Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjær i sjøen for Tesla?

Startet av Thalgar, fredag 23. april 2021, klokken 18:25

« forrige - neste »

advale

#120
Selv om Tesla greier å produsere 4680 betyr det IKKE at de vil plutselig slå knock-out mot konkurrentene. Alle(her inne) ser ut til å tro på hypen at 4680 "will change everything".. Selv om de får opp produksjonen kraftig vil det ta noen år før de kan matche kostnadsbildet til 2170.

Det har skjedd en rivende utvikling av LFP, som blant annet CATL tilbyr, kan fort vise seg å være bedre sett mot kostnad-nytte. For ikke snakke om fare for brann og eksplosjoner er mye større med 4680 (vs 2170).

Fordelene 4680 er mange, men man kan ikke bare se blind på "skryte"-delen av Teslas presentasjoner.

RJK

Sitat fra: Motorwatt på søndag 23. mai 2021, klokken 09:38
Skjønner ikke helt hvorfor du forventer at @marzo skal sjekke hva andre gjør når dette relaterer seg til Tesla. Mener du kanskje at det "frikjenner" Tesla hvis andre bedriver samme praksis?

IMO er dette en fillesak, og ikke en sensasjon. Mange bedrifter nedlegger mye arbeid før periodeavslutninger for å gjøre tallene så bra som mulig, og da innenfor lovens rammer.

Har du forresten sjekket Hyundai som burde være mere nærliggende for deg.  ;)

@Turfsurf er spot on på poenget. Jeg trodde diskusjonen var mer eller mindre over i den andre tråden, men ser at @Marzo fortsetter her.

Jeg har ikke Tesla selv, men Hyundai som du sier, og har vel egentlig liten interesse av om dette skjer eller ikke, så lenge det ikke er noe direkte ulovlig.

Men jeg synes jammen meg VW fortjener minst like mye skrape i lakken for den formen for praksis som de tydeligvis har drevet med de og, som tildeles Tesla her.

Det er tydeligvis lov å sverte Tesla, uten å feie for eget merkes dør samtidig.

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. mai 2021, klokken 10:06
Sitat fra: Motorwatt på søndag 23. mai 2021, klokken 09:38Skjønner ikke helt hvorfor du forventer at @marzo skal sjekke hva andre gjør når dette relaterer seg til Tesla. Mener du kanskje at det "frikjenner" Tesla hvis andre bedriver samme praksis?
Poenget er vel at han angriper Tesla for noe som du selv sier er en fillesak, og kanskje ikke en helt uvanlig praksis. Og i tillegg fremstiller det som om det er noe som bare Tesla gjør.


Innertier!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

#122
Sitat fra: automat på søndag 25. april 2021, klokken 17:29
Men lager Tesla for dårlig samskrudde biler? Hvis de får solgt bilene de lager uten særlige problemer, så er bilene vel gode nok? Selv om enkelte rynker på nesa.

Jeg har et inntrykk av for å lage en god og effektiv elbil, så må systemene i bilen være svært godt integrert sammen. Mye bedre enn for fossilbiler. Og at dette er mer komplekst enn mange fossilbilprodusenter har sett for seg. Særlig når man har tradisjon for å bruke mange underleverandører.

Ja, det begynner å komme endel elbiler med gode spesifikasjoner. Men det betyr ikke nødvendigvis at de har tatt igjen forspranget. Og produksjonskostnader er et viktig stikkord her. F.eks er det å samle mest mulig funksjoner i den store skjermen ikke bare et designvalg. Det er også et spørsmål om å kutte kostnader.
Har nå lest igjennom tråden, og liker dette innlegget "best".

Min oppsumering
Tesla skulle gå konkurs ca 100 ganger..Tyske merker hadde produsert biler i 100år..Tesla hadde en elendig kvalitet..
Nå produserer nesten alle en bil med stor skjerm..Hadde kun bilmerker fra Kina gjort dette, hadde man snakket om piratkopiering ;)
Det som sikrer Tesla en god utvikling fremover, er deres iver etter å lage noe nytt. Tesla er et teknologiselskap som har lært å bygge biler. Konkurrentene er bilselskaper som lærer data/IKT ;)
Sør-koreanerne, Kia, Hyundai, (LG, Samsung) har lært fort. De tyske merkene sliter med en tung administrasjon/selskapsoppbygning, der man har hatt svaret hvordan man lager en bensin/diesel-bil i 100år..
Når jeg fikk en Egolf i 2015, fikk vi mye bil for pengene contra bensin/diesel. En god bil med elmotor og lite batteri. Egentlig en "el-videreføring" av hva VW kunne lage. VW har aldri hatt lyst på noen "eletrisk fremtid", de er tvunget til det.
8)
Den nye gutten i klassen; er villig til å lære, har store mål/visjoner, prøver mange forskjellige veier til mål/lærings-strategier, tenker nytt/utenfor bobla, kommer man i mål, så er det kun et del-mål, den nye gutten i klassen er faktisk på skolen for å lære.



 
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

advale

@JordEl tråden snakker om veien videre til Tesla, ikke fanboi-diskusjon. Du prøver altfor hardt ;)

Men det som slår meg er at Tesla tjener bøttevis av penger. De er oppe i halv million solgte biler og har bransjens høyeste avanse. De er i vekstfase og bruker alle pengene på å bygge ut fabrikker etc. Men alle pengene brenner dem fortere enn svin fordi de investerer i nye produksjonslinjer og fabrikker.  Så kommer VW og ved nesten et flipp ser ut til å matche salget til Tesla i 2021. OG fremlegger gedigent overskudd.

Motorwatt

Beklager om noen skulle mene at dette er OT: Nå bruker ikke Tesla "alle pengene" på å bygge fabrikker. For det meste er det lånefinansiert, og avskrivning på fabrikker og andre relaterte investeringer i USA er 35 år (!). Det er litt spesielt.  :D

I Kina lånte Tesla nye 1.4 milliarder USD under byggingen av fabrikk i Shanghai. Dette er et "rullerende lån", nærmest som et byggelån, og som finansieres mere permanent når byggetiden er over. Tvilsomt om Tesla da nedbetaler byggelånet kontant. Ville vel ikke være lurt.

Tesla to take new $1.4 billion loan from Chinese banks for Shanghai factory

https://www.businessinsider.com/exclusive-tesla-to-take-new-14-billion-loan-from-chinese-banks-for-shanghai-factory-sources-2019-12?r=US&IR=T
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Marzo

Sitat fra: RJK på søndag 23. mai 2021, klokken 04:57
Siden du @marzo har så god forklaring på Tesla sine registreringer på seg selv, hva syns du da om VW sin over-registrering av ID.3 på seg selv, samme kvartalet?

Noen andre har sine meninger om dette, men jeg har ikke fått noe godt svar fra deg @marzo på dette. Men Tesla fortsetter du altså å angripe for sitt lille triks helt på slutten av siste kvartal. Hvorfor? Har du en agenda her?

https://www.tu.no/artikler/greenpeace-hevder-vw-ville-unnga-co2-boter-ved-a-selge-elbiler-til-seg-selv/506813

https://motor.no/co2-utslipp-elbil-id3/vw-selger-biler-til-seg-selv-for-a-klare-utslippskrav/191998

Vi ser jo at ID.3 salget har stupt etter nyttår:

https://motor.no/bilsalget-id3-nyheter/vw-registreringene-i-fritt-fall-etter-id3-problemer/191040

https://elbilstatistikk.no/?sort=4

Har du en link til forklaringen? Eller kan du oppsummere i korte trekk?
Jeg har ingen god forklaring på hvorfor Tesla gjør det.

Apropos agenda, dersom du mener VW gjør det pga dårlig salg.
Hvorfor er det ikke også tilfelle for Tesla?

VW selger heller ikke bilene videre til intetanede kunder, som er problemet her.

Hvis du skal kreve svar fra noen ville jeg startet med de som hevder påstanden om Tesla var en konspirasjon eller fakenews..

Jeg har god data på at det skjer, men ingen forklaring på hvorfor.
Tesla vil gjerne komme med en forklaring, om ikke til massene så vertfall til kundene som er berørte.

Marzo

Sitat fra: RJK på mandag 24. mai 2021, klokken 01:51
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. mai 2021, klokken 10:06
Sitat fra: Motorwatt på søndag 23. mai 2021, klokken 09:38Skjønner ikke helt hvorfor du forventer at @marzo skal sjekke hva andre gjør når dette relaterer seg til Tesla. Mener du kanskje at det "frikjenner" Tesla hvis andre bedriver samme praksis?
Poenget er vel at han angriper Tesla for noe som du selv sier er en fillesak, og kanskje ikke en helt uvanlig praksis. Og i tillegg fremstiller det som om det er noe som bare Tesla gjør.

Innertier!

Det er jo skivebom?

Poenget her er jo at Tesla registrerer biler på seg selv og selger de videre til intetanede kunder..

Har du sett andre merker gjøre dette siden du antar at jeg angriper Tesla?

turfsurf

Sitat fra: Marzo på mandag 24. mai 2021, klokken 14:26
Har du sett andre merker gjøre dette siden du antar at jeg angriper Tesla?
Ikke bare har jeg sett det, men har opplevd det selv.

Men du fremlegger det som om det er praksis hos Tesla, uten å legge frem noe annet en spekulasjoner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Da jeg kjøpte Passat GTE fikk jeg valget mellom 15K i avslag for en helt ny, men som hadde vært registrert på forhandler (skulle visstnok vært en demobil det ikke ble noe av), og en uregistrert. Realt, og ikke et vanskelig valg for meg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 24. mai 2021, klokken 15:39
Da jeg kjøpte Passat GTE fikk jeg valget mellom 15K i avslag for en helt ny, men som hadde vært registrert på forhandler (skulle visstnok vært en demobil det ikke ble noe av), og en uregistrert. Realt, og ikke et vanskelig valg for meg.
Som det skal være. Jeg forsvarer ikke det Tesla har gjort her i noen tilfeller, det er rett og slett ikke greit.

Men jeg synes bare det er drøyt å fremstille det som SOP fra Tesla uten noen videre dokumentasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. mai 2021, klokken 15:27
Sitat fra: Marzo på mandag 24. mai 2021, klokken 14:26
Har du sett andre merker gjøre dette siden du antar at jeg angriper Tesla?
Ikke bare har jeg sett det, men har opplevd det selv.

Men du fremlegger det som om det er praksis hos Tesla, uten å legge frem noe annet en spekulasjoner.

Nå tror jeg du må lese litt bedre på det som legges frem her. Det er ingen spekulasjon men står svart på hvitt.

Øyvind.h

#131
Eneste jeg kommer på i farten er måten Kia har shippet haugevis av biler innom Tyskland på vei til Norge, antakelig for å få ned utslippstall. Men det har jeg vel allerede påpekt tidligere i tråden. Ser det er flere eksempler på andre merker, så det er vel ingen som tror Tesla er den eneste som gjør ett og annet triks med registrering.

Over tll neste område å kritisere Tesla for. Sikkert nok å ta av.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

kia har jo gjort tysklands greia i mange år

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. mai 2021, klokken 17:02
Eneste jeg kommer på i farten er måten Kia har shippet haugevis av biler innom Tyskland på vei til Norge, antakelig for å få ned utslippstall. Men det har jeg vel allerede påpekt tidligere i tråden. Ser det er flere eksempler på andre merker, så det er vel ingen som tror Tesla er den eneste som gjør ett og annet triks med registrering.

Over tll neste område å kritisere Tesla for. Sikkert nok å ta av.

Bakgrunnen for Kia Norge sin noe spesielle situasjon var at Kia fabrikken ikke ville levere nok biler til Norge - de tildelte bilene basert på totalsalget av Kia i hvert enkelt land - fossil inkludert. Dermed ble forhandlernettverket i Norge til Kia nesten tvunget til å be om biler fra Tyskland for å dekke etterspørselen. Biler levert i Norge og Tyskland hadda nada å si for utslippstall da leveranser til begge land inngår i EU regnskapet.

Forøvrig må Tesla gjøre hva Tesla selv ønsker mhp. å registrere biler på seg selv - så lenge de ikke blir sittende på et økende lager av biler så synes jeg det er helt greit uansett hvilken begrunnelse de måtte ha for dette stuntet.
Og dersom kundene ikke bryr seg er dette inntil videre bare en kuriositet hvor Tesla selv tar all risiko overfor eventuelle misforsnøyde kunder som kjøper "brukt" samt mhp. periodisering i regnskapet.

Det som derimot ER interessant er å følge med på trenden her - dersom Tesla i økende grad dunker biler rett på lager og etterhvert kanskje må kjøre "dumping" kampanjer for å få omsatt bilene - vel da snakker vi om interessante nyheter.  Jeg kan ikke se at vi er der. Men flott at folk følger med på hva Tesla gjør  - alltid spennende å se hvordan de ulike produsentene med forhandlernettet opererer

JorEl

Sitat fra: advale på mandag 24. mai 2021, klokken 13:00
@JordEl tråden snakker om veien videre til Tesla, ikke fanboi-diskusjon. Du prøver altfor hardt ;)
Kan være det virker sånn, men jeg tror Tesla sin historie snakker for seg selv. En hissig evolusjon eller revolusjon, har Tesla satt igang. CityBee er byttet ut med Plaid, om du vil ;)

Tilbake til skjær i sjøen..men for hvem? De som bygger èn plattform og lager 10modeller, må vel fremdeles måles etter antall produserte og solgte biler. Kan jo ikke bare skryte om at nå har de snudd skuta..de lager jo ICEbiler som de tjener penger på..
Tesla lager kun elbil, og lager mer og mer. De har ingen problem med elbiler, de lever av dem! (+ selvfølgelig andre varer og tjenester)
Hvilken elbil-fabrikant, er målestokken man evalueres etter? Det tror jeg må sies å være Tesla. Den possisjonen har de fått pga produktene de lager og selger. Som alle er avanserte og går på strøm :)


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA