Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NIO ES8

Startet av nilka, fredag 30. april 2021, klokken 15:04

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Enig i pris vurderingene men vil legge til at både Rivian & NIO er jo enda "nye merker" i Norge og det kan være smart av de å starte lavt i begynnelsen....

elektro

#61
Sitat fra: elektro på onsdag 01. september 2021, klokken 10:50
Sitat fra: ctr46 på onsdag 01. september 2021, klokken 08:54
Leste at bilen har maks høyde på 16,1cm. Det er jo lavere enn feks Tesla model x på laveste innstilling (som har 22cm på høyeste om jeg husker riktig)

Tesla model Y har 16,7cm (dog ikke luftfjæring). Spørsmålet er om bakkeklaringen er høy nok på vinterstid på de værste dagene. Trodde bilen ville i alle fall ha litt mer høyde dersom den skal ha «offroad egenskaper»?

Det stemmer nok ikke, da hadde den ikke klart den terrengkjøringen som de bedriver på Hønefoss i disse dager. ES8 har jo også luftfjæring. Tipper det er noe ala e-tron quattro som har 17,2 cm. standard med 7,6 cm. vandring.

Da kan jeg bekrefte at bilen faktisk har maks bakkeklaring på litt over 16 cm. på det laveste punktet i den høyeste Comfort stillingen. Dette er ved en nedsenkning omtrent ved fremakslingen.

Midt under bilen, altså alt mellom frem- og bakaksling, er bakkeklaringen ca. 22 cm og undersiden her er flat som et strykejern. Mellom bakhjulene og et lite stykke bakover er den litt lavere igjen (tenk MB EQC, men ikke på langt nær så lav). Ca. 19 cm.

e-tron har 2928 mm. akselavstand og 4901 mm. lengde (1972 mm. overheng)
ES8 har 3010 mm. akselavstand og 4979 mm. lengde (1969 mm. overheng)
Model X har 2965 mm. akselavstand og 5036 mm. lengde (2071 mm. overheng)


2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Men i grunn 22 cm som betyr noe i snø og sand, en liten bit lavere vil ikke være noe problem på snø. Kun over steiner, betongkanter og veltede trær.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#63
Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. september 2021, klokken 06:09
Sitat fra: elektro på onsdag 01. september 2021, klokken 23:01
Tipper NIO må ned på rundt 700.000 fullutstyrt, inkludert eie av 100 kWh batteriet. Da ryker kanskje e-tron her i gården, pga. plassen i ES8. Og så har jeg ikke ting som ventilerte massasjeseter i dag..  :)

Ellers så blir det vel å vente på Rivian R1S da, den koster 608.000 direkte oversatt fra Dollar til NOK med "Large Pack" (135 kWh batteri / 300 miles EPA). Eller 695.000 med Premium interiør/utstyrsnivå, Metallic lakk. Off Road pakke og 21-tommers hjul.
Tja, 700k var da veldig lavt. Tror nok den går greit for opp mot 800k. Er vel fremdeles godt under etron 55 og med vesentlig bedre plass.

Men kommer R1S til under 700k full pakke er det "shut up and take my money" for min del.

Hvorfor skal NIO være vesentlig dyrere enn Rivian? Fordi europeisk premium er enda dyrere, si... Ja, selv Model X koster jo fra 1 mill. nå. La oss snu på det da, hvorfor er Rivian så billig?

Hvis ES8 koster 700k med 100kWh batteri, er det "shut up and take my money" for min del. Men så veldig mye mer er jeg ikke villig til å betale. Da vil jeg i alle fall først vurdere plassen i BMW iX i40 (må ikke ha 7-seter, kun stort bagasjerom) eller vente på Rivian. Er jo også nysgjerrig på hvordan ladehastigheten på ES8 er, synes det har vært mistenkelig stille rundt det. Vil også gjerne se hvordan bilen fungerer generelt på vinteren. Tenker lys, viskere, dørhåndtak osv.

Er redd den blir dyrere enn 700k, men samtidig kan den jo faktisk også bli billigere, med BaaS (Battery as a Service). Noen interessante perspektiver på dette i denne artikkelen, selv om det er vedr. ES6. https://seekingalpha.com/article/4375356-baas-is-big-reason-to-buy-nio

La oss si at man betaler 600.000 for bilen, altså ES8, og 1.500/mnd for batterileie. Kunne det vært noe?

På NIOs Kinesiske sider koster bilen som kjent 468,000 RMB (627.634 NOK) som 7-seter. Det som kanskje ikke er like mye omtalt er teksten under, hvor det står "Velg NIO batteriutleie, og bilprisen reduseres med 128,000 yuan (171.571 NOK) *Utstyrt med en 100kWh batteripakke."

Dvs. en bilpris på 456.063 NOK, direkte oversatt. Da sier jeg i alle fall "shut up and take my money"!! :D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Nio-folkene har antydet overraskelser mtp pris, men 23. september åpner de lokalene på Karl Johan, og da kommer prisene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

VoltWay

Med bare 400 biler til landet foreløpig ser jeg for meg at de forsvinner uansett. Mange pengesterke her i landet, og en kan ha mye morro med elbil. Selges de fort er det vel mulig å bli kvitt den igjen òg.

elektro

Den bilprisen i Kina på 627.000 NOK, er det med 100 kW eller 70 kWh batteri, egentlig?

Jeg ser at månedlig leiepris for 70 kWh er 928 RMB (1.242 NOK/mnd)
For 100 kWh er det 1,480 RMB (1.981/mnd)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

amado88

Sitat fra: elektro på torsdag 02. september 2021, klokken 22:41
Den bilprisen i Kina på 627.000 NOK, er det med 100 kW eller 70 kWh batteri, egentlig?

Jeg ser at månedlig leiepris for 70 kWh er 928 RMB (1.242 NOK/mnd)
For 100 kWh er det 1,480 RMB (1.981/mnd)
Det er vel kun 100 kWh som tas inn av batterier, har jeg plukket opp et eller annet sted. Får en følelse av at 70 og 84 kWh bare fases ut og at 100 kWh er det eneste som gjelder frem til de lanserer 150 kWh om 1-1.5 år.

JorgenM

Avslutter vurderingen av denne bilen.

Liker ikke utseende, liker heller ikke at de skal bygge eget ladenettverk. Interiøret ser billig ut, noe testen av Tek.no bekrefter. BYD virker som en over-all mye bedre bil :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

nilka

At du ikke liker utseende er helt greit. At du ikke liker interiøret er også helt greit. Er uenig med deg i at det ser billig ut. Synes det ser langt finere ut enn tang som jeg prøvekjørte på onsdag. For meg fremstår den som et glorete forsøk på å se dyr ut. Men kvaliteten på sømmer var kritikkverdig.
At du foretrekker BYDen og at den kan være en bedre bil for deg skal jeg ikke benekte.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor du misliker at de bygger ut eget ladenettverk? Hva i alle dager er galt med at det blir flere ladere tilgjengelig? Eller har du rett og slett ikke fått med deg at hurtigladere fra NIO skal kunne brukes av alle?

JohnPGriff

Sitat fra: elektro på torsdag 02. september 2021, klokken 20:37
Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. september 2021, klokken 06:09
Sitat fra: elektro på onsdag 01. september 2021, klokken 23:01
Tipper NIO må ned på rundt 700.000 fullutstyrt, inkludert eie av 100 kWh batteriet. Da ryker kanskje e-tron her i gården, pga. plassen i ES8. Og så har jeg ikke ting som ventilerte massasjeseter i dag..  :)

Ellers så blir det vel å vente på Rivian R1S da, den koster 608.000 direkte oversatt fra Dollar til NOK med "Large Pack" (135 kWh batteri / 300 miles EPA). Eller 695.000 med Premium interiør/utstyrsnivå, Metallic lakk. Off Road pakke og 21-tommers hjul.
Tja, 700k var da veldig lavt. Tror nok den går greit for opp mot 800k. Er vel fremdeles godt under etron 55 og med vesentlig bedre plass.


Men kommer R1S til under 700k full pakke er det "shut up and take my money" for min del.

Hvorfor skal NIO være vesentlig dyrere enn Rivian? Fordi europeisk premium er enda dyrere, si... Ja, selv Model X koster jo fra 1 mill. nå. La oss snu på det da, hvorfor er Rivian så billig?

Hvis ES8 koster 700k med 100kWh batteri, er det "shut up and take my money" for min del. Men så veldig mye mer er jeg ikke villig til å betale. Da vil jeg i alle fall først vurdere plassen i BMW iX i40 (må ikke ha 7-seter, kun stort bagasjerom) eller vente på Rivian. Er jo også nysgjerrig på hvordan ladehastigheten på ES8 er, synes det har vært mistenkelig stille rundt det. Vil også gjerne se hvordan bilen fungerer generelt på vinteren. Tenker lys, viskere, dørhåndtak osv.

Er redd den blir dyrere enn 700k, men samtidig kan den jo faktisk også bli billigere, med BaaS (Battery as a Service). Noen interessante perspektiver på dette i denne artikkelen, selv om det er vedr. ES6. https://seekingalpha.com/article/4375356-baas-is-big-reason-to-buy-nio

La oss si at man betaler 600.000 for bilen, altså ES8, og 1.500/mnd for batterileie. Kunne det vært noe?

På NIOs Kinesiske sider koster bilen som kjent 468,000 RMB (627.634 NOK) som 7-seter. Det som kanskje ikke er like mye omtalt er teksten under, hvor det står "Velg NIO batteriutleie, og bilprisen reduseres med 128,000 yuan (171.571 NOK) *Utstyrt med en 100kWh batteripakke."

Dvs. en bilpris på 456.063 NOK, direkte oversatt. Da sier jeg i alle fall "shut up and take my money"!! :D

Bilen NIO ta til Norge er Signature versjon med alt utstyr som standard. 100kWH batteri koste RMB 58 000 ekstra i China og pris med 100kWH er RMB 616 000 (NOK 826 000). NOK 456 063 er ikke riktig pris for bilen som NIO vil selger i Norge. Som en FYI det er ingen MOMS ut 2022 i China for elbiler eller hybrid. 70kWh versjon er ikke aktuelt for Norge. Det er riktig at hvis du velge BaaS bilens pris med 100kwH batteri er redusert med RMB 128 000 som er NOK 165 000 Uten batteri koste Signature versjon i China RMB488 000 (NOK 654 000). Måneds kost i China for BaaS (100kWh batteri) er RMB 1480 som er NOK 2 000/måned.
Hvis i start fasen NIO er OK med å selge ES8 (Uten Batter og med BaaS) som en del av en "Lanserings Kampanje" til en pris under var du betale i China, mulig pris er kanskje rundt 580 000 til 600 000 eller 599 000 som Tang. Måneds kost for BaaS kanskje NOK 2 000 - NOK2 500 avhengig at BaaS er MOMS pliktig eller ikke. Hvis bilen er leaset, jeg regner med ett måneds beløp og du slipper unna MOMS inntil videre.
Med kjøp av bilen med 100kWh batteri det er vanskelig å tenke en bil som koste NOK826 000 i China selges langt unna den prisen her in Norge, kanskje igjen bare i begynnelse med en "Lanserings Kampanje". NIO China må har en veldig bra argumenter over sin "Brukere" i China om hvorfor vi i Norge kan kjøpe en bil som fraktes tusenvis av km's er billigere en de kan?
Min følelse er NIO ønske å prioritere BaaS. Leasing selskaper muligens vill like dette også, på grunn av batteri i bilen er "Future Proof" og når bilen selges etter 3 år, det er NIO som har ansvar for batteri og SoH og med BaaS er "ALLTID" 100%
Om 3 år med en restverdi av rundt 55% mulig høyere. Bilen vil har en brukt verdi av NOK330 000 - NOK 350 000 som er latterlig billig. På Eggemoen på onsdag Marius Hayler presisert at BaaS måneds kost skal ikke opp, men overtid ned. Batteri kapasitet skal opp slik at det er fult mulig du vil få en 150kWh batteri for de samme pris som du har betalt for 100kWH. Hvis senere de åpner for 70kWh for folk som meg som klare seg OK med en e-tron 50 med "bare" 65kWh "BaaS" er en måneds kostnad jeg kan svelger.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

daktari

De bygger vel ikke egne ladere, men batteribytte-stasjoner?

For oss er nok ikke de viktige, men hvis du bor i blokk uten fast ladeplass må det jo være genialt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nilka

Jo de bygger også egne ladere i tillegg til batteribyttestasjonene

elektro

#73
Sitat fra: daktari på fredag 03. september 2021, klokken 17:50
De bygger vel ikke egne ladere, men batteribytte-stasjoner?

For oss er nok ikke de viktige, men hvis du bor i blokk uten fast ladeplass må det jo være genialt.

De skal bygge begge deler, både batteribyttestasjoner (fire allerede før jul, som skal utvides til 16) og DC hurtigladere. Det stod i alle fall noe om at de vurderer å bygge eget ladenettverk i en norsk artikkel jeg leste for noen uker siden. Nå husker jeg ikke om det var 180 kW eller 210 kW... Laderne var også utstilt på Eggemoen denne uka, så jeg håper det stemmer, og at de blir åpne for alle. Ev. med prispåslag da.. Skal være Plug and charge klare. Se mer info og video på https://www.nio.com/no_NO/nio-power?noredirect

EDIT: Når det gjelder batteribytte er jeg enig i at dette kanskje er mest for de som ikke kan lade hjemme. Litt skeptisk til å ikke kunne kjenne mitt eget batteris helse. På den annen side fåe du jo antakelig et nyvasket, temperert batteri tilbake, som har vært gjennom en helsesjekk og scannet for defekter. Etterhvert som bilen blir eldre er det jo også sjanser for å få et nyere batteri. Eller man kan leie et større batteri i ferien. Alternativt kjøpe ut sitt batteri, og få avslag avhengig av hvor mye man har betalt på det. De har angivelig som mål å være ganske fleksible.

Min skepsis forøvrig er at man først må ta seg til en sånn stasjon og eventuelt stå i kø der. Det er jo ikke tiden det tar å lade som er problemet per i dag. Man går på do, kjøre en matbit så så er jo bilen fulladet. Skal man ha tid til å lufte bikkja i tillegg, må man flytte bilen først. :)

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

nilka

Sitat fra: JohnPGriff på fredag 03. september 2021, klokken 17:49
Sitat fra: elektro på torsdag 02. september 2021, klokken 20:37
Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. september 2021, klokken 06:09
Sitat fra: elektro på onsdag 01. september 2021, klokken 23:01
Tipper NIO må ned på rundt 700.000 fullutstyrt, inkludert eie av 100 kWh batteriet. Da ryker kanskje e-tron her i gården, pga. plassen i ES8. Og så har jeg ikke ting som ventilerte massasjeseter i dag..  :)

Ellers så blir det vel å vente på Rivian R1S da, den koster 608.000 direkte oversatt fra Dollar til NOK med "Large Pack" (135 kWh batteri / 300 miles EPA). Eller 695.000 med Premium interiør/utstyrsnivå, Metallic lakk. Off Road pakke og 21-tommers hjul.
Tja, 700k var da veldig lavt. Tror nok den går greit for opp mot 800k. Er vel fremdeles godt under etron 55 og med vesentlig bedre plass.


Men kommer R1S til under 700k full pakke er det "shut up and take my money" for min del.

Hvorfor skal NIO være vesentlig dyrere enn Rivian? Fordi europeisk premium er enda dyrere, si... Ja, selv Model X koster jo fra 1 mill. nå. La oss snu på det da, hvorfor er Rivian så billig?

Hvis ES8 koster 700k med 100kWh batteri, er det "shut up and take my money" for min del. Men så veldig mye mer er jeg ikke villig til å betale. Da vil jeg i alle fall først vurdere plassen i BMW iX i40 (må ikke ha 7-seter, kun stort bagasjerom) eller vente på Rivian. Er jo også nysgjerrig på hvordan ladehastigheten på ES8 er, synes det har vært mistenkelig stille rundt det. Vil også gjerne se hvordan bilen fungerer generelt på vinteren. Tenker lys, viskere, dørhåndtak osv.

Er redd den blir dyrere enn 700k, men samtidig kan den jo faktisk også bli billigere, med BaaS (Battery as a Service). Noen interessante perspektiver på dette i denne artikkelen, selv om det er vedr. ES6. https://seekingalpha.com/article/4375356-baas-is-big-reason-to-buy-nio

La oss si at man betaler 600.000 for bilen, altså ES8, og 1.500/mnd for batterileie. Kunne det vært noe?

På NIOs Kinesiske sider koster bilen som kjent 468,000 RMB (627.634 NOK) som 7-seter. Det som kanskje ikke er like mye omtalt er teksten under, hvor det står "Velg NIO batteriutleie, og bilprisen reduseres med 128,000 yuan (171.571 NOK) *Utstyrt med en 100kWh batteripakke."

Dvs. en bilpris på 456.063 NOK, direkte oversatt. Da sier jeg i alle fall "shut up and take my money"!! :D

Bilen NIO ta til Norge er Signature versjon med alt utstyr som standard. 100kWH batteri koste RMB 58 000 ekstra i China og pris med 100kWH er RMB 616 000 (NOK 826 000). NOK 456 063 er ikke riktig pris for bilen som NIO vil selger i Norge. Som en FYI det er ingen MOMS ut 2022 i China for elbiler eller hybrid. 70kWh versjon er ikke aktuelt for Norge. Det er riktig at hvis du velge BaaS bilens pris med 100kwH batteri er redusert med RMB 128 000 som er NOK 165 000 Uten batteri koste Signature versjon i China RMB488 000 (NOK 654 000). Måneds kost i China for BaaS (100kWh batteri) er RMB 1480 som er NOK 2 000/måned.
Hvis i start fasen NIO er OK med å selge ES8 (Uten Batter og med BaaS) som en del av en "Lanserings Kampanje" til en pris under var du betale i China, mulig pris er kanskje rundt 580 000 til 600 000 eller 599 000 som Tang. Måneds kost for BaaS kanskje NOK 2 000 - NOK2 500 avhengig at BaaS er MOMS pliktig eller ikke. Hvis bilen er leaset, jeg regner med ett måneds beløp og du slipper unna MOMS inntil videre.
Med kjøp av bilen med 100kWh batteri det er vanskelig å tenke en bil som koste NOK826 000 i China selges langt unna den prisen her in Norge, kanskje igjen bare i begynnelse med en "Lanserings Kampanje". NIO China må har en veldig bra argumenter over sin "Brukere" i China om hvorfor vi i Norge kan kjøpe en bil som fraktes tusenvis av km's er billigere en de kan?
Min følelse er NIO ønske å prioritere BaaS. Leasing selskaper muligens vill like dette også, på grunn av batteri i bilen er "Future Proof" og når bilen selges etter 3 år, det er NIO som har ansvar for batteri og SoH og med BaaS er "ALLTID" 100%
Om 3 år med en restverdi av rundt 55% mulig høyere. Bilen vil har en brukt verdi av NOK330 000 - NOK 350 000 som er latterlig billig. På Eggemoen på onsdag Marius Hayler presisert at BaaS måneds kost skal ikke opp, men overtid ned. Batteri kapasitet skal opp slik at det er fult mulig du vil få en 150kWh batteri for de samme pris som du har betalt for 100kWH. Hvis senere de åpner for 70kWh for folk som meg som klare seg OK med en e-tron 50 med "bare" 65kWh "BaaS" er en måneds kostnad jeg kan svelger.

Selv om elbil i Kina er mva-fritt er det slik at bilens priser oppgis med 13% mva. Dette kan du deretter få trukket fra eller tilbakebetalt etterskuddsvis.
I tillegg har NiO sagt at de ikke ønsker at prisene på bilen skal være forskjellig i forskjellige markeder utenom mva og avgifter. Dette vi gi en pris på ca 720.000 inkludert batteri. Med Baas er prisen ca 550.000.
Slik jeg har forstått er det også slik at NIO vil sette prisen en gang og så er det prisen. Tilbud vil i den grad det kommer være i form av flere tjenester ekstra utstyr og lignende ikke endringer på selve prisen. Av denne grunn tror jeg dessverre vi snakker 750.000 m batteri og 599.900 med Baas

Men om de klarer 50.000 lavere vil det være fantastisk mye bil. Fikk også bekrefta at de ikke kommer med 70kwh batteri i Norge og ikle helt skrape biler. Men noen flere valg vil det komme på sikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA