Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NIO ES8

Startet av nilka, fredag 30. april 2021, klokken 15:04

« forrige - neste »

hELgenen

Tror også det er litt tungt å svelge nord for 600k på denne akkurat nå.
Men det er tydelig at de vil markere dette som premium. Batterileie er vanskelig å svelge. Hvordan skal dette fungere? Månedlig leie? Forpliktelser ut over det?
Høres ut som man havner i en slags løpende leie uten å eie forhold til bilen. En slags avart av leasing?

nilka

Leien av batteri kan når som helst avsluttes og da kan du heller betale for batteriet om du ønsker det. Skjønner at dette kan virke avskrekkende på folk men det er mange gode muligheter her. For min del vil jeg nok gå for leie det første året frem til NIO har lansert sitt 150kwh batteri. Når dette kommer vil jeg vurdere kjøp.

Andre alternativer er at jeg 10/12 måneder leier det minste batteriet som holder til all daglig kjøring og så leier det store når det er ferie og tid for langtur.
Det er selvfølgelig avhengig av hva prisen på leie blir. I Kina tilsvarer prisen at du vil betale mer for leie enn eie etter mellom 7-8 år.

Rosstopher

Sitat fra: nilka på tirsdag 31. august 2021, klokken 17:35
I Kina tilsvarer prisen at du vil betale mer for leie enn eie etter mellom 7-8 år.

Og hvis første eier faktisk leier batteri de første 8 årene vil andre eier enten måtte sitte med høye leieutgifter på en 8 år gammel bil eller betale i dyre dommer for nytt batteri på en 8 år gammel bil. Høres ut som oppskriften på kort levetid på biler og/eller veldig høyt verditap.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: nilka på tirsdag 31. august 2021, klokken 17:35
Leien av batteri kan når som helst avsluttes og da kan du heller betale for batteriet om du ønsker det. Skjønner at dette kan virke avskrekkende på folk men det er mange gode muligheter her. For min del vil jeg nok gå for leie det første året frem til NIO har lansert sitt 150kwh batteri. Når dette kommer vil jeg vurdere kjøp.

Tror det vil sitte langt inne for mange å cashe ut 100-200.000kr for et batteri ett år eller mer etter man kjøpte bilen. Man kan f.eks. Ikke bake det inn i billånet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektro

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 31. august 2021, klokken 11:34
Er den bedre enn audi og bmw? Kanskje men merket i grillen betyr fortsatt desverre mye for mange.

Den er ganske sikkert ikke bedre enn de etablerte «Premium» merkene, totalt sett. Altså som bil. Men ES8 kan helt sikkert ha mye teknologi og mange detaljer og funksjoner som er bedre. De kan helt sikkert også tilby bedre utstyrsnivå i forhold til pris. Og ikke minst bedre plass. Det kan være en vinneroppskrift! Det er i alle fall derfor jeg er interessert.

Irriterer meg dog grønn over mangel av fleksibelt delingsnett. Ellers er jeg enig med vedkommende som skrev at Nomi virket litt creepy..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Skal vi punge ut 600++ k for denne må det være et forhandlernett som kan håndtere feil osv.
Norge er jo ikke akkurat et tett befolket land - og dersom de ikke inngår avtale med en større kjede
for å håndtere service/vedlikehold så er det jo klart en stor ulempe. Selv om jeg liker bilen, så føler
jeg masse usikkerhet rundt å eie bilen. Mulig denne ville være tjent med leasing - en avtaleform jeg selv
ikke liker, men den er jo temmelig vanlig og forsåvidt relativ forutsigbar. Skal bli spennende å se hvordan de skal omsette bilen og håndtere vedlikehold.

stue

Hva med eventuelle utenlandsturer med en slik bil? Kan man få service eller hjelp hvis noe skulle skje nedover i Europa?
Eller er det høyrisiko å dra på bilferie med en slik bil?

elektro

Veldig mange Nordmenn, spesielt elbilkunder, bor jo fremdeles i bynære strøk Sør-Norge. (Med fare for å høres ut som en tosk..) Personlig er jeg heller ikke så bekymret for servicebiten. Jeg har aldri hatt driftskritiske feil på noen bil jeg har eid eller disponert, og er vel nå på bil nummer ti eller noe sånt. Skulle uhellet være ute, blir vel løsningen fort leiebil- og frakt til nærmeste verksted uansett.

Tenker at når NIO åpner et gigantisk showroom vis a vis Grand Hotel med utsikt til både Slottet og Stortinget, og bygger 16 batteribyttestasjoner i Norge, sånn til å begynne med, så klarer de nok også å sørge for låne/leiebil og få reparert bilen.

Er kanskje mer bekymret for verditap. Derfor er det viktig at bilen er billigere enn tilsvarende premium merker i utgangspunktet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

VoltWay

#53
Det er ikke godt å vite hva de mener med å prise seg høyere enn Audi. Er det startprisen eller inkludert utstyr? Om en Audi starter på 600-700k blir det fort 800-900k når en har kommet gjennom prislistene. Ville kanskje tippet at ES8 havnet mellom 600-700k, men med mer utstyr som standard og færre tilvalg.

Men det blir bare tipping. Får vel vite mer nå i september.

Dersom det viser seg at bilen er god og ikke har de store problemene de neste 3-5 årene så kan en nok få en grei pris ved salg. Leasingselskapene vil ikke ta sjansen på det, så de antar et høyt prisfall, men de kan heller ikke spå fremtiden. Om noen av kinamerkene leverer god kvalitet og gode biler så har jeg ingen problem med å se at de konkurrerer med alle andre om noen år.

Så langt synest jeg det som kommer fra Kina ser lovende ut. Mangler litt her og der av utstyr og funksjoner, men om det er gode biler så vil nok mange kjøpe de uansett. Om det er gode biler og de får et større prisfall enn konkurrentene så kan en vurdere å ha den lengre enn 3-5 år. Kommer selvsagt en større risiko når garantien er gått ut, men å selge og kjøpe ny bil koster jo det òg.

Hvordan merkene fra Kina gjør det på servicefronten er uvisst. Tesla står frem som et dårlig eksempel her på et nytt merke som etablerer seg i landet. Mye bra med bilene, men får du først problem så kan det bli et meget lei opplevelse. Håper nykommerene gjør det bedre enn Tesla på dette området. Der har kanskje BYD en fordel siden RSA importerer, mens NIO gjør vel alt selv?

Svarene får vi om 3, 5, 10+ år.

Det påstås at BYD Tang koster 260 000 RMB i Kina og starter på 600k i Norge. Med vinterhjul og litt annet kommer den over 650k.

NIO ES8 koster 468 000 RMB i Kina.

Umiddelbart ser det ut som importøren tar seg godt betalt for Tang. Nå er det vel noen forbehold på disse prisene, men ES8 kan ikke koste over en 1m. Da blir det ikke mange på veiene.

ctr46

Leste at bilen har maks høyde på 16,1cm. Det er jo lavere enn feks Tesla model x på laveste innstilling (som har 22cm på høyeste om jeg husker riktig)

Tesla model Y har 16,7cm (dog ikke luftfjæring). Spørsmålet er om bakkeklaringen er høy nok på vinterstid på de værste dagene. Trodde bilen ville i alle fall ha litt mer høyde dersom den skal ha «offroad egenskaper»?
.

elektro

Sitat fra: ctr46 på onsdag 01. september 2021, klokken 08:54
Leste at bilen har maks høyde på 16,1cm. Det er jo lavere enn feks Tesla model x på laveste innstilling (som har 22cm på høyeste om jeg husker riktig)

Tesla model Y har 16,7cm (dog ikke luftfjæring). Spørsmålet er om bakkeklaringen er høy nok på vinterstid på de værste dagene. Trodde bilen ville i alle fall ha litt mer høyde dersom den skal ha «offroad egenskaper»?

Det stemmer nok ikke, da hadde den ikke klart den terrengkjøringen som de bedriver på Hønefoss i disse dager. ES8 har jo også luftfjæring. Tipper det er noe ala e-tron quattro som har 17,2 cm. standard med 7,6 cm. vandring.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

JohnPGriff

#56
Prisene for en ES8 i China med alt (Founder/Signature Edition) som er bilen jeg forstår NIO vil selge her i Norge med 7 seter og 100kWh batteri koste 616 000RMB rundt 826 000NOK 6 seter i China er litt billigere. China har som Norge ingen skatt på "New Energy Vehicles" ut 2022.
Hvis du bruker BAAS du få en rabatt av rundt 125 000NOK på prisen med en 100kWh batteri og uten batteri koste bilen 488 000RMB som er rundt 654 000NOK. Måneds lei (BAAS) for 100kWh batteri er rundt 2000 NOK i China men, vet ikke hvis MVA er på toppen.
En e-tron 55 AS som har en god del utsyr er rundt 730 000 for du begynne å krangler om rabatt . Hvis du bruke hva du få i rabatt på ende mer "goodies", du vil få en bil nærmere utstyrs nivå av en ES8, uten 7/6 seter, men uten at du må betale minst 2000NOk per måned for BAAS.
NIO ser ut å gjøre en glimrende jobb å markedsfører seg in i markeder her i Norge og har skaffet seg mange bra folk. Men prisen få å folk vekk fra Audi, Mercedes og BMV må liger en god klump under dagens priser som i min eksempel en e-tron 55. Model X med 7 seter er over en million NOK og der er der NIO kan mest sannsynlig kapre en god del kunder. Hvor aggressiv NIO Norge ønske a være få å selge mest mulig biler, vil påvirke prisene når bilen er lansert 23 september.
Jeg lest i dag at Polestar har kuttet prisene på Standard Range rear motor med 40 000 og Long range rear motor med 20 000 AWD pris er ikke endret. Med en bra priset ES8 jeg regne de andre "Premium" merke vil ikke sover veldig lenge.
https://www.nio.cn/vehicle/configuration/es8






E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

ctr46

Jeg leste det et sted / så det på en video, men finner den ikke igjen. Jeg fant derimot en artikkel fra tidligere at den er justerbar fra 120mm til 170mm.

Jeg mener å huske at det var 11x til 161mm som den europeiske versjonen har. Jeg håper jeg tar feil men det spørs. Dersom 170mm er maks er det ganske lavt sammenlignet med andre tilsvarende SUV-er med luftfjæring.

Sitat fra: elektro på onsdag 01. september 2021, klokken 10:50
Sitat fra: ctr46 på onsdag 01. september 2021, klokken 08:54
Leste at bilen har maks høyde på 16,1cm. Det er jo lavere enn feks Tesla model x på laveste innstilling (som har 22cm på høyeste om jeg husker riktig)

Tesla model Y har 16,7cm (dog ikke luftfjæring). Spørsmålet er om bakkeklaringen er høy nok på vinterstid på de værste dagene. Trodde bilen ville i alle fall ha litt mer høyde dersom den skal ha «offroad egenskaper»?

Det stemmer nok ikke, da hadde den ikke klart den terrengkjøringen som de bedriver på Hønefoss i disse dager. ES8 har jo også luftfjæring. Tipper det er noe ala e-tron quattro som har 17,2 cm. standard med 7,6 cm. vandring.
.

elektro

Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 01. september 2021, klokken 10:52
Prisene for en ES8 i China med alt (Founder/Signature Edition) som er bilen jeg forstår NIO vil selge her i Norge med 7 seter og 100kWh batteri koste 616 000RMB rundt 920 000NOK 6 seter i China er litt billigere. China har som Norge ingen skatt på "New Energy Vehicles" ut 2022.
Hvis du bruker BAAS du få en rabatt av rundt 125 000NOK på prisen med en 100kWh batteri og uten batteri koste bilen 487 000RMB som er rundt 725 000NOK. Måneds lei (BAAS) for 100kWh batteri er rundt 2000 NOK i China men, vet ikke hvis MVA er på toppen.
En e-tron 55 AS som har en god del utsyr er rundt 730 000 for du begynne å krangler om rabatt . Hvis du bruke hva du få in Rabat på ende mer "goodies", du vil få en bil nærmere utstyrs nivå av en ES8, uten 7/6 seter, men uten at du må betale minst 2000NOk per måned for BAAS.
NiO ser ut å gjøre en glimrende jobb å markedsfører seg in i markeder her i Norge og har skaffet seg mange bra folk. Men prisen få å folk vekk fra Audi, Mercedes og BMV må liger en god klump under dagens priser som i min eksempel en e-tron 55. Model X med 7 seter er over en million NOK og der er der NIO kan mest sannsynlig kapre en god del kunder. Hvor aggressiv NIO Norge ønske a være få å selge mest mulig biler, vil påvirke prisene når bilen er lansert 23 september.
Jeg lest i dag at Polestar har kuttet prisene på Standard Range rear motor med 40 000 og Long range rear motor med 20 000 AWD pris er ikke endret. Med en bra priset ES8 jeg regne de andre "Premium" merke vil ikke sover veldig lenge.
https://www.nio.cn/vehicle/configuration/es8

Man får foruten e-tron 55 quatrro, en bil som BMW iX i40 utstyrsnivå Charged Plus for 739.900,- eller Fully Charged for 799.900 på Bilia. Før eventuelle firmarabetter og pruting. Og da eier du batteriet. Antakelig noe kortere rekkevidde enn ES8, men det er ikke sikkert det er natt og dag i praksis. iX3 leverer jo så det synger på det området.

BMW iX i50 (med 630 km. WLTP rekkevidde) utstyrsnivå Fully Charged koster 957.700. Den har riktig nok ikke 6- eller 7 seter men ser meget romslig ut. Tilhengervekt 2500 kg (for de som har førerkort for vogntog)..

For de som ikke trenger all plassen og har mer enn 900.000 å avse får man også Tacan Cross Turismo med både ratt og hjul. ;) Man får også en BYD Tang til 599.900.

Tipper NIO må ned på rundt 700.000 fullutstyrt, inkludert eie av 100 kWh batteriet. Da ryker kanskje e-tron her i gården, pga. plassen i ES8. Og så har jeg ikke ting som ventilerte massasjeseter i dag..  :)

Ellers så blir det vel å vente på Rivian R1S da, den koster 608.000 direkte oversatt fra Dollar til NOK med "Large Pack" (135 kWh batteri / 300 miles EPA). Eller 695.000 med Premium interiør/utstyrsnivå, Metallic lakk. Off Road pakke og 21-tommers hjul.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 01. september 2021, klokken 23:01
Tipper NIO må ned på rundt 700.000 fullutstyrt, inkludert eie av 100 kWh batteriet. Da ryker kanskje e-tron her i gården, pga. plassen i ES8. Og så har jeg ikke ting som ventilerte massasjeseter i dag..  :)

Ellers så blir det vel å vente på Rivian R1S da, den koster 608.000 direkte oversatt fra Dollar til NOK med "Large Pack" (135 kWh batteri / 300 miles EPA). Eller 695.000 med Premium interiør/utstyrsnivå, Metallic lakk. Off Road pakke og 21-tommers hjul.
Tja, 700k var da veldig lavt. Tror nok den går greit for opp mot 800k. Er vel fremdeles godt under etron 55 og med vesentlig bedre plass.

Men kommer R1S til under 700k full pakke er det "shut up and take my money" for min del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA