Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler - Oppsamlingstråd

Startet av magfred, tirsdag 27. april 2021, klokken 23:10

« forrige - neste »

magfred

Som de fleste andre merkeforumene her burde vel også vi ha en oppsamlingstråd for feil og mangler? Kan være kjekt å ha en slik tråd som referanse og hjelp dersom man føler forhandler kanskje ikke følger opp som man skulle ønsket. I tillegg kan det også være litt trøst i at andre opplever det samme.

Som jeg ser det er nevnt i andre slike tråder er det kun saker man har opplevd med sin egen bil, og ikke saker og ting man har hørt eller lest et eller annet sted.

Jeg kan jo starte showet:


  • Augmented Reality delen av heads up displayet virker ikke helt riktig innstilt. Linjene som kommer opp når bilen skal vise at den har sett veimerkingen er forskjøvet såpass horisontalt at den høyre linjen ofte havner helt eller delvis utenfor "skjermen". Jeg ser alle hjørnemarkeringene når jeg forsøker å justere posisjonen til HUD i menyen, men har ingen valg som går på horisontal posisjon eller kun AR-delen. Har forsøkt å justere både sete og hode for å se om det kan være kroppen min som er dårlig tilpasset, men resultatet er det samme :)
  • Har oppdaget noe som ligner parkeringsbulker på panseret, men siden bilen kun har vært parkert i min garasje utenom kjøring, tviler jeg på at det faktisk kommer av ytre påvirkning. Litt vanskelig å forklare, men har forsøkt å filme problemet her: https://drive.google.com/file/d/12CpPGDI8mSd3ywHRFql2rZN23oTIfO71/view?usp=sharing. Det ser ut til å være 3-4 linjer som kun er synlig når man ser i speilbildet på panseret. Ser man rett på eller ovenfra er disse ikke synlige. Trodde først det kunne være skade fra transporten eller lakkfeil fra fabrikk, men det ser ut til at det kan være relatert til en mulig produksjonsfeil i støttestrukturen som er limt/sveiset i underkant av panseret: https://drive.google.com/file/d/12GZ_8EGGBfcT_utRccUEV3alFL3xFLg1/view?usp=sharing. Mønsteret både over og under panseret ser nemlig ut til å samsvare ganske bra, så det er mulig dette oppstår når panseret settes sammen. Heldigvis er dette kun synlig hvis man aktiv går inn for å se dette (f. eks å bøye seg opp og ned med solen på motsatt side av panseret), men blir spennende å se hva forhandler sier.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

hELgenen

Min ladet plutselig bare på 1kW hjemme.
Easee lader. Måtte dra ut pluggen og plugge inn igjen. Da normaliserte det seg. Aldri opplevd noe trøbbel med lading hjemme siden 2014,så første gang

unik42

#2
Ref denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=55771.0

Låsbart, kjølt og belyst hanskerom mangler
Opplyste dørhåndtak mangler på 1st
Dekk/hjulvinne og jekk mangler hos mange

Jeg har også en ulyd som er veldig prominent rundt 45-60km/t. Antar det er enten bakre fotgjengerhøytaler som er bananas eller en form for resonans på grunn av hjulene. Lignende ulyd er rapportert i hvert fall en anmelderartikkel, i tillegg til at det er noen få på nettet som mener de har samme ulyd som meg. Tipper det er dekkene (Bridgestone), siden lyden har endret litt karakteristikk over tid. Fra å være veldig høy fra 40 til 100kmt så er den veldig mye lavere over 60.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

bj-mj

Fikk problemer med skjermen, ingen respons etter å ha prøvd alt, restarte osv. Skjermen er helt sort og responerer nada. Ringte Møller og etter feilsøk så må det byttes en kontrollenhet duppe dings inni dashbordet. Tar et par dager det.

magfred

Flere som har samme problem som ID Furkan med at den bakre led-listen presser seg ut:

https://www.youtube.com/watch?v=8EuYvRS5Bf4

Min stikker litt ut mot midten, men klarer ikke å presse den inn slik at den ligger flatt mot bakluka.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

SveinJ

Sitat fra: magfred på fredag 14. mai 2021, klokken 20:54
Flere som har samme problem som ID Furkan med at den bakre led-listen presser seg ut:

https://www.youtube.com/watch?v=8EuYvRS5Bf4

Min stikker litt ut mot midten, men klarer ikke å presse den inn slik at den ligger flatt mot bakluka.

Har ikke vært varmt nok enda til å oppleve det.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Rednaxela

Ute på tur i dag begynte lyden på radioen å skru seg av og på i takt med blinklyset. Det må ha vært på tilnærmet fullt volum. Radioen var mutet. Vel hjemme i garasjen begynte også radioen å spille fryktelig høyt da jeg satte bilen i revers. Også da var radioen mutet. Dette bør ha vært et engangstilfelle, ikke moro om det skjer med sovende barn baki bilen..  Generelt ugreit også selvsagt.

Ellers har også jeg fått svart skjerm under kjøring, men den våknet med et langt trykk på powerknappen, og funksjonene kom sakte tilbake.

e-Stig

Ekstremt kort tråd. Har Volkswagen rettet opp alle feilene fra ID.3?

Samme tråd for Model 3 er på 95(!) sider:
https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.1410
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Øyvind.h

Om du vil lese litt om feil folk opplever er det bedre å følge med i FB gruppa. Litt å ta tak i på sw fronten, noen tilsynelatende gjengangere fysisk og diverse. Men virker relativt bra mtp feil. Jeg hadde ikke noe alvorlig på min. Kun diverse uskyldige sw bugs.
ID3 virket langt mer problematisk, og mye av det har de nok ryddet opp i. Nå er det rett nok ikke vinter, men tipper de har hatt full fokus på brannslukking.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

magfred

Er også positivt overrasket med hvor lite aktivitet det faktisk er i denne tråden. Det virker, som Øyvind.h nevner, at det er lite feil av sorten som gjør bilene ukjørbare eller stopper. Noe smårusk vil det alltid være med tidlige utgaver av nye modeller, men virker som at VW foreløpig har tatt til seg det de må ha lært av ID.3-lanseringen. Håper forhandlernettet også fortsetter å være på ballen etter at de har fått ryddet opp de gjenværende problemene med ID.3.

Blir spennende å se hva som kommer i første OTA oppdatering, forhåpentligvis en gang i løpet av sommeren.

Men det kan jo helt klart dukke opp ting neste vinter...
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

EV - Driver

Volumereguleringa har streika flere ganger. Må da restarte hele infotainment systemet.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

unik42

Hva skjer med volum?
Kan du kun justere "stemme"? I såfall har jeg et par løsninger - enten trykk stopp/spill på spotifyen din, eller aktiver stemme og umiddelbart kanseller. Begge deler gjør at du kan justere volum til avspilling igjen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

sk0yern

Virker som jeg har en konsekvent feil med at hvis bilen lader etter en tidsplan hver natt.
Bilen lader som den skal, men hvis jeg sjekker batteristatus i appen (android), oppdateres ikke SoC.
Appen påstår den er oppdatert for "minutter siden", force close gjør heller ingen forskjell. Etter noe tid oppdaterer den seg, men det kan gå endel timer.

igniztion

Sitat fra: unik42 på tirsdag 18. mai 2021, klokken 07:40
Hva skjer med volum?
Kan du kun justere "stemme"? I såfall har jeg et par løsninger - enten trykk stopp/spill på spotifyen din, eller aktiver stemme og umiddelbart kanseller. Begge deler gjør at du kan justere volum til avspilling igjen.

Hadde problem med at jeg kun fikk stille stemmevolum da jeg testet Android Auto. Med CarPlay virker det ikke være noe problem.

Fungerte fint å aktivere med Hello ID/knapp på ratt og kansellere.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

igniztion

Lysbjelken på bakluken er litt løs. Etter nesten hver kjøretur kan jeg dytte den inn ca 3-5mm.

Blindsonevarsel på venstre side varsler veldig mye feil. Heldigvis virker den når det faktisk er bil der, men den blinker og lyser ofte selv om alt er klart også.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA