Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Marzo på mandag 24. mai 2021, klokken 13:42
Sitat fra: RJK på søndag 23. mai 2021, klokken 04:57
Siden du @marzo har så god forklaring på Tesla sine registreringer på seg selv, hva syns du da om VW sin over-registrering av ID.3 på seg selv, samme kvartalet?

Noen andre har sine meninger om dette, men jeg har ikke fått noe godt svar fra deg @marzo på dette. Men Tesla fortsetter du altså å angripe for sitt lille triks helt på slutten av siste kvartal. Hvorfor? Har du en agenda her?

https://www.tu.no/artikler/greenpeace-hevder-vw-ville-unnga-co2-boter-ved-a-selge-elbiler-til-seg-selv/506813

https://motor.no/co2-utslipp-elbil-id3/vw-selger-biler-til-seg-selv-for-a-klare-utslippskrav/191998

Vi ser jo at ID.3 salget har stupt etter nyttår:

https://motor.no/bilsalget-id3-nyheter/vw-registreringene-i-fritt-fall-etter-id3-problemer/191040

https://elbilstatistikk.no/?sort=4

Har du en link til forklaringen? Eller kan du oppsummere i korte trekk?
Jeg har ingen god forklaring på hvorfor Tesla gjør det.

Apropos agenda, dersom du mener VW gjør det pga dårlig salg.
Hvorfor er det ikke også tilfelle for Tesla?

VW selger heller ikke bilene videre til intetanede kunder, som er problemet her.

Hvis du skal kreve svar fra noen ville jeg startet med de som hevder påstanden om Tesla var en konspirasjon eller fakenews..

Jeg har god data på at det skjer, men ingen forklaring på hvorfor.
Tesla vil gjerne komme med en forklaring, om ikke til massene så vertfall til kundene som er berørte.

Du bør vel selv vite hva du har skrevet her i tråden. Siden du mener dette er "standard prosedyre" og bevisst juks hos Tesla, men ingen andre, til tross for at det viser seg at en viss manipulasjon av salgstallene skjer hos flere.

Ser du fremdeles unngår å snakke om hva VW gjorde i samme periode. Det er bare Tesla du prøver å dytte diskusjonen mot. Ikke overrasket over at du prøver deg på et slikt knep.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. mai 2021, klokken 17:02
Eneste jeg kommer på i farten er måten Kia har shippet haugevis av biler innom Tyskland på vei til Norge, antakelig for å få ned utslippstall. Men det har jeg vel allerede påpekt tidligere i tråden.

Riktignok ikke for utslippstallene, men Tesla har jo i flere år gjort sluttmontasje av særlig S og X i Nederland (Tillburg). Det er/var vel for å oppnå skattefordeler.

Miksing og triksing og leting etter et hvert smutthull er jo hva alle driver med. 

Marzo

Sitat fra: RJK på mandag 24. mai 2021, klokken 22:35
Du bør vel selv vite hva du har skrevet her i tråden. Siden du mener dette er "standard prosedyre" og bevisst juks hos Tesla, men ingen andre, til tross for at det viser seg at en viss manipulasjon av salgstallene skjer hos flere.

Ser du fremdeles unngår å snakke om hva VW gjorde i samme periode. Det er bare Tesla du prøver å dytte diskusjonen mot. Ikke overrasket over at du prøver deg på et slikt knep.

Nå roter du veldig.

Jeg har ikke skrevet noe som helst, men viser kun til OFV registrering hvor Tesla registrerer biler på seg selv og selger disse etter kort tid.
At du ikke klarer å forholde deg til det, er ikke noe vi kan hjelpe deg med.

Jeg unngår også å snakke om Toyota, eller Fiat. Men det er du kanskje ikke så opptatt av?
Tråden handler om Tesla.

geear

Sitat fra: hELgenen på mandag 24. mai 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. mai 2021, klokken 17:02
Eneste jeg kommer på i farten er måten Kia har shippet haugevis av biler innom Tyskland på vei til Norge, antakelig for å få ned utslippstall. Men det har jeg vel allerede påpekt tidligere i tråden. Ser det er flere eksempler på andre merker, så det er vel ingen som tror Tesla er den eneste som gjør ett og annet triks med registrering.

Over tll neste område å kritisere Tesla for. Sikkert nok å ta av.

Bakgrunnen for Kia Norge sin noe spesielle situasjon var at Kia fabrikken ikke ville levere nok biler til Norge - de tildelte bilene basert på totalsalget av Kia i hvert enkelt land - fossil inkludert. Dermed ble forhandlernettverket i Norge til Kia nesten tvunget til å be om biler fra Tyskland for å dekke etterspørselen. Biler levert i Norge og Tyskland hadda nada å si for utslippstall da leveranser til begge land inngår i EU regnskapet.

Forøvrig må Tesla gjøre hva Tesla selv ønsker mhp. å registrere biler på seg selv - så lenge de ikke blir sittende på et økende lager av biler så synes jeg det er helt greit uansett hvilken begrunnelse de måtte ha for dette stuntet.
Og dersom kundene ikke bryr seg er dette inntil videre bare en kuriositet hvor Tesla selv tar all risiko overfor eventuelle misforsnøyde kunder som kjøper "brukt" samt mhp. periodisering i regnskapet.

Det som derimot ER interessant er å følge med på trenden her - dersom Tesla i økende grad dunker biler rett på lager og etterhvert kanskje må kjøre "dumping" kampanjer for å få omsatt bilene - vel da snakker vi om interessante nyheter.  Jeg kan ikke se at vi er der. Men flott at folk følger med på hva Tesla gjør  - alltid spennende å se hvordan de ulike produsentene med forhandlernettet opererer
Dette er riktig fra 1.1.2020, men før det så sendte KIA de via førstegangsregistrering i EU (Tyskland), fikk de med i regnskapet sitt for flåteutslipp i EU, og solgte de videre til Norge som nybil. Altså ren svindel frem til Norge/EØS også ble inkludert i tallene for EU, for 1,5 år siden. KIA sin tildelning av antall elbiler per solgte fossilbil er en intern bestemmelse som de kunne håndtert internt, og forsvarer på ingen måte praksisen de har holdt på med.

Men sånn er det, både KIA, VW og Tesla er "in it for the money", Tesla/Musk sine handlinger har gjentatte ganger bevist at dette ikke handler om klima.

Øyvind.h

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 25. mai 2021, klokken 09:04
Miksing og triksing og leting etter et hvert smutthull er jo hva alle driver med.
Jepp. De fleste (om ikke alle?) bilprodusentene har gjort ett og annet en kan kritisere. Dieselgate toppet nok kaka, men folk kjøper VAG på tross av den gigantiske skandalen. Meg selv inkludert. Mange som sitter i glasshus her :D Skal en fokusere på det negative finnes det omtrent ikke et bilmerke en kan kjøpe.
Det trikses med salgstall, utslippstall, rekkevidde, holdbarhet osv.

Når det gjelder salg generelt er jeg av den oppfatning at konkurransen i modne markeder nå for alvor har begynt å vise seg. I 2013 fantes ingen alternativer og Tesla var langt foran. Nå i 2021 har jeg en haug aktuelle biler fra forskjellige merker som både kjøpes og vurderes kjøpt. Tesla kan flytte fokus mellom markeder og jobbe med markedene de kan ta størst posisjon/salgsvolum i. På den måten kan veksten fortsette. Men jeg har ikke troen på at Tesla vil bli en gigantisk dominerende aktør med brorparten av personbilmarkedet. Til det er konkurrentene alt for gode allerede.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

#140
Sitat fra: JorEl på mandag 24. mai 2021, klokken 19:32
De som bygger èn plattform og lager 10modeller, må vel fremdeles måles etter antall produserte og solgte biler. Kan jo ikke bare skryte om at nå har de snudd skuta..de lager jo ICEbiler som de tjener penger på..
Tesla lager kun elbil, og lager mer og mer. De har ingen problem med elbiler, de lever av dem! (+ selvfølgelig andre varer og tjenester)
Hvilken elbil-fabrikant, er målestokken man evalueres etter? Det tror jeg må sies å være Tesla. Den possisjonen har de fått pga produktene de lager og selger. Som alle er avanserte og går på strøm :)

Selvfølgelig må VW få lov å tjene penger på ICE. Men der Tesla brenner store summer på å øke produksjonen av elbiler så virker det som det er business av usual for VW når de skal gjøre det samme.

Det er vel ingen som diskuterer om Tesla er målestokken. Alle vet de ER målestokken og har sterkest posisjon i markedet. - Det er veien videre..

Ja Tesla lager kun elbiler, og VW lager begge - alle vet dette - og hva er poenget? (Prøve å pakke inn mer fanboi-skryt...?)


Øyvind.h

VW skal bruke 73 milliarder euro på investeringer i elektriske kjøretøy (og diverse annet), så det er nok gjengs å "brenne" penger for skiftet til EV. Fordelen for nykomlinger er at de kan bygge for EV, der andre må bygge om.

https://www.reuters.com/article/volkswagen-strategy-idUSKBN27T24O
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Tror ikke at det ene og alene er Teslas skyld at VW og andre konverterer deler av sin produksjon til elbiler. Krav fra styremakter om en mere miljøvennlig tilnærming er en medvirkende faktor. Disse "maktene" kan nok ha blitt påvirket av Tesla, men vel så mye av det allmenne kravet om større miljøbevissthet. EU har strenge krav, og USAs mest bilrike stat, California, det samme.

At det er en fordel å være nykomling er jeg langt fra sikker på. Med unntak av batterier og motorer, er resten av bilen sikkert plankekjøring for de etablerte. Fabrikkene de nå bygger om har blitt bygd for å produsere biler, og er sikkert avskrevet i regnskapet for lenge siden. Derfor er investeringene til disse fasilitetene betydelig mindre. Hvorvidt en robot setter sammen en EV eller en ICE er nok uvesentlig for robotene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: advale på tirsdag 25. mai 2021, klokken 13:07
Det er vel ingen som diskuterer om Tesla er målestokken. Alle vet de ER målestokken og har sterkest posisjon i markedet. - Det er veien videre..


Tja - jeg synes Tesla VAR målestokken - nå er jeg neimen ikke så sikker lenger
Synes de andre har kommet ekstremt langt på kort tid og spist opp det meste av forspranget.
Tesla har derimot IKKE klart å spise opp forspranget de tradisjonelle har på å lage biler med perfekt "fit og finish"
Tesla har fortsatt et forsprang i teknologi - men det blir stadig mindre. Tesla har jo hatt veldig lang tid til å perfeksjonere selve produksjonen på enkelte av modellene slik som X og S - men de klarer fortsatt ikke levere på nivå med Audi,BMW etc. Det er jeg faktisk skuffet over. Derimot er de som nevnt før fortsatt en målestokk mhp. teknologi  - men hvor lenge? Kinesere med Geely har tatt enorme sjumilssteg og jeg blir ikke forundret dersom de allerede ved neste modell klarer å levere helt der oppe på Tesla nivå også teknisk - så da er spørsmålet om Tesla klarer å levere på Geely nivå mhp. å lage en perfekt sammenskrudd bil.  Tesla har vunnet på walkover i år etter år når det kommer til elbiler - men det mener jeg kan være i ferd med å endres slik at det som er åpenbart nå - ikke er like åpenbart om 2-3 år.

Thalgar

Spørsmålet er vel om Elon kjem med tull her, eller om det faktisk er noko med det:

"Aiming for extreme precision with next gen Model Y – microns, not millimeters"

https://twitter.com/elonmusk/status/1394649803599093762

Er klart at dersom Giga Berlin klarer dette, samt får opp standarden på lakk med nytt maskineri, då kan det verkeleg bli schwung. Men enn så lenge er det jo berre påstandar.
Model Y LR Quicksilver, 2023

JorEl

advale: Ja Tesla lager kun elbiler, og VW lager begge - alle vet dette - og hva er poenget? (Prøve å pakke inn mer fanboi-skryt...?)

Jeg kan godt være fanboi om det gjør deg glad. Jeg liker Tesla fordi bilen jeg har kjøpt av dem er god, og at de satte i gang el-eventyret for alvor. Det hadde ikke aktørene som lever av ICEbiler gjort.

Så siterer jeg Øyvind.h og advale kan også lese det ;)
Øyvind.h: Når det gjelder salg generelt er jeg av den oppfatning at konkurransen i modne markeder nå for alvor har begynt å vise seg. I 2013 fantes ingen alternativer og Tesla var langt foran. Nå i 2021 har jeg en haug aktuelle biler fra forskjellige merker som både kjøpes og vurderes kjøpt. Tesla kan flytte fokus mellom markeder og jobbe med markedene de kan ta størst posisjon/salgsvolum i. På den måten kan veksten fortsette.
Helt enig Øyvind.h.  :+1:

Men jeg tror Tesla har mer å gå på. De tjener mer på salg av elbilene sine og trenger ikke dekke over "elbilproduksjons-tapet". Tesla tjener jo også rått på sertifikatene. VW feks må lage elbiler for ikke å bli straffet med store bøter. Stor forskjell.
Tesla kan presse bilene sine mye lavere i pris, når de får opp produksjonstempoet. Tesla kommer til å bli større og større. Det viktigste er vel egentlig at kundene står i kø, og alt Tesla lager blir kjøpt. Det er altså produksjonen som er hindringen.
Konkurrentene lager også gode biler, men de fra Tyskland tror jeg er subsidiert fra eget firma. Det er dårlig i lengden.

Øyvind.h: -Men jeg har ikke troen på at Tesla vil bli en gigantisk dominerende aktør med brorparten av personbilmarkedet. Til det er konkurrentene alt for gode allerede.

Ja konkurrentene lager gode biler, men de sitter for det meste i en hengemyr. De tappes mer og mer, mens Tesla blir større og større.
Når det kommer til ny-utvikling så står Tesla meget sterkt pga at de er utvikler egne dataprodukter, samt egen software. Ingen er i nærheten. Utvikling sammen med forenkling av produksjon, slik som med modelY, der ligger Tesla foran de andre.
Trenden rundt om i verden er vel å få det meste over på el og bort fra forurensende ICE. De som er store innen ICE jobber i motbakke. Tesla jobber i nedoverbakke.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hELgenen

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 25. mai 2021, klokken 14:32
Spørsmålet er vel om Elon kjem med tull her, eller om det faktisk er noko med det:

"Aiming for extreme precision with next gen Model Y – microns, not millimeters"

https://twitter.com/elonmusk/status/1394649803599093762

Er klart at dersom Giga Berlin klarer dette, samt får opp standarden på lakk med nytt maskineri, då kan det verkeleg bli schwung. Men enn så lenge er det jo berre påstandar.

Dette er uhyre viktig for Tesla - klarer de ikke å få på plass dette blir det mye oppoverbakke for å snu litt på forrige innsenders innlegg.

Det er nemlig ikke godt nok å lage de beste tekniske bilene - folk vil ha HELE pakken. De vil ha en bil de synes er lekker - den må gå langt nok, men trenger ikke være klasseledende for å trekke kunder.
Jeg tror ikke folk lar seg lokke av 0-100 på 3.5 vs 5.3 sek - de færreste bryr seg om denne forskjellen og det er bare folk her inne på slike forumer som bryr seg. Når ytelsen er mer enn god nok, infotainment systemet fungerer uten lagg... - så er det andre faktorer som teller. Og her må Tesla jobbe på - og er det noen skjær i sjøen så er det vel nettopp dette at de må levere kvalitet i alle ledd for å lokke kunder vekk fra konkurrentene.
Personllig vurderer jeg ikke Tesla lenger - konkurrentene har lang nok rekkevidde og ytelser mer enn nok for meg.
Infotainment systemene er ikke så bra som Tesla sitt - men jeg verdsetter perfekte linjer foran dette - andre gjør andre valg. Hadde derimot Tesla kommet med en perfekt lakkert bil og linjer som treffer på mikro nivå - ja så hadde jeg valgt Tesla - men Tesla er ikke der ennå.......Og om de ikke kommer dit er det et skjær i sjøen for dem

Motorwatt

#147
SitatJa konkurrentene lager gode biler, men de sitter for det meste i en hengemyr. De tappes mer og mer, mens Tesla blir større og større.

Vet nå ikke jeg. I de pandemiske året 2020 produserte VAG 9.2 mill. biler, hvorav 422.000 var elektriske (en økning på 300%). De satt på likvider lik 26,8 milliarder EUR, en økning på 25.9%. Dividend pr. aksjer er 4.80 EUR, og resultat før skatt ble 11.7 milliarder EUR.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. mai 2021, klokken 15:07
Infotainment systemene er ikke så bra som Tesla sitt - men jeg verdsetter perfekte linjer foran dette - andre gjør andre valg. Hadde derimot Tesla kommet med en perfekt lakkert bil og linjer som treffer på mikro nivå - ja så hadde jeg valgt Tesla - men Tesla er ikke der ennå.......Og om de ikke kommer dit er det et skjær i sjøen for dem
Ja, finnes jo folk med forskjellige prioriteringer. Selv tar jeg heller en bil hvor "panelgaps" ikke er 100% i stedet for en bil hvor infotainment, design og ytelse irriterer meg hver gang jeg bruker bilen...

Tviler egentlig på at det er mange som bryr seg om mikrometer presisjon på panelgaps.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

advale

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. mai 2021, klokken 13:32
VW skal bruke 73 milliarder euro på investeringer i elektriske kjøretøy (og diverse annet), så det er nok gjengs å "brenne" penger for skiftet til EV. Fordelen for nykomlinger er at de kan bygge for EV, der andre må bygge om.

https://www.reuters.com/article/volkswagen-strategy-idUSKBN27T24O

Å bytte til elektrisk koster astronomiske summer, dette gjelder også for VW. Men investeringene blir ikke kostnadsført samme året og blir avskrevet over maaange år. VW greier allerede å levere halv mill elbiler og går med dundrende overskudd til tross for at de "brenner" penger i overgangen (som alle andre). Man kan derfor lure på hva er det som brenner i resultatregnskapet hos Tesla...?



Sitat fra: JorEl på tirsdag 25. mai 2021, klokken 14:44
Tesla tjener jo også rått på sertifikatene. VW feks må lage elbiler for ikke å bli straffet med store bøter. Stor forskjell.
Tesla kan presse bilene sine mye lavere i pris, når de får opp produksjonstempoet. Tesla kommer til å bli større og større. Det viktigste er vel egentlig at kundene står i kø, og alt Tesla lager blir kjøpt. Det er altså produksjonen som er hindringen.
Konkurrentene lager også gode biler, men de fra Tyskland tror jeg er subsidiert fra eget firma. Det er dårlig i lengden.

Når det kommer til ny-utvikling så står Tesla meget sterkt pga at de er utvikler egne dataprodukter, samt egen software. Ingen er i nærheten. Utvikling sammen med forenkling av produksjon, slik som med modelY, der ligger Tesla foran de andre.

Tror du henger bakpå og tror fortsatt elbilmarkedet fortsatt er som 3-5 år siden. "Alle" ICE produsenter er nå seriøse med el-satsingen sin. I Kina så blir snart de fleste Teslaene eksportert til utlandet pga salget har stagnert. I Europa økte salget med 80 % - men for hele markedet økte den 140 %. Om Tesla skulle fulgt markedet skulle den også ha økt med 140 %.

Du snakker om teknologisk forsprang, men nå har alle snart på plass en velfungerende OTA. Så noe mer teknologisk forsprang Tesla kan få der kan jeg vanskelig se for meg. Chipsen dem har laget in-house er for FSD. Hvis FSD burner så blir også hele R&D og produksjonen knyttet til den bortkasta. Fortsatt er den på nivå 2 og kun 50 personer utenom Teslas ansatte er beta-testere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA