Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

batteri swapping geni strek eller pengesluk?

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

turfsurf

Baas er dyrt IMO. For ett 100kWh batteri over 15 år betaler man 360000. Batteriet koster ikke halvparten en gang, da betaler man mye for garanti.

Nei, baas er nok greit på nye biler men jeg tror disse bilene blir veldig tungsolgte etter hvert som de blir eldre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: SolEL på fredag 29. mars 2024, klokken 12:40Takk til BubbaJoFet for oppklaring om Danmark. Men økonomien ser jo ikke bra ut i Norge og ellers. Heldigvis har de Taxi dealen i Oslo (og Stockholm) som kanskje kan være med å sikre fremtiden i Scandinavia. Jeg konkluderer med at batteribytte stasjoner og baas er en genistrek.
Men dyre Nio houses er pengesluk, bra de er bra besøkt da. Før har du anbefalt meg å kjøpe batteri, Bubba, fremfor baas, Har du byttet mening?
Ifølge mr P på Youtube så er Nio all about battery swapp. Jeg er enig. Derfor vurderer jeg å Kjøpe Nio med swapp.
Pluss:
Evig batteri garanti
Ingen batteri degenerering nå du skal selge bilen
Grei bil å kjøpe eller selge brukt da en slipper å tenke på att batteri er en tikkende bombe
når nyere teknologi med bedre rekkevidde kommer så kan man swappe til det nye
fint på langtur
Minus
Dyrt med baas 2000 kr pr mnd er i dyreste laget for meg. Men nå skal prisen gå ned. Noen som vet hva ny pris blir.

Tror du har misforstått, jeg har frarådet deg og andre fra å kjøpe NIO, men om en absolutt skal ha en NIO bør en kjøpe batteriet, eller i det minste se på bilprisen med batteriet kjøpt når en sammenlikner biler.

EL6 og ET5T leveres med den nyeste batteripakken 100b, denne lader med opptil 170 kW flatt opp mot 80%. Så frem til PSS er dekkende for en større del av behovene vil en ikke bytte bort dette batteriet til ett 100a.

Og byttes ikke ferske batterier inn i poolen så vil poolen preges av taxi og pendlere med hyppige bytter og mange km.

I tillegg så er BaaS for dyrt som produktet foreligger nå, som TurfSurf påpeker.

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. mars 2024, klokken 06:35
Sitat fra: automat på mandag 25. mars 2024, klokken 10:20Det er mange skjær i sjøen før batteribytte kan standardiseres. Både tekniske, forretningsmessige og politiske.

Å
auto... :+1: ja det har du helt rett i. Feks på mobiler og ladekontakter. Har vært et problem i 25/30 år isch vel?
Først nå på min nyeste iPhone kunne jeg endelig bruke samme ladekabel som på min Samsung mobil ;D ikke særlig rask prosess på standarder. Var vel EU som besluttet dette.

Jeg må vel si at jeg er glad for at standardisering tar tid. VVi hadde nok ikke vært der vi er i dag om batteri og lading for mobiltelefoner ble standardisert i år 2001 med Nokia 6310 som "mal, selv om jeg husker 6310 som en kongetelefon den gangen.

Faren med standardisering er at man sperrer for teknologiutvikling som bidrar både til bedre produkter og lavere priser i framtida.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

SolEL

Bubba hvorfor fraråder du Nio egentlig? Du sa: "Om NIO leverer god kvalitet er noe en må se over tid, men etter over 2 år eierskap har bilen holdt seg meget godt. Langt bedre enn andre kameraters bilkjøp av mer populære merker før moms ble introdusert". Høres bra ut syns jeg. Nio kommer bra ut på TV2 raiting av biler akkurat over Tesla (de overraker foresten der, da jeg hører mye negativt). Best på aktiv og passiv sikkerhet. Best på utseende. Ekte SUV høyde på SUVene. Ekte SUV ikke SUV cupe som Tesla 

Electric cars in Norway

Sitat fra: THE på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:04VVi hadde nok ikke vært der vi er i dag om batteri og lading for mobiltelefoner ble standardisert i år 2001 med Nokia 6310 som "mal, selv om jeg husker 6310 som en kongetelefon den gangen.
THE :+1:  Ohh yes 6310 var the dream, ja. Helt konge med den mobilen.

BubbaJoFet

Sitat fra: SolEL på tirsdag 02. april 2024, klokken 18:16Bubba hvorfor fraråder du Nio egentlig? Du sa: "Om NIO leverer god kvalitet er noe en må se over tid, men etter over 2 år eierskap har bilen holdt seg meget godt. Langt bedre enn andre kameraters bilkjøp av mer populære merker før moms ble introdusert". Høres bra ut syns jeg. Nio kommer bra ut på TV2 raiting av biler akkurat over Tesla (de overraker foresten der, da jeg hører mye negativt). Best på aktiv og passiv sikkerhet. Best på utseende. Ekte SUV høyde på SUVene. Ekte SUV ikke SUV cupe som Tesla 

NIO Service er elendig, du må dra dit minst en gang etter at opprinnelig oppdrag er gjennomført for å rette opp i feil som ble gjort. Pga manglende kvalitet og kvalitetssjekk så blir det veldig travelt på Ensjø, så du må vente i en mnd.

NIO Support er en vits.

BaaS er ikke ett produkt å anbefale som det fremstår i dag. Det må ned i pris eller få inkluderte tjenester som kWh igjen.

Robustheten på PSS må økes, jeg er sikker på at det vil skje, men sånn det har vært i vinter kan en vanskelig anbefale kjøp.

Så NIO lager bra biler, men NIO Norway er langt fra en seriøs aktør når det gjelder bilkjøp.
I Kina ville jeg definitivt eid og kost med som NIO eier.

Derfor fraråder jeg kjøp av NIO, men er en bevisst disse problemene så kan en få seg ett godt kjøp i NT1 ES8.
EL7 og ET5 er en flopp i alle markeder, EL6 og ET5T er forholdsvis dyre om en tar med prisen på batteriet. EL6 koster 120k mer enn en Xpeng G9. Nå likte jeg ikke G9 når jeg prøvekjørte den, men det gjorde jeg ikke med Enyaq, MY, iD4, Ioniq 5... så mye av grunnen er nok meg 😁.

Electric cars in Norway

#171
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 02. april 2024, klokken 19:58
Sitat fra: SolEL på tirsdag 02. april 2024, klokken 18:16Bubba hvorfor fraråder du Nio egentlig? Du sa: "Om NIO leverer god kvalitet er noe en må se over tid, men etter over 2 år eierskap har bilen holdt seg meget godt. Langt bedre enn andre kameraters bilkjøp av mer populære merker før moms ble introdusert". Høres bra ut syns jeg. Nio kommer bra ut på TV2 raiting av biler akkurat over Tesla (de overraker foresten der, da jeg hører mye negativt). Best på aktiv og passiv sikkerhet. Best på utseende. Ekte SUV høyde på SUVene. Ekte SUV ikke SUV cupe som Tesla 

NIO Service er elendig, du må dra dit minst en gang etter at opprinnelig oppdrag er gjennomført for å rette opp i feil som ble gjort. Pga manglende kvalitet og kvalitetssjekk så blir det veldig travelt på Ensjø, så du må vente i en mnd.

NIO Support er en vits.

BaaS er ikke ett produkt å anbefale som det fremstår i dag. Det må ned i pris eller få inkluderte tjenester som kWh igjen.

Robustheten på PSS må økes, jeg er sikker på at det vil skje, men sånn det har vært i vinter kan en vanskelig anbefale kjøp.

Så NIO lager bra biler, men NIO Norway er langt fra en seriøs aktør når det gjelder bilkjøp.
I Kina ville jeg definitivt eid og kost med som NIO eier.

Derfor fraråder jeg kjøp av NIO, men er en bevisst disse problemene så kan en få seg ett godt kjøp i NT1 ES8.
EL7 og ET5 er en flopp i alle markeder, EL6 og ET5T er forholdsvis dyre om en tar med prisen på batteriet. EL6 koster 120k mer enn en Xpeng G9. Nå likte jeg ikke G9 når jeg prøvekjørte den, men det gjorde jeg ikke med Enyaq, MY, iD4, Ioniq 5... så mye av grunnen er nok meg 😁.

Bubba... :+1:  ja det vet nok du best om servicenivået og jeg kjenner ikke til servicenivået deres, men jeg tenker at siden Nio tapte jo 137.000 kroner for hver bil de solgte så det er sikkert slik at det påvirker servicenivået. De må vel kutte litt og det går utover servicenivået, eller kanskje jeg tar feil? 

Men jeg har uansett trua på Nio på sikt. 
Og de vil nok bli bedre på det du opplever som dårlig i dag håper jeg.

Tror faktisk av de kinesiske bilmerkene at det er NIO og BYD som vil stå igjen som vinnere om noen år.

Mens mange av de kinesiske med rare bilnavn vil sakte men sikkert fases ut i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA