Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 15:52
SitatEr ikke lei av å høre på argumenter hvorfor Tesla vil "tryne", men det hadde vært kjekt med noen nye argumenter ;)

Mulig dette bidro?  ;)

Et godt eksempel på en uttalelse som folk henger seg opp i og tror betyr noe annet enn det faktisk betyr. Det står at det var det nærmeste de var, men de var aldri i fare for å gå konkurs siden de kunne hentet inn penger fra markedet når som helst. Dette ville de bare gjort som siste utvei, naturligvis.

Motorwatt

Hvorfor kunne han da ikke svart med "We were never close"? Det er dessverre slik at hans Twitter-meldinger veldig ofte er både uforståelige og uforklarlige, og da blir fortolkningen overlatt til publikum og media. Ut av det oppstår det diskusjoner fra begge leire som med kraft hevder at deres syn alltid er det riktige. Med eller uten overbevisning. Slik som her...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Hvis kontantbeholdningen var lav den gangen var det antagelig nære på. Ikke bare-bare å hente penger i markedet, jfr. Norwegian nylig. Men de klarte det og er over kneika, tjener penger og har en fin kontantreserve. Selv FSD-skandalen vil neppe koste dem for mye.

Det som er utfordringen er konkurransen,  men den er neppe et stort problem i USA. Her I Norge har de en høy og stabil markedsandel ca 10%. Den øker ikke. Det de burde ha for å øke rikdommen er en mindre og enda billigere bil for EU, også rimeligere Y bør komme.  istedetfor har de disse reklameprosjektene Roadster, Plaid+ og CyberTruck som har pokker så lang ledetid. Så trenger de flere modeller.

Se på VAG nå som kjører ut 6 varianter av MEB-plattformen dette året, snart sikkert flere. Det er stordriftsfordeler. Samt at du får en ID4 ned under 400.000, lavere ved import.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Sitat fra: daktari på lørdag 05. juni 2021, klokken 19:42
Se på VAG nå som kjører ut 6 varianter av MEB-plattformen dette året, snart sikkert flere. Det er stordriftsfordeler.
Det høres slik ut, og MEB er sikkert ok, selv om Munro ikke var begeistret for den. Alle merkene til VAG, må likevel bygge resten av bilen. Når jeg tenker på alle de forskjellige som skal lage sine biler, så håper jeg for VAG`s skyld, at det følger med en ferdig pakke med hardware og software. Slik at ikke alle må tenke for seg selv, på sin egen liten "data-tue".
Alt Tesla har gjort for å forenkle og kontrolere produksjon, med alt som skal integreres, tror jeg ikke VAG kommer til å kopiere, eller klarer kopiere. VAG tror jeg har det vanskelig med alle underleverandører som har sine "black-boxes" som Munro kalte det. Men VAG er på gang, men ikke hardere enn at de ikke ødelegger sitt eget ICE-marked, tror jeg :)
Blir VAGkunder ennå oppfordret til å komme til sine respektive merkeverksteder for å oppgradere SW?
Og har de nok batterier, til å satse? Noen som vet hva VAG sine el-prognoser er for de neste årene?

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Sitat fra: JorEl på søndag 06. juni 2021, klokken 00:06
Sitat fra: daktari på lørdag 05. juni 2021, klokken 19:42
Se på VAG nå som kjører ut 6 varianter av MEB-plattformen dette året, snart sikkert flere. Det er stordriftsfordeler.
Det høres slik ut, og MEB er sikkert ok, selv om Munro ikke var begeistret for den. Alle merkene til VAG, må likevel bygge resten av bilen. Når jeg tenker på alle de forskjellige som skal lage sine biler, så håper jeg for VAG`s skyld, at det følger med en ferdig pakke med hardware og software. Slik at ikke alle må tenke for seg selv, på sin egen liten "data-tue".
Alt Tesla har gjort for å forenkle og kontrolere produksjon, med alt som skal integreres, tror jeg ikke VAG kommer til å kopiere, eller klarer kopiere. VAG tror jeg har det vanskelig med alle underleverandører som har sine "black-boxes" som Munro kalte det. Men VAG er på gang, men ikke hardere enn at de ikke ødelegger sitt eget ICE-marked, tror jeg :)
Blir VAGkunder ennå oppfordret til å komme til sine respektive merkeverksteder for å oppgradere SW?
Og har de nok batterier, til å satse? Noen som vet hva VAG sine el-prognoser er for de neste årene?
Munro var misfornøyd med noe knyttet til teknisk produksjon men imponert over batterikassa i ID4.
Vi vet at de har egen software, men hw er nok ganske lik. Det er små eller ingen forskjell i funksjonalitet. Ergo har de antagelig en åpen plattform som merkene lager eget GUI på toppen av.
Jeg tenker heller at dette tyder på at Tesla ikke har så stort forsprang lenger, hvis noe i det hele tatt. Merce er annet firma som også ligger bra an.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Kjekt for VAGkundene som kan velge fra sitt favorittmerke, om bilene er i nærheten av Tesla.
Har alltid likt Audi A3 (sportback), og jeg ble jo elbilfrelst med Egolfen.(minus 24kwh-batteriet)
Greit for forbrukerne om VAG hadde blitt enda bedre enn Tesla. Det blir spennende fremover :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hELgenen

Sitat fra: daktari på søndag 06. juni 2021, klokken 09:29
Jeg tenker heller at dette tyder på at Tesla ikke har så stort forsprang lenger, hvis noe i det hele tatt. Merce er annet firma som også ligger bra an.

Tesla ligger langt fremme mhp. app,ladenettverk og infotainment.
Selve batteriteknologien er mer eller mindre hyllevare.
Elektrisk motor er også mer eller mindre hyllevare. Når det kommer til effektivitet så er det også mye likt etterhvert der også dersom en tar vekk designspråket til Tesla S og model 3 - ikke alle liker designet selv om det er effektivt så sånn sett må en hensynta det også. Hadde du f.eks puttet BMW ix3 motoren inn i en model S eller 3  så er er jeg helt overbevist om at de ville være helt på høyde.
Tesla har derimot ekstrem tilgang på kapital - de siste årene har folk kastet penger etter selskapet som om de skulle være den nye messias. Det gir dem muligheter til vekst noe de definitivt trenger. Tesla sitt tidlige forsprang og forventningene er det største skjæret i sjøen. Verdisettingen av selskapet har det vært skrevet side opp og siden ned om - og meningene er ekstremt delte. Men stikker en fingrene i jorda så vil en se at ingen trær vokser inn i himmelen - så før eller siden vil investorene justere verdien av selskapet. Tesla sin viktigste jobb nå er å bygge seg opp til å også takle nedturene. Rent konkret må de møte forventningene til nye kunder som i dag ikke kjøper Tesla av ulike grunner. Det kan være design, den kan være karossieri utfordringer, dårlig finish utvendig eller innvendig osv. Tesla må rett og slett arbeide med å løfte kvaliteten på flere nye områder og tilby design for ulike markeder for å lokke til seg nye kunder.  Jeg tror f.eks ikke USA designet treffer like godt i Europa - og for alt jeg vet kan kineserene også ønske et noe annet design. Så her vil Tesla møte kunder som rynker litt på nesa av designet. Sandy Munro synes f.eks TM3 er mye kulere designspråket enn Polestar 2 - og for alt jeg vet kanskje de fleste i USA tenker slik - men jeg ser at i Europa vinner Polestar 2 designpriser mens enkelte kunder, meg selv og min kone inkludert, synes model 3 ser rar ut med den lave fronten. Ulike preferanser på design der altså - og Tesla må nok verifisere design i større grad fremover for å lokke nye kunder.  Det er ikke sikkert investorer i USA ser dette ennå - men de vil etterhvert se at markedet for TM3 snart blir mettet i Europa - mange vil ha andre design og flyr nå i større og større grad til Mercedes,VW,Audi,Skoda,Peugeot osv. En må alltid svelge noen kameler ved bilkjøp og skulle en ha elbil for 2-3 år siden var utvalget lite. Nå blir det stadig større og som så ofte før når det skal investeres i kapitalvarer - fruen i huset vil ha et ord med i laget og er rekkevidden innenfor akseptable rammer blir det da en design/pris kamp i familien hvor små teknologiske forskjeller betyr stadig mindre.
Mao. Tesla sitt teknologiske forsprang betyr stadig mindre gitt at forskjellen gradvis fordufter. Så ja - Tesla sitt skjær i sjøen kan rett og slett være manglende evne til å følge opp egen suksess. Designet til Model S og 3 er jo allerede gammelt.

advale

Sitat fra: JorEl på lørdag 05. juni 2021, klokken 12:33
I følge denne linken vil en,BMW i4 M50, bare ødelegge for BMW :)
Først forklarer fortelleren at vi får dårlig info om Tesla fra mediene og hvorfor. Så forteller han om elbil-kampen som er vanskelig for alle, minus Tesla.
https://youtu.be/Ro3uCCp-V8s?t=9

Er det mulig? Er ikke vits å se videoen engang når fyren greier å prestere å si BMW kommer ikke til å få innvirkning på Tesla men bare kannibalisering. Da er det på tide å komme seg ut av Tesla-bobla.

Sitat fra: emurof på lørdag 05. juni 2021, klokken 18:35
Sitat fra: advale på onsdag 26. mai 2021, klokken 20:01Men det viser seg at 4680 er i grunn samme oppbygging som 2710.

Så 2710 har tabless-design og alt det andre nye?!

Sitat fra: advale på mandag 31. mai 2021, klokken 14:18@JorEl hvorfor fokuserer du så mye på vertikal integrasjon?

Fordi det gir Tesla enorme fordeler sammenlignet med andre bilprodusenter.

Sitat fra: advale på tirsdag 01. juni 2021, klokken 22:09Tesla er ledende og gjør mye bra, men vertikal integrasjon er ikke automatisk = suksess.

Men i Teslas tilfelle er det en udiskutabel suksess.

Selvfølgelig er det noe tweaks her og der, men kjemikaliene og grunnelementene ser ut til å være det samme. Fortsatt tilnærmet like mye cobalt etc. Og tabless design er intet nytt, Panasonic hadde også tabless for mange år siden.

De jobber hardt for vertikal integrasjon, men å kalle det udiskutabel suksess når fasiten ikke er klar er bare idioti når man vet risikoen og investeringskostnadene. Utvikling av batteri til produksjon tar 7-10 år om ikke mer.

Hvis 4680 er så overlegent hvorfor skal Tesla gå mer over til LFP-batterier?  CATL skal bygge ny fabrikk som skal produsere 80GW og halvparten er ment til Tesla. Tesla har kjøpt seg inn i LG og LG produserer 4680 for Tesla i dag. Ville ikke det vært mer naturlig å bygge ut selv in-house eller be LG bygge ut 40-80GW??

FSD er heller ingen bankers suksess. Men tiden vil vise. Nærmer seg slutten av 2021 så er spent hva Tesla kan komme med :) Men mitt tips er man må vente i maaange år til. Om Tesla kommer med FSD så vil uansett andre komme like etter. Teknologisk gjennombrudd skjer i klinger.

Og hva er egentlig vertikal integrasjon? Tror det er mer flytende. Det kan gjøres ved å kjøpe opp hele firmaer eller investere indirekte. VW har partnerskap med Northvolt, samt kjøpt seg inn i EVEenergi (tror jeg det het), Kinas tredje største batteriprodusent. De har vel også kjøpt seg inn i flere firmaer som jobber med Solid State-batterier, selvkjøring etc. Der VW diversifiserer legger Tesla alle eggene i en kurv.

JorEl

#218
Her har jeg funnet en spennende diskusjon. Den handler om den lange, vanskelige krisen som tyskerne er i..
Tesla sitt forsprang ligger i SW, og "vertical integration" :)

https://youtu.be/eWCfjmZwmYw?t=308
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på lørdag 05. juni 2021, klokken 14:30
Poenget er vel at bil-industrien er medias beste/nest beste inntektskilde. Men Tesla sponser ikke media!
Kan da media være nøytralt?

Kan noen som helst være nøytrale?
Se på hvordan Tesla har kjørt vervekampanjene de foregående årene. Tror du det har ført til objektivitet blant alle influensere, youtubere, bloggere etc? Frittstående "media"? Neppe. Det gjaldt da å snakke opp Tesla, naturligvis. Poste mest mulig. Få mest mulig klikk. Få flest mulig til å benytte vervelenker.
Og samme med aksjen. Ta ARK Invest som eksempel. Deres aller største aksjepost er TSLA. De har en enorm egeninteresse av å snakke opp aksjen. Objektivitet?

Vift med pengene så forsvinner kritisk sans. Det gjelder uansett om det er ordinær media eller en frittstående (eller "frittstående") influenser.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på søndag 06. juni 2021, klokken 23:26
Vift med pengene så forsvinner kritisk sans. Det gjelder uansett om det er ordinær media eller en frittstående (eller "frittstående") influenser.
Influenserne er vel de aller værste i så måte. Har ingen opplæring i etikk og ingen bransjenorm å forholde seg til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. juni 2021, klokken 08:17
Sitat fra: SurSnasen på søndag 06. juni 2021, klokken 23:26
Vift med pengene så forsvinner kritisk sans. Det gjelder uansett om det er ordinær media eller en frittstående (eller "frittstående") influenser.
Influenserne er vel de aller værste i så måte. Har ingen opplæring i etikk og ingen bransjenorm å forholde seg til.

Tja. Det er litt både og. Influensere er jo pålagt å fortelle hvilke produkter som er sponset i videoene sine, mens på TV slipper de det. Det kommer det bare en liten P i hjørnet av skjermen, så må man gjette seg til hvilke av produktene i løpet av episoden som faktisk er produktplassering.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Sitat fra: Rosstopher på mandag 07. juni 2021, klokken 09:50
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. juni 2021, klokken 08:17
Sitat fra: SurSnasen på søndag 06. juni 2021, klokken 23:26
Vift med pengene så forsvinner kritisk sans. Det gjelder uansett om det er ordinær media eller en frittstående (eller "frittstående") influenser.
Influenserne er vel de aller værste i så måte. Har ingen opplæring i etikk og ingen bransjenorm å forholde seg til.

Tja. Det er litt både og. Influensere er jo pålagt å fortelle hvilke produkter som er sponset i videoene sine, mens på TV slipper de det. Det kommer det bare en liten P i hjørnet av skjermen, så må man gjette seg til hvilke av produktene i løpet av episoden som faktisk er produktplassering.
I Norge ja, men ikke USA. Sjekk "Whole Mars catalog" på Twitter som eksempel på ukritisk opphugging. Men dette er den nye internett-hverdagen, man må ha kildekritikk i orden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Brosme

Ser i en annen tråd her at leveringstiden på M3 LR nå er november. P og SR+ er august. Betyr dette at LR er offer for delemangel, markedsprioritering eller bare "noen" i Europa som har bestillt sinsykt mange?
2014 P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr uten +.
2021 Model 3 LR Rød med hengerfeste.  Bestilt 09.04.21. Leveres........snaaaaaaart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA