Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lokasjoner i Norge

Startet av nilka, tirsdag 04. mai 2021, klokken 17:46

« forrige - neste »

oroar

Er det oppgitt noen årsak til at de justerer ned fra 22 til 4 stasjoner?

Man kan jo ha noen tanker om at investeringskostnadene ikke helt står i stil til inntektene med tanke på salgstakten av biler, men det kan også være andre årsaker. De får vel heller ingen støtte når de ikke kan serve alle elbiler, vil jeg tro.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

turfsurf

Sitat fra: oroar på onsdag 13. april 2022, klokken 07:39
Er det oppgitt noen årsak til at de justerer ned fra 22 til 4 stasjoner?

Man kan jo ha noen tanker om at investeringskostnadene ikke helt står i stil til inntektene med tanke på salgstakten av biler, men det kan også være andre årsaker.
Kan ikke tenke meg noe annet en at det er salgsproblemer ja. Selv om ES8 er bra priset, så burde de lagt seg enda lavere i pris til de hadde fått en større markedsandel, og bygd ut flere batteribyttestasjoner.

Da hadde de fått mye mere mindshare og ville konkurrert mye bedre. Tror de undervurderer hvor vanskelig det er å direkte konkurrere med premium merkene med "kinabil", uansett hvor premium bilen er.

Det ser man jo lett sammenlignet med Hongqi E-HS9 som har solgt over det dobbelte av ES8, sannsynligvis grunnet "mye for pengene".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. april 2022, klokken 11:42
Sitat fra: oroar på onsdag 13. april 2022, klokken 07:39
Er det oppgitt noen årsak til at de justerer ned fra 22 til 4 stasjoner?

Man kan jo ha noen tanker om at investeringskostnadene ikke helt står i stil til inntektene med tanke på salgstakten av biler, men det kan også være andre årsaker.
Kan ikke tenke meg noe annet en at det er salgsproblemer ja. Selv om ES8 er bra priset, så burde de lagt seg enda lavere i pris til de hadde fått en større markedsandel, og bygd ut flere batteribyttestasjoner.

Da hadde de fått mye mere mindshare og ville konkurrert mye bedre. Tror de undervurderer hvor vanskelig det er å direkte konkurrere med premium merkene med "kinabil", uansett hvor premium bilen er.

Det ser man jo lett sammenlignet med Hongqi E-HS9 som har solgt over det dobbelte av ES8, sannsynligvis grunnet "mye for pengene".

Byd har jo solgt nesten 3 ganger mer av tang enn nio, selv der klager folk over at den en er overprisa.
Virker som nio har skiftet litt fokuset mot tyske markedet istedenfor siden de får et7 først
Model 3 2019 LR Rwd

edyrli

Jeg tror bilen er bra og prisen er sånn noenlunde riktig men tror det er 2 feil som har skjedd. NIO har gått hardt ut og reklamert for batterileie ordningen og overvurdert hvor mange som er interessert i dette. Det å kjøpe en "Halv bil" vil nok mange være skeptiske til. Det andre er at de prøve bygge opp et eget forhandler nett. Det er ikke lett og gjør at de kun befinner seg sentralt i de største byene. Folk flest ønsker er forhandler i nærheten det er lett og forholde seg til. BYD som har knyttet seg til RSA Bil og Hongqi som har Motorforum er begger forhandler nett som er godt etablerte, tilbyr mange utsalgssteder og har et solid servicenettverk.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

BubbaJoFet

Tiden vil vise, men tror NIOs utfordringer ligger i å ha inventar å selge, ET7 er 8-10 mndr ventetid, ES6/EC6 utsolgt og produksjon av ES8 stabilt i underkant av 1200 biler. Nedstengningen har klart en påvirkning, samme har geopolitiske konflikter. Tror heller utfordringene ligger der, fremfor feilet prising. Du kan kjøpe en ES8 standard edition ferdig utstyrt for 650k med 75 kWh batteri, eller en brukt Enyaq for 650k...

Nå har jeg Pioneer BaaS, som er en no brainer, men selv med vanlig BaaS fremstår ikke batteribytte som særlig ugunstig. Da snakker en ned mot 560k for en ferdig bil på veien. Etter 6 år har en ferskt batteri i bilen til samme sum som kjøp av batteri (om en ikke bruker kWh inkludert), bruker en kWh og sier 3 kr pr kWh, så er en fort på 9 år break even.

oddi900

Når den planlagte stasjonen i Kr.sand kommer så kan man virkelig ta ut på langtur fra stavanger , ender jo nesten opp i østerrike før man må lade på gamlemåten

Ellemelle


Elektrowagen

BMW i3s - 2019

Otkristo

Sitat fra: Nomade på torsdag 22. februar 2024, klokken 09:04Ny lokasjon på gang ved siden av Tesla Supercharger på Ørskogfjellet

https://bygdebladet.com/naring/alesund/her-kan-det-bli-batteribyttestasjon-for-elbil/19.8561


1. Sitt i bilen i minimum 5 min (så sant det ikke er kø eller kl har passert 22.) mens bilen bytter batteri.
2. Parker bilen på parkeringsplass.
3. Spise middag på Fjellstova

Meningsløst


BubbaJoFet

Sitat fra: Otkristo på mandag 26. februar 2024, klokken 17:35
Sitat fra: Nomade på torsdag 22. februar 2024, klokken 09:04Ny lokasjon på gang ved siden av Tesla Supercharger på Ørskogfjellet

https://bygdebladet.com/naring/alesund/her-kan-det-bli-batteribyttestasjon-for-elbil/19.8561


1. Sitt i bilen i minimum 5 min (så sant det ikke er kø eller kl har passert 22.) mens bilen bytter batteri.
2. Parker bilen på parkeringsplass.
3. Spise middag på Fjellstova

Meningsløst
Vel, vel, ikke alle som må spise hver eneste gang de lader ved ladestasjonen. Eller pleide du alltid å spise på bensinstasjonen når du fylte drivstoff (da teller jeg ikke med grillpølse eller rollerburger)

For meg er batteribytte på langtur nettopp det som fristet, slippe unna dårlig veikro mat, bare fordi det finnes en ledig ladestolpe i nærheten. Føles som å ha en tamagotchi når bilen skal bestemme hvor en raster.

Otkristo

Må man fortsatt bruke ladestasjoner når NIO stenger for kvelden ?😅

Du beskriver livet på veien på samme måte som diselelskere som kan kjøre 1000km uten å stoppe og gå på toalettet.
Etter 6000 km gjennom Europa i fjor sommer var jeg glad jeg slapp å forholde meg til batteribytte. Ladepauser var nødvendig samt det var deilig å strekke beina hver 3.time

BubbaJoFet

Men hvorfor må en velge mellom de to? Forstår ikke helt den logikken, batteribytte er ett supplement til hurtiglading.

Om det er verdt pengene, om det er robust nok og om det er nok stasjoner. Det kan jeg se er temaer, men ikke hvorvidt batteribytte er fett.

Sånn ensidig tankesett hvor en sprer galle bare fordi en egentlig er misunnelig blir litt trist i mine øyne.

Synes du også at ingen elbiler skal ha «creep» slik at du må bruke gassen for manøvre i lav hastighet? Det er noen av de også.

Å lade en elbil tar lang tid, batteribytte tar kort tid, hva en bruker tiden på i hvert tilfelle er opp til en hver. Jeg synes nå å bruke tiden min på å trøkke i meg en råtten burger eller kikke på nabobilen lade ikke er særlig givende. Ei heller å lade til 50-60 prosent bare for å gjenta samme øvelse 200 km senere. Men det er meg, noen andre synes sikkert det er greit, uten at det plager meg.

Otkristo

Jaja. Snart så blir det kun lading på deg også. Vi får se hvor lenge NIO overlever... ut 2025?

Daniel_0007

Nio space er kanskje det dummeste konseptet de har kommet opp med, er ikke mange som går rundt i byen og tenker å kjøpe bil.
Samtidig er det på en kremplass hvor de høyeste leieprisene er.
Model 3 2019 LR Rwd

BubbaJoFet

#29
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 05. mars 2024, klokken 23:22Nio space er kanskje det dummeste konseptet de har kommet opp med, er ikke mange som går rundt i byen og tenker å kjøpe bil.
Samtidig er det på en kremplass hvor de høyeste leieprisene er.
Og er du der for å se på bil, er det fullt av unger og foreldre som herjer rundt. Med 50000 besøkende i måneden og totalt 2200 salg må det være den mest feilslåtte markedsføringen på en god stund. Vil nok bli pensum om markedsføring består som utdanning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA