Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

advale

#195
Sitat fra: JorEl på tirsdag 01. juni 2021, klokken 18:42
Et ypperlig eksempel på at Tesla tenker nytt, og at de vil ha mest mulig under sin egen paraply. :+1:
Edit: mtp burgersjappa

Tesla er ledende og gjør mye bra, men vertikal integrasjon er ikke automatisk = suksess.

Ta batteriene, NCM så må det fortsatt 5-10 % kobolt til - og det er der Tesla har lagt alle eggene i kurven. De jobber med å utvikle batterier, bruke massevis av R&D, brenner mange mrd på oppkjøp, binder opp masse kapital på å bygge ut fabrikker, og i tillegg skal altså snuse på gruvedrift etc. De satser hardt på dette for å senke kostnadene og få høyere avanse. Greier de det er det selvfølgelig jackpot.

Men så greier altså CATL, BYD etc å utvikle LFP-batterier som har 0 % cobolt og er mye billigere. Om Tesla greier å lage NCM-batterier til selvkost på 120$/kw om 2-3 år, men så kan man kjøpe helt ferdige LFP-batterier til 80$/kw - hva da?

Det går "rykter" om at prisen på batteri-pakkene er lang under den magiske grensen på 100$/kw men det ropes ikke høyt fordi de ønsker å få statlig støtte etc.

Øyvind.h

Som nevnt over tror jeg dette er vel så mye tilgang og kapasitet som det er "beste produkt".
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Bedre tider i vente for Tesla, på hjemmebane?
Denne videoen viser litt hva som er i ferd med å skje med Tesla sine priser og andre som selger elbiler i US.
https://youtu.be/JDJ6hT7qkAw?t=10
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Jalla

Ting tar tid rundt fabrikken i Berlin. Musk som har vært på besøk beklager seg over alle lover og regler som skal følges.

Siste nå er at enda en av sjefene ved fabrikken i Berlin har fått nok, og forlatt Tesla samme dag som Musk var der. Prosjektmanager Evan Horetsky gikk i oktober, og nå var det Marcel Jost som gikk på dagen. Han har jobbet for Daimler både i Kina og Tyskland i mange år.

https://europe.autonews.com/automakers/tesla-loses-another-manager-berlin-factory-report-says

Sveinung1954

Skjær i sjøen må vel være BMW i4 M50? Tipper denne kommer til å stjele riktig mange kunder fra Tesla
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

JorEl

I følge denne linken vil en,BMW i4 M50, bare ødelegge for BMW :)
Først forklarer fortelleren at vi får dårlig info om Tesla fra mediene og hvorfor. Så forteller han om elbil-kampen som er vanskelig for alle, minus Tesla.
https://youtu.be/Ro3uCCp-V8s?t=9
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Jalla

Sitat fra: JorEl på lørdag 05. juni 2021, klokken 12:33
I følge denne linken vil en,BMW i4 M50, bare ødelegge for BMW :)
Først forklarer fortelleren at vi får dårlig info om Tesla fra mediene og hvorfor. Så forteller han om elbil-kampen som er vanskelig for alle, minus Tesla.
https://youtu.be/Ro3uCCp-V8s?t=9
Haha, fra en kanal som kaller seg "Tesla Economist" Han en fin dag....

SurSnasen

Sitat fra: Jalla på lørdag 05. juni 2021, klokken 12:57
Haha, fra en kanal som kaller seg "Tesla Economist" Han en fin dag....

Etter et par minutter ga jeg opp. Er virkelig all verdens «uavhengige» youtube-kanaler, inkludert hans egen, så mye mer objektive?

Murringen hans over vanlig media drar ham rett inn i konspirasjonsteoretiker-verdenen.
Og han har vel en viss egeninteresse av å dra TSLA-aksjen videre opp i himmelen

JorEl

#203
Ang den linken jeg la ut, så burde jeg selfølgelig brukt like mye tid som dere på undersøke hans integritet. Man kan jo ikke mene noe om man ikke kan bevise at man er nøytral. Men det er jo ikke så lett å bevise?
Poenget er vel at bil-industrien er medias beste/nest beste inntektskilde. Men Tesla sponser ikke media!
Kan da media være nøytralt?

Når man diskuterer, Skjær i sjøen for Tesla, så kan man jo se ett par år tilbake, når det var mer snakk om Tesla-skuta som gikk på grunn eller forliste. Nå er Tesla i førersetet, enten man liker det eller ikke.
Ingen over, ingen ved siden!
Er ikke lei av å høre på argumenter hvorfor Tesla vil "tryne", men det hadde vært kjekt med noen nye argumenter ;)

Edit;It was calculated that in 2019, the automotive industry in the United States spent 13.38 billion U.S. dollars on digital advertising in the country. After a dip in 2020, caused by the coronavirus pandemic, the sector is expected to bounce back to the levels recorded in 2019.
100mrd nkr på digital reklame :o
link; https://www.statista.com/statistics/243603/projected-online-ad-expenditure-of-the-us-automotive-industry/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

SitatEr ikke lei av å høre på argumenter hvorfor Tesla vil "tryne", men det hadde vært kjekt med noen nye argumenter ;)
Mulig dette bidro?  ;)



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#205
Beveger vi oss over til FSD-tråden, så har MrMusk ingen integritet..
Men i denne tråden så blir han et solid sannhetsvitne..

Jeg liker argumenter bedre enn uttalelser :)

Edit: Men skal gi deg den Motorwatt, at på den tiden vi kjøpt vår S75D så var Tesla presset mtp økonomi. Derfor fikk vi en ekstra god deal :+1:




Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. mai 2021, klokken 12:22
Sitat fra: emurof på onsdag 26. mai 2021, klokken 12:02Ingen av konkurrentene er i nærheten av å klare å nå samme lave pris på batteriene, samme ytelse på batteriene, samme produksjonskapasitet, osv.

Kanskje Tesla blir en viktig global leverandør av batteripakker i fremtiden? Det kan godt hende. Men at de tar brorparten av personbilmarkedet har jeg ingen tro på. Til det er konkurrentene allerede alt for gode.

De er dessverre ikke det. Tesla er bedre på både teknologi og produksjon. Ingen av de andre har sikret seg batteritilgangen Tesla har. Selv om de andre hadde klart å få opp både teknologi og produksjon så vil de slite med å få nok batterier.

SitatKonkurrentene trenger heller ikke være bedre enn Tesla på absolutt alle parametere.

Neida, det trenger de ikke. Men da vil jo Teslas lederplass være enda sikrere.

emurof

#207
Sitat fra: advale på onsdag 26. mai 2021, klokken 20:01Men det viser seg at 4680 er i grunn samme oppbygging som 2710.

Så 2710 har tabless-design og alt det andre nye?!

Sitat fra: advale på mandag 31. mai 2021, klokken 14:18@JorEl hvorfor fokuserer du så mye på vertikal integrasjon?

Fordi det gir Tesla enorme fordeler sammenlignet med andre bilprodusenter.

Sitat fra: advale på tirsdag 01. juni 2021, klokken 22:09Tesla er ledende og gjør mye bra, men vertikal integrasjon er ikke automatisk = suksess.

Men i Teslas tilfelle er det en udiskutabel suksess.

emurof

Sitat fra: Thalgar på mandag 31. mai 2021, klokken 11:22I USA har Tesla nå begynt å levera ut Model 3 og Y utan montert radar. Fallhøgda er her mildt sagt enorm, og erfaringar som dette lovar ikkje godt:

Samme gamle leksa. Krisemaksimering når Tesla gjør noen slike endringer, men om et halvt år er det glemt.

emurof

Sitat fra: Jalla på lørdag 05. juni 2021, klokken 10:41
Ting tar tid rundt fabrikken i Berlin. Musk som har vært på besøk beklager seg over alle lover og regler som skal følges.

Siste nå er at enda en av sjefene ved fabrikken i Berlin har fått nok, og forlatt Tesla samme dag som Musk var der. Prosjektmanager Evan Horetsky gikk i oktober, og nå var det Marcel Jost som gikk på dagen. Han har jobbet for Daimler både i Kina og Tyskland i mange år.

https://europe.autonews.com/automakers/tesla-loses-another-manager-berlin-factory-report-says

Jada, bla bla bla. Det slutter folk rundt omkring hele tiden, og det er ikke første gang det jamres i media om at noen slutter i Tesla. Jeg husker de drev og holdt telling med hvor mange ledere som sluttet i Tesla i tuden rundt da de startet Model 3-produksjonen, og det var ikke måte på hvilken katastrofe det var for Tesla og nå var det Game Over.

LOL.

Så dette bør nok tas med en meget stor klype salt, både fordi det er enda flere påstander fra tyske medier (som er kjent for å lyve om Tesla), og fordi dette med at folk slutter ikke betyr at det er noe galt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA