, som f.eks. min egen bil, så kan den i store deler av tiden lade over 44-48 kW, som er det jeg klarer å oppnå på en 50 kW-lader. På lading fra lav SoC og ihvertfall frem til 75 %, så sparer jeg godt med tid på å lade ved en HPC-lader. 10-80 % SoC tar ca 54 minutter, mot 75 minutter på 50 kW-ladere.

Og tro meg, 54 minutter er allerede for lang ladetid. Det er derfor ca 0 % sjanse for at jeg med viten og vilje benytter en slik, med mindre alternativet er å vente nært like lenge på å få tilgang til HPC-lader. En strategi er derfor å lade på en 50 kWh til HPC blir ledig, og så bytte over, om det ikke allerede er kø, eller jeg har ladet så mye at jeg heller kan lade litt til for sikkert å nå neste lader.

Dette ble av og til strategien da jeg kjørte Nord-Norge på kryss og tvers i sommer, samtidig som jeg irriterte meg endel på at de ikke satte opp ladere som kan lade 2 biler om gangen per lader, og at de i dette tilfellet satte opp en HPC-lader og en 50 kW-lader, istedet for 2xHPC, som hver kan betjene 2 biler samtidig. Litt dyrere per lader, men mye billigere per ladepunkt med ladere som kan betjene 2 biler i slengen. For ikke å snakke om minst doblet kapasitet med 4 samtidig ladende biler, i tillegg til AC-laderne.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: RJKtirsdag 07. juni 2022, klokken 21:51
Nye priser og prisstruktur, Mer innfører ren kWh-prising fra 1. juli

Nå har jeg fått mail fra MER om at de endrer til kun kWh-pris, og legger inn en "liten" prisøkning.

Nye priser er som følger:
Lyn/Hurtiglading Registrert / uregistrert kunde
6,39 kr/kWh / 6,79 kr/kWh

AC-lading Registrert / uregistrert kunde
3,99 kr/kWh / 4,25 kr/kWh
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Truls Antonsentirsdag 07. juni 2022, klokken 23:06
Og volumrabatten på 10% som før slo inn ved 200kr, er økt til 500, og rabatt redusert til 5%. 20% rabatten, som før kom på 500, er nå på 1000kr, og bare 10%...



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: RJKtirsdag 07. juni 2022, klokken 23:40
Den lille skriften, ja...

Klarte å overse dette.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Truls Antonsentirsdag 07. juni 2022, klokken 23:47
Slik at laveste pris er nå 5,29kr/kwh inkl full laderabatt og Coop ladebonus.
Med prisene som gjaldt i januar ca, kunne jeg med 150kw lading komme ned på 2,78kr/kwh, slik at prisene har økt "endel"

Jeg tegnet ny periode med etron charging service, og baserte "inntjeningen" på at jeg i år planlegger å kjøre nok til å finansiere årsavgiften på forskjellen mellom 2,78 og Ionity's ca 1,8... Har blitt lettere å regne hjem dette nå...



(...skal vel være forsiktig med å smile alt for mye.....)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Rolleponsdag 08. juni 2022, klokken 15:03
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. juni 2022, klokken 21:51
Nye priser og prisstruktur, Mer innfører ren kWh-prising fra 1. juli

Nå har jeg fått mail fra MER om at de endrer til kun kWh-pris, og legger inn en "liten" prisøkning.

Nye priser er som følger:
Lyn/Hurtiglading Registrert / uregistrert kunde
6,39 kr/kWh / 6,79 kr/kWh

AC-lading Registrert / uregistrert kunde
3,99 kr/kWh / 4,25 kr/kWh
Ladeprisene i resten av Europa blir mindre og mindre avskrekkende for hver "prisjustering" her i det ledende elbil og fornybar landet😁

Med tanke på at vi produserer strømmen for 10-30 øre/kWh begynner situasjonen og bli helt absurd. 
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Wisd0mfredag 10. juni 2022, klokken 07:39
Hjelper ikke at strømmen er billig når det er andre kostnadskomponenter. De som graver/bygger etc. har antagelig høyest lønn i hele Europa, og det koster.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: daktarisøndag 12. juni 2022, klokken 22:40
Sitat fra: Dede på tirsdag 01. mars 2022, klokken 11:55
Sitat fra: daktari på mandag 28. februar 2022, klokken 23:14

Enig. Bør øke minuttprisen og senke kWh-prisen for å stimulere til at folk kun drar på langtur med biler som lader skikkelig raskt, samt at de kommer seg fort videre så fort de kan. Det vil kunne begrense økningen i ladekøene.

Håper det er ironisk ment at bare folk med nye biler som lader raskt skal få lov å dra på langtur..  Om det skal bli en holdning på ladeplasser at folk som ikke har råd til nye rasktladende biler ikke skal få lov å lade blir det fort dårlig stemning.
[/quote]Det er helt seriøst ment folk bør lade ca 30-40 minutter max. De fleste moderne biler har da 80% Det er usosialt å campe 40+40 min for å lade til 100 på 6 kW effekt når andre står i kø og kanskje bare trenger 14 min på 150 kW for å komme videre.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: jkirkebosøndag 12. juni 2022, klokken 23:19
Sitat fra: daktari på søndag 12. juni 2022, klokken 22:40
Det er helt seriøst ment folk bør lade ca 30-40 minutter max. De fleste moderne biler har da 80% Det er usosialt å campe 40+40 min for å lade til 100 på 6 kW effekt når andre står i kø og kanskje bare trenger 14 min på 150 kW for å komme videre.

Jeg har ladet Teslaen mye på 50kW CCS opp gjennom årene. 30-40 minutter gir ikke mye rekkevidde når du får en snitteffekt på ca. 40kW, så jeg sto ofte i 80-90 minutter for å få det nødvendige.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: daktaritirsdag 14. juni 2022, klokken 08:42
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. juni 2022, klokken 23:19
Sitat fra: daktari på søndag 12. juni 2022, klokken 22:40
Det er helt seriøst ment folk bør lade ca 30-40 minutter max. De fleste moderne biler har da 80% Det er usosialt å campe 40+40 min for å lade til 100 på 6 kW effekt når andre står i kø og kanskje bare trenger 14 min på 150 kW for å komme videre.

Jeg har ladet Teslaen mye på 50kW CCS opp gjennom årene. 30-40 minutter gir ikke mye rekkevidde når du får en snitteffekt på ca. 40kW, så jeg sto ofte i 80-90 minutter for å få det nødvendige.
Skjønner der, men nå har vi et økende køproblem rundt, og hvis alle skal campe i 90 min så er det opptil 90 min i kø. 3 timer pause er "litt" dritt i mine øyne.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: hanchetirsdag 14. juni 2022, klokken 09:05
Hva som er rimelig, varierer jo voldsomt. På en ladeplass med få ladere og mye kø prøver jeg å unngå å lade for lenge, men er det mange ladere, lite kø og god gjennomstrømning, er det helt greit å stå lenge. Det kommer også an på lademulighetene lenger frem langs reiseruten. Men klart det er surt å gi opp plassen sin så andre kan lade, bare for å treffe på en kjempekø på neste lader. Ikke at det har hendt meg noen gang, men jeg har ofte den tanken i bakhodet.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: knuteonsdag 31. august 2022, klokken 19:26
SitatFra 1. september 2022 vil Mer Norge øke prisen i det offentlige ladenettverket. Prisøkningen kommer som en effekt av strømprisene, slik at vi kan fortsette å drifte og videreutvikle vårt ladetilbud i Norge.

Historisk har Mer Norge gjort årlige prisjusteringer, men sett i lys av nåværende situasjon vil prisene endres hyppigere for å reflektere markedet. Det er nå også store forskjeller i strømpris fra nord til sør i landet. Vi jobber derfor aktivt med løsninger for å kunne differensiere pris i de ulike regioner.

Våre nettsider og app vil til enhver tid reflektere gjeldende pris.


Nye priser gjeldende fra 1. september 2022

Hurtig- og lynlading:
Registrert kunde: NOK 7,99 per kWh
Drop-in kunde: NOK 8,39 per kWh

Offentlig tilgjengelige Normalladere:
Registrert kunde: NOK 6,99 kr per kWh
Drop-in kunde: NOK 7,25 kr per kWh

Forrige justering var 1. juli, og da var prisene som følger:

Lyn/hurtiglading:
Registrert kunde: 6,39 kr per kWh
Drop-inn: 6,79 kr per kWh

Normalladere:
Registrert kunde: 3,99 kr per kWh
Drop-inn: 4,25 kr per kWh
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: goggoonsdag 31. august 2022, klokken 20:11
75% økning på normallading, jaja...

Og kom ikke her og forklar økningen med økning i spotpris på strøm.

MER eies nå 100% av Statskraft, dette er sakset fra MER sin webside: 
SitatNår du lader på en av Mer sine ladestasjoner, lader du bilen med 100% ren fornybar energi fra Mår Kraftverk i Telemark
Nå vet jeg ikke hva Mår kraftverk produserer strømmen for, men det er neppe mer enn 15 øre pr kWh.

Jaja, ser ut som disse strømfolka faktisk er enda mere pengegriske enn våre politikere som blir sure fordi de faktisk må betale samme skatt som resten av oss på enkelte frynsegoder.

Hugo

Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Egil Sonsdag 31. august 2022, klokken 20:19
Fikk også denne i dag og tenkte skrive innlegg om det.

Reagerte også på økningen på 11Kw ladingen, den økningen var voldsom, nå er det jo nesten ikke forskjell på normal lading og hurtiglading heller.

Spent på om andre følger etter, jeg ser i "Ladeklubben" har jeg hatt så "lavt" som 3,29kr/kw for 11Kw lading frem til nå.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: andre1980fredag 09. september 2022, klokken 16:49
Svenskene betaler halv pris for AC-lading og kr. 2,50 mindre pr kWh på hurtiglading via sin svenske MER-app når de er på ferie i Norge. Nordmenn må derimot betale høy pris både i Norge og Sverige med norsk app.

Nå har MER sperret for norske bankkort i den svenske appen.

https://www.nrk.no/rogaland/svenskene-far-lade-elbilen-til-halv-pris-1.16094566
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Ellemellelørdag 10. september 2022, klokken 10:16
"Etter EØS-avtalen skal enhver forskjellsbehandling på grunn av nasjonalitet være forbudt innenfor avtalens virkeområde"
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Rolleplørdag 10. september 2022, klokken 12:54
Sitat fra: goggo på onsdag 31. august 2022, klokken 20:11
75% økning på normallading, jaja...

Og kom ikke her og forklar økningen med økning i spotpris på strøm.

MER eies nå 100% av Statskraft, dette er sakset fra MER sin webside: 
SitatNår du lader på en av Mer sine ladestasjoner, lader du bilen med 100% ren fornybar energi fra Mår Kraftverk i Telemark
Nå vet jeg ikke hva Mår kraftverk produserer strømmen for, men det er neppe mer enn 15 øre pr kWh.

Jaja, ser ut som disse strømfolka faktisk er enda mere pengegriske enn våre politikere som blir sure fordi de faktisk må betale samme skatt som resten av oss på enkelte frynsegoder.

Hugo
Blir interessant å se om stats og kommuneeide selskap som Mer og Eviny kommer å være like raske med å sette ned prisene hvis og når strømprisene blir mer normale.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: overskyetlørdag 10. september 2022, klokken 17:02
Sitat fra: Rollep på lørdag 10. september 2022, klokken 12:54
Sitat fra: goggo på onsdag 31. august 2022, klokken 20:11
75% økning på normallading, jaja...

Og kom ikke her og forklar økningen med økning i spotpris på strøm.

MER eies nå 100% av Statskraft, dette er sakset fra MER sin webside: 
SitatNår du lader på en av Mer sine ladestasjoner, lader du bilen med 100% ren fornybar energi fra Mår Kraftverk i Telemark
Nå vet jeg ikke hva Mår kraftverk produserer strømmen for, men det er neppe mer enn 15 øre pr kWh.

Jaja, ser ut som disse strømfolka faktisk er enda mere pengegriske enn våre politikere som blir sure fordi de faktisk må betale samme skatt som resten av oss på enkelte frynsegoder.

Hugo
Blir interessant å se om stats og kommuneeide selskap som Mer og Eviny kommer å være like raske med å sette ned prisene hvis og når strømprisene blir mer normale.

Det kan jeg ikke tenke meg at de gjør. Dette blir bare en ny skatt.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Hen9ngtorsdag 22. september 2022, klokken 00:15
Nå har de hvertfall innført prisdiffrensiering på nord vs. sør men den var fryktelig stusselig. Syntes det fortsatt virker uforholdsmessig dyrt for de som er bosatt i nord, sett i differanse fra spotpris..


Nye priser gjeldende fra 22. september 2022

Prisområde Nord (N03 & N04)

Hurtig- og lynlading

Registrert kunde: NOK 6,39 per kWh

Drop-in: NOK 6,99 per kWh

Normallading

Registrert kunde: NOK 3,99 pr kWh

Drop-in: NOK 4,39 per kWh


Prisområde Sør (N01, N02 & N05)

Hurtig- og lynlading

Registrert kunde: NOK 8,99 per kWh

Drop-in: NOK 9,39 per kWh

Normallading

Registrert kunde: NOK 6,99 per kWh

Drop-in: NOK 7,25 per kWh

Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: RJKtorsdag 22. september 2022, klokken 06:15
Legg merke til at Mer kompenserer seg selv endel, ved at de i samme slengen økte prisene for oss i de dyre strømområdene. Og det er nok her de har flest ladere og kunder.

Mer vil ha stadig mer... Men skjønner selvsagt signalene de sender ved å senke prisen noe i de billige regionene i nord.

Sist prisendring fra Mer, ble meldt i august, gjeldende fra 1. denne måneden. Disse endringene kommer da på toppen av dette.

Prisområde Sør (N01, N02 & N05)

Hurtig- og lynlading
Registrert kunde: Fra NOK 7,99 til NOK 8,99 per kWh
Drop-in: Fra NOK 8,39 til NOK 9,39 per kWh

For normallading er prisene uendret. Men en ganske heftig prisøkning på veldig kort tid. Inntreffer altså 21 dager etter forrige endring, og de krever da 1 kr mer. Dette synes jeg er ganske usmakelig fra dem.

https://no.mer.eco/nyheter/mer/mer-oker-prisene-i-offentlig-ladenettverk/ (https://no.mer.eco/nyheter/mer/mer-oker-prisene-i-offentlig-ladenettverk/)
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: andre1980torsdag 22. september 2022, klokken 06:18
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 22. september 2022, klokken 00:15
Nå har de hvertfall innført prisdiffrensiering på nord vs. sør men den var fryktelig stusselig. Syntes det fortsatt virker uforholdsmessig dyrt for de som er bosatt i nord, sett i differanse fra spotpris..


Nye priser gjeldende fra 22. september 2022

Prisområde Nord (N03 & N04)

Hurtig- og lynlading

Registrert kunde: NOK 6,39 per kWh

Drop-in: NOK 6,99 per kWh

Normallading

Registrert kunde: NOK 3,99 pr kWh

Drop-in: NOK 4,39 per kWh


Prisområde Sør (N01, N02 & N05)

Hurtig- og lynlading

Registrert kunde: NOK 8,99 per kWh

Drop-in: NOK 9,39 per kWh

Normallading

Registrert kunde: NOK 6,99 per kWh

Drop-in: NOK 7,25 per kWh

De har samtidig benyttet anledningen til å øke prisene for oss i sør med ytterligere 1,- /kWh
De har priset seg totalt ut. Hvorfor flå de som allerede blir flådd enda mer på bekostning av at dem som ikke blir flådd skal få det enda lettere?

Glad jeg har tegnet avtale med 12 mnd binding på en brøkdel av prisene her.
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: goggotorsdag 22. september 2022, klokken 07:39
Sitat fra: andre1980 på torsdag 22. september 2022, klokken 06:18
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 22. september 2022, klokken 00:15
Nå har de hvertfall innført prisdiffrensiering på nord vs. sør men den var fryktelig stusselig. Syntes det fortsatt virker uforholdsmessig dyrt for de som er bosatt i nord, sett i differanse fra spotpris..


Nye priser gjeldende fra 22. september 2022

Prisområde Nord (N03 & N04)

Hurtig- og lynlading

Registrert kunde: NOK 6,39 per kWh

Drop-in: NOK 6,99 per kWh

Normallading

Registrert kunde: NOK 3,99 pr kWh

Drop-in: NOK 4,39 per kWh


Prisområde Sør (N01, N02 & N05)

Hurtig- og lynlading

Registrert kunde: NOK 8,99 per kWh

Drop-in: NOK 9,39 per kWh

Normallading

Registrert kunde: NOK 6,99 per kWh

Drop-in: NOK 7,25 per kWh

De har samtidig benyttet anledningen til å øke prisene for oss i sør med ytterligere 1,- /kWh
De har priset seg totalt ut. Hvorfor flå de som allerede blir flådd enda mer på bekostning av at dem som ikke blir flådd skal få det enda lettere?

Glad jeg har tegnet avtale med 12 mnd binding på en brøkdel av prisene her.

Det som jo gjør dette enda mer spesielt er at MER er den eneste lade-operatøren som er 100% statseid.
Det er altså ingen som er så griske som den norske staten når det gjelder å ta betalt for strømmen! Hvis det var noen her som har lurt på det da...


mvh
Hugo
Tittel: Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
Skrevet av: Rolleptorsdag 22. september 2022, klokken 13:48
Sitat fra: goggo på torsdag 22. september 2022, klokken 07:39

Det som jo gjør dette enda mer spesielt er at MER er den eneste lade-operatøren som er 100% statseid.
Det er altså ingen som er så griske som den norske staten når det gjelder å ta betalt for strømmen! Hvis det var noen her som har lurt på det da...


mvh
Hugo

Eviny som vel er nest dyrest i landet er i prinsipp også 100% statseid (Statkraft + 17 kommuner)

Ja det er en skandale, spesielt med tanke på at det meste av strømmen produseres til 10-15øre/kWt