Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Testkjøring med ES8

Startet av nilka, tirsdag 08. juni 2021, klokken 20:35

« forrige - neste »

BubbaJoFet

TB banabox ga 16 esker som 4 seter, 50% mer enn X og dobbelte av E-tron og 32 med setene lagt ned. Sier litt om bagasjerom plassen med to seterader i bruk. Nå er det sjelden en frakter bananer i biler tilhørende denne prisklassen, men kofferter til hele familien bør få plass.

elektro

Imponerende, og pussig, all den tid bagasjerommet hverken er dobbelt så stort som e-tron eller 50% større enn Model X ifølge målene.

Men hvordan sikrer man lasten?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Man må nok ut og finne 3dje parts løsninger, NIO har selv satt ett slikt gitter i en av utstillingsbilene. Hvilken påvirkning det har på banankapabiliteten er ukjent...

Så konklusjonen er om en skal frakte mye bananer mellom Drammen og Oslo i høy hastighet er, gitt at batteribytte stasjonen ikke er i ustand, ES8 den klart beste bilen.

For andre må en sette komfort mot ladefart, akselerasjon mot merketrygghet, kvalitet mot pris og teknologi mot implementasjon (videoer viser Navigate on NIO pilot i aksjon fra Kina), men er åpenbart deaktivert i Europeisk versjon.

daktari

Sitat fra: elektro på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 00:06
Imponerende, og pussig, all den tid bagasjerommet hverken er dobbelt så stort som e-tron eller 50% større enn Model X ifølge målene.

Men hvordan sikrer man lasten?
Tror den rette bakluka er stikkordet her. Hvis etron og X hadde hatt en 740-hekk så hadde man fått inn endel flere banankasser.

Variobarrier fra Mimsafe ser solid ut og ikke helt jalla.
https://www.mimsafe.com/en/variosystem/variobarrier/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

stue

Bra resultat i forbrukstesten til Bjørn Nyland nå. Fikk lavere forbruk enn Etron 55.

BubbaJoFet

#65
Kanskje viktigere er at den fikk 400 km i 90 km/t og 300km i 120 km/t. Så med batteribytte kan en komme seg ett stykke ganske hurtig.

Alle testene hans ligger i google drive
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=378787627
Aks : 0-100 4.62 (rettet opp feil verdi)
Støy fra 63.5 til 68.3 db (sommer) 63.6 til 67.1 (vinterdekk). 265/45/R21

Får NIO til en flatere ladekurve rundt 120 kw peaken, da kan det bli en fin pakke for de som vil ha litt ekstra plass, men ikke betale 1.3 mill for en X.
                                    

daktari

Litt rart, den gikk 20-30 km lenger, med dobbelt antall banabokser.
Men batteriet er 100 kWh vs 90 kWh. Så ganske likt vil jeg hevde. 75 kWhern blir omtrent som E50.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eirkabrev

#67
Jeg testkjørte bilen på tirsdag og signerte kontrakt på onsdag. Jeg har aldri blitt så imponert av en bil før og jeg har prøvd mange! En utrolig kvalitetsfølelse som ikke står tilbake for verken, bmw, mercedes, audi eller volvo.

Dette er for øvrig min første elbil og følgelig første post på forumet :)

BubbaJoFet

Gratulerer!
Hva landet du på? Signature eller standard?

eirkabrev

Takk! Jeg landet på en svart bil, med svart interiør og signature 7 seter. Jeg syns bilen i seg selv var særdeles godt priset, så noen ganger glemmer jeg de andre spennende mulighetene som batteribytte. Jeg ser Tesla Bjørn begynner å få sansen for løsningen også: https://www.youtube.com/watch?v=0FpOxbn68vU&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland 600kw gratis strøm er jo faktisk veldig mye :O

BubbaJoFet

Hadde de flere lagerbiler igjen med sort i interiør eller må du tålmodig vente?
Klarer en å bruke batteribytte i hverdagen, så burde 600 kWh holde til 1500-2000 km i mnd. Synes det virker besnærende å slippe hjemmelading.

stue

Da må man jo i realiteten bo eller jobbe i nærheten av Lier. Men om de får batteribytte på Ensjø i Oslo så vil det nok bli aktuelt for veldig mange andre.

eirkabrev

Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 19. november 2021, klokken 08:09
Hadde de flere lagerbiler igjen med sort i interiør eller må du tålmodig vente?
Klarer en å bruke batteribytte i hverdagen, så burde 600 kWh holde til 1500-2000 km i mnd. Synes det virker besnærende å slippe hjemmelading.

De hadde én lagerbil igjen med denne konfigruasjonen såvidt jeg forstår og de skulle forhåpetligvis klare å levere før jul.

Personlig tror jeg batteryswap-funksjonen for meg er viktigst når det kommer til endring av behov på rekkevidde og at man ikke er knyttet til ett batteri med slitasje. Å benytte de frie 600kwh så blir det nok mer de sjeldne gangene jeg har behov for mer enn 500km. Se videoene til Teslabjørn vedrørende batteribytte, han har mange gode tanker, men ser det i hovedsak ut ifra en som kjører veldig mye.

Oppsummert vil jeg si at bilen i seg selv uten verken batteribyttefunksjon eller batterileie er "halv pris" av hva en slik bil burde koste (jfr tesla X til 1,2 mill som er den eneste som har sammenlignbar plass, men lavere "premiumfølelse" slik jeg ser det). Jeg ser på batteribytte og de andre gode fordelene man får ved signatur før mars som en stor bonus på en i utgangspunktet flott bil.

BubbaJoFet

Da ble det bil her også, signatur edition med BaaS. Hvit med brunt interiør og levering før jul 20" s/v. Kjenner jeg gleder meg.

stue

Gratulerer! Så en video med en hvit bil med brunt interiør, og den så veldig fin ut....fant den nå. Får du da installert en lader hjemme hos deg inkludert i prisen?

https://youtu.be/kj116BKz4Es

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA