Test GTX

Startet av Olemann, ons 09. jun 2021, kl. 19:33

« forrige - neste »

LMOR

Ja, så det. Jeg var ikke bekymret, ville bare vise hvor opplagt det var at det noen før hadde skrevet ikke kunne stemme. Den demobilen hadde nok ikke Sport+ som bilen i testen enda.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Olemann

Har nå hatt min ID.4 i over 3 måneder og den vokser på meg.  Liker den mer og mer.

Det som i starten var litt trå og kjedelige kjøreegenskaper er nå blitt solide og trygge. 
Liker normalt kvikkere og skarpere biler, mer agile om det kan sies sånn.

ID.4 er mer en cruiser, stort volum, luftig, behagelig, forutsigbar og praktisk.  Så, ID.4 i en eller annen variant forblir hos meg.

NB! Dette er ikke GTX da, men litt av det samme er det jo, selv om mer krefter.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Olemann på man 21. jun 2021, kl. 22:45
Har nå hatt min ID.4 i over 3 måneder og den vokser på meg.  Liker den mer og mer.

Det som i starten var litt trå og kjedelige kjøreegenskaper er nå blitt solide og trygge. 
Er vant til kvikkere og skarpere biler, mer agile om det kan sies sånn.

ID.4 er mer en cruiser, stort volum, luftig, behagelig, forutsigbar og praktisk.  Så, ID.4 i en eller annen variant forblir hos meg.

NB! Dette er ikke GTX da, men litt av det samme er det jo, selv om mer krefter.

Litt som det var med meg og Tesla, den jeg likte best var den største, tyngste, mest komfortable og den tregeste (S85). Model 3 Performance var gode de, men veldig kliniske.

LMOR

https://youtu.be/uvYkwmViP8A

For de som kan tysk. Han mener GTX med Sport+ kjører bedre enn Q4 med samme oppsett. Lover bra.

Han har også testet at ID.4/GTX lader like raskt ved -1 grad som ved 26 grader. Altså godt laget system for å holde batteriet på riktig temperatur.

Rexen

Sitat fra: LMOR på ons 23. jun 2021, kl. 06:34

https://youtu.be/uvYkwmViP8A

For de som kan tysk. Han mener GTX med Sport+ kjører bedre enn Q4 med samme oppsett. Lover bra.

Han har også testet at ID.4/GTX lader like raskt ved -1 grad som ved 26 grader. Altså godt laget system for å holde batteriet på riktig temperatur.
Jeg er ikke god i tysk men det er tydeligvis heller ikke ID.4 GTX ;) Den største kritikken jeg hørte var at navigasjonen ikke fungerte på muntlige angivelser.
Ellers er jeg overrasket over at han ikke sier noe om at Q4 har bedre comfort enn ID.4 :o
Morsomt å høre at bilen er fantastisk (?) å kjøre. Heldigvis ikke like leken som en gti...
VW ID4 4Motion Highline 2025
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

magfred

En liten digresjon angående talegjenkjenningen er at den later til å reagere bedre dersom man starter med byen man skal til før man sier gatenavn og nummer, f. eks "Naviger til Oslo, Slottsplassen 1". Omvendt av hva jeg er vant til, og systemet burde strengt tatt kunne håndtere slik input bedre uavhengig av om adresse eller by kommer først. Men slik er det i hvert fall foreløpig, så får vi se om ryktene rundt bedring av talestyring i første software-oppdatering stemmer.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

ihaal

Tok en rask prøvekjøring i dag. En betraktelig morsommere bil å kjøre enn 1st og det er klart man merker at den har 100 hestekrefter mer tilgjengelig. Føler rykket nå blir mer som å kjøre en Jaguar IPace 320 - mer enn nok kraft, men ikke like "vilt" som f.eks. in Polestar 2 eller XC40. Er i hvert fall godt fornøyd med disse ytelsene. Spesielt sprek når du ligger i 60-70 og skal raskt opp i 90 km/t. Når det gjelder det blå interiøret ser det veldig nøytralt så lenge interiøret ikke er i sterkt sollys - da kommer blåfargen litt mer fram og blir en smule dominerende - men tror ikke dette kommer til å plage noen. Bilen er i produksjon og litt avhengig om den blir ferdig før fabrikken visstnok tar ferie kommer den i august eller september (jeg hadde kønummer 1xx). Hengerfeste påvirket ikke leveringstiden for min del. Selger sa også at hvis man bestiller en vanlig ID4 i dag, forventer de ikke levering før oktober. For dere andre her i tråden som også planlegger å selge 1st etter sommeren er jo det på sett og vis en hyggelig nyhet, da eventuelle kjøpere fort kan spare seg noen måneder i kø.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Jambo

Angående den tyske testen: Car Maniac har en fast adresse han tester i alle biler; Am Bullham 1 in Jever, og han har vel gitt uttrykk for at han vet at det fungerer hvis han sier det på en bestemt måte, altså stedsnavn først, men han sier at han ikke ønsker å si det på noen annen måte. Morsomt for de som følger ham, og dumt for de som ikke kjenner videoene, som kanskje vil tro at talegjenkjenningen er så dårlig som det virker som, når alt han hadde trengt å gjøre var å si stedsnavn først og gateadresse etterpå. Så kan man kanskje klage på at den ikke takler gatenavn først, men det er jo bare å si det slik bilen forstår det, og så kan man kanskje på en seinere oppdatering få si det slik man helst ønsker. Det er jo først og fremst bare et praktisk hjelpemiddel slik at man slipper å trykke på noe mens man kjører, og ikke en samtalekamerat.

LMOR

Talegjenkjenning spiller ingen rolle for meg. Bruker det aldri, og vil uansett ha CarPlay tilkoblet alltid, men bruker ikke tale der heller.
Det var flere andre ting han prøvde på som ikke fungere, så det er ikke bare på adresser det fremdeles er svakheter.

Jambo

Visst er det svakheter. Men, vet ikke om det var tilfeldig eller ei, men da jeg prøvekjørte ID4 forsto bilen alt jeg prøvde på utenom en gang. Prøvde kanskje ikke på noe avansert, men jeg startet navigasjon til en adresse og jeg satte temperaturen flere ganger til forskjellige temperaturer bare for å teste. Men hadde de hatt Googles gjenkjenning hadde nok den vært en god del bedre. Jeg ser for meg at talegjenkjenning vil være praktisk for å kunne holde henda på rattet og fokus på veien, men fokus havner selvfølgelig fort andre steder om bilen ikke forstår noe 😄

Kjell Salvigsen

har kjørt id4 en del tusen km nå og talestyring er ikke så dårlig som noen hevder. Får man litt trening/tilvenning, så fungerer det ganske så bra. Det er definitivt rom for forbedringer her, men jeg er rolig for at VW fikser mye i kommende oppdateringer. Fungerer så langt bra de flest gangene til navigering, få kaldere eller varmere kupe, setevarme, å ringe folk, starte radio/musikk mm. Er utvilsomt et verktøy som gjør disse tingene langt tryggere enn om man skal bruke knapper/skjerm. Så dette kan bli meget bra tror jeg !
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

magfred

"Am Bullhamm 1 Jever" er fikset i 2.3 oppdateringen som forhåpentligvis snart dukker opp:

https://www.youtube.com/watch?v=QLFbYTfUtM0
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Dieselgubben

Teslabjørn antar at VW Id4 og Audi etron q4 er stillere enn Skoda Enyaq.

Olemann

Sitat fra: Dieselgubben på lør 26. jun 2021, kl. 08:46
Teslabjørn antar at VW Id4 og Audi etron q4 er stillere enn Skoda Enyaq.

Interessant, referanse?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA