Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

800 volts ladning, hva koster det?

Startet av trondhla, tirsdag 22. juni 2021, klokken 14:46

« forrige - neste »

trondhla

Ioniq 5 lader på 800V, men så vidt jeg har lest er prisen for dette kr 8,50 per kW/t, som skulle tilsi ca. kr 500 for en 10-80% ladesyklus.
Er ikke dette vel mye for å spare 10 minutter nå og da?

Daniel_0007

Sitat fra: trondhla på tirsdag 22. juni 2021, klokken 14:46
Ioniq 5 lader på 800V, men så vidt jeg har lest er prisen for dette kr 8,50 per kW/t, som skulle tilsi ca. kr 500 for en 10-80% ladesyklus.
Er ikke dette vel mye for å spare 10 minutter nå og da?

Du må ikke på ionity, finnes andre som har 800 volt ladere og mener jeg, husker ikke hvem akuratt nå, tror man må finne ladere som går opp til 300kw som denne fra recharge, de tar 5.75

https://www.facebook.com/rechargeinfra.no/photos/a.130216048693473/329963232052086/
Model 3 2019 LR Rwd

e-h

Fra Hyundai sine nettsider:
«I en periode vil kunder få med 12 måneders IONITY-abonnement når de kjøper sin IONIQ 5. Dermed kan IONIQ 5-kunder lade på IONITY-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). IONITY-abonnementet er en del av Charge myHyundai, og gir rabatterte ladepriser i hele Europa.»

ID4

Sitat fra: e-h på tirsdag 22. juni 2021, klokken 15:57
Fra Hyundai sine nettsider:
«I en periode vil kunder få med 12 måneders IONITY-abonnement når de kjøper sin IONIQ 5. Dermed kan IONIQ 5-kunder lade på IONITY-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). IONITY-abonnementet er en del av Charge myHyundai, og gir rabatterte ladepriser i hele Europa.»

Men er det noen som har klart å knytte til seg dette abo, og faktisk har fått ladet til disse prisene? Ser bare kommentarer at de fortsatt prises til 8 kr kW.


hELgenen

Ja,det er vel markedstilpassning. Jo raskere bilen lader jo mer må det koste pr minutt ser det ut som. Biler som lader tregt blir ennå dyrere å lade og ennå mindre interessante å beholde.

Otkristo

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 15:35
Sitat fra: trondhla på tirsdag 22. juni 2021, klokken 14:46
Ioniq 5 lader på 800V, men så vidt jeg har lest er prisen for dette kr 8,50 per kW/t, som skulle tilsi ca. kr 500 for en 10-80% ladesyklus.
Er ikke dette vel mye for å spare 10 minutter nå og da?
Du må ikke på ionity, finnes andre som har 800 volt ladere og mener jeg, husker ikke hvem akuratt nå, tror man må finne ladere som går opp til 300kw som denne fra recharge, de tar 5.75

https://www.facebook.com/rechargeinfra.no/photos/a.130216048693473/329963232052086/
Sjefen i MER gikk ut og sa de ikke ville sette opp 800V ladere.
Argumentet hans var kostnad. Vesentlig dyrere å sette opp en 800V ladere kontra 400V.

Otkristo

For de som vil høre mer, link til Podkast under
Vi har spurt en av de store aktørene i lademarkedet, Mer, om hvorfor de ikke setter opp slike ladere, og når de ser for seg at det blir aktuelt.

Det ser ikke ut til å bli med det første, skal vi tro daglig leder Ole Henrik Hannisdahl.

https://www.tu.no/artikler/hvorfor-bygges-det-sa-fa-800-volt-ladere/510331

Daniel_0007

Kommer ikke som no bombe at mer ikke vil satse på 800 volt ladere, raskere lading=mindre penger i kassa for mer pga tidskomponenten dems.
Men igjen skjønner hvorfor leverandører ikke satser på 800 volt når det er kun 4 modeller som kan lade på 800 volt hvis kostnadene er vesentlig høyere.
Model 3 2019 LR Rwd

Zimon

Aner ikke pris, men for ladeoperatører så sett ut 800V ladere også her og der, det kommer garantert flere og flere biler med 800V støtte fremover. Ladeoperatørene bør tenke på 2 måter her som gir dem fordel.

1. Sett opp en fornuftig pris struktur som er til fordel for både dem, men også for bil eierne! Gjør det attraktivt å skaffe seg biler med 800V støtte og dermed rask lading. Da vil de få kunder som utnytter dette. Så f.eks ha en attraktiv fastpris per KW/t og om man står der mer enn 15min f.eks så slenge på noe for tiden utover 15 min. Men fortsette å sørge for fornuftig totalpris.

2. Elbil eiere vil helst ikke stå i ladekø og samtidig bruke minst mulig tid på ladingen. Det perfekte for oss elbil eiere er å møte opp på ladestasjon og ha ledig plass med en gang, plugge til og etter 5-10min maks ha nok energi ladet til å kunne kjøre langt videre. Ergo stopp på en bensinstasjon, plugg til, ta en liten strekk på bena og evt innom bensinstasjonen og kjøp kaffe eller tissepause f.eks før kjøre videre.

Mindre ventetid på ladestasjoner og fornuftig pris struktur vil øke bruksmengden av hurtigladere og dermed mer penger i kassen til ladeoperatørene + at forbrukeren er fornøyd med tjeneste og pris.

Jeg personlig ville kanskje heller tatt diesel bilen og kjør til hytta i Telemark og betalt bompenger enn å måtte stoppe å lade for 500kr+ tror jeg. Enn så lenge så har vi hver gang brukt min første gen Ioniq 28KW til hytta, må lade på vei ned og opp, men gått uten problemer bortsett fra ett par ganger med å vente litt på ledig lader.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

amrois

Uansett er Ionity sin forretningsmodell basert på abonnement,  og Hyundai er med i klubben. Vet ikke hvor mye Ioniqførere må betale hvis de har abonnement,  men det er garantert ikke 8,50. Selv betaler jeg 1,60 med folkevogn,  pluss 109 kroner måneden. Det lønner seg stort for oss.
ID4 Pro Perf Tech

Olemann

#11
Husker min første sommerferie med elbil i Danmark for noen år siden (Ampera_e),  interessant at kostnadene for strøm ble nokså nøyaktig det doble av hva diesel ville kostet (Ford Focus stv).

Så, vi får bare venne oss til, og si til hverandre, at hovedgrunnen til å kjøre elbil er ikke kroner spart, men en rekke andre fordeler  ;D
(Men, den sitter nok langt inne, merker det hos meg selv også, krever jobbing med egne holdninger dette :-\)

Forstmann

Man må ikke se seg blind på ladeprisene, det er totalsummen per kilometer som teller. Har man egen parkeringsplass med strøm skal det mye til for at ikke elbil gir best totaløkonomi uansett. Se på ladeprisen underveis som betaling for mobilitet, ikke sammenlign det med flytende drivstoff. Inntjeningen for bensinstasjonen øker proporsjonalt med tiden bilen står ved pumpa og fyller, slik er det ikke på ladere som tar betalt per kw. Jeg frykter ladekø mer enn høy pris for lynlading. Av den grunn mener jeg i motsetning til mange at ladeprisen bør settes ut fra hvor lenge man bruker stolpen, ikke etter antall kw.

Har kjørt noen bilferier i Europa med Tesla S og senere X, da var det aldri ladekø, og ladingen var "gratis". Allikevel var nok total pris per kilometer for disse bilene høyere for meg enn for en med Ampera-E som betalte dobbelt så mye for diesel for ladingen.....

Klarer man seg med en bil tror jeg det mest økonomiske er elbil (forutsatt at du har privat strøm om natten), skal man uansett ha to biler og kjøre mye nedover i Europa eller langturer i Norge med stor campingvogn på slep kan den andre bilen gjerne ha dieselmotor. Ellers går det også an å leie bil for spesielle anledninger og behov.

RayBomb

Sitat fra: Olemann på torsdag 08. juli 2021, klokken 12:39
Husker min første sommerferie med elbil i Danmark for noen år siden (Ampera_e),  interessant at kostnadene for strøm ble nokså nøyaktig det doble av hva diesel ville kostet (Ford Focus stv).

Så, vi får bare venne oss til, og si til hverandre, at hovedgrunnen til å kjøre elbil er ikke kroner spart, men en rekke andre fordeler  ;D
(Men, den sitter nok langt inne, merker det hos meg selv også, krever jobbing med egne holdninger dette :-\)

Jeg ønsker å legge til at for de alle fleste så er drivstoff kostnadene vesentlig lavere på elbil enn ice. Ene og alene pga hjemmelading.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Olemann

Korrekt, men her var det snakk om hurtiglading, og lading underveis.  Da er mitt eksempel fra Danmark relevant, og på tur må man bare venne seg til at det ofte er dyrere med strøm enn med diesel.  For noen er nok dette en uvant tanke, men alt går seg til, bare man tenker tanken noen ganger og dropper forventningene om billig sommerferie i elbilen  :)

Sitat fra: RayBomb på lørdag 31. juli 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Olemann på torsdag 08. juli 2021, klokken 12:39
Husker min første sommerferie med elbil i Danmark for noen år siden (Ampera_e),  interessant at kostnadene for strøm ble nokså nøyaktig det doble av hva diesel ville kostet (Ford Focus stv).

Så, vi får bare venne oss til, og si til hverandre, at hovedgrunnen til å kjøre elbil er ikke kroner spart, men en rekke andre fordeler  ;D
(Men, den sitter nok langt inne, merker det hos meg selv også, krever jobbing med egne holdninger dette :-\)

Jeg ønsker å legge til at for de alle fleste så er drivstoff kostnadene vesentlig lavere på elbil enn ice. Ene og alene pga hjemmelading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA