Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:49
Har hørt, fra noen som er kjent med situasjonen, at uavhentede biler som er blitt registrert på kunde, blir flyttet over til Tesla. Visstnok flere som bestiller, men avbestiller bl. a. annet på grunn av at de ikke har fått solgt sin gamle bil før hentefristen. Man kan faktisk avbestille bare noen få timer før bilen skulle vært hentet, og man taper da "bare" depositumet på 1.000.-.
Man kan faktisk benytte seg av angrefrist og kansellere helt til man har mottatt bilen (og litt etterpå). I slike tilfeller har ikke Tesla annet valg enn å registrere bilen tilbake på seg selv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

#316
Sitat fra: daktari på mandag 21. juni 2021, klokken 19:30Men det er du som skulle bevise her at Tesla AP kvalifiserte til autonom.

Nei, det trenger jeg ikke å bevise, for jeg har aldri påstått at AP er autonomi.

emurof

#317
Sitat fra: advale på mandag 21. juni 2021, klokken 19:47Angående twitter-diskusjon er det flisespikkeri uansett. Men at Tesla var nær konkurs og klar for å bli solgt er veldokumentert.

Nei, det er ikke flisespikkeri. Det ble snakket om en helt konkret tweet som snakket om en helt konkret situasjon. Hvilken hensikt har det å avspore med noe som ikke har noe med det som diskuteres å gjøre?

Sitat(Mens du gir inntrykk av at de aldri noen gang var i fare)

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har hele tiden snakket om den konkrete situasjonen som er diskutert her. Det er du som prøver å blande inn irrelevante ting når du innser at du tok feil.

Sitat
Sitat fra: emurof på mandag 21. juni 2021, klokken 18:09Nei. Tvert imot blir det bare større.
Jeg skulle gjerne likt å vite hva du røyker. Sist oppdaterte tall viser at Tesla har gått fra 29 til 11 % markedsandel. Ja de vokser økonomisk, men det gjør så og si alle som er med fordi markedet for elbiler vil eksplodere de neste årene.

Hvilke tall? Markedsandel hvor? For hvilket tidsrom?

Edit: Ah, du tenker på tall kun for april i år. En måned der Tesla ikke selger nye biler i hverken USA eller Europa fordi de produserer biler for Europa i starten av hvert kvartal. Når de bruker sin produksjonskapasitet på å produsere for et annet kontinent så trenger man ikke akkurat å være veldig smart for å skjønne at de ikke kan levere disse bilene med en gang, og derfor ender opp med en periode stort sett uten utleveringer.

Hva med litt ærlighet og redelighet i argumentasjonen din? Skjønner du ikke selv at det er uærlig å bruke en enkelt måned der Tesla ikke engang leverer ut nye biler i det meste av verden på grunn av måten de har lagt opp produksjonen på?

Sitat
SitatHva snakker du om? Tesla har jobbet med batteritilgang i mange år.

Og å påstå at Tesla har "sloknet" når de økte leveringer med over 100% i Q1... jeg vet ikke, men kanskje på tide å ta frem medisinen sin?

Det er altså det de ikke gjør. De henter inn batterier fra mange forskjellige kilder.

Nei, Tesla har snakket om at batterier vil være den begrensende faktoren i mange år. Du tar feil igjen.

Tesla har inngått avtale om å kjøpe alt de får fordi det er dette de har gjort i mange år alt, som sagt. Følger du med i det hele tatt?

Er nok bare du som drømmer når du sier Tesla har gjort alt de kan i mange år for å få tak i nok batterier. Hvis de hadde virkelig gjort det hadde de ikke blitt tatt igjen på den måten.

De er ikke tatt igjen.

SitatNår jeg skriver "sloknet" må du forstå konteksten. Hvordan har det seg at VW "plutselig" er bare ca 20 % bak Tesla? Kan du forklare det? Man har hørt år etter år etter år etter år etter år med mangel av batterier. Hvor får VW batteriene fra? Flyr det griser i Tyskland?

VW selger mange biler med små batteripakker. Uansett er dette 20%-tallet ditt bare ren spekulasjon.

Dessuten må du tenke på at det ikke bare er situasjonen i dag det er snakk om, men veksten fremover også. VW planlegger å ha bare en liten andel av tilgangen til batterier sammenlignet med Tesla. Så hvis du skal tro blindt på VW så må du jo tro dem når de selv innrømmer at de vil bevege seg mye saktere enn Tesla.

https://cleantechnica.com/2021/05/22/tesla-volkswagen-a-european-battery-factory-race-video/

Tesla planlegger for 100 gWh allerede til neste år, mens VW planlegger å bygge sin første fabrikk med kapasitet på 40 gWh i 2023 (som kanskje betyr produksjonsstart i 2023 eller 2024 (om ikke 2025?), og så tar det sikkert enda mer tid å nå full produksjonskapasitet).

Marzo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. juni 2021, klokken 13:30
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:49
Har hørt, fra noen som er kjent med situasjonen, at uavhentede biler som er blitt registrert på kunde, blir flyttet over til Tesla. Visstnok flere som bestiller, men avbestiller bl. a. annet på grunn av at de ikke har fått solgt sin gamle bil før hentefristen. Man kan faktisk avbestille bare noen få timer før bilen skulle vært hentet, og man taper da "bare" depositumet på 1.000.-.
Man kan faktisk benytte seg av angrefrist og kansellere helt til man har mottatt bilen (og litt etterpå). I slike tilfeller har ikke Tesla annet valg enn å registrere bilen tilbake på seg selv.

Og videre til neste kunde på listen...
Utleverte biler selges som inventory/brukt

TimeBandit

Sitat fra: pst på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:10
Det går unna på Model3-registreringer om dagen ;
er dette biler som registreres på kunder eller blir bilene registrert på Tesla for salg senere ?
Noen som vet ?  :o
Det er i alle fall ikke noe problem for Tesla å bli kvitt bilene. Vi bestilte i mai og håpet vi skulle få fra den bolken som kommer nå i juni. Men den båten var dessverre allerede "utsolgt", så vi får ikke bil før i august/september.
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

advale

#320
Sitat fra: emurof på onsdag 23. juni 2021, klokken 14:51
Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har hele tiden snakket om den konkrete situasjonen som er diskutert her. Det er du som prøver å blande inn irrelevante ting når du innser at du tok feil.

Hvilke tall? Markedsandel hvor? For hvilket tidsrom?

Edit: Ah, du tenker på tall kun for april i år. En måned der Tesla ikke selger nye biler i hverken USA eller Europa fordi de produserer biler for Europa i starten av hvert kvartal. Når de bruker sin produksjonskapasitet på å produsere for et annet kontinent så trenger man ikke akkurat å være veldig smart for å skjønne at de ikke kan levere disse bilene med en gang, og derfor ender opp med en periode stort sett uten utleveringer.

Hva med litt ærlighet og redelighet i argumentasjonen din? Skjønner du ikke selv at det er uærlig å bruke en enkelt måned der Tesla ikke engang leverer ut nye biler i det meste av verden på grunn av måten de har lagt opp produksjonen på?

Nei, Tesla har snakket om at batterier vil være den begrensende faktoren i mange år. Du tar feil igjen.

De er ikke tatt igjen.

VW selger mange biler med små batteripakker. Uansett er dette 20%-tallet ditt bare ren spekulasjon.

Dessuten må du tenke på at det ikke bare er situasjonen i dag det er snakk om, men veksten fremover også. VW planlegger å ha bare en liten andel av tilgangen til batterier sammenlignet med Tesla. Så hvis du skal tro blindt på VW så må du jo tro dem når de selv innrømmer at de vil bevege seg mye saktere enn Tesla.

https://cleantechnica.com/2021/05/22/tesla-volkswagen-a-european-battery-factory-race-video/

Tesla planlegger for 100 gWh allerede til neste år, mens VW planlegger å bygge sin første fabrikk med kapasitet på 40 gWh i 2023 (som kanskje betyr produksjonsstart i 2023 eller 2024 (om ikke 2025?), og så tar det sikkert enda mer tid å nå full produksjonskapasitet).

Greit, måtte scrolle tilbake og det var en spesifikk Twitter-mld. Når Model 3 var i produksjon så er også min mening at de var for store til å gå overende/konkurs. Men jeg tar alt som kommer ut av Cathie Wood med en stor klype salt. Den dama er konstant høy og tror alt vokser i himmelen uansett hva og det fins absolutt ingen negative utsikter whatsoever.

Markedsandel: Siste oppdaterte tall viser at de har kun 11 % markedsandel, så hva er løgn her?! Vi diskuterer utviklingen, jeg googler og fant en artikkel fra samme måned vi er i, dvs rykende fersk og viser til 11 % markedsandel. Det kan godt være at det er en lav måned med levering - MEN - hvis du hadde giddet å lese litt til så er det uansett den laveste måneden siden januar 2019, dvs april 2019 og april 2020 - som er mest sammenlignbart så har markedsandelen falt samme hvilket måte du prøver å vinkle ting på.

20 % er ikke ren spekulasjon. Tesla har selv som mål å selge 750-850 000 biler for 2021, VW med den farten de har nå så langt i 2021 ser ut til å havne rundt 600 000. Så igjen, ren ønskedrømming fra din side.

Fremtidsutsikter: Jada, veldig smart å linke til en artikkel der det står om KUN inhouse produksjon eller i partnerskap, og attpåtil bare I Europa. Hva med innkjøpte batteripakker??

Du er klar over at VW og Tesla har ikke inhouse batterier i bilene sine i dag? Dvs andelen er 0. 100 % er innkjøpte batteripakker ikkesant? Så blir uansett bare en fjert i havet når inhouse er oppe og går.


turfsurf

Sitat fra: advale på onsdag 23. juni 2021, klokken 21:28
Du er klar over at VW og Tesla har ikke inhouse batterier i bilene sine i dag? Dvs andelen er 0, og 100 % er innkjøpte batteripakker ikkesant? Så blir uansett bare en fjert i havet når inhouse er oppe og går.
Nja, det er vel bare delvis sant. 2170 produsert på Gigafactory 1 er vel i det minste ett joint venture. Og pakkene mener jeg da Tesla designer og produserer selv, det er vel cellene panasonic produserer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

advale

Jepp, men på siste avsnittet skrev jeg inhouse (ikke tatt med partnerskap)

turfsurf

Sitat fra: advale på onsdag 23. juni 2021, klokken 22:07
Jepp, men på siste avsnittet skrev jeg inhouse (ikke tatt med partnerskap)

Du skriver og

Sitat fra: advale på onsdag 23. juni 2021, klokken 22:07
100 % er innkjøpte batteripakker ikkesant?

Noe jeg vil si er 100% feil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Marzo på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:20
Og videre til neste kunde på listen...
Utleverte biler selges som inventory/brukt
Ja, og det er jo det som er diskutabelt. Å selge en bil som ikke blir mottatt som ny fra inventory. Personlig hadde jeg ikke betalt full pris for en slik.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: emurof på onsdag 23. juni 2021, klokken 14:38
Sitat fra: daktari på mandag 21. juni 2021, klokken 19:30Men det er du som skulle bevise her at Tesla AP kvalifiserte til autonom.

Nei, det trenger jeg ikke å bevise, for jeg har aldri påstått at AP er autonomi. Men fortsett med enda flere løgner, du.
Det var jo du som hevdet at Tesla AP kunne kjøre 900+ miles i et strekk, slik TuSimple gjorde, uten at sjåføren trengte å følge med. Var ikke det korrekt det du skrev?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: emurof på onsdag 23. juni 2021, klokken 14:51
Sitat fra: advale på mandag 21. juni 2021, klokken 19:47
Jeg skulle gjerne likt å vite hva du røyker. Sist oppdaterte tall viser at Tesla har gått fra 29 til 11 % markedsandel. Ja de vokser økonomisk, men det gjør så og si alle som er med fordi markedet for elbiler vil eksplodere de neste årene.

Hvilke tall? Markedsandel hvor? For hvilket tidsrom?

Edit: Ah, du tenker på tall kun for april i år. En måned der Tesla ikke selger nye biler i hverken USA eller Europa fordi de produserer biler for Europa i starten av hvert kvartal. Når de bruker sin produksjonskapasitet på å produsere for et annet kontinent så trenger man ikke akkurat å være veldig smart for å skjønne at de ikke kan levere disse bilene med en gang, og derfor ender opp med en periode stort sett uten utleveringer.

Hva med litt ærlighet og redelighet i argumentasjonen din? Skjønner du ikke selv at det er uærlig å bruke en enkelt måned der Tesla ikke engang leverer ut nye biler i det meste av verden på grunn av måten de har lagt opp produksjonen på?
Det er du som ikke er presis her @emurof. Saken er at Tesla i Norge, med ca 64.000 solgte elbiler siden starten, t.o.m. dd. 2021 har en markedsandel på ca 16% av de 390.000 solgte elbiler i Norge.
Hittil i 2021, dd, med ca 5500 av 51.000 solgte har de altså ca 11% markedsandel. Synkende trend?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

advale

@tursurf - artikkelen snakker om fremtiden og nevner både inhouse og partnerskap.

Siste avsnittet skriver jeg hva ståa er i dag og skriver altså kun inhouse. Det er 0 % inhouse i dag for VW og Tesla siden de ikke har kontroll over produksjonslinja, Selv om Tesla har et viss partnerskap med Panasonic så kjøper de fortsatt batterier fra dem. Panasonic har egne produksjonslinjer og ansatte i Giga1 etc.  Når batteriene er ferdig blir de kjørt over til Teslas kontrollerte side.. 

turfsurf

Sitat fra: advale på torsdag 24. juni 2021, klokken 01:54
Det er 0 % inhouse i dag for VW og Tesla siden de ikke har kontroll over produksjonslinja, Selv om Tesla har et viss partnerskap med Panasonic så kjøper de fortsatt batterier fra dem. Panasonic har egne produksjonslinjer og ansatte i Giga1 etc.  Når batteriene er ferdig blir de kjørt over til Teslas kontrollerte side..
Battericeller eller batteripakker? Sånn jeg har forstått det er det panasonic som produserer battericellene men Tesla designer og produserer batteripakkene. Men godt mulig jeg tar feil?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. juni 2021, klokken 06:35
Sitat fra: advale på torsdag 24. juni 2021, klokken 01:54
Det er 0 % inhouse i dag for VW og Tesla siden de ikke har kontroll over produksjonslinja, Selv om Tesla har et viss partnerskap med Panasonic så kjøper de fortsatt batterier fra dem. Panasonic har egne produksjonslinjer og ansatte i Giga1 etc.  Når batteriene er ferdig blir de kjørt over til Teslas kontrollerte side..
Battericeller eller batteripakker? Sånn jeg har forstått det er det panasonic som produserer battericellene men Tesla designer og produserer batteripakkene. Men godt mulig jeg tar feil?
Slik har jeg også forstått det. Panasonic kjører batteriene frem til linjen som deler fabrikken i to. Så tar Tesla over, og lager batteripakker :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA