Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser (igjen) hos Mer

Startet av knute, onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37

« forrige - neste »

goggo

Det som irriterer meg mest hos MER (og EVINY) er at de ikke dropper den minuttkomponenten.
Den gjør at det blir umulig å sammenligne priser mellom leverandørene, og den gjør at de med nye/store/dyre/rasktladende biler subsidieres mens vi som har eldre og/eller rimeligere og mere miljøvennlige biler som lader saktere blir straffet og må betale høyere kWh priser.

Nå er det jaggu på tide at myndighetene kommer på banen og forbyr dette minutt tullet!
Eller kanskje det løser det seg selv når Tesla har åpnet alle sine ladestasjoner, da må jo de andre operatørene tilpasse seg hvis de i det hele tatt er interessert i å beholde noen få kunder :) :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Truls Antonsen

Nå er vel endel av kostnadene (renter av bundet kapital) på disse laderene en funksjon av tid...
(% rente pr år), så at de tar betalt for tid også er ikke helt på ville veier.

Hadde det bare vært strømmen, som har en lineær kostnad, så er jeg mer enig...

Forøvrig kan de selge 3x så mye strøm på samme tid til en "subsidiert storbil" som en egolf f.eks. Dvs kapitalkostnader for å selge strøm til "kaksebiler" er da også 1/3...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


goggo

Sitat fra: Truls Antonsen på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:00
Nå er vel endel av kostnadene (renter av bundet kapital) på disse laderene en funksjon av tid...
(% rente pr år), så at de tar betalt for tid også er ikke helt på ville veier.

Hadde det bare vært strømmen, som har en lineær kostnad, så er jeg mer enig...

Forøvrig kan de selge 3x så mye strøm på samme tid til en "subsidiert storbil" som en egolf f.eks. Dvs kapitalkostnader for å selge strøm til "kaksebiler" er da også 1/3...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Så da mener du altså at en gammel gubbe på 90 år som subber langsomt rundt i matbutikken med sin rullator skal betale mer pr liter for melka enn ei ung og sprek dame som effektivt haster rundt i butikken?
For grunnen til at melka er så dyr er jo bl.a at det er store investeringer i en butikk, og da er det vel rettferdig at de som bruker lang tid i butikken skal betale mer enn de som er raske??

Dette er veldig enkelt; man selger/kjøper et produkt som heter energi, og elektrisk energi måles i kWh. Derfor er det naturlig at det prises pr kWh.

Forøvrig er det flere land nå som lovfester at man skal ha kalibrerte kWh målere på laderne og at prisingen skal være pr kWh levert på DC siden av laderen. Men altså ikke i Norge av en eller annen grunn, her kan operatørene gjøre akkurat som de vil.
Heldigvis er de internasjonale operatørene Ionity, Tesla, E.On og Cirkle K bedre enn de norske, og de fakturerer pr kWh.


Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Norsk strømbransje elsker å ha et komplisert system for pris som gjør det vanskelig å sammenligne.
Hvorfor skulle ladeselskapene være noe bedre!

Er vi ikke passert det antallet og tettheten i ladenettverket hvor tidskomponenten er nødvendig å prise? Den delen som derimot kunne prises høyt er å stå på lader etter fulladet bil!

Truls Antonsen

Nei, det mener jeg ikke...for i butikken er det plass til flere på en gang, slik at alle får.
Ladere er ofte en begrenset kapasitet, hvor det kun er plass til en av gangen.
Ofte er det også 50kw ladere tilgjengelig, til lavere pris.
Om 4 biler skal lade ett sted det er 1x50kw og 1x150kw lader, hvor 3 av dem kan lade 150kw, og den siste kan lade 50kw, vil en på tiden 50kw bilen lader, rekke å lade de 3 "kaksebilene" like mye som 50kw bilen.
Om prisstrulturen gjør at 50kw bilen tar den raske laderen, vil en på samme tid kun lade 2 biler...

En prisstruktur som gjør at 4 biler kommer seg videre og ikke bare 2 av dem, synes jeg ikke er usosialt.
Så lenge køer er ett problem (noe det ikke er i kjøleskapet på Rema)  synes jeg det er rettferdig at det er en prisstruktur som oppfordrer til at alle 4 får lade nok til å komme videre på 45 minutter, ikke bare 2 av dem, og de to siste først er ferdig ladet etter 1-1,5 time...

For min egen del, lader jeg id.3'n konsekvent på de billigere 50kw laderene, og Audien (sossebilen) på 150kw. Så klarer jeg meg med å stå 25 min for å lade til 80%, og ikke 1:15...dvs 2 til kan lade...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Wisd0m

Strømprisen ligger på 1-2 kroner per kWh. Det er den variable kostnaden for hurtigladere, så har de effektledd men det blir de belastet uansett. All prising utover 1-2 kroner per kWh og fordeling av de faste kostnadene på minuttpris er subsidiering av de med trege biler. Lik det eller ikke, det er et faktum uansett om man liker det.

Fjeldern

Jeg venter på min første elbil, og sjekker da diverse ting for å få tida til å gå.
Jeg ser at ladekartet til Mer virker svært dårlig? Virker veldig buga.

Hvis jeg prøver å filtrere bort ladere med lav effekt så blir alle ladere på kartet borte. Hvis jeg flytter på meg, så lagger det.
Når man går inn på et ladested, så blir ikke ting bedre.
Et eksempel så er 10 av 10 type 2 ledige, med effekt på opptil 0kW.
På samme sted er 0 av 2 CCS-ladere opptatt. Disse også med opptil 0 kW effekt.
Samme flere steder.

Altså, først så skjønner jeg jo at det må være bugs som gjør at det er 0 kW på laderne, og sikkert en sammenheng med filtreringa
MEN, hvorfor viser det antall ledige på type 2 og antall opptatt på de andre variantene? Er det noen hensikt med det?


Trykka meg inn for tiende gang siste timen, og nå viser den noe helt annet. Nå står det x av x ledig på alle sammen, istedet for opptatt på hurtigladere og ledig på type2. I tillegg så er antall ladere på hvert sted endra, så ikke noen av antalla jeg så på de forskjellige stedene stemte.
Er det ofte problemer med at disse tingene ikke funker på MER sine sider? Eventuelt app?
Legger ved et bilde av hva som kom opp alle de andre gangene jeg prøvde siste halvtimen.

overskyet

Sitat fra: goggo på torsdag 24. februar 2022, klokken 16:07
Det som irriterer meg mest hos MER (og EVINY) er at de ikke dropper den minuttkomponenten.
Den gjør at det blir umulig å sammenligne priser mellom leverandørene, og den gjør at de med nye/store/dyre/rasktladende biler subsidieres mens vi som har eldre og/eller rimeligere og mere miljøvennlige biler som lader saktere blir straffet og må betale høyere kWh priser.

Nå er det jaggu på tide at myndighetene kommer på banen og forbyr dette minutt tullet!
Eller kanskje det løser det seg selv når Tesla har åpnet alle sine ladestasjoner, da må jo de andre operatørene tilpasse seg hvis de i det hele tatt er interessert i å beholde noen få kunder :) :)

mvh
Hugo

Eviny med en bil som lader raskt, er faktisk billigere enn Tesla sine ladere. Med abb, så blir Tesla sine litt billigere igjen, men da må du gjøre en avveining.


Counterpointer

Sitat fra: overskyet på mandag 28. februar 2022, klokken 10:29
Sitat fra: goggo på torsdag 24. februar 2022, klokken 16:07
Det som irriterer meg mest hos MER (og EVINY) er at de ikke dropper den minuttkomponenten.
Den gjør at det blir umulig å sammenligne priser mellom leverandørene, og den gjør at de med nye/store/dyre/rasktladende biler subsidieres mens vi som har eldre og/eller rimeligere og mere miljøvennlige biler som lader saktere blir straffet og må betale høyere kWh priser.

Nå er det jaggu på tide at myndighetene kommer på banen og forbyr dette minutt tullet!
Eller kanskje det løser det seg selv når Tesla har åpnet alle sine ladestasjoner, da må jo de andre operatørene tilpasse seg hvis de i det hele tatt er interessert i å beholde noen få kunder :) :)

mvh
Hugo

Eviny med en bil som lader raskt, er faktisk billigere enn Tesla sine ladere. Med abb, så blir Tesla sine litt billigere igjen, men da må du gjøre en avveining.
Tesla har ikke en pris. Den varierer mellom lokasjoner og over tid. Også for Teslaeiere. I helga kjørte jeg forbi 150 kW SuC med 4,20 pr kWh, mens den 250 kW SuC jeg ladet på kostet 2,65 pr kWh.

Dagen før kostet 250 kW SuC et annet sted 3,20 kr pr kWh

overskyet

Sitat fra: Counterpointer på mandag 28. februar 2022, klokken 12:52
Sitat fra: overskyet på mandag 28. februar 2022, klokken 10:29
Sitat fra: goggo på torsdag 24. februar 2022, klokken 16:07
Det som irriterer meg mest hos MER (og EVINY) er at de ikke dropper den minuttkomponenten.
Den gjør at det blir umulig å sammenligne priser mellom leverandørene, og den gjør at de med nye/store/dyre/rasktladende biler subsidieres mens vi som har eldre og/eller rimeligere og mere miljøvennlige biler som lader saktere blir straffet og må betale høyere kWh priser.

Nå er det jaggu på tide at myndighetene kommer på banen og forbyr dette minutt tullet!
Eller kanskje det løser det seg selv når Tesla har åpnet alle sine ladestasjoner, da må jo de andre operatørene tilpasse seg hvis de i det hele tatt er interessert i å beholde noen få kunder :) :)

mvh
Hugo

Eviny med en bil som lader raskt, er faktisk billigere enn Tesla sine ladere. Med abb, så blir Tesla sine litt billigere igjen, men da må du gjøre en avveining.
Tesla har ikke en pris. Den varierer mellom lokasjoner og over tid. Også for Teslaeiere. I helga kjørte jeg forbi 150 kW SuC med 4,20 pr kWh, mens den 250 kW SuC jeg ladet på kostet 2,65 pr kWh.

Dagen før kostet 250 kW SuC et annet sted 3,20 kr pr kWh


Stemmer, men pris uten abb er høyere for folk som har ikke-tesla. Jeg betaler ca 4.3,- hos Eviny. Ser at på en del av teslaladerne jeg ikke trenger, så blir prisen der, med abb,en god del billigere. Feks på rygge blir den 2.75 hvis man har abb og 4.75 uten abb. Så litt dyrere enn Eviny uten abb og billigere med. Mens på vestlandet er Tesla mye dyrere enn Eviny uten abb og litt dyrere med abb.

Greit å ha litt edruelighet i forhold til disse teslaladerne. Det er helt supert at de åpner opp og jeg håper de åpner resten også. Spesielt håper jeg de åpner i Trysil. Men spesielt billige er de egentlig ikke. De er mer på det jevne.

goggo

#40
Sitat fra: overskyet på mandag 28. februar 2022, klokken 13:27
Greit å ha litt edruelighet i forhold til disse teslaladerne. Det er helt supert at de åpner opp og jeg håper de åpner resten også. Spesielt håper jeg de åpner i Trysil. Men spesielt billige er de egentlig ikke. De er mer på det jevne.
Tesla ladenettverket vil være fantastisk for meg - og sikkert mange andre - som stort sett bruker hurtiglading i en feriemåned eller to i løpet av året.

Jeg er riktignok ganske prisbevisst av meg, men når jeg skal på langturer i Norge om sommeren eller kanskje bare en langweekend til Danmark/Sverige/Nordtyskland så betaler jeg gladelig 250 kroner for et månedsabb. bare for å få lett tilgang til Tesla nettverket for å slippe å knote med div betalingsløsninger og ladere som ikke fungerer rundt omkring.
Jeg tror faktisk at det blir masseflukt av kunder over til Tesla nettverket når de åpner opp hele Europa, spesielt hvis de beholder muligheten for månedsabb. uten bindingstid.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vidar_S

Sitat fra: overskyet på mandag 28. februar 2022, klokken 13:27
Stemmer, men pris uten abb er høyere for folk som har ikke-tesla. Jeg betaler ca 4.3,- hos Eviny. Ser at på en del av teslaladerne jeg ikke trenger, så blir prisen der, med abb,en god del billigere. Feks på rygge blir den 2.75 hvis man har abb og 4.75 uten abb. Så litt dyrere enn Eviny uten abb og billigere med. Mens på vestlandet er Tesla mye dyrere enn Eviny uten abb og litt dyrere med abb.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Selvsagt litt avhengig av hva man definerer som "Vestlandet", men laderne Tesla har åpnet for "bermen" plassert i Arna (Bergen), Aksdal (Haugesund) og Lærdal er (per nå) alle billigere med Tesla-abn enn Eviny om man ser opp mot prisen du oppgir på 4,3 kr/kWh. Aurland har samme pris (4,3 kr/kWh). Uten abn er de, som du skriver, dyrere enn Eviny.

For elbiler med tregere lading vil regnestykket opp mot Eviny/Mer/Fortum bli enda mer fordelaktig.

daktari

Sitat fra: Truls Antonsen på lørdag 26. februar 2022, klokken 21:31
Nei, det mener jeg ikke...for i butikken er det plass til flere på en gang, slik at alle får.
Ladere er ofte en begrenset kapasitet, hvor det kun er plass til en av gangen.
Ofte er det også 50kw ladere tilgjengelig, til lavere pris.
Om 4 biler skal lade ett sted det er 1x50kw og 1x150kw lader, hvor 3 av dem kan lade 150kw, og den siste kan lade 50kw, vil en på tiden 50kw bilen lader, rekke å lade de 3 "kaksebilene" like mye som 50kw bilen.
Om prisstrulturen gjør at 50kw bilen tar den raske laderen, vil en på samme tid kun lade 2 biler...

En prisstruktur som gjør at 4 biler kommer seg videre og ikke bare 2 av dem, synes jeg ikke er usosialt.
Så lenge køer er ett problem (noe det ikke er i kjøleskapet på Rema)  synes jeg det er rettferdig at det er en prisstruktur som oppfordrer til at alle 4 får lade nok til å komme videre på 45 minutter, ikke bare 2 av dem, og de to siste først er ferdig ladet etter 1-1,5 time...

For min egen del, lader jeg id.3'n konsekvent på de billigere 50kw laderene, og Audien (sossebilen) på 150kw. Så klarer jeg meg med å stå 25 min for å lade til 80%, og ikke 1:15...dvs 2 til kan lade...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Enig. Bør øke minuttprisen og senke kWh-prisen for å stimulere til at folk kun drar på langtur med biler som lader skikkelig raskt, samt at de kommer seg fort videre så fort de kan. Det vil kunne begrense økningen i ladekøene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

overskyet

Sitat fra: Vidar_S på mandag 28. februar 2022, klokken 16:50
Sitat fra: overskyet på mandag 28. februar 2022, klokken 13:27
Stemmer, men pris uten abb er høyere for folk som har ikke-tesla. Jeg betaler ca 4.3,- hos Eviny. Ser at på en del av teslaladerne jeg ikke trenger, så blir prisen der, med abb,en god del billigere. Feks på rygge blir den 2.75 hvis man har abb og 4.75 uten abb. Så litt dyrere enn Eviny uten abb og billigere med. Mens på vestlandet er Tesla mye dyrere enn Eviny uten abb og litt dyrere med abb.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Selvsagt litt avhengig av hva man definerer som "Vestlandet", men laderne Tesla har åpnet for "bermen" plassert i Arna (Bergen), Aksdal (Haugesund) og Lærdal er (per nå) alle billigere med Tesla-abn enn Eviny om man ser opp mot prisen du oppgir på 4,3 kr/kWh. Aurland har samme pris (4,3 kr/kWh). Uten abn er de, som du skriver, dyrere enn Eviny.

For elbiler med tregere lading vil regnestykket opp mot Eviny/Mer/Fortum bli enda mer fordelaktig.

For en måned i sommerferien kan det gi mening. Ikke resten av tiden. Problemet er jo nettopp at du betaler abb og selv da er ikke prisen spesielt billig. Selv kjører jeg østlandet - vestlandet ukentlig og da gir det lite mening å betale for å få tilgang til Tesla sine ladere.

For å lade mellom 20 og 80% så trenger jeg 33.5 kilowatt, ca. I Lærdal, som per nå er 4.15,- kilowatten (nesten 100% sikker på at det var mer for to uker siden, men det kan være det samme) så blir det 139,- ca. Så skal jeg gjøre det fire ganger i måneden og ender opp med å betale 139 *4 + 250 = 806,- som altså er mer enn jeg må betale hos feks Eviny. Når det allerede kryr av andre tilbydere, så ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe et abb.

Hadde prisen enda matchet ionity med abb 1.85,- så ville jeg nok vurdert det, men det er jo ikke engang i nærheten.

Dede

Sitat fra: daktari på mandag 28. februar 2022, klokken 23:14

Enig. Bør øke minuttprisen og senke kWh-prisen for å stimulere til at folk kun drar på langtur med biler som lader skikkelig raskt, samt at de kommer seg fort videre så fort de kan. Det vil kunne begrense økningen i ladekøene.
[/quote]

Håper det er ironisk ment at bare folk med nye biler som lader raskt skal få lov å dra på langtur..  Om det skal bli en holdning på ladeplasser at folk som ikke har råd til nye rasktladende biler ikke skal få lov å lade blir det fort dårlig stemning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA