Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: JorEl på mandag 21. juni 2021, klokken 13:28
10 000 biler som venter litt, er vel ikke mye når Tesla produserer rundt en halv million i året? Er vel flest i hele verden det?
Men som jeg skrev, alle har litt problemer nå.

Haha, Motorwatt virker ganske desperat når han henter frem en artikkel fra mai om rykter rundt et lite antall biler.

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på mandag 21. juni 2021, klokken 17:47
SitatHvor mange år må vi vente for at VW sin elbilproduksjon når 10%?

Når markedet ikke lenger vil ha ICE-biler. Det er faktisk ikke produsentene som bestemmer hva kunden skal kjøpe.
Kunden bestemmer hva han skal kjøpe. Jada.
Men bedriftene bestemmer hva de ønsker å tilby kundene.
Så har du de som eier aksjene og politikerne osv....må vi virkelig diskutere dette :-\ ::)

Det jeg synes er interresant, er at Tesla gjør det de kan for at elbil-industrien vinner over ICE-industrien. Det er bra for oss som ikke liker gift i lungene!
Støy er forresten regnet som forurensning det også.
Når Tesla i tillegg lager de kjekkeste bilene, så er det ikke merkelig at de selger alt de lager.
Kanskje VW, eller andre, kunne solgt flere elbiler om de laget flere? Lage flere...effektivisere....flere elbiler til kundene....mer kapital....re-investere...lage flere osv
Korte versjonen er at VW(og andre) kunne gjort mye mer, lenge før.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

SitatHaha, Motorwatt virker ganske desperat når han henter frem en artikkel fra mai om rykter rundt et lite antall biler.

Hvorfor skal jeg være desperat? Jeg har Tesla allerede, og har ingen økonomiske interesser i Tesla. Jeg har derimot noe imot de som ikke har verken evne eller vilje til å forstå at elbiler dreier seg om mere enn bare Tesla. Slike kan defineres som fanboys i samme grad som man omtaler Tesla-hatere. Jeg er ingen av delene. Er du?

Fanboy
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Fanboy er et engelsk begrep som brukes for å beskrive et individ som er dedikert til et enkeltobjekt på en emosjonell eller fanatisk måte, ofte til et punkt der det kan beskrives som tvangslidelse.




Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 21. juni 2021, klokken 18:25
Jeg har derimot noe imot de som ikke har verken evne eller vilje til å forstå at elbiler dreier seg om mere enn bare Tesla. Slike kan defineres som fanboys i samme grad som man omtaler Tesla-hatere. Jeg er ingen av delene. Er du?

Fanboy
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Fanboy er et engelsk begrep som brukes for å beskrive et individ som er dedikert til et enkeltobjekt på en emosjonell eller fanatisk måte, ofte til et punkt der det kan beskrives som tvangslidelse.

Ja, problemet blir når man kaller alle som sier en eneste positiv ting om Tesla fanboy. Men da blir man vel selv Tesla-hater...

Begge delene er bare dårlige forsøk på hersketeknikk, og distraherer fra diskusjonen. Bedre å diskutere sak. Å kategorisere noen som fanboy eller hater bidrar aldri til en diskusjon.

Da kan man heller kommentere sak for sak. I stedet for komme med ytringer som "hen var åpenbart fanboy" så kan man heller peke på hvorfor.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: emurof på mandag 21. juni 2021, klokken 17:58
Sitat fra: daktari på søndag 20. juni 2021, klokken 13:26Autopilot klarer ikke det TuSimple har, nemlig level 3 selvkjøring.

Merkelig nok klarer du ikke å vise hvor du har dette fra.
Det står i artikkelen. Sjåføren trenger ikke hviletid parkert fordi han hviler når bilen kjører autonomt. De kan ikke kjøre 900+ miles på 14 timer lovlig ellers. https://www.cnbc.com/2021/05/19/tusimple-self-driving-trucks-saved-10-hours-on-24-hour-run.html

Men det er du som skulle bevise her at Tesla AP kvalifiserte til autonom. Kan du dokumentere det? Eller har du bikket over i trolling?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

advale

#305
@emurof

Angående twitter-diskusjon er det flisespikkeri uansett. Men at Tesla var nær konkurs og klar for å bli solgt er veldokumentert. (Mens du gir inntrykk av at de aldri noen gang var i fare)

Sitat fra: emurof på mandag 21. juni 2021, klokken 18:09
Nei. Tvert imot blir det bare større.
Jeg skulle gjerne likt å vite hva du røyker. Sist oppdaterte tall viser at Tesla har gått fra 29 til 11 % markedsandel. Ja de vokser økonomisk, men det gjør så og si alle som er med fordi markedet for elbiler vil eksplodere de neste årene.

Sitat
Hva snakker du om? Tesla har jobbet med batteritilgang i mange år.

Og å påstå at Tesla har "sloknet" når de økte leveringer med over 100% i Q1... jeg vet ikke, men kanskje på tide å ta frem medisinen sin?

Det er altså det de ikke gjør. De henter inn batterier fra mange forskjellige kilder.

Nei, Tesla har snakket om at batterier vil være den begrensende faktoren i mange år. Du tar feil igjen.

Tesla har inngått avtale om å kjøpe alt de får fordi det er dette de har gjort i mange år alt, som sagt. Følger du med i det hele tatt?


Er nok bare du som drømmer når du sier Tesla har gjort alt de kan i mange år for å få tak i nok batterier. Hvis de hadde virkelig gjort det hadde de ikke blitt tatt igjen på den måten.

Når jeg skriver "sloknet" må du forstå konteksten. Hvordan har det seg at VW "plutselig" er bare ca 20 % bak Tesla? Kan du forklare det? Man har hørt år etter år etter år etter år etter år med mangel av batterier. Hvor får VW batteriene fra? Flyr det griser i Tyskland?

daktari

Sitat fra: JorEl på mandag 21. juni 2021, klokken 17:29
Sitat fra: advale på mandag 21. juni 2021, klokken 15:49
Hm, tror du virkelig VW ikke vil selge elbiler når det vanker store bøter? Det går faktisk an å være litt kritisk..
Poenget er vel at VW vil selge biler, slik at de ikke får bøter. Men ikke flere :-1:

Tesla vil selge elbiler, hele tiden :+1:
Du vet jo at MEB-bilene Enyaq, ID.3, ID.4, Q4 og Seat born allerede produseres på 2 forskjellige fabrikker. Flere modeller er på vei.
Flere fabrikker bygges om for å produsere større biler fra platformen PPE også. Dette er ikke "compliance cars".

VAG skal tjene penger til aksjonærene, og markedet avgjør hva de tjener mest på, akkurat som Tesla. Tjener de mest på å selge begge biler en periode gjør de jo det.

Noen ganger må samfunnet inn med regulering eller insentiver for å påvirke markedet. Det er det bøtene gjør, det er så kraftige tiltak at compliance cars ikke er nok.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Sitat fra: daktari på mandag 21. juni 2021, klokken 19:55
Sitat fra: JorEl på mandag 21. juni 2021, klokken 17:29
Sitat fra: advale på mandag 21. juni 2021, klokken 15:49
Hm, tror du virkelig VW ikke vil selge elbiler når det vanker store bøter? Det går faktisk an å være litt kritisk..
Poenget er vel at VW vil selge biler, slik at de ikke får bøter. Men ikke flere :-1:

Tesla vil selge elbiler, hele tiden :+1:
Du vet jo at MEB-bilene Enyaq, ID.3, ID.4, Q4 og Seat born allerede produseres på 2 forskjellige fabrikker. Flere modeller er på vei.
Flere fabrikker bygges om for å produsere større biler fra platformen PPE også. Dette er ikke "compliance cars".

VAG skal tjene penger til aksjonærene, og markedet avgjør hva de tjener mest på, akkurat som Tesla. Tjener de mest på å selge begge biler en periode gjør de jo det.

Noen ganger må samfunnet inn med regulering eller insentiver for å påvirke markedet. Det er det bøtene gjør, det er så kraftige tiltak at compliance cars ikke er nok.
Enig med deg der daktari.

-VAG skal tjene penger til aksjonærene, og markedet avgjør hva de tjener mest på, akkurat som Tesla. Tjener de mest på å selge begge biler en periode gjør de jo det.

ICE må man har der elmotoren ikke fungerer. Men oppfinnelsen er vel fra 1800tallet.
I 2021 burde man bruke el, og jeg håper salgsperioden for ICE blir kortest mulig :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på mandag 21. juni 2021, klokken 23:43
ICE må man har der elmotoren ikke fungerer. Men oppfinnelsen er vel fra 1800tallet.
I 2021 burde man bruke el, og jeg håper salgsperioden for ICE blir kortest mulig :)
Elbilen er vel like gammel som ICE, så akkurat det er vel ikke noe argument  :). Faktisk dominerte vel elbilen en kort periode på 1900 tallet i USA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 22. juni 2021, klokken 06:48
... Faktisk dominerte vel elbilen en kort periode på 1900 tallet i USA.

Litt morsomt er det jo at kona til Henry Ford ikke kjørte T-Ford, men ville beholde sin elektriske bil i stedet for en bensinbil. http://content.time.com/time/specials/2007/article/0,28804,1669723_1669725_1669734,00.html

Her står det også litt mer om teknologien som var i bruk i elbiler for over 100 år siden. Lang rekkevidde og regenerering i 1915. https://cleantechnica.com/2014/04/11/henry-fords-wife-wouldnt-drive-model-t-kept-electric-car/.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pst

Det går unna på Model3-registreringer om dagen ;
er dette biler som registreres på kunder eller blir bilene registrert på Tesla for salg senere ?
Noen som vet ?  :o
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Motorwatt

Har hørt, fra noen som er kjent med situasjonen, at uavhentede biler som er blitt registrert på kunde, blir flyttet over til Tesla. Visstnok flere som bestiller, men avbestiller bl. a. annet på grunn av at de ikke har fått solgt sin gamle bil før hentefristen. Man kan faktisk avbestille bare noen få timer før bilen skulle vært hentet, og man taper da "bare" depositumet på 1.000.-.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Marzo

Sitat fra: pst på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:10
Det går unna på Model3-registreringer om dagen ;
er dette biler som registreres på kunder eller blir bilene registrert på Tesla for salg senere ?
Noen som vet ?  :o

Tesla registrerer vanligvis ikke biler på seg selv i større antall, før siste dag i kvartalet.

daktari

Sitat fra: JorEl på mandag 21. juni 2021, klokken 23:43
I 2021 burde man bruke el, og jeg håper salgsperioden for ICE blir kortest mulig :)
Helt enig!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. juni 2021, klokken 16:22
Sitat fra: JorEl på mandag 21. juni 2021, klokken 23:43
I 2021 burde man bruke el, og jeg håper salgsperioden for ICE blir kortest mulig :)
Helt enig!
Audi leser elbilforum :+1: :P
Nå blir det kanskje en El-A3? Tror det hadde blitt en god elbil. Like bra som TM3?
https://electrek.co/2021/06/22/audi-produce-last-internal-combustion-engine-by-2033-only-launch-new-evs-2026/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA