Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq 5 => Emne startet av: trondhla på tirsdag 22. juni 2021, klokken 14:46

Tittel: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: trondhlatirsdag 22. juni 2021, klokken 14:46
Ioniq 5 lader på 800V, men så vidt jeg har lest er prisen for dette kr 8,50 per kW/t, som skulle tilsi ca. kr 500 for en 10-80% ladesyklus.
Er ikke dette vel mye for å spare 10 minutter nå og da?
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 22. juni 2021, klokken 15:35
Sitat fra: trondhla på tirsdag 22. juni 2021, klokken 14:46
Ioniq 5 lader på 800V, men så vidt jeg har lest er prisen for dette kr 8,50 per kW/t, som skulle tilsi ca. kr 500 for en 10-80% ladesyklus.
Er ikke dette vel mye for å spare 10 minutter nå og da?

Du må ikke på ionity, finnes andre som har 800 volt ladere og mener jeg, husker ikke hvem akuratt nå, tror man må finne ladere som går opp til 300kw som denne fra recharge, de tar 5.75

https://www.facebook.com/rechargeinfra.no/photos/a.130216048693473/329963232052086/
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: e-htirsdag 22. juni 2021, klokken 15:57
Fra Hyundai sine nettsider:
«I en periode vil kunder få med 12 måneders IONITY-abonnement når de kjøper sin IONIQ 5. Dermed kan IONIQ 5-kunder lade på IONITY-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). IONITY-abonnementet er en del av Charge myHyundai, og gir rabatterte ladepriser i hele Europa.»
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: ID4onsdag 23. juni 2021, klokken 09:29
Sitat fra: e-h på tirsdag 22. juni 2021, klokken 15:57
Fra Hyundai sine nettsider:
«I en periode vil kunder få med 12 måneders IONITY-abonnement når de kjøper sin IONIQ 5. Dermed kan IONIQ 5-kunder lade på IONITY-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). IONITY-abonnementet er en del av Charge myHyundai, og gir rabatterte ladepriser i hele Europa.»

Men er det noen som har klart å knytte til seg dette abo, og faktisk har fått ladet til disse prisene? Ser bare kommentarer at de fortsatt prises til 8 kr kW.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: trondhlaonsdag 23. juni 2021, klokken 20:47
Nå ser det ut til at prisene øker for mange:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rgBq60/mer-skrur-opp-prisene-paa-hurtiglading?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: hELgenenonsdag 23. juni 2021, klokken 21:11
Ja,det er vel markedstilpassning. Jo raskere bilen lader jo mer må det koste pr minutt ser det ut som. Biler som lader tregt blir ennå dyrere å lade og ennå mindre interessante å beholde.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Otkristotorsdag 08. juli 2021, klokken 08:54
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 15:35
Sitat fra: trondhla på tirsdag 22. juni 2021, klokken 14:46
Ioniq 5 lader på 800V, men så vidt jeg har lest er prisen for dette kr 8,50 per kW/t, som skulle tilsi ca. kr 500 for en 10-80% ladesyklus.
Er ikke dette vel mye for å spare 10 minutter nå og da?
Du må ikke på ionity, finnes andre som har 800 volt ladere og mener jeg, husker ikke hvem akuratt nå, tror man må finne ladere som går opp til 300kw som denne fra recharge, de tar 5.75

https://www.facebook.com/rechargeinfra.no/photos/a.130216048693473/329963232052086/
Sjefen i MER gikk ut og sa de ikke ville sette opp 800V ladere.
Argumentet hans var kostnad. Vesentlig dyrere å sette opp en 800V ladere kontra 400V.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Otkristotorsdag 08. juli 2021, klokken 08:59
For de som vil høre mer, link til Podkast under
Vi har spurt en av de store aktørene i lademarkedet, Mer, om hvorfor de ikke setter opp slike ladere, og når de ser for seg at det blir aktuelt.

Det ser ikke ut til å bli med det første, skal vi tro daglig leder Ole Henrik Hannisdahl.

https://www.tu.no/artikler/hvorfor-bygges-det-sa-fa-800-volt-ladere/510331
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 08. juli 2021, klokken 09:39
Kommer ikke som no bombe at mer ikke vil satse på 800 volt ladere, raskere lading=mindre penger i kassa for mer pga tidskomponenten dems.
Men igjen skjønner hvorfor leverandører ikke satser på 800 volt når det er kun 4 modeller som kan lade på 800 volt hvis kostnadene er vesentlig høyere.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Zimontorsdag 08. juli 2021, klokken 10:10
Aner ikke pris, men for ladeoperatører så sett ut 800V ladere også her og der, det kommer garantert flere og flere biler med 800V støtte fremover. Ladeoperatørene bør tenke på 2 måter her som gir dem fordel.

1. Sett opp en fornuftig pris struktur som er til fordel for både dem, men også for bil eierne! Gjør det attraktivt å skaffe seg biler med 800V støtte og dermed rask lading. Da vil de få kunder som utnytter dette. Så f.eks ha en attraktiv fastpris per KW/t og om man står der mer enn 15min f.eks så slenge på noe for tiden utover 15 min. Men fortsette å sørge for fornuftig totalpris.

2. Elbil eiere vil helst ikke stå i ladekø og samtidig bruke minst mulig tid på ladingen. Det perfekte for oss elbil eiere er å møte opp på ladestasjon og ha ledig plass med en gang, plugge til og etter 5-10min maks ha nok energi ladet til å kunne kjøre langt videre. Ergo stopp på en bensinstasjon, plugg til, ta en liten strekk på bena og evt innom bensinstasjonen og kjøp kaffe eller tissepause f.eks før kjøre videre.

Mindre ventetid på ladestasjoner og fornuftig pris struktur vil øke bruksmengden av hurtigladere og dermed mer penger i kassen til ladeoperatørene + at forbrukeren er fornøyd med tjeneste og pris.

Jeg personlig ville kanskje heller tatt diesel bilen og kjør til hytta i Telemark og betalt bompenger enn å måtte stoppe å lade for 500kr+ tror jeg. Enn så lenge så har vi hver gang brukt min første gen Ioniq 28KW til hytta, må lade på vei ned og opp, men gått uten problemer bortsett fra ett par ganger med å vente litt på ledig lader.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: amroistorsdag 08. juli 2021, klokken 11:06
Uansett er Ionity sin forretningsmodell basert på abonnement,  og Hyundai er med i klubben. Vet ikke hvor mye Ioniqførere må betale hvis de har abonnement,  men det er garantert ikke 8,50. Selv betaler jeg 1,60 med folkevogn,  pluss 109 kroner måneden. Det lønner seg stort for oss.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Olemanntorsdag 08. juli 2021, klokken 12:39
Husker min første sommerferie med elbil i Danmark for noen år siden (Ampera_e),  interessant at kostnadene for strøm ble nokså nøyaktig det doble av hva diesel ville kostet (Ford Focus stv).

Så, vi får bare venne oss til, og si til hverandre, at hovedgrunnen til å kjøre elbil er ikke kroner spart, men en rekke andre fordeler  ;D
(Men, den sitter nok langt inne, merker det hos meg selv også, krever jobbing med egne holdninger dette :-\)
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Forstmanntorsdag 08. juli 2021, klokken 14:06
Man må ikke se seg blind på ladeprisene, det er totalsummen per kilometer som teller. Har man egen parkeringsplass med strøm skal det mye til for at ikke elbil gir best totaløkonomi uansett. Se på ladeprisen underveis som betaling for mobilitet, ikke sammenlign det med flytende drivstoff. Inntjeningen for bensinstasjonen øker proporsjonalt med tiden bilen står ved pumpa og fyller, slik er det ikke på ladere som tar betalt per kw. Jeg frykter ladekø mer enn høy pris for lynlading. Av den grunn mener jeg i motsetning til mange at ladeprisen bør settes ut fra hvor lenge man bruker stolpen, ikke etter antall kw.

Har kjørt noen bilferier i Europa med Tesla S og senere X, da var det aldri ladekø, og ladingen var "gratis". Allikevel var nok total pris per kilometer for disse bilene høyere for meg enn for en med Ampera-E som betalte dobbelt så mye for diesel for ladingen.....

Klarer man seg med en bil tror jeg det mest økonomiske er elbil (forutsatt at du har privat strøm om natten), skal man uansett ha to biler og kjøre mye nedover i Europa eller langturer i Norge med stor campingvogn på slep kan den andre bilen gjerne ha dieselmotor. Ellers går det også an å leie bil for spesielle anledninger og behov.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: RayBomblørdag 31. juli 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Olemann på torsdag 08. juli 2021, klokken 12:39
Husker min første sommerferie med elbil i Danmark for noen år siden (Ampera_e),  interessant at kostnadene for strøm ble nokså nøyaktig det doble av hva diesel ville kostet (Ford Focus stv).

Så, vi får bare venne oss til, og si til hverandre, at hovedgrunnen til å kjøre elbil er ikke kroner spart, men en rekke andre fordeler  ;D
(Men, den sitter nok langt inne, merker det hos meg selv også, krever jobbing med egne holdninger dette :-\)

Jeg ønsker å legge til at for de alle fleste så er drivstoff kostnadene vesentlig lavere på elbil enn ice. Ene og alene pga hjemmelading.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Olemannsøndag 01. august 2021, klokken 00:24
Korrekt, men her var det snakk om hurtiglading, og lading underveis.  Da er mitt eksempel fra Danmark relevant, og på tur må man bare venne seg til at det ofte er dyrere med strøm enn med diesel.  For noen er nok dette en uvant tanke, men alt går seg til, bare man tenker tanken noen ganger og dropper forventningene om billig sommerferie i elbilen  :)

Sitat fra: RayBomb på lørdag 31. juli 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Olemann på torsdag 08. juli 2021, klokken 12:39
Husker min første sommerferie med elbil i Danmark for noen år siden (Ampera_e),  interessant at kostnadene for strøm ble nokså nøyaktig det doble av hva diesel ville kostet (Ford Focus stv).

Så, vi får bare venne oss til, og si til hverandre, at hovedgrunnen til å kjøre elbil er ikke kroner spart, men en rekke andre fordeler  ;D
(Men, den sitter nok langt inne, merker det hos meg selv også, krever jobbing med egne holdninger dette :-\)

Jeg ønsker å legge til at for de alle fleste så er drivstoff kostnadene vesentlig lavere på elbil enn ice. Ene og alene pga hjemmelading.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: e-hsøndag 01. august 2021, klokken 09:15
I dag vil vel f.eks. et Ionity abonnement endre dette regnestykket betraktelig. Vil tro at man kan komme godt utav det nedover Europa dersom man klarer å lade som «medlem» med rabatterte priser de plassene man reiser. Er en på FB som skrøt over tur til Toscana med sin P45. Mener han skrev prisene var rabatterte alle steder.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: hELgenensøndag 01. august 2021, klokken 09:16
Hurtiglading koster som regel rundt 5 NOK pr kwt,iblant billigere,iblant dyrere. En familie elbil som id.4 1st klarer du fint å kjøre på 1.5 kwt/mil. Mao rundt 7.5 kr/mil. Diesel koster nå fra 16 til 19 NOK. Det gir en kostnad på 8 til 9.5 kr/mil med en bil som drar 0.5 liter/mil. Mao hurtiglading er ikke noe verre en fossilt,men omtrent det samme. Unntak finnes,f.eks ionity uten avtale. Om det er slike priser man annonserer med i Europa blir det en tung overgang til elektrisitet. Heldigvis kjører man de fleste mil på hjemmestrøm.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Olemannsøndag 01. august 2021, klokken 11:10
Skulle også gjerne sett at elbil var like billig som diesel på langtur i DK, her er min siste kunnskap om dette:

Diesel i Danmark kostet gjennomsnittlig DKK 10.50 siste halvår (Ref. GlobalPetrolPrices.com)
Strøm uten abo får man for 4.90 DKK. (E.ON).

Ford Focus TDI går på ca. 0,6-0,7 l/mil på danske motorveier i 110-130 km/t.  La oss runde av til 0,65 l/mil.
Den som klarer kjøre en ID.4 på 1.5 kW/mil i denne farten fortjener en premie.  Jeg vil anslå at 2.2 kW/mil er et bedre estimat, og høyere dersom farten er over 130 km/t.  (På E18 Vestfold i 110 km/t ligger jeg rundt 2.0 kW/mil.)

Altså: Dieselpurka koster DKK 6.82/mil.   ID.4 koster DKK 10,78/mil.  Strøm er altså 58% dyrere enn diesel.

Får man rabatter på strøm via ulike abo etc, og ditto rabatter på diesel, så endrer dette seg selvsagt, og kjører man i by blir tallene annerledes og elbil kan nærme seg prisen på dieselbil pga. relativt lavere forbruk i lavere hastighet enn dieselpurka.

Ferie i DK i elbil er uansett deilig, men greit å vite at det koster å være kar på batteri :D
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Rosstophersøndag 01. august 2021, klokken 11:25
Sitat fra: Olemann på søndag 01. august 2021, klokken 11:10
[...]
Strøm er altså 58% dyrere enn diesel.
[...]

Dette forutsetter at man kun hurtiglader. Hvis man lader full tank gratis der man sover og hurtiglader 100% kapasitet i løpet av dagen vil jo strømmen bli halv pris, altså litt billigere enn diesel.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Olemannsøndag 01. august 2021, klokken 11:28
Selvsagt.  Får man diesel gratis, eller strøm gratis, så blir regnestykket et helt annet. Derfor jeg la inn alle mine premisser, slik at dette skulle bli korrekt.

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. august 2021, klokken 11:25
Sitat fra: Olemann på søndag 01. august 2021, klokken 11:10
[...]
Strøm er altså 58% dyrere enn diesel.
[...]

Dette forutsetter at man kun hurtiglader. Hvis man lader full tank gratis der man sover og hurtiglader 100% kapasitet i løpet av dagen vil jo strømmen bli halv pris, altså litt billigere enn diesel.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 01. august 2021, klokken 11:35
Hmm artig diskusjon. Jeg synes dog det kommer for lite frem at vi faktisk er med på redde verden ved å kjøre elbil  :+1:  det må også tas med i regnestykket... just saying... men ja, det er ALT for dyrt å lade på  hurtigladere. Det burde vært nesten gratis mens dieselen kunne fint gått opp til rundt 30 kr litern :-) 

Husker første tiden under impl av hurtigladerne, da var det jo gratis.... en herlig tid...
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: Olemannsøndag 01. august 2021, klokken 12:39
Nettopp, det var tider det!  Savner også tiden da all lading var gratis, køfri taxi-fil, gratis parkering, gratis bompenger etc...Men, får heller glede oss over at vi tross alt var tidlig nok ute til å nyte disse fordelene i mange år!

Det var ikke prisen som fikk meg til å anskaffe Reva i 2009, ei heller tanken på at naboen ble imponert :D.

Noe av problemet i dag er nok at når elbil skal bli et allemannseie så må pris og praktiske løsninger matche andre alternativer.  Nå er det jo slik at folk flest har glemt at det er noe som heter Elbil lue som trenges om vinteren skal man ikke fryse ørene av seg....og hvem vet hva vanning av batteriene er?? ;D

Men, nå er vi visst litt på viddene her...

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. august 2021, klokken 11:35
Hmm artig diskusjon. Jeg synes dog det kommer for lite frem at vi faktisk er med på redde verden ved å kjøre elbil  :+1:  det må også tas med i regnestykket... just saying... men ja, det er ALT for dyrt å lade på  hurtigladere. Det burde vært nesten gratis mens dieselen kunne fint gått opp til rundt 30 kr litern :-) 

Husker første tiden under impl av hurtigladerne, da var det jo gratis.... en herlig tid...
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: hELgenensøndag 01. august 2021, klokken 13:28
Sitat fra: Olemann på søndag 01. august 2021, klokken 11:10
Ford Focus TDI går på ca. 0,6-0,7 l/mil på danske motorveier i 110-130 km/t.  La oss runde av til 0,65 l/mil.
Den som klarer kjøre en ID.4 på 1.5 kW/mil i denne farten fortjener en premie.  Jeg vil anslå at 2.2 kW/mil er et

Sant nok - nå kjører ikke jeg på motorveier i Danmark - eller i Norge - prøver å unngå det mest mulig da jeg vil ha ferie og nyte turen - så jeg er godt kjent på alle sideveier ned til Legoland for å si det slik - og da kan man også komme lavere enn 1.5 kwt/mil. Men kjører man på motorveier for å komme seg raskest mulig til et mål - vel så vil jo forbruket gå til himmels også. Min erfaring er at elbiler sitt forbruk går prosentvis mye mer opp ved høyere hastighet enn bensin/dieselbiler. Sånn sett kommer elbiler mer til sin rett i land som Norge med relativt lave snitthastigheter enn f.eks Tyskland samt at fossilprisene er mye,mye høyere i Norge sett opp mot strømprisene.
Med høyere strømpriser - noe vi faktisk ser i dag - så vil det jo fort bli mindre fordelaktigv med elbiler også her.
Jeg tror de aller fleste gjør sin valg med lommeboka som utgangspunkt - de andre med politisk overbevisning en annen retning sykler eller går
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: turfsurfsøndag 01. august 2021, klokken 15:45
Sitat fra: Olemann på søndag 01. august 2021, klokken 11:10

Ford Focus TDI går på ca. 0,6-0,7 l/mil på danske motorveier i 110-130 km/t.  La oss runde av til 0,65 l/mil.
Den som klarer kjøre en ID.4 på 1.5 kW/mil i denne farten fortjener en premie.  Jeg vil anslå at 2.2 kW/mil er et bedre estimat, og høyere dersom farten er over 130 km/t.  (På E18 Vestfold i 110 km/t ligger jeg rundt 2.0 kW/mil.)

Nå er vel ikke ikke Focus og ID.4 sammenlignbare biler. Ta i det minste ID.3, men selv den er vel høyere enn Focus.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: nordmannisverigesøndag 01. august 2021, klokken 16:32
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 15:45
Sitat fra: Olemann på søndag 01. august 2021, klokken 11:10

Ford Focus TDI går på ca. 0,6-0,7 l/mil på danske motorveier i 110-130 km/t.  La oss runde av til 0,65 l/mil.
Den som klarer kjøre en ID.4 på 1.5 kW/mil i denne farten fortjener en premie.  Jeg vil anslå at 2.2 kW/mil er et bedre estimat, og høyere dersom farten er over 130 km/t.  (På E18 Vestfold i 110 km/t ligger jeg rundt 2.0 kW/mil.)

Nå er vel ikke ikke Focus og ID.4 sammenlignbare biler. Ta i det minste ID.3, men selv den er vel høyere enn Focus.
Spiller det noen rolle? Det finnes minst en håndfull dieselbiler i ID4-størrelse som drar 0,6-0,7 per mil i motorveihastighet.
Men som flere har sagt, det er TCO som regnes, og for min del så kan hurtigladning koste 15kr kWh uten at diesel blir billigere.
Tittel: Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
Skrevet av: RJKlørdag 14. august 2021, klokken 01:19
Mye som går rundt grøten her, men info ligger ute på ChargeMyHyundai for de som orker å sjekke opp. Altså hva prisene ligger på for de som ikke får gratisperiode (Kona og 28/38 kWh-Ioniq-eiere), og derved hva det vil koste etter gratisåret.

Og bare for å ha sagt det, hittil er det ikke differensiert på ladehastighet. Det er samme prisen på sakteladende biler. Ionity tar kun betalt per kWh, og ingen tidskostnad/minuttpris eller straffegebyr for å okkupere laderen etter at man har passert 100 % SoC, og dermed at ladingen har stoppet av deg selv.

https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-no/tariffs (https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-no/tariffs)

Man må betale 135 NOK per måned for Ionity Premium uansett om man velger Ionity-avtale på Flex, Smart eller Easy. Og forventer man å klare seg med Ionity, så er Flex et naturlig valg, der man i tillegg får en påslag på 4,99 per ladesesjon. Da lader man altså for 1,65 NOK per kWh hos Ionity.

Lading hos Mer er samme skrekkelige prisen for alle varianter, men går opp "mer" fra 01.09.21, men man får med seg rabattene som ellers.

Dog, overraskende nok så fikk jeg regning (trekkes fra kort) for Mer-lading fra CMH selv om kortet lå i postkassa fra ettpar dager etter at jeg tok ferie og til jeg kom hjem, og jeg aktiverte lading med brikken jeg har hos aktivert hos Mer, og ikke fra appen til CMH.

Dermed er det ikke mulig å skille lading med og uten CMH-knytning. Dog, forvirrende om hvilke priser som gjelder hos Mer, da det står forskjellig på samme side...

For Koble, Fortum/InCharge og andre jeg har ladet hos, så har jeg ikke fått regning via CMH, men så har de heller ikke vært mulig å knytte opp på samme måte gjennom CMH.

45-kunder får 24 mnd med Ionity Premium inkludert, andre Ioniq 5-kunder får 12 måneder inkludert.

Link til utenlandspriser står på siden det er linket til her.