Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lokasjoner i Norge  (Lest 541 ganger)

nilka

• Full Member
    • Vis profil
Lokasjoner i Norge
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 17:46 »
Jeg tenker det er greit å ha en tråd her som kan oppdateres jevnlig med lokasjoner for NIOs batteribyttestasjoner.

Jeg tenker å prøve å holde denne første posten oppdatert med lokasjoner nå i starten så får vi ta diskusjoner rundt dette under hovedposten.

Stasjoner i Norge på nåværende tidspunkt samt planlagt utbygging:

På pressekonferansen ble det bekreftet at det skulle komme 4 batteribyttestasjoner i og rundt Oslo i løpet av året og det er også bekreftet at Trondheim, Bergen, Kristiansand og Stavanger skal få stasjoner iløpet av 2022.
« Siste redigering: Onsdag 12. Mai 2021, klokken 21:04 av nilka »

nilka

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Lokasjoner i Norge
« Svar #1 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 17:54 »
Jeg har saumfart nettet sett masse intervjuer med forskjellige folk og brukt mye kameraoversetting for å prøve å finne ut mest mulig om NIO de siste månedene.

Når det kommer til hvor de første batteribyttestasjonene dukker opp har jeg ingen sikre kilder men en sein kveld/natt så jeg er intervju eller noe med et kart som hadde markeringer på Oslo Trondheim og Lillehammer. Jeg klarer ikke å finne det igjen men om dette stemmer så er vel ikke det så usannsynlig sted å starte. Det er kanskje den mest trafikkerte strekningen i Norge og det å ha denne dekket ved salgsstart må jo nesten være et must. Det neste er jo Oslo - Stavanger via Kristiansand og Oslo - Bergen. Må jo nesten håpe at dette kan være klart til sommerferien 2022.

Har i tillegg hørt rykter om samarbeid med Tesla men enn så lenge er det bare rykter. Men NiO kan ha ladehastighet på 180KW. Så passer fint inn på superladerne. Tesla sliter litt med omdømmet i Kina og NIO har satt igang storstilt ladestrukturutbygging i Kina så et strategisk samarbeid kan jo være lønnsomt for begge. Så krysser fingrene.

nilka

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Onsdag 12. Mai 2021, klokken 21:07 »
Det er jo alltid spennende å grave litt i videoer og på pressekonferanser. NIOs Norgesplaner ble jo avslørt på batteryday under lansering av ET7 hvor man kunne se Norge avmerket på kartet.
Slik sett er det vel naturlig å tenke seg at noen av lokasjonene får NIOs batteribyttestasjoner og superledere er avslørt på screenshotet de hadde.

Om dette stemmer blir lokasjonen på den ene byttestasjonen rett ved Alexander Kielland plass. Muligens ville jeg tenkt de kan ha fått til en på ST.Hanshaugen Senter.
Den andre byttestasjonen vil da bli på Sagene litt mer usikker her men kanskje Myraløkka.
Samt NIOs superchargere rett ved Ullevål Sykehus og rett ved Ringen Kino/Torshov.

Med det sagt synes jeg ikke disse alle disse lokasjonene virker helt naturlig plassert så dette skal tas med en stor klype salt. Jeg vil uansett tippe at det blir batteribyttestasjon ved serviccenteret på Ensjø..
« Siste redigering: Onsdag 12. Mai 2021, klokken 21:38 av nilka »

elektro

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 11:09 »
https://elbil.no/nio-es8-kommer-i-september-skal-bygge-batteribytte-stasjoner-i-norge/

"Totalt skal det bygges 16 batteribytte-stasjoner i Norge. De fire første kommer i Oslo-området til høsten, og i løpet av 2022 skal flere andre norske storbyer få slike stasjoner. Senere vil NIO bygge stasjoner mellom de store byene."
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT

daktari

• Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 14:31 »
Jeg ser ikke så stort behov for å bytte batteri på farten, men de som bor i blokk uten egen ladeplass vil ha stor glede av batteribytte.

Et annet scenario er knyttet batteri-leie; hvis man kjøper bilen men leier batteriet, så kan man forberede seg på langtur ved å leie et større batteri.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D